Fan speed niet in bios weergegeven

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:05
Hoi!

Ik heb een case fannetje gekocht en deze aangesloten op de kleine 3 pinnige aansluiting op mijn moederbord. Goed voor zover ik weet.

Nu had ik de fan eerst verkeerd in de kast geschroefd; hij blies lucht naar binnen, en daar werd de kast alleen maar warmer van. In de BIOS zag ik tot mijn positieve verbazing dat er een RPM bij stond voor mijn System Fannetje. Dit vond ik heel leuk. 8)7

Hij gaf ongeveer 2700 RPM aan.

Dus ik draaide hem om, want ik wilde dat de kast kouder werd. Ik connecten. Ding draait nu goed (temp ging omlaag), maar wat blijkt? Hij geeft helemaal geen RPM meer aan in mijn BIOS...

Nu ben ik boos, wie kan me een tip geven?

(De fan draait wel, dus dat is het probleem niet, maar toch vind ik het vreemd...)

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 13:16
Iets meer wrijving in de tweede positie waardoor het toerental daalt tot onder de 2500 toeren?

Mischien kan de bios onder 2500 toeren niks meer weergeven?

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:04
Wat gebeurt er als je hem los in je kast hangt?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:13

gws24

Thinking is hard!

WizZie- schreef op 01 juli 2004 @ 23:14:
Ik heb een case fannetje gekocht en deze aangesloten op de kleine 3 pinnige aansluiting op mijn moederbord. Goed voor zover ik weet.
Als ie in de bios een rpm aangeeft bij de system fan ipv de case fan zit ie aangesloten op de verkeerde aansluiting, namelijk de aansluiting voor de system fan 8)7 . Is mij ook gebeurd en dan sta je wel even raar te kijken. Gewoon het boekje van je mobo erbij pakken en kijken welke aansluiting die voor de case fan is en die gebruiken (er zijn meestal meerdere van dit soort aansluitingen).

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Atomius
Ja, heb net geprobeerd om hem er buiten te hangen... maar dan dus ook geen System Fan RPM.

Ik heb maar één aansluiting voor extra fans; die System Fan aansl.

Ik heb CFAN1 (processor fan), SFAN1 (system fan) en PSFAN1 (power supply fan).

Processor fan is natuurlijk in gebruik. PS fan weet ik niet. Verder zijn er geen aansluitingen... op mijn Molex verloopstukje na, maar dan heb ik natuurlijk helemaal geen RPM monitoring.

[ Voor 46% gewijzigd door Atomius op 02-07-2004 14:38 ]

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

WizZie- schreef op 02 juli 2004 @ 14:35:
Ja, heb net geprobeerd om hem er buiten te hangen... maar dan dus ook geen System Fan RPM.

Miss ff het gele kabeltje aandrukken, dat zorgt voor de rpm weergave

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Atomius
Weet ik, al geprobeerd, wil niet werken..

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:13

gws24

Thinking is hard!

WizZie- schreef op 02 juli 2004 @ 14:35:

Ik heb CFAN1 (processor fan), SFAN1 (system fan) en PSFAN1 (power supply fan).
Tja, dan zal je hem toch aan de system fan moeten hangen en ermee moeten leven dat de rpm (als dat weer werkt :+ ) daarbij wordt aangegeven. Niets aan te doen verder.

Edit:
Zie net in mijn eigen mobo boekje dat ik er ook maar drie heb te weten: CPU_FAN, PWR_FAN en CHA_FAN. Misschien dat ze bij jouw mobo met system fan een chassis/case fan bedoelen? (had zelf dacht ik de cpu fan toendertijd aan mijn chassis fan gehangen waardoor het bij mij leek of de cpu fan het niet deed.

[ Voor 28% gewijzigd door gws24 op 02-07-2004 14:48 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Dr. Donald
Van de CPU fan kun je de rpm wel uitlezen?

Als je dan die fan op de systeem fan aansluiting zet, en de andere op die van de CPU. Wat zie je dan?

Alleen de CPU fan eraf schroeven, NIET het hele koelblok. En dan de nieuwe fan op het koelblok laten blazen. Voor als het draadje te kort is :)

• Atomius
Sorry, maar dat laatste ga ik niet proberen. Zo ver wil ik niet gaan, er kan dan te veel mis gaan.

Zou ie het wel kunnen doen op mijn Power Supply fan?

• Dr. Donald
Ok, ik zou het zelf denk ik ook niet hebben gedaan :)

Maar die PSU fan aansluiting, als je die op het moederbord hebt zitten, kan het. :) Maar ik denk niet dat je die hebt, ik verwacht eerder dat de PSU zijn rpm signaal doorgeeft via de moederbord connector

• Atomius
Bij de PSU fan aansluiting geeft ie ook geen rpm weer. :)

Laat het maar zitten! Iig bedankt voor de moeite.
Pagina: 1