Dual boot goodness en andere problemen

Pagina: 1
Acties:

• Supersymmetry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 12:33
Hallo,

Na hier en daar telkens goeie dingen te hebben gehoord over Linux, was ik als Windows gebruiker wel nieuwsgierig geworden, en ben daarom op zoek gegaan, en kwam door dit forum erachter dat Redhat en Mandrake voor de beginners (wat ik dus ben :P) het beste geschikt was. Nadat ik erachter kwam dat het zowiezo het beste is dit op op een aparte partitie te zetten, heb ik met behulp van een partitie manager 8 gig aangemaakt in etc3 formaat, wat volgens die manager voor Linux bedoeld is. En inderdaad, nadat de Mandrake 10 installatie mij eerst verschillende keren was mislukt, lukte het nu wel. Tijdens de installatie wordt dan gevraagd waar Lilo neergezet moet worden, en daar heb ik voor de standaard hda gekozen, omdat dat mijn C schijf zou moeten zijn. Daarna moest ik de PC opnieuw opstarten.

Zo gezegd zo gedaan, maar na het opnieuw opstarten, alles wat er kwam, maar geen Lilo bootmanager. In plaats daarvan startte het gewoon weer door naar XP. Nou heb ik overal gezocht, en zag dat je Lilo kunt editten, probleem is alleen dat ik de partitie onder Windows niet heb/zie staan. Dan zou je zeggen start dan met een bootfloppy, maar da's probleem nr.2 ik heb geen floppydrive. |:( Toen ben ik maar weer eens opnieuw door de installatie heengegeaan, maar deze keer heb ik Lilo geinstalleerd op hdc, wat de Linux partitie zou moeten zijn. Weer opnieuw opstarten, en ja, daar was inderdaad de Lilo bootmanager, en het startte keurig Mandrake Linux op! Maar toen wilde ik eens gaan kijken hoe het mijn XP opstartte: mooi niet dus. Kreeg de boodschap: NTLDTR missing, press ctrl, alt, delete to restart. Aantal keren geprobeerd te herstellen, ook met de rescue disk van Mandrake, maar het ging niet.

Ten einde raad maar weer de Windows XP CD erin gedaan, en stond op het punt heel XP er weer opnieuw op te gooien, maar besloot halverwege de install het toch niet te doen, startte weer opnieuw op, en ja hoor, XP startte weer gewoon op! Op zich wel blij enzo, maar ondertussen is mijn Lilo bootmanager wel weer verdwenen. Nog een (wat minder) probleempje, ik kon in Mandrake met geen mogelijkheid verbinding krijgen met het internet. Eerst op de gewone manier geprobeerd, wilde niet. Toen handmatige config, wilde dus ook niet. Nu zit ik achter een router, misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Ik heb overigens ADSL, misschien dat dat ook wel handig is te weten.

Mijn vraag (na dit lange bovenstaande verhaal) is dus: weet iemand misschien een manier waarop ik wel weer gewoon de Lilo bootmanager tevoorschijn kan krijgen, zonder dat mijn XP boot weer maf gaat doen? Ik heb namelijk niet veel zin om weer tegen die 'NTLDR is missing' melding aan te kijken. Ik wil heel graag (Mandrake) Linux leren kennen, maar wel graag XP heel houden. In ieder geval alvast bedankt voor het lezen. :)

Verwijderd

Supersymmetry schreef op 01 juli 2004 @ 22:31:
Nadat ik erachter kwam dat het zowiezo het beste is dit op op een aparte partitie te zetten, heb ik met behulp van een partitie manager 8 gig aangemaakt in etc3 formaat, wat volgens die manager voor Linux bedoeld is. En inderdaad, nadat de Mandrake 10 installatie mij eerst verschillende keren was mislukt, lukte het nu wel. Tijdens de installatie wordt dan gevraagd waar Lilo neergezet moet worden, en daar heb ik voor de standaard hda gekozen, omdat dat mijn C schijf zou moeten zijn.
Je zal Linux sowieso op een aparte partitie MOETEN installeren. Mandrake ken ik nog niet, maar ik ben ook newbie en heb SuSe 9.1 gekocht. Ik heb helemaal geen partitiemanager gebruikt, SuSe geeft gewoon een partitioneringsvoorstel tijdens de installatie en kan heel makkelijk een Windows partitie verkleinen. SuSe vraagt ook niet eens waar LILO neergezet moet worden, en toen mijn PC rebootte na de installatie kreeg ik gewoon een menu waarmee ik kon kiezen of ik Windows of Linux wilde starten.
Ik weet het, geen antwoord op je vraag. Maar ik vertelde even dat het ook anders kan, Linux is heus niet zo moeilijk als jij tijdens je Mandrake installatie hebt ervaren.

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Hallo,

Toen ben ik maar weer eens opnieuw door de installatie heengegeaan, maar deze keer heb ik Lilo geinstalleerd op hdc, wat de Linux partitie zou moeten zijn.

Ten einde raad maar weer de Windows XP CD erin gedaan, en stond op het punt heel XP er weer opnieuw op te gooien
Dus je hebt 3 harde schijven en op de derde staat Mandrake ?

Windows XP erin, rescue of hoe dat ook heet kiezen en fixmbr ?

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• Supersymmetry
Dus je hebt 3 harde schijven en op de derde staat Mandrake ?
Klopt op zich wel, heb inderdaad 3 harde schijven, maar heb de C schijf (waar ook XP op staat) ook nog eens opgedeeld in 3 partities. De eerste partitie staat dus XP op, de 2e wat losse meuk zoals software progjes enzo, en de 3e partitie is dus de Linux partitie. Op de andere twee harde schijven kreeg ik het niet geinstalleerd, gaf Mandrake aan dat het te gefragmenteerd was om op te installen, terwijl ik die 2 schijven notabene net gedefragmenteerd had. Dus daarom heb ik er toen nog maar een partie bij aangemaakt op de C schijf. En daar wou het dus wel op installen, vandaar.
Windows XP erin, rescue of hoe dat ook heet kiezen en fixmbr ?
Bedoel je voor het herstellen van het Lilo bootmenu? Want XP draait nu gelukkig weer prima, en start weer goed op.

[ Voor 17% gewijzigd door Supersymmetry op 01-07-2004 23:55 ]

Verwijderd

Tijdens de installatie wordt dan gevraagd waar Lilo neergezet moet worden, en daar heb ik voor de standaard hda gekozen, omdat dat mijn C schijf zou moeten zijn.
Let op met 'hda' wordt de gehele eerste (IDE) schijf bedoeld, en dus niet een partitie. 'hda1' zou dan wel overeen kunnen komen met je 'C' partitie. De bootloader (in dit geval Lilo) komt dan dus in de Master Boot Record van je eerste (IDE) schijf te staan.
Zo gezegd zo gedaan, maar na het opnieuw opstarten, alles wat er kwam, maar geen Lilo bootmanager. In plaats daarvan startte het gewoon weer door naar XP.
Dan staat de bootloader van Windows XP dus blijkbaar niet op je eerste schijf (hda).
Nou heb ik overal gezocht, en zag dat je Lilo kunt editten, probleem is alleen dat ik de partitie onder Windows niet heb/zie staan.
Dat komt omdat Windows (standaard) de bestandsystemen van Linux niet herkend/ondersteunt, bij schijfbeheer van Windows XP zie je als het goed is wel de partitie staan.
Dan zou je zeggen start dan met een bootfloppy, maar da's probleem nr.2 ik heb geen floppydrive. |:(
Je kunt als je opstart vanaf de Mandrake install cd ook kiezen voor een rescue mode (je komt dan wel in het 'enge' tekstmode ;) ). Je kunt natuurlijk ook eerst even 'spelen' met een distributie als Knoppix om een goede (maar niet geheel complete) indruk te krijgen van Linux, je hoeft dan ook niks op je harde schijf te installeren als je dat niet wilt.
Toen ben ik maar weer eens opnieuw door de installatie heengegeaan, maar deze keer heb ik Lilo geinstalleerd op hdc, wat de Linux partitie zou moeten zijn.
'hdc' is dus het 3e IDE device (als het goed is je secondary master), in jouw geval dus nog een harde schijf. Als je Linux op deze schijf hebt gezet dan zou de Linux root partitie (/) dus 'hdc1' kunnen zijn, je Linux swap partitie zou dan bijv. 'hdc2' kunnen zijn.
Weer opnieuw opstarten, en ja, daar was inderdaad de Lilo bootmanager, en het startte keurig Mandrake Linux op! Maar toen wilde ik eens gaan kijken hoe het mijn XP opstartte: mooi niet dus. Kreeg de boodschap: NTLDTR missing, press ctrl, alt, delete to restart. Aantal keren geprobeerd te herstellen, ook met de rescue disk van Mandrake, maar het ging niet.
Ik vermoed dat je dan de bootloader van Windows XP (NT LoaDeR) hebt overschreven met Lilo. BTW welke schijf staat eigenlijk als 'primary boot device' in je BIOS? Want elke schijf heeft natuurlijk zijn eigen MBR.
Ten einde raad maar weer de Windows XP CD erin gedaan, en stond op het punt heel XP er weer opnieuw op te gooien, maar besloot halverwege de install het toch niet te doen, startte weer opnieuw op, en ja hoor, XP startte weer gewoon op! Op zich wel blij enzo, maar ondertussen is mijn Lilo bootmanager wel weer verdwenen.
Waarschijnlijk heeft de Windows XP install dan gewoon weer (zonder te vragen) de MBR (waar Lilo in stond) overschreven met zijn eigen bootloader. Je kunt trouwens ook de MBR 'repareren' (lees: overschrijven met de Windows bootloader) met het commando 'fixmbr' wat op de Windows CD staat.
Nog een (wat minder) probleempje, ik kon in Mandrake met geen mogelijkheid verbinding krijgen met het internet. Eerst op de gewone manier geprobeerd, wilde niet. Toen handmatige config, wilde dus ook niet. Nu zit ik achter een router, misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Ik heb overigens ADSL, misschien dat dat ook wel handig is te weten.
Dit kan komen door je firewall instellingen, na een standaard installatie van Mandrake kan het zijn dat bepaalde poorten geblocked worden door de firewall. Om dit op te lossen ga je naar 'Start-->Systeem-->Configuratie-->Uw computer configureren' (even je root wachtwoord geven, want je bent toch niet als root ingelogd he :/ ). Klik daar op 'Veligheid' en dan op 'Firewall', even de juiste poorten open zetten en het zou moeten werken. Het kan ook nog zijn dat je bij netwerkinstellingen de gateway (het ip van je ADSL-router) even in moet stellen.
Mijn vraag (na dit lange bovenstaande verhaal) is dus: weet iemand misschien een manier waarop ik wel weer gewoon de Lilo bootmanager tevoorschijn kan krijgen, zonder dat mijn XP boot weer maf gaat doen? Ik heb namelijk niet veel zin om weer tegen die 'NTLDR is missing' melding aan te kijken. Ik wil heel graag (Mandrake) Linux leren kennen, maar wel graag XP heel houden. In ieder geval alvast bedankt voor het lezen. :)
Kwestie van even goed kijken hoe je systeem in elkaar steekt lijkt me. Voordat je eventueel zelf gaat rommelen met bootloaders, lees eerst even de relevante howto(s) op http://tldp.org door zodat je ongeveer weet waar je mee bezig bent. In de MBR staat namelijk niet alleen (een gedeelte van) de bootloader maar ook je partitietabel, en een corrupte partitietabel (eventueel nog i.c.m. het ontbreken van backups van belangrijke data) is nooit grappig 8)

Verwijderd

Supersymmetry schreef op 01 juli 2004 @ 23:52:
[...]
Klopt op zich wel, heb inderdaad 3 harde schijven, maar heb de C schijf (waar ook XP op staat) ook nog eens opgedeeld in 3 partities.
De term C schijf is verwarrend en klopt niet (C partitie zou nog wel kunnen), wat jij bedoelt is de 1e partitie van de 1e harde schijf. Windows (en DOS) kennen hier normaal gesproken de letter C aan toe. In (o.a.) Linux heet diezelfde partitie normaal gesproken 'hda1'.
De eerste partitie staat dus XP op, de 2e wat losse meuk zoals software progjes enzo, en de 3e partitie is dus de Linux partitie. Op de andere twee harde schijven kreeg ik het niet geinstalleerd, gaf Mandrake aan dat het te gefragmenteerd was om op te installen, terwijl ik die 2 schijven notabene net gedefragmenteerd had.
Huh? Je hebt toch niet geprobeerd Mandrake op een Windows partitie te installeren he (dit kan wel, maar wil je zeker niet!). Je moet natuurlijk ook genoeg ongepartitioneerde ruimte hebben op die andere schijf (zodat de mandrake installer/jijzelf de goede partities aan kan maken).
Dus daarom heb ik er toen nog maar een partie bij aangemaakt op de C schijf. En daar wou het dus wel op installen, vandaar.
[...]
En wat voor partitie was dat? ext3, fat32, ntfs?

• Supersymmetry
De term C schijf is verwarrend en klopt niet (C partitie zou nog wel kunnen), wat jij bedoelt is de 1e partitie van de 1e harde schijf. Windows (en DOS) kennen hier normaal gesproken de letter C aan toe. In (o.a.) Linux heet diezelfde partitie normaal gesproken 'hda1'.
Klopt, je hebt gelijk. De eerste harde schijf is nu opgedeeld in 3 partities. De eerste: 'C' - daar staat XP op geinstalleerd, de 2e: 'D' - staan zoals gezegd verschillende progjes op, en dan is er nog 'L' - voor het gemak zo genoemd vanwege Linux, en daar staat Mandrake op.
En wat voor partitie was dat? ext3, fat32, ntfs?
Dat is een ext3.
Je moet natuurlijk ook genoeg ongepartitioneerde ruimte hebben op die andere schijf (zodat de mandrake installer/jijzelf de goede partities aan kan maken).
De tweede harde schijf heeft nog iets van 60 gig ruimte, en op de derde harde schijf is nog 32 gig vrij, dus dat kan het probleem (helaas) niet geweest zijn.
BTW welke schijf staat eigenlijk als 'primary boot device' in je BIOS?
Dat is zo te zien de 'C' schijf.

En ik zal zodra ik weer in Mandrake kan komen, 's kijken naar die firewall instellingen voor het internet, bedankt voor die tip. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Supersymmetry op 02-07-2004 02:02 ]

Verwijderd

Supersymmetry schreef op 02 juli 2004 @ 01:51:
[...]

De tweede harde schijf heeft nog iets van 60 gig ruimte, en op de derde harde schijf is nog 32 gig vrij, dus dat kan het probleem (helaas) niet geweest zijn.
Even voor de duidelijkheid, heb jij 32 GB vrij op een bestaande (NTFS) partitie of is er echt 32 GB die niet toegekend is aan een partitie?
Dat is zo te zien de 'C' schijf.
Je bedoelt natuurlijk de eerste IDE schijf (de primary master).
En ik zal zodra ik weer in Mandrake kan komen, 's kijken naar die firewall instellingen voor het internet, bedankt voor die tip. :)
Let op het kan ook zijn dat je het IP-adres van de standaard gateway niet meekrijgt via DHCP, controleer dit dus ook!

Verwijderd

Supersymmetry schreef op 02 juli 2004 @ 01:51:
[...]

Klopt, je hebt gelijk. De eerste harde schijf is nu opgedeeld in 3 partities. De eerste: 'C' - daar staat XP op geinstalleerd, de 2e: 'D' - staan zoals gezegd verschillende progjes op, en dan is er nog 'L' - voor het gemak zo genoemd vanwege Linux, en daar staat Mandrake op.

[...]
Misschien is het dan verstandig om alles even te formatteren? Dan zet je op je eerste harde schijf Windows XP, op je tweede harde schijf Linux en op die derde zet je de rest. Lijkt mij onhandig, 3 partities op je eerste HD.

• Supersymmetry
Even voor de duidelijkheid, heb jij 32 GB vrij op een bestaande (NTFS) partitie of is er echt 32 GB die niet toegekend is aan een partitie?
Ik heb 3 verschillende losse harde schijven in mijn PC, de eerste is in totaal 40 gig, en hierop zijn nu 3 partities aangebracht. De 2e en 3e harde schijf zijn zijn 120 gig per stuk. Hierop zijn verder geen partities aangemaakt. Ik kan zien hoeveel ruimte nog op die twee schijven over is, door middel van Total Commander, die geeft dat vrij nauwkeurig aan. :)
Misschien is het dan verstandig om alles even te formatteren? Dan zet je op je eerste harde schijf Windows XP, op je tweede harde schijf Linux en op die derde zet je de rest. Lijkt mij onhandig, 3 partities op je eerste HD.
Is in de toekomst zeker een optie, had ik al eens aan gedacht, maar er staat heel veel op de PC, en dat zou een gigantisch karwei worden, dus daar wacht ik liever nog even mee..

[ Voor 30% gewijzigd door Supersymmetry op 02-07-2004 14:56 ]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32
Supersymmetry schreef op 02 juli 2004 @ 14:49:
[...]

Ik heb 3 verschillende losse harde schijven in mijn PC, de eerste is in totaal 40 gig, en hierop zijn nu 3 partities aangebracht. De 2e en 3e harde schijf zijn zijn 120 gig per stuk. Hierop zijn verder geen partities aangemaakt. Ik kan zien hoeveel ruimte nog op die twee schijven over is, door middel van Total Commander, die geeft dat vrij nauwkeurig aan. :)
Het makkelijkste voor jou is op dit moment mandrake (opnieuw) installeren en dan lilo juist te configureren, of kies voor grub als je dat makkelijker lijkt. Zorg dat lilo (of grub) je MBR van hdc overschrijft met de windows optie en klaar is je dualboot.
Zoals aangegeven moet je het driverletter gebeuren van windows (even) vergeten.

• Supersymmetry
Zorg dat lilo (of grub) je MBR van hdc overschrijft met de windows optie en klaar is je dualboot.
Ben zojuist weer even bezig geweest met de Mandrake install, en kwam erachter dat de primary master HDE is. Mandrake gaf aan dat daar al een bootloader stond, en dat klopt. Daar had ik vorige keer Lilo neergezet,en dat zou de goeie plaats moeten zijn. Maar toen begon juist het gedonder van de 'NTLDR is missing' en wou mijn XP niet meer starten. Heb daarom net geprobeerd Lilo op de HDE1 neer te zetten (waar dus Winodws zou moeten staan), maar dat ging niet, en Mandrake bleef hangen, waardoor ik de boel moest resetten. Gaat niet echt lekker allemaal. :|

Verwijderd

Supersymmetry schreef op 02 juli 2004 @ 21:30:
[...]
Ben zojuist weer even bezig geweest met de Mandrake install, en kwam erachter dat de primary master HDE is.
Klopt niet, hda is je primary master, hdb is je primary slave, hdc is je secondary master, hdd is je secondary slave (als je meer dan 2 ide-controllers hebt dan gaat het nog verder door). hda1 is de 1e partitie op je primary master, hda2 is de 2e partitie op je primary master, hdb1 is de 1e partitie op je primary slave, hdb2 is de 2e partitie op je primary slave enz. enz. enz.
Mandrake gaf aan dat daar al een bootloader stond, en dat klopt. Daar had ik vorige keer Lilo neergezet,en dat zou de goeie plaats moeten zijn. Maar toen begon juist het gedonder van de 'NTLDR is missing' en wou mijn XP niet meer starten. Heb daarom net geprobeerd Lilo op de HDE1 neer te zetten (waar dus Winodws zou moeten staan)
Let op elke schijf heeft een Master Boot record, maar elke partitie heeft ook nog eens zijn eigen boot record. Als je Lilo in de boot record van de 'hde1' partitie zet dan blijft de boot loader (die van Windows dus) die in de MBR staat intact (en dan staat Mandrake daar ook niet in de lijst). Wat jij wil is Lilo (of Grub) in de MBR en de bootloader van Windows in de boot record van de windows partitie.

Zodra je dan Linux kiest bij het opstarten wordt door Lilo rechtstreeks de Linux kernel ingeladen. Als je Windows kiest in de lijst wordt gewoon de bootloader van Windows zelf aangeroepen door Lilo, die vervolgens de Windows kernel e.d. laadt.
, maar dat ging niet, en Mandrake bleef hangen, waardoor ik de boel moest resetten. Gaat niet echt lekker allemaal. :|
Nogmaals lees de howto's op http://tldp.org eens door (want ik heb het donkerbruine vermoeden dat je dat nog niet gedaan hebt) en maak (indien nodig) ook een backup van je belangrijke data voordat je verder gaat experimenteren.
Pagina: 1