Toon posts:

[XP Home] Beperkte gebruikers komen niet op het internet...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat m'n kids graag hun eigen bureablad en zo willen, heb ik gebruikers aangemaakt. Ik wilde ze beperkte mogelijkheden geven om gerommel met het systeem te voorkomen. Nu heb ik hier totaal nul komma nul ervaring mee... Het gedonder begint meteen al want ze kunnen internet niet op... De Help files zijn niet echt behulpzaam, dus vraag ik het hier maar: hoe kan ik ze alsnog via hun beperkte account het internet opkrijgen...?

En weet iemand meteen ff een site waar van alles en nog wat staat over XP Home en gebruikers? Tips etc.?

En om het af te ronden... ik merkte meteen al dat een hele lading instellingen per gebruiker ingesteld moeten worden: ik zit dus hele tijden in en uit te loggen om kleine dingetjes te veranderen (erg lastig omdat ik geen idee heb wat nou wel en niet algemeen wordt geregeld via m'n eigen account (ik ben de enige met volledige toegang) en wat niet...). Bestaat er niet een administrator prog waarmee je vanuit 1 interface ALLES voor diverse gebruikers kan veranderen (inclusief registry instellingen die ik bijvoorbeeld via TweakUI instel...?) Ik vraag het gewoon maar even: je weet nooit... ;)

O ja, nog zo eentje... Een boel progs die ik al ad geinstalleerd staan niet in het startmenu van de kiddos's... Is dat nog makkelijk (en in 1 keer) te verhelpen...?

Ja, ik ben een echte newbie wat dit allemaal betreft... ;)

Verwijderd

windows 2000/xp ??

Op zich ook wel makkelijk om te weten wat je nu precies wel en niet wilt op die accounts. In principe is er geen supertool die al je wensen in een keer oplost.
Op zich zal je gewoon met de policies e.d aan de gang moeten.

Het ontbreken van programma's in het startmenu is redelijk eenvoudig op te lossen. In C:\Documents and Settings\[ProfielNaam]\Start Menu staan deze links.
Die kan je gewoon kopieeren in de map van de betreffende user.

Om zeker te weten dat iedereen dezelfde start menu items heeft kopieer je het in de All Users directory

Verwijderd

Topicstarter
Het is XP Home, zoals de topictitel al duidelijk aangeeft... ;)

Ik begin wel door te krijgen dat het beheren van gebruikers een oncomputeriaans arbeidsintensief karweitje is... Gewoon kopieren... Pffffff.... Moet je dat elke keer doen? Hangt van het prog af zeker (hoe netjes die de boel installeert). Valt me eigenlijk wel tegen dat er geen net beheerdersprog is...

Maar eh... hoe ga je aan de gang met policies...? (I told you I was a newbie op dit vlak.. ;))

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Windows Operating Systems - PolicyWindows Operating Systems - FAQ ;)

Lees bovenstaande even door. Ook kan je met [google=snelkoppeling maken] al heel veel vinden, en met [search=snelkoppeling maken] heel veel vinden.
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 21:55:
Ik begin wel door te krijgen dat het beheren van gebruikers een oncomputeriaans arbeidsintensief karweitje is... Gewoon kopieren... Pffffff.... Moet je dat elke keer doen? Hangt van het prog af zeker (hoe netjes die de boel installeert). Valt me eigenlijk wel tegen dat er geen net beheerdersprog is...
Wat wil je aan gebruikers beheren dan dat zo arbeidsintensief is. Kan je dat iets specifieker uitleggen ?
Maar eh... hoe ga je aan de gang met policies...? (I told you I was a newbie op dit vlak.. ;))
Hiervoor kan je erg veel vinden door te [google=windows xp home policies]

Om het lokaal beveiligingsbeleid te veranderen ga je naar :
"Start >> Uitvoeren >> secpol.msc [enter]"

Succes :)

[ Voor 59% gewijzigd door sanfranjake op 01-07-2004 22:29 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Die WOS links kende ik natuurlijk al... En ik weet al jaren hoe je een snelkoppeling moet maken... Dus wat ik daar nou mee moet...

Wat ik arbeidsintensief vind is dat bepaalde wijzigingen alleen maar uitgevoerd kunnen worden als je ingelogd ben op een bepaald account. Zo heb ik via TweakUI wat dingen gewijzigd: sommige veranderingen worden WEL meteen ook in de andere accounts gewijzigd en sommige niet. En je kan totaal niet zien (vantevoren) welke wel en niet overgenomen zullen worden. Dus je moet alles in elk account controleren. Dat vind ik lastig en arbeidsintensief.
Dit zal natuurlijk niet de hele tijd zo zijn: ik bedoel: ik heb nu gebruikers aangemaakt en moet ff opstarten en alles instellen. Na een tijdje loopt alles wel. Hoop ik. Maar het idee dat als er wat gewijzigd moet worden dat ik dat dan bij elke gebruiker moet checken of het wel goed gaat, vind ik lastig en arbeidsintensief...

Over die policies kan je inderdaad veel vinden, maar vooralsnog geen nuttige link... ik heb vooralsnog geen link gevonden die me duidelijk uitlegt wat nou per gebruiker moet worden ingesteld en wat nou algemeen kan worden ingesteld... en hoe ik nou internet kan krijgen voor een gebruiker die beperkt is... Maar ja, ik zoek wel ff door...

Ik zit nu niet thuis achter m'n computer dus ik kan secpol.msc niet proberen. Maar is dat niet een XP Professional prog dat ik dus niet heb...........?

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 23:12

JohnD

Bernd

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 21:37:

O ja, nog zo eentje... Een boel progs die ik al ad geinstalleerd staan niet in het startmenu van de kiddos's... Is dat nog makkelijk (en in 1 keer) te verhelpen...?
C:\Documents and Settings\alle gebruikers

maar hoe maak je verbinding met het internet? kabel? router? usb modem?

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Verwijderd

Topicstarter
HCCNet ADSL via een Draytek Router (er zit nog een andere computer op een een laptop). Mijn computer is de enige met meerdere gebruikers. Alles werkt tot nu toe perfect.
Pagina: 1