Toon posts:

fm signaal versterken

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
allo,

tijdje terug heb ik een asus tv/fm kaart aangeschaft, nu wil ik
de fm aansluiting gebruiken, om een aantal zenders te beluisteren die niet via
de kableboer te ontvangen zijn , maar wel in de ether
alleen ruist het vrij erg, ik heb de twee snoertjes die erbij zaten gebruikt
dat maakt nog vrij veel ruis..
ook een dikke coax kabel los laten hangen maar geeft ook nog vrij veel ruis, wat kan ik het beste doen om een vrij goed signaal te krijgen?
niet dat ik een hele antenne moet aan gaan schaffe daarvoor
iemand tips?

alvast bedankt!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Probeer het eens met een stuk koperdraad (gewoon installatiedraad voldoet). Of verleng de kabeltjes die er bij zaten met een stuk koperdraad. Ga dan met die draden heen en weer draaien, totdat je het beste signaal te pakken hebt.

Een coaxkabel zal niet echt helpen, die is namelijk afgeschermd en zal dus niets doorlaten.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bij het E-tech kaartje dat ik laatst gekocht heb zat een tweedradige FM-antenne (gewoon een lang snoer dus), die bij mij behoorlijke resultaten geeft. Woon hier onder de elektromagnetische rook van de mast van Lopik, waardoor niet alle zenders altijd even lekker te ontvangen zijn, maar zelfs 538 doet het. Ik heb het ding ook los bij MediaMarkt gezien, dus misschien dat je het daar eens kunt proberen.

Edit: Je kunt ook een versterker voor een auto-antenne kopen en aan de 12V in je computer hangen. Werkt waarschijnlijk ook wel, kost maar een paar euro, maar je zult wel de kabels wat aan moeten passen.

[ Voor 21% gewijzigd door Parody op 01-07-2004 22:48 . Reden: Nog wat info toegevoegd ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het aanschaffen van een versterker zal in dit geval niet uitmaken.

Zie het als volgt:
Stel je hebt een muziek bron, die bron ruist een beetje. Hang er eens een versterker achter, is de ruis nu weg? Nee, de ruis is net zo veel harder geworden dan de muziek.
Dit werkt hetzelfde met antenne ontvangst. Als de bron voor de versterker slecht is, dan is het na de versterker net zo slecht, enkel is de signaal sterkte hoger.

Een antenne versterker heeft alleen maar zin als: de antenne het signaal al goed oppakt en als de versterker zo dicht mogelijk bij de antenne zit, om bijvoorbeeld een eindje kabel te overbruggen of wat splitters die demping leveren.

Voor de TS: beter is om je dipool draadje op een strategische plek neer te hangen, daar waar de meeste zenders het goed doen (dat kan centimeter werk zijn). Lukt dat niet, dan ben je aangewezen om:
1. een antenne te kopen
2. de kabel doortrekken naar je pc.

Alles kan stuk.