Wat is het verschil tussen type I, II en III?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Stomme vraag; Wat is het grote verschil tussen type I, II en III PCMCIA-kaarten?
Het zit zo; vorige week zondag heb ik een laptopje gescoord op de beurs.
Een leuk ding, 486DX50 met 12 MB RAM, en alles werkt. Deze week ff Win95 eropknallen plus nog wat andere shit, en ik kan bezig.

Maar nu wil ik middels PCMCIA-kaarten mijn laptop van een modem (Xircom Realport als het ff kan) en/of een PCMCIA-aangestuurde zipdrive of CD-rom voorzien.
Nu zitten er aan de zijkant twee sloten voor die kaarten en wil ik dus weten wat nou het wezenlijke verschil is tussen de verschillende typen.
Het BIOS stamt uit '95, en het draait hier om een Toshiba.
De sites van Tosbiba zijn niet aan te raden als je een ouder type laptop hebt :(, dus gedetailleerde specs heb ik niet.
Kaj.

• FatalError
  • Laatst online: 30-08 09:27
Ik heb er de ballen verstand van maar ik dacht dat het formaat anders is en dat type 1 voor geheugenkaartjes bedoeld is, type 2 voor modems/netwerk/mpeg/etc en type 3 voor harddisks.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Het geeft voornamelijk de dikte van de kaartjes aan. Type 1 wordt eigenlijk niet meer gebruikt, type twee zijn de normale kaartjes van een paar milimeter dik, type III (zoals de Realport) zijn dubbel zo dik. De meeste notebooks hebben twee type II sloten, die ook gebrukt kan worden voor 1 type III kaart.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Tony Vroon
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Dat met de dikte klopt. In zowat elke laptop zitten twee PCMCIA II-sloten. In de mijne ook. Ik heb ook 'n mooi tweedehandsje gescoord. Een heel mooi tweedehandsje zelfs :). Een IBM ThinkPad, 6x86 100 MHz.
Gedetailleerde specs verkrijgbaar voor geinteresseerden.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Juist ja, dus als ik het goed begrijp, heeft het met het aanspreken van die kaartjes niks te maken.
Kaj.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Nope... wel is er verschil tussen PCMCIA (16bits) en CardBus (32bits).. om het ff complexer te maken :)
In het algemeen wordt PCMCIA door alle notebooks ondersteunt en CardBus door 90% van de notebooks. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar PCMCIA omdat deze makkelijker te configureren zijn onder diverse OS'en en omdat je deze kan wisselen tijdens gebruik, wat met CardBus niet kan.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Oh? Dus dat kan toch? Ik wist niet dat PCMCIA-kaarten hot-swappable waren?
Maar aan jullie reacties te zien kan ik met een gerust hart een Realport of een PCMCIA-zipdrive voor mijn 486-laptopje kopen.
Mooi.
Kaj.
Pagina: 1