[ADSL]Nieuw met ADSL

Pagina: 1
Acties:

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:09

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Hallo

aangezien ik het niet echt terug kan vinden op internet, en het toch een vrij simpele vraag is, stel ik hem hier.

Het is in dit gat eindelijk ook mogelijk om naast Chello ook ADSL te krijgen. Aangezien ADSL best wel wat voordeeltjes heeft op Chello IMHO zit ik erover te twijfelen om over te stappen. Ik heb echter 2 vraagjes

1. Mijn Com21 modem is beneden aangesloten, en mijn pc's staan op zolder. Vanaf mijn modem loopt een UTP kabel naar mijn Linux Debian router van een meter of 35. Dit werkt allemaal goed. Als ik nu ADSL ga nemen, wil ik natuurlijk niet weer heel het huis afbreken, en dezelfde kabel gebruiken. Het IS/RA is vlakbij waar nu de com21 staat, dus dat is geen probleem. Mijn vraag is echter: Wat voor modem heb ik dan nodig? Ik vermoedt gewoon een ethernet modem? En die 35 meter is OOK VOOR ADSL geen probleem verder?

2. Zoals ik al zei heb ik een Debian Router. Heel simpel, ik prik Chello kabel in NIC1 en kabel van me interne netwerk in NIC2, en klaar is kees. Chello is in feite gewoon een netwerk, dus lekker makkelijk. Nu heb ik weleens vernomen dat je met ADSL moet inbellen met VPN enzo. Daar ben ik niet zo blij mee, want dat betekent dat ik me router weer moet gaan aanpassen, en mijn linux kennis is sinds ik 2 jaar geleden dat ding geconfigureerd heb danig in elkaar gezakt. Daarbij komt nog dat ik niet echt tijd heb om daar nog veel aan te doen. Het makkelijkst voor mij zou dus gewoon zijn dat ik die kabel erin stop die van mijn ADSL modem vandaan komt, dan reboot waardoor het ip adres ververst, en dat het dan werkt. Dat is zeker ijdele hoop?

Alvast bedankt...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1. Je hebt een gewoon ADSL modem nodig. Kan je bij je IPS of zelf aanschaffen. Vanaf daar is het geen probleem om 35 meter met UTP naar je router te gaan.

2. ADSL hoeft niet in te bellen, maar is altijd on-line. Je modem krijgt gewoon een IP adres van je provider, en da's bijna altijd vast (ook al doen ze het met DHCP, want ze checken je MAC adres). Simpel he?

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 01-07-2004 17:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:57
[spam][rml][ ADSL/Alcatel] SIP Spoof, gebruikt de tweaker het?[/rml][/]

BTW, die nieuwe ethernet modems kunnen standaard al NAT'en en hoef je niet per se icm pptp te gebruiken.

[ Voor 88% gewijzigd door Jelmer op 01-07-2004 17:47 ]

Verwijderd

Hoe deel ik Internet ?

ehm microkid, adsl moet dus WEL inbellen. alleen als je een dedicated pc of router de hele dag de lijn open laat staan, dan niet :)

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 17:46:
Hoe deel ik Internet ?

ehm microkid, adsl moet dus WEL inbellen. alleen als je een dedicated pc of router de hele dag de lijn open laat staan, dan niet :)
Nee. Je hebt een ADSL modem in de meterkast hangen. Die staat in principe altijd aan. Daar komt Ethernet uit dat naar je PC of router gaat. En de PC kan je idd uit zetten. Maar echt inbellen is er niet meer bij hoor :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Hoe deel ik Internet ?

Eeum ik weet wel hoe ik internet deel hoor, dat doe ik met Chello al 2 jaar met die linux debian router zoals ik al zei. Probleem met linux is echter dat het zo stabiel is, dat ik er sinds de installatie niet meer naar heb hoeven kijken :+

Daarom vraag ik het, is het net zo simpel als Chello, kabeltje erin prikken en klaar, of moet ik nog vanalles in gaan stellen op mijn router? (terwijl mijn kennis danig verzand is :) )
Microkid schreef op 01 juli 2004 @ 17:47:
[...]

Nee. Je hebt een ADSL modem in de meterkast hangen. Die staat in principe altijd aan. Daar komt Ethernet uit dat naar je PC of router gaat. En de PC kan je idd uit zetten. Maar echt inbellen is er niet meer bij hoor :)
Dat zou me heeeel erg goed uitkomen. Waarom moest je vroeger wel inbellen dan? Oudere modems ofzo?

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 01-07-2004 17:50 ]

Verwijderd

FreakNL schreef op 01 juli 2004 @ 17:49:
[...]

Eeum ik weet wel hoe ik internet deel hoor, dat doe ik met Chello al 2 jaar met die linux debian router zoals ik al zei. Probleem met linux is echter dat het zo stabiel is, dat ik er sinds de installatie niet meer naar heb hoeven kijken :+

Daarom vraag ik het, is het net zo simpel als Chello, kabeltje erin prikken en klaar, of moet ik nog vanalles in gaan stellen op mijn router? (terwijl mijn kennis danig verzand is :) )
je moet wel eea instellen, maar je krijgt er een n00b-proof handleiding bij.
[...]

Dat zou me heeeel erg goed uitkomen. Waarom moest je vroeger wel inbellen dan? Oudere modems ofzo?
neuh, microkid verwart een modem-router met een modem.
modems moeten altijd inbellen, maar zolang je er een pc/router/whatever achter hebt hangen blijft die verbinding gewoon.

maargoed, adsl-modems zijn zeldzaam tegenwoordig. het is allemaal modem-router wat de klok slaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 17:52 ]

• Microkid

Microkid

Smile

FreakNL schreef op 01 juli 2004 @ 17:49:
[...]

Vroeger, ik neem aan dat je analoge modems bedoelt? Dan moest je echt inbellen bij je provider. Het modem aan de overkant nam dan op en kon dan via fluittoontjes met jouw modem lullen.
ADSL werkt iets anders: het signaal zit al op de telefoonlijn. Het enige wat je nog moet doen is het eruit filteren, en dat gebeurt via de splitter. Het ADSL modem zet het vervolgens om naar Ethernet.

Verwijderd

Microkid schreef op 01 juli 2004 @ 17:53:
[...]

Vroeger, ik neem aan dat je analoge modems bedoelt? Dan moest je echt inbellen bij je provider. Het modem aan de overkant nam dan op en kon dan via fluittoontjes met jouw modem lullen.
ADSL werkt iets anders: het signaal zit al op de telefoonlijn. Het enige wat je nog moet doen is het eruit filteren, en dat gebeurt via de splitter. Het ADSL modem zet het vervolgens om naar Ethernet.
ehm ik zou zeggen pak de handleiding van je modem/router er eens bij. je zal toch eerst een connectie moeten opzetten voordat je kan internetten. veel netwerken (oa KPN) willen zelfs dat je netjes met je eigen user/pass inlogt. het is geen stofzuiger die het meteen doet als je de stekker erin duwt.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hoe deel ik Internet ?

Bijna goed.

Het ligt aan het type modem. Vroeger werdt er een Alcatel Speedtouch Home meegeleverd. Bij dit modem moest je inderdaad inbellen via een VPN verbinding naar je modem. ( Het is trouwens wel mogelijk om dit modem om te tweaken ).

Dan heb je ook nog de usb modem's waar je ook zelf op je computer een Inbel verbinding mee maakt.

Tegenwoordig levert KPN alleen nog het Ethernet Speedtouch 510 modem, het multipc modem ( Hetzelfde als de ehternet modem alleen met 4 poorts hub/switch intern ) en het Wireless Speetouch 570 modem.

Al deze modems maken zelf de verbinding en voor de rest hoef je niks meer te doen. De ethernet kabel die uit je modem komt kan je gewoon in een hub of switch stoppen en dan kunnen alle computers die op die hub of switch zitten gewoon op internet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 17:51:
neuh, microkid verwart een modem-router met een modem.
modems moeten altijd inbellen, maar zolang je er een pc/router/whatever achter hebt hangen blijft die verbinding gewoon.

maargoed, adsl-modems zijn zeldzaam tegenwoordig. het is allemaal modem-router wat de klok slaat.
Niet echt. Ik heb hier echt een Allied Data Copperjet ADSL modem in de meterkast hangen, zonder router meuk. Er hangt wel een E-tech router achter, maar die heb ik alleen omdat ik 3 pc's heb. Met alleen het modem werkt het ook, alleen dan kan er maar 1 pc werken. Ik vergis me dus niet :)

Verwijderd

dat zeg ik hierboven ook. maar dat zijn dus geen modems, maar modem-routers. 1x inbellen tijdens de setup volstaat dan idd. maar inbellen doettie :)

(nouja, inbellen is een ongelukkige term, meer inloggen). maar niet inloggen=geen adsl internet. period. een een gewoon modem is niet in staat zijn eigen verbinding vast te houden als je hem uit zet.

en ga me nou niet wijs maken dat het niet zo is, ik heb vanwege mijn werk de 20 meest bekende modems en modemrouters al heel vaak voorbij zien komen

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 18:04 ]

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:58
@ gunhead
Modems hoeven dus niet perse in te bellen. Bij KPN bv. moet je juist wel "inbellen" je logt in met je login en wachtwoord. Bij bijvoorbeeld het Tiscali Wholesale (BabyXL) netwerk hoef je absoluut niet in te bellen, je hebt geen login gegevens nodig. Dit netwerk is anders ingericht dan het KPN netwerk en werkt in princiepe als een normaal netwerk. Je modem inpluggen op je gesplitte telefoonlijn en aan je pc aansluiten en je hebt verbinding. Ik weet dit omdat ik nl. werk voor Tiscali. De logingegevens die je krijgt bij je babyxl abotje gebruik je alleen voor je mail/homepage. Doe maar eens een Babyxl profieltje op een speedtouch 510 laden en je zal het zelf merken.

@FreakNL
Je kan 2 dingen doen, je trekt je telefoon kabel door naar boven en zet daar je modem, of je plant je modem (ethernet! kies nou aub nooit en nimmer voor usb want die zijn ***) beneden en trekt utp naar boven.

[ Voor 39% gewijzigd door siknu op 01-07-2004 18:14 ]

Verwijderd

ik heb zelf tiscali. als ik mijn standaar zyxel routertje uit/aan zet staat hij toch echt even verbinding te maken. je hebt idd geen login nodig, maar dat doet toch niets af aan het feit dat er een verbinding opgezet moet worden?

zo'n speedtouch is ook een router. pak je een gewoon modem (zelf geprobeerd) dan moet je ook bij het tiscali netwerk iedere keer weer verbinding maken.

ik had al gezegd dat "inbellen" een ongelukkige term is, maar er wordt wel een verbinding opgezet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 18:15 ]

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:58
Dat klopt dan vraagt je modem even aan de dhcp je ip maar, je hebt nooit wat aan je modem hoeven instellen, hoe kan je dan beweren dat hij niet zijn eigen verbinding kan maken, hij zoekt zelfs netjes je oude ip op. Ja babyxl heeft een dynamisch ip, maar in 9,5 van de 10 gevallen krijg je netjes je oude ip hoe beter kan hij zijn eigen verbinding dan wel niet vinden.

Je bedoelt zonder enige vorm van netspanning.

[ Voor 7% gewijzigd door siknu op 01-07-2004 18:21 ]

Verwijderd

waar heb ik dan gezegd dat zo'n modem niet zijn eigen verbinding kan maken? ik heb alleen gezegd dat er een verbinding gemaakt moet worden, en dat klopt.
en een modem zonder enige vorm van intelligentie is niet in staat om die verbinding vast te houden.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
siknu schreef op 01 juli 2004 @ 18:06:
..
@FreakNL
Je kan 2 dingen doen, je trekt je telefoon kabel door naar boven en zet daar je modem, of je plant je modem (ethernet! kies nou aub nooit en nimmer voor usb want die zijn ***) beneden en trekt utp naar boven.
Ik neem absoluut een Ethernet modem. Een een kabel hoef ik niet te trekken want ik heb nu Chello. En waar mijn Com21 kabelmodem nu staat, ga ik ook mijn eventuele ethernet ADSL modem plaatsen, dat zit vlak bij elkaar :)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 17:57:
[...]

dat zeg ik hierboven ook. maar dat zijn dus geen modems, maar modem-routers. 1x inbellen tijdens de setup volstaat dan idd. maar inbellen doettie :)

(nouja, inbellen is een ongelukkige term, meer inloggen). maar niet inloggen=geen adsl internet. period. een een gewoon modem is niet in staat zijn eigen verbinding vast te houden als je hem uit zet.

en ga me nou niet wijs maken dat het niet zo is, ik heb vanwege mijn werk de 20 meest bekende modems en modemrouters al heel vaak voorbij zien komen
Oke dan zijn we het eens. Ik was het inderdaad niet eens met de term inbellen. Aangezien je alleen met een telefoon modem inbelt. Maar inloggen moet inderdaad wel gebeuren. Ook al heb je trouwens wel gewoon standaard al een adsl verbinding moet er in ieder geval wel ingelogd worden bij je provider.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

als je een ppp connectie hebt, heb je toch heel dat pptp gebeuren + vpn niet nodig?:?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 20:01 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kansloze PPTP gebeuren moest je alleen doen met een speedtouch home, een modem dat al eeuwen niet meer geleverd wordt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

ghehehe... dat hebben wij :P

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 17:03
He FreakNL, jij woonde ook op Goeree Overflakkee, is het niet? Ik ben ook weer van Chello afgestapt, en ben voor XS4all gegaan. Binnen 7 dagen aangesloten :*)
Pagina: 1