Toon posts:

[excel 2000] celbereik plaatsen nav uitkomst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn vorige topic (mag op slot);

Inmiddels heb ik besloten om het formulier dat ik wil maken niet in Word te maken, maar in Excel.

Ik heb een formulier gemaakt van een aantal pagina's. Nu heb ik op 1 werkblad een aantal gegevens staan. Deze gegevens wil ik opvragen in het formulier nav een selectie.
Inmiddels heb ik een drop-down gemaakt waaruit ik kan selecteren. Nu wil ik een functie invoegen die het volgende doet:
Als de uitkomst in een bepaald vakje (nav selectie in drop-down) 1 is, dan moet cel A20 t/m C35 uit Werkblad2 geplaatst worden in het formulier (Werkblad1)
Uit de drop-down kunnen 15 oplossingen komen die allemaal een bepaald celbereik moeten plaatsen in werkblad1.

Wie kan me hiermee helpen?

P.s. het gaat om excel 2002

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op het eerste werkblad heb ik inmiddels alle gegevens verzameld en een verwijzing vanuit een pull-down.
Nu heb ik op blad in kolom a een verwijzing vanuit blad1 die waar of onwaar is.
In kolom C heb ik nu de volgende formule staan:
=ALS(A1="Waar";D1=Blad1!B18;B1="X")
Waarmee ik graag wil dat als A1 is waar, dat in kolom d de inhoud van blad1B18 wordt gekopieerd. Het liefst eigenlijk het celbereik van b18 t-m d39

Misschien dat het hiermee duidelijker is. Ik krijg nu de melding onwaar in C1 waar deze formule in staat.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 09:21:

Dit gaat ook niet werken zoals je wil.

In de formule staat dat als in A1 het woord "Waar" staat (en dat is iets anders als TRUE of FALSE wat je waarschijnlijk wil) je in die cel de waarde van de formule 'D1=Blad1!B18' zet, en dat is TRUE of FALSE. Hetzelfde gebeurt als in A1 niet "Waar" staat met 'B1="X"'

Wat jij wil is een formule in cel D1 en B1 die doet wat je wil.
In D1 bijvoorbeeld =ALS(A1="Waar";Blad1!B18)

En over het probleem dat je in je eerste post beschrijft: dat zou ik met een stukje VBA code programmeren. Als je de dropdown afsluit dan lees je uit wat er geselecteerd is en dat kopieer je dan.
Maar gezien je kennis van standaard formules (NOFI) zou ik toch even wat sites opzoeken hoe je met VBA en Excel omgaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Maasluip op 02-07-2004 09:31 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je.

Het probleem is alleen dat de verwijzing buiten deze kolom moet vallen. Dus de formule in C1, maar een verwijzing in D1.
Dit omdat er een aantal van deze formules onder elkaar moeten komen, die allemaal naar hetzelfde bereik moeten verwijzen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 09:21:
Op het eerste werkblad heb ik inmiddels alle gegevens verzameld en een verwijzing vanuit een pull-down.
Nu heb ik op blad in kolom a een verwijzing vanuit blad1 die waar of onwaar is.
In kolom C heb ik nu de volgende formule staan:
Waarmee ik graag wil dat als A1 is waar, dat in kolom d de inhoud van blad1B18 wordt gekopieerd. Het liefst eigenlijk het celbereik van b18 t-m d39

Misschien dat het hiermee duidelijker is. Ik krijg nu de melding onwaar in C1 waar deze formule in staat.
Dit kan dus echt niet.
Met een formule in bijvoorbeeld cel C1 kan je alleen de waarde in C1 laten berekenen.
Je kan dan dus niet met een formule in C1 de waarde van D1 bepalen.
Probeer eens:
in D1: =ALS(A$1="Waar";Blad1!B18;"")
(let op het $ teken)
Deze formule kan je vervolgens naar beneden slepen, in D2 komt dan bijvoorbeeld de waarde uit Blad1!B19 te staan.
in B1 komt dan trouwens =ALS(A$1="Waar";"";"X")

• onkl
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 09:33:
Dank je.

Het probleem is alleen dat de verwijzing buiten deze kolom moet vallen. Dus de formule in C1, maar een verwijzing in D1.
Dit omdat er een aantal van deze formules onder elkaar moeten komen, die allemaal naar hetzelfde bereik moeten verwijzen.
Zoals Maasluip al zei, dat KAN niet. VBA kan het wel, maar ik ben bang dat ik het ook al wel aardig eens ben met zijn nofi stukje...

Even terug:
Wat je wil is:
Selecteer een waarde uit een drop down.
Afhankelijk van die waarde-> Drop een celbereik in A1:C35.

Hoe zijn die celbereiken geordend?
Kan je bijvoorbeeld bereiken dat:
Originele celbereik voor dropdownwaarde 1:Blad2!A1:C35
Originele celbereik voor dropdownwaarde 2:Blad2!D1:F35
etc?
Dan weet ik nog wel een leuk trucje. Is veel typewerk->wacht even op je antwoord.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 09:33:
Dank je.

Je bedoelt dat de uitkomst van D1 van een aantal formules of andere cellen afhangt? Dit zul je toch allemaal in D1 moeten plaatsen. D1 kan maar één waarde aannemen, en van hoeveel cellen D1 ook afhangt, je zult dit toch in één formule moeten gieten.

Ik noem maar iets, in D1 staat een formule als =als(A1<5;5;als(b1>10;10;als(c1=3;a1-b1;0)))

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
onkl schreef op 02 juli 2004 @ 09:42:
[...]

Zoals Maasluip al zei, dat KAN niet. VBA kan het wel, maar ik ben bang dat ik het ook al wel aardig eens ben met zijn nofi stukje...

Even terug:
Wat je wil is:
Selecteer een waarde uit een drop down.
Afhankelijk van die waarde-> Drop een celbereik in A1:C35.

Hoe zijn die celbereiken geordend?
Kan je bijvoorbeeld bereiken dat:
Originele celbereik voor dropdownwaarde 1:Blad2!A1:C35
Originele celbereik voor dropdownwaarde 2:Blad2!D1:F35
etc?
Dan weet ik nog wel een leuk trucje. Is veel typewerk->wacht even op je antwoord.
Die Celbereiken zijn nu zo geordend: B18-D39; B42-D63; B66-D87; etc

Maar die bereiken zijn dmv copy/paste eenvoudig te verplaatsen

Ik ben ebnieuwd naar je trucje.

• onkl
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 10:00:
[...]

Die Celbereiken zijn nu zo geordend: B18-D39; B42-D63; B66-D87; etc

Maar die bereiken zijn dmv copy/paste eenvoudig te verplaatsen

Ik ben ebnieuwd naar je trucje.
*Sensei, check je mail* (Hotmail adres in je profiel).
Voor allen (voor zover geinteresseerd)
Stel: blad 1, cel D1 geeft je dropdown uitkomst. (1 t/m 15)
Zet dan in cel A1 van het werkblad waar je je resultaten wilt zien:
=OFFSET(Bladmetdata!B18;$D$1*24-24;0)
Deze formule doet:
Neem de waarde die in de cel $D$1*24-24 rijen onder en 0 kolommen rechts van Bladmetdata!B18 staat.
$D$1 is de uitkomst.
Er zijn 24 rijen per datablok->*24
Dropdownuitkomsten begint met 1 (niet met 0)-> -24.
Klaar :)
Cel A1 kan je gewoon slepen, uitbreiden etc., dus je breidt A1 uit tot A1:C24 en klaar ben je.

[ Voor 7% gewijzigd door onkl op 02-07-2004 10:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je!
Hier ben ik enorm mee geholpen...

• onkl
Met alle plezier.
Even tussendoor, ik kan me vergissen, nofi etc.
Even kreeg ik de indruk dat je een al wat meer gevorderde Excelgebruiker was(dropdown aanmaken etc. zie ik m'n moeder niet doen en zo). Echter, dat gestuntel met formules eerder deed mij de haren te berge rijzen.
Het lijkt alsof je echt flinke lacunes in je vaardigheden hebt (wat Excel betreft dan).
Ken die situatie, was ook zo.. en zie: alles komt goed:)
Wat mij toen veel geholpen heeft (naast veel prutsen) was zo'n degelijke dikke Excel-bijbel. Kost wat, maar dan heb je ook wat. De gemiddelde baas wil dat graag betalen, beduidend goedkoper dan de gemiddelde cursus (en scheelt een boel tijd in domme foutjes achterhalen). Veel plezier ermee verder :)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk.

Vroeger ging het allemaal vanzelf, heb zelfs wat programmeerervaring etc. Maar het is allemaal al tijden geleden en ik heb eea niet bijgehouden. Daar loop ik nu tegenaan.

Ik vind het ook zeker leuk om die kennis weer op te frissen en vooral aan te vullen.

Dat het stuntelig overkomt kan ik alleen beamen, maar ik ben vooral blij als er dan toch mensen zijn die me kunnen en willen helpen.

Nogmaals erg bedankt, ik ga verder knutselen en aan de studie :*)
Pagina: 1