Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Probleem met lightbars en schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,
Ik ben net begonnen als amateur casemodder en heb al vanalles aan mijn kast gedaan zoals: Windows maken, binnen en buitenkant verfen, lampjes en fans met lichtjes overal, uv-pluggen en uv-cablesleeves , etc. Ik heb recentelijk een stel lightbars in mijn pc gemaakt en daar zat een aan/uit-schakelaar bij. Nu leek mij het wel leuk om dat standaard knopje te vervangen met een knopje waar een lichtje in brand zoals bij het koffiezetapparaat. Ik heb dus een 12v schakelaartje gekocht met rood ledje een aangesloten op de lightbars.

Nu het probleem:
Op het orginele ledloze knopje zitten twee contactpunten. De + en de - neem ik aan. Op het lampje met ledje zitten drie contact punten en +, - en aarde. Als ik de lightbars aansluit op de plus en de min werkt de schakelaar goed maar doet het ledje het niet. Als ik 1 van de draden op de aarde aansluit met de andere draad op de + of de - dan werkt de schakelaar goed, het ledje van het knopje brand maar alleen wanneer de schakelaar op uit staat. Maar wanneer de schakelaar uit staat branden de lightbars aan 1 kant nog een beetje. Dus er lekt nog wat voeding in.Dat is niet de bedoeling ze moeten echt helemaal uit gaan en dat doen ze alleen als het ledje van het knopje het niet doet.

Vraag:
Hoe sluit ik een knopje met ledje aan op lightbars zodat de cathodes aan en uit gaan en het knopje brand wanneer de lightbars ook branden? Moet ik dan nog ergens een derde draad wegtrekken? De voeding op de lichtbuizen is 12v en ik krijg 2 draden voor naar het knopje.

Ik wil graag een lichtgevend knopje voor mijn lampen dus als iemand dit al heeft gedaan of weet hoe het moet dan hoor ik dat graag hier. Alvast bedankt !

B)

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:30

Kvn

Ik weet vrij weinig van elektro, maar misschien kan je een aardedraad op het metaal van je behuizing aansluiten? Als je jezelf elektrocuteerd, neem me dan niet kwalijk :D

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 02:12 . Reden: onnodige lange quote... ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan probeer ik dat nog maar ff niet,lol.

Als er echte elektromeesters wat suggesties hebben dan graag.
Het liefst met een schemaatje of een fotootje.
ik heb dus: 2 lightbars
1 12v inverter
1 schakelaar met ledje ( drie pollig +,-, aarde)
2 draden ( +/-) voor de schakelaar
wat heb ik nodig, wat moet ik doen om dit te laten werken. Het ledje van het knopje moet dus branden en de buizen moeten aan en uit kunnen.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
volgens mij moet de aarde aan aarde en de plus en de min ook op de plus en de min

daardoor geeft het ledje licht apart van de rest van t verhaal

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Mm, heb nog nooit een schakelaar gezien met een aarde....

Ik denk dat dat de min van het ledje is, dan word het zo:

Schakelaar + --> Draad + (12v)
Schakelaar - --> Invertor +
Schakelaar aarde --> Draad - (0v)
Invertor - --> Draad -

Hetzelfde dus als een gewone schakelaar alleen met die aardedraad aan de -...

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

De nieuwe schakelaar heeft drie contacten, omdat er een extra contact nodig is voor de min-aansluiting van het lampje.

Je kunt de schakelaar het eenvoudigst even doormeten met een multimeter. Er zullen twee contacten zijn, die alleen onderling verbinding maken als de schakelaar 'aan' staat. Deze twee contacten gaan op de plaats van de oude schakelaar. Het resterende contact moet naar de min van de voeding.

Mocht het lampje nu continu branden, dan moet je de eerste twee aansluitingen omwisselen. Het derde contact (de min) blijft gewoon zitten.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is...

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik begin het te begrijpen maar waar moet ik die derde draad dan vandaan halen? Bij het setje lichtbuizen zit dus een inverter die twee aansluitingen heeft voor de cathodes en aan de andere kant voor de voeding. die gaat op een 4pin 12v an de pc voeding. Tussen de 4pin stekker en de inverter zit de schakkelaar maar daar zijn dus maar twee draden voor. Moet ik dan de derde draad bij de pc voeding vandaan halen of moet ik een aparte draad ergens aarden. moet er spanning op die draad staan? Ik heb nu een rooie en een gele draad voor de schakelaar waar haal ik een derde aansluiting vandaan zodat alles werkt zo als ik wil. ( zie main post)

Zoals als je ziet ben ik op elektonica gebied een vette noob dus wees niet bank om kleutertaal te gebruiken in de uitleg. als iemand een voorbeeldje uit eigen ervaring heeft dan hoor ik daar graag meer over.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
sluit het aardcontact aan op een zwarte draad van je voeding, sluit de + van je pc op de + van je schakelaar aan, en de +draad van je ccfl op de - van de schakelaar en verbind de min met de zwarte draad van je voeding door

dan zou je er moeten zijn

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal tot dus ver ik heb het allemaal eens doorgenomen en ga het morgenvroeg proberen en dan post ik wel het het gegaan is. toch nog 2 vraagjes .Dus ik kan elke willekeurige zwarte draad van de voeding afhalen bv. van een overbodige stekker? de twee draden die ik al heb voor de schakelaar zijn rood en geel, welke is de plus en welke de min?

Als er nog elektromeisters hun licht over deze zaak willen schijnen dan heb ik hier een link voor het schema voor de orginele schakelaar.

http://www.gigi-gia.com.tw/light-pics/cold-10bu.gif

Het knopje dat ik wil gebruiken heeft dus een ledje en is 12v bij pol1 staat +, pol2 ACC, pol3 ground. Er moet dus een draad bij zover ben ik maar elke extra uitleg en duidelijkheid is welkom want ik wil dit voor meerdere dingen gaan doen zoals casefans en laserspotjes. Dus maak het schema af elektromeister B)

Als mijn kast helemaal af is post ik wel een foto in de moddingsectie waar trouwens leuke ideeen sirculeren.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 02:36:
de twee draden die ik al heb voor de schakelaar zijn rood en geel, welke is de plus en welke de min?
Rood = +5V
Zwart (2x) = 0V
Geel = +12V

Dus als je geel & zwart gebruikt heb je maar 12 - 5 = 7V

Ik zou de schakelaar even doormeten of gewoon proberen welke 2 pinnetjes zorgen voor het aan- / uitschakelen. Als je daarachter bent is het een kwestie van het overgebleven pinnetje aan de 0V hangen. Brandt het lampje nu continu, verwissel dan de schakeldraden.

[ Voor 31% gewijzigd door real[B]art op 02-07-2004 12:58 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
real(B)art schreef op 02 juli 2004 @ 12:53:
[...]

Rood = +5V
Zwart (2x) = 0V
Geel = +12V

Dus als je geel & ROOD gebruikt heb je maar 12 - 5 = 7V

Ik zou de schakelaar even doormeten of gewoon proberen welke 2 pinnetjes zorgen voor het aan- / uitschakelen. Als je daarachter bent is het een kwestie van het overgebleven pinnetje aan de 0V hangen. Brandt het lampje nu continu, verwissel dan de schakeldraden.
gewoon prcies hetzelfde aansluiten hoe het zat, en dan die pool die je overhoud van de schkelaar aan een zwarte hangen ;)

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Niet exact hetzelfde, de originele schakelaar zat in de zwarte draad, de nieuwe schakelaar moet je in de gele draad opnemen. Anders doet het lampje in de schakelaar het niet :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen, ik denk dat het nu wel gaat lukken!
:9~

Verwijderd

Topicstarter
wat fotos

Licht uit

Afbeeldingslocatie: http://img13.exs.cx/img13/7272/M4100168.jpg

licht aan

Afbeeldingslocatie: http://img9.exs.cx/img9/7568/M4100167.jpg

donker

Afbeeldingslocatie: http://img9.exs.cx/img9/4574/M4100141.jpg

controllers

Afbeeldingslocatie: http://img9.exs.cx/img9/2255/M4100171.jpg

Lache zo'n spacekast :9

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:39
Waar heb je die blauwe lichtschakelaars weg, kzoek ze al een tijdje namelijk...
Pagina: 1