Promise Ultra133 TX2 detecteert geen devices

Pagina: 1
Acties:

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-03 21:27
Ik heb enige tijd geleden mijn oude PC omgetoverd tot fileserver. De specificaties van het systeem zijn ongeveer als volgt:

• ECS Elitegroup K7S5A Moederbord (nieuwste BIOS versie)
• AMD Athlon XP 1800+ Processor
• 512Mb DDR-SDRAM
• Western Digital 160Gb, 7200rpm, ATA100, 8Mb cache
• Maxtor DiamondMax Plus 9, 200Gb,7200rpm,8Mb ATA133

Zoals misschien wel te verwachten was liep ik tegen het bekende 48-bits LBA probleem op. De BIOS flashen van de K7S5A gaf echter geen oplossing.
Dus ben ik bij de lokale computerboer een Promise Ultra133 TX2 controller gaan halen.
Nadat ik de schijven hierop aangesloten had kreeg ik een melding dat de Promise BIOS niet geïnstalleerd kan worden omdat er geen apparaten gedetecteerd worden (het booten gaat dan ook niet meer verder).
Ik ben toen gaan zoeken op de site van Promise en zag vervolgens het volgende staan:
What does it mean when I boot the system and the Ultra controller says, ´´BIOS Not Installed´´?
Solution: No Hard Drives are being detected at the Ultra Bios Posting. Check cables, jumpers, power connectors and lastly check drives to insure they are detected on a standard hard disk controller.
Ik ben dus gaan testen met verschillende kabels, jumperconfiguraties, power connectors. Ik weet zeker dat de harddisks werken omdat ze beiden wel werken op de on-board IDE controller.
Ook las ik ergens op internet dat WD harddisks op deze controller geen jumper hoeven te hebben, dit heb ik dus ook geprobeerd.

Na een zoektocht op Google kwam ik terecht bij een aantal topics (op vooral Duits- en Franstalige fora) die gingen over vergelijkbare problemen. In veel gevallen ging het ook over K7S5A moederborden. Het werd mij echter uit geen van de links op Google duidelijk wat de oplossing zou (kunnen) zijn. Ditzelfde geldt ook voor de GoT-search.

Nu vermoed ik dat het aan de aanwezige PCI-sloten ligt. Die zijn volgens een site namelijk nog van de PCI 2.0 standaard, en mijn moederbord zou dus waarschijnlijk PCI 2.1 moeten ondersteunen om het geheel goed te laten werken.
Dit vermoeden wordt versterkt doordat ik de controller heb geprobeerd in een PC die een aantal jaar ouder is dan mijn server en die herkent wel gelijk devices.
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat hij de controller wel herkent, maar de controller geen devices herkent.

Ik begin al met al toch een beetje wanhopig te worden van dit gedoe, en ik kom er zo niet meer uit.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Oh, wat heb ik daar tevens mee aangekloot. :P
Waar het op neerkomt is een IRQ probleem.
Schakel de onboard poorten en andere dingen uit in je BIOS die je niet gebruikt en probeer het nog eens. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
En download het laaste bios eens.
http://www.promise.com/su...tId=87&category=bios&os=0

En idd disable bijv com1/com2 in bios voor vrije interrupts en/of forceer PCI sloten aan een interrupt.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-03 21:27
De laatste versie stond er al op, maar toch bedankt Ripper5555.

En ONTZETTEND bedankt Tatsu \o/
Het uitschakelen van alle overbodige devices zoals onboard soundcard, com, e.d. heeft geholpen. Debian install staat momenteel hard te formatten :)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09
Sinds een paar weken heb ik ook de Ultra 133 TX2. Hij werkte wel maar detecteerde aan het begin niets, en in Windows XP waren de schijven wel zichtbaar. Ik heb sinds die tijd de hele tijd last van vage lockups. Ik had me Creative Soundblaster Audigy al de schuld gegeven, want telkens als ook Winamp aanstond (staat bijna nooit uit) continue piep en PC vast. Toen bedacht ik me opeens dat het weleens zou kunnen komen doordat ik Mp3s van de schijven op de Ultra 133 TX2 laat spelen, omdat ik het daarvoor zonder controller nooit had.

En nu zie ik dit topic, dus ik meteen me twee Com poorten gedisabled, en ja hoor me Ultra 133 TX2
herkende bij het opstraten (na de BIOS) meteen me twee schijven.

Ook IRQ probleem dus.

Thnx...

Even een ander vraagje (kan het namelijk nergens precies vinden):

Binnenkort wil ik Windows XP opnieuw installeren, weet iemand op ik die Ultra 133 TX2 dan ook aan de praat krijg zonder de driver diskette? Ik heb namelijk me diskette station uit me PC gehaald (want daar zitten me extra HDD nu). Ik heb de driver diskette wel meteen op een CD-ROM gebrand. Ik heb ook al gelezen dat je de controller moest verwijderen, ik hoop niet dat dat zo is. De HDD waar Windows XP op moet komen zit op me onboard controller.

Wie weet dit precies?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Jumpman schreef op donderdag 23 december 2004 @ 01:22:
Sinds een paar weken heb ik ook de Ultra 133 TX2. Hij werkte wel maar detecteerde aan het begin niets, en in Windows XP waren de schijven wel zichtbaar. Ik heb sinds die tijd de hele tijd last van vage lockups. Ik had me Creative Soundblaster Audigy al de schuld gegeven, want telkens als ook Winamp aanstond (staat bijna nooit uit) continue piep en PC vast. Toen bedacht ik me opeens dat het weleens zou kunnen komen doordat ik Mp3s van de schijven op de Ultra 133 TX2 laat spelen, omdat ik het daarvoor zonder controller nooit had.

En nu zie ik dit topic, dus ik meteen me twee Com poorten gedisabled, en ja hoor me Ultra 133 TX2
herkende bij het opstraten (na de BIOS) meteen me twee schijven.

Ook IRQ probleem dus.

Thnx...

Even een ander vraagje (kan het namelijk nergens precies vinden):

Binnenkort wil ik Windows XP opnieuw installeren, weet iemand op ik die Ultra 133 TX2 dan ook aan de praat krijg zonder de driver diskette? Ik heb namelijk me diskette station uit me PC gehaald (want daar zitten me extra HDD nu). Ik heb de driver diskette wel meteen op een CD-ROM gebrand. Ik heb ook al gelezen dat je de controller moest verwijderen, ik hoop niet dat dat zo is. De HDD waar Windows XP op moet komen zit op me onboard controller.

Wie weet dit precies?
Wil je dat Windows XP gelijk de Promise Ultra 133 TX2 installeren, dan zou je kunnen denken aan een unattended Windows XP SPx CD-ROM. :)
Aangezien je de hardeschijf waar je Windows XP op hebt staan gewoon op je IDE controller van je moederbord hebt hangen, is het geen probleem om de driver na de installatie van Windows XP te installeren.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Pagina: 1