Toon posts:

[DNS] Meerdere domeinen

Pagina: 1
Acties:
  • 97 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 2 domeinnamen kunnen hosten, zonder gebruik van hostheaders.

Win2003 Small Business Server

Voorbeeld:
appel.be met als interne ip: 192.168.1.2
peer.be met als interne ip: 192.168.1.70

De sites aanmaken in IIS gaat wel,
ik kan ook lokaal door de verschillende ips te typen de verschillende sites bezoeken.

Het probleem bevind zich bij de DNS,
hoe moet ik die instellen zodat men extern door appel.be en peer.be in te typen de verschillende domeinen krijgt?

Ik heb al met google gezocht, ik vind vage resultaten die onduidelijk zijn (niet volledig, meestal enkel het IIS gedeelde maar geen DNS)

Verwijderd

Noem eens een paar links die je zoal gevonden hebt.

En verder; twee domeinen op één IP-adres hosten gaat je in principe alleen lukken met gebruik van host-headers.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31

TheVMaster

Moderator WOS
Als ik goed begrijp gaat het over 2 domeinen die vanaf internet benaderbaar moeten zijn op 1 extern ip op IIS?

Hmm..volgens mij kan dat alleen maar met hostheaders of zit ik dan fout? :)

Als je 2 externe ipadressen hebt kan het wel zonder hostheaders..maar daar praten we hier toch niet over of wel?

Verwijderd

Kan op zich wel, maar dan moet je gaan NAT-ten met een pakket als MS ISA Server. En die gaat dan uiteindelijk toch ook weer checken op host header names....

Waarom zou je uberhaupt niet met host header names gaan werken? Is daar een speciale reden voor?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 15:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheVisionMaster schreef op 01 juli 2004 @ 15:18:
Als ik goed begrijp gaat het over 2 domeinen die vanaf internet benaderbaar moeten zijn op 1 extern ip op IIS?

Hmm..volgens mij kan dat alleen maar met hostheaders of zit ik dan fout? :)

Als je 2 externe ipadressen hebt kan het wel zonder hostheaders..maar daar praten we hier toch niet over of wel?
Hosten met 1 externe ip en 2 interne ips zonder hostheaders moet gaan.
De urls die ik had gevonden ben ik kwijt.

Er stond in vermeld dat je met 1 extern ip en meerdere interne ips meerdere domeinen kon runnen zonder host headers.

BVB een bijkomend probleem is dat de POP3 server via elk subdomein beschikbaar is...

Dit kan beholpen worden met meerdere interne ips, maar hoe?

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 07:53
Het is technisch onmogelijk om zonder hostheaders op 1 extern IP naar 2 verschillende interne IPs door te verwijzen. Een DNS vertaalt tenslotte een naam in een IP en voor jouw 2 domeinnamen wordt hetzelfde IP door de DNS teruggegeven, nl. jouw externe IP. Iemand die dat IP in z'n browser intikt, komt op jouw gatewat (of whatever) terecht. Daar moet het verkeer naar de juiste server gerouteerd worden. Zonder host headers heeft die gateway alleen het IP adres om op af te gaan en aangezien die voor beide domeinnamen hetzelfde is, kan de gateway niet de keuze voor de juiste server maken.

Wat is het probleem om toch hostheaders te gebruiken?

Overigens zou het wel mogelijk zijn als je de servers op verschillende poorten op hetzelfde externe IP adres gaat aanbieden, maar ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.

[ Voor 13% gewijzigd door mjax op 01-07-2004 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
mjax schreef op 01 juli 2004 @ 15:28:
Het is technisch onmogelijk om zonder hostheaders op 1 extern IP naar 2 verschillende interne IPs door te verwijzen. Een DNS vertaalt tenslotte een naam in een IP en voor jouw 2 domeinnamen wordt hetzelfde IP door de DNS teruggegeven, nl. jouw externe IP. Iemand die dat IP in z'n browser intikt, komt op jouw gatewat (of whatever) terecht. Daar moet het verkeer naar de juiste server gerouteerd worden. Zonder host headers heeft die gateway alleen het IP adres om op af te gaan en aangezien die voor beide domeinnamen hetzelfde is, kan de gateway niet de keuze voor de juiste server maken.

Wat is het probleem om toch hostheaders te gebruiken?
http://www.simongibson.com/intranet/iis6/
Op deze site zetten ze het zelfs als recommended...

Het enigste probleem dat ik heb is dat als ik een nslookup op het domein doe dat ik dan als ip 192.168.1.70 krijg...

Bij onze vorige installatie werkte dit, maar toen hadden we maar 1 domein.

Normaal moet het toch mogelijk zijn om in de dns de interne ip te plaatsen?

********* EDIT ********
http://www.simongibson.com/intranet/multiip/

Dit heb ik al gedaan, het enige vage probleem is dat de DNS de INTERNE IP doorgeeft en niet de EXTERNE.

DNS zorgt er toch normaal voor dat de domein naam tot aan de ip raakt...
Dus moet het toch mogelijk zijn dat als ze peer.be opvragen, ze op de server komen, en de server gebruikt de ip adres en geeft zo de site weer.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 15:37 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 15:32:
[...]

http://www.simongibson.com/intranet/iis6/
Op deze site zetten ze het zelfs als recommended...

Het enigste probleem dat ik heb is dat als ik een nslookup op het domein doe dat ik dan als ip 192.168.1.70 krijg...

Bij onze vorige installatie werkte dit, maar toen hadden we maar 1 domein.

Normaal moet het toch mogelijk zijn om in de dns de interne ip te plaatsen?
En als ik dan naar dat domein probeer te surfen, dan probeer ik een webserver op mijn eigen LAN te zoeken ja, en niet op jouwes :D Dat gaat dus *niet* werken..

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 01 juli 2004 @ 15:34:
[...]

En als ik dan naar dat domein probeer te surfen, dan probeer ik een webserver op mijn eigen LAN te zoeken ja, en niet op jouwes :D Dat gaat dus *niet* werken..
Dit werkte vroeger:
http://hsc.be/dns.jpg

• Osiris
  • Niet online
Lokaal bij jullie ja, maar ik kom *nevernooitniet* op die pagina dan :)

Sowieso hoort de 192.168.0.0/16 niet geroutert te worden op internet, dus pakketjes komen nooit aan, ook al willen ze zo graag :)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 01 juli 2004 @ 15:41:
Lokaal bij jullie ja, maar ik kom *nevernooitniet* op die pagina dan :)

Sowieso hoort de 192.168.0.0/16 niet geroutert te worden op internet, dus pakketjes komen nooit aan, ook al willen ze zo graag :)
Ok...

Maar hoe zorg ik er dan bvb voor dat mijn gameserver enkel via appel.be bereikbaar is en niet via peer.be als ik ze beide extern zou zetten... :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, Quote i.p.v. bewerken

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 15:44 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 15:44:
[...]

Ok...

Maar hoe zorg ik er dan bvb voor dar mijn gameserver enkel via appel.be bereikbaar is en niet via peer.be als ik ze beide extern zou zetten... :)
een gameserver is iets anders dan een webserver, en ja daar heb je dan niets aan die headers. Wat jij wilt kan dus niet zonder een extra ip op de externe interface :)

• Osiris
  • Niet online
Erkens schreef op 01 juli 2004 @ 15:45:
[...]

een gameserver is iets anders dan een webserver, en ja daar heb je dan niets aan die headers. Wat jij wilt kan dus niet zonder een extra ip op de externe interface :)
Bij gameservers zie je vaak dat ze op andere poorten werken :)

Dát kan dus wel :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Osiris schreef op 01 juli 2004 @ 15:46:
[...]

Bij gameservers zie je vaak dat ze op andere poorten werken :)

Dát kan dus wel :)
ja, maar dan nog is die server bereikbaar op zowel appel.be als op peer.be ;)

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 01 juli 2004 @ 15:45:
[...]

Het moet mogelijk zijn, ik heb al veel gezocht en veel sites zeggen dat het mogelijk is...

Bij de meeste games kan je ze opstarten dat ze luisteren onder een ip, bvb:
c:/gameserver.exe +ip 192.168.1.70

Dus het moet mogelijk zijn...

• Osiris
  • Niet online
Erkens schreef op 01 juli 2004 @ 15:47:
[...]

ja, maar dan nog is die server bereikbaar op zowel appel.be als op peer.be ;)
Tja, je kunt niet alles hebben hè :)

appel.be:123 en peer.be:321 en hopen dat ze het niet doorhebben? 8)7
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 15:48:
[...]

Het moet mogelijk zijn, ik heb al veel gezocht en veel sites zeggen dat het mogelijk is...

Ja, je kunt de servers wel op een ander intern IP laten luisteren, maar wat voor NAT poortmap wilde je maken dan? :?

Ga er ff van uit dat je een NAT router er tussen hebt hangen..

[ Voor 50% gewijzigd door Osiris op 01-07-2004 15:49 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[...]

of ik begrijp je probleem niet, of jij denkt te moeilijk.
waarom probeer je het zo niet dan?
en anders: geef toch eens wat meer info dan de hele tijd zo oppervlakkig te doen en niet concreet zeggen wat je bedoeld.

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 01 juli 2004 @ 15:50:
[...]

of ik begrijp je probleem niet, of jij denkt te moeilijk.
waarom probeer je het zo niet dan?
en anders: geef toch eens wat meer info dan de hele tijd zo oppervlakkig te doen en niet concreet zeggen wat je bedoeld.
Concreet: Hosten met 1 externe ip en 2 interne ips

Zoek maar eens op google met keywords als: "multiple ip" +domains +dns +win2003

Je zal wel vinden wat ik bedoel, alleen zijn meeste tutorials vaag...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 15:54:
[...]

Concreet: Hosten met 1 externe ip en 2 interne ips
en wat ga je hosten lijkt me wel een belangrijk detail :X
welke serversoftware gebruik je?
wat zijn je netwerksettings, en hoe ziet je netwerk eruit?

Dat zijn gegevens waarmee je verder moet zoeken, eerst je probleem goed omschrijven, anders kan niemand er wat mee, behalve "domweg" iets roepen ;)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het kan dus inderdaad niet zonder het gebruik van de HOST: header. (Ik stoor me een beetje aan het gebruik van "hostheaders" en "host header names" ;)

En TS, waarom denk je dat er routeerbare ip nummers bestaat vs. niet-routeerbare (de 192.** nummers, etc.)? Zou er geen verschil zijn? Het _kan_ dus niet wat je wil.

Laat de sites maar zien die beweren dat het mogelijk is...[sic]

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 07:53
[...]

Je hebt het de hele tijd over "Het moet mogelijk zijn" "Gelezen op websites" etc. Waarom stel je hier dan nog vragen? Dan weet je het antwoord toch al? Ik ben overigens zeer benieuwd naar je bronnen die beweren dat het wel mogelijk is, want ik geloof het niet. Het zal toch wel neerkomen op het gebruik van host headers of verschillende poortnummers.

Verwijderd

Topicstarter
mjax schreef op 01 juli 2004 @ 16:04:
[...]

Je hebt het de hele tijd over "Het moet mogelijk zijn" "Gelezen op websites" etc. Waarom stel je hier dan nog vragen? Dan weet je het antwoord toch al? Ik ben overigens zeer benieuwd naar je bronnen die beweren dat het wel mogelijk is, want ik geloof het niet. Het zal toch wel neerkomen op het gebruik van host headers of verschillende poortnummers.
http://www.winnetmag.com/Articles/Print.cfm?ArticleID=21871

Hier hebben ze het er ook over,
alleen vind ik het een beetje vaag en zoek ik iemand die mij kan helpen.

EDIT:

For the sake of completeness, I should mention that if you use separate IP addresses instead of host header records to segregate your Web sites, you must point each site's DNS record to the IP address that's associated with that site (in my example, 1.1.1.1 for www.apples.com and 1.1.1.2 for www.oranges.com). If you use separate ports at one IP address or host header records, you must point the Web sites' DNS records to the same IP address.

Ook ergens terug melden ze de 3 methoden...

Mijn probleem is dat ik wil zorgen dat alleen mail.hsc.be werkt voor mail server en niet alle subdomeinen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 18:14 ]

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 18:08:
[...]

http://www.winnetmag.com/Articles/Print.cfm?ArticleID=21871

Hier hebben ze het er ook over,
alleen vind ik het een beetje vaag en zoek ik iemand die mij kan helpen.
Wat snap je daar niet van dan?

Het is óf aparte IP's (externe dus, niet je interne; beetje onduidelijk van dat artikel dat ze 1.1.1.1 gebruiken..) óf host-headers óf aparte poorten.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 01 juli 2004 @ 18:13:
[...]

Wat snap je daar niet van dan?

Het is óf aparte IP's (externe dus, niet je interne; beetje onduidelijk van dat artikel dat ze 1.1.1.1 gebruiken..) óf host-headers óf aparte poorten.. :)
Is het niet mogelijk om mail.hsc.be en hsc.be van elkaar te scheiden op een of andere methode?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 18:16 ]

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 18:15:
[...]

Is het niet mogelijk om mail.hsc.be en hsc.be van elkaar te scheiden op een of andere methode?
Dat is door middel van host-headers en IP's op te lossen. En als je geen host-headers wil of kán gebruiken (gameservers), dan moeten het aparte IP's worden. (of op een aparte poort, maar dat heeft niets met DNS te maken)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 01 juli 2004 @ 18:22:
[...]

Dat is door middel van host-headers en IP's op te lossen. En als je geen host-headers wil of kán gebruiken (gameservers), dan moeten het aparte IP's worden. (of op een aparte poort, maar dat heeft niets met DNS te maken)
Wat bedoel je hier nu dan met aparte IP's...

-- Mijn e-mail is tox@hsc.be op MSN, dat is makkelijker praten endan snap ik en jij het ook beter --

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 18:24 ]

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 18:23:
[...]

Wat bedoel je hier nu dan met aparte IP's...
Dat hsc.be resolved naar 212.36.28.174 en mail.hsc.be naar 212.36.28.175 bijvoorbeeld..

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 01 juli 2004 @ 18:24:
[...]

Dat hsc.be resolved naar 212.36.28.174 en mail.hsc.be naar 212.36.28.175 bijvoorbeeld..
Dus als ik wil dat hsc.be en mail.hsc.be apart zijn moet ik meerdere extern ips hebben?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 18:25:
[...]

Dus als ik wil dat hsc.be en mail.hsc.be apart zijn moet ik meerdere extern ips hebben?
Mits je een applicatie op dezelfde poorten gebruikt en die applicatie geen host-headers gebruikt: Ja

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 01 juli 2004 @ 18:26:
[...]

Mits je een applicatie op dezelfde poorten gebruikt en die applicatie geen host-headers gebruikt: Ja
Ok, ik begin te snappen dat het dus idd niet kan.

Maar wat nou als je een heel intern netwerk met servers hebt,
en elke pc is een domein...

Hoe moet je dat dan oplossen?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 18:28:
[...]

Ok, ik begin te snappen dat het dus idd niet kan.

Maar wat nou als je een heel intern netwerk met servers hebt,
en elke pc is een domein...

Hoe moet je dat dan oplossen?
host-headers of aparte poorten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 01-07-2004 18:31 ]

• Pogostokje
  • Laatst online: 13-03 22:15

Pogostokje

* twiet *

NOFI, volgens mij wil je gewoon niet inzien dat het niet kan.

DNS resolved een IP adres. Als je 2 domeinen op 1 IP adres wilt hebben en je wilt ze niet op verschillende poorten zetten (wat je NIET in de DNS kunt regelen) dan moet je de headers het verschil laten maken. Hoe ziet de webserver anders het verschil.

Waarom zou je niet die header willen gebruiken? Elke browser na Netscape 2.0 stuurt hem mee.

Misschien is het zoals hier al gezegd handiger als je gewoon zegt wat je weten wilt inplaats van dat vage gedoe er om heen. Er zitten hier veel mensen met kennis en misschien wil je wel iets heel anders dan dat je nu zo vaag omschrijft.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik in dit topic verdergaan met een nieuwe vraag of moet ik daarvoor een nieuw topic openen?

Heb namelijk een vraag over panels :)

--- --- ---

Ik gebruik wel hostheaders, waarschijnlijk ben ik gewoon in de war geraakt door die 1.1.1.1, ze melden ook nooit duidelijk in tutorials of het interne of externe ips zijn waar het om gaat...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 18:35 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

hadden we afgelopen week ook al niet zon vraagstuk? :?

Edwin van Cleef in "Meerdere sites/webservers op 1 IP adres"

[ Voor 5% gewijzigd door Edwin van Cleef op 01-07-2004 18:37 ]

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik al een apache server gaan draaien, waar ik totaal niets van ken...

Mja, ik hou me wel bij de host headers, tenzij iemand nog een oplossing kent.

• Sendy
  • Niet online
Je geeft echt niet op he.

Verwijderd

Osiris schreef op 01 juli 2004 @ 18:26:
[...]

even voor de duidelijkheid. hostheaders is gespecificeerd in http1.1
als je met applicatie een website bedoelt klopt het, maar iets anders kan geen hostheaders gebruiken (tenzij gespecificeerd in het protocol natuurlijk). ftp kan bijv. geen hostheaders gebruiken (alhoewel winnet magazine wel eens iets anders heeft gesuggereerd :))

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 19:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 18:46:
[...]

Moet ik al een apache server gaan draaien, waar ik totaal niets van ken...

Mja, ik hou me wel bij de host headers, tenzij iemand nog een oplossing kent.
apache gebruikt ook gewoon hostheaders hehe

Verwijderd

Ik ga hem nu toch sluiten. Er is je uitgelegd dat het *niet* anders kan, maar je wil maar geen concrete informatie geven waarmee wij je met een alternatief kunnen helpen.

Bij deze is dat dus jammer voor jou, je mag het verder zelf uitvogelen met die host headers - wat prima moet lukken met Google :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.