Pure-ftpd met MySQL en Unix auth, rechten probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• MisterD
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik heb al een tijdje rond lopen te zoeken, maar kan geen echt antwoord vinden voor het volgende probleem.

Ik draai momenteel een Clarkconnect 2.2. Home Edition (gebaseerd op RedHat 9). Deze distro maakt standaard gebruikt van proftpd, maar ikzelf heb hem inmiddels vervangen door pure-ftpd (naar mijn mening beter in te stellen).

Wat wil ik doen.
Ik wil pure-ftpd gaan gebruiken met zowel mysql als met unix authentication. Ik wil zodoende 2 "groepen" maken, namelijk een groep virutele users (door mysql) als mede één systemuser.
De virtuele users moeten ge-chroot worden in hun home-dir (/home/ftpusers/virtualusername), waarin ieder schrijfrechten heeft. Daarnaast moet iedereen toegang hebben tot een public ftp-gedeelte (/var/ftp/public), waarin iedereen alleen lees-rechten heeft (m.u.v. de directory upload).
De systemuser moet/mag gechroot worden in zijn home directory (/home/username). In deze map mag hij alles. Ook deze user moet naar het public ftp gedeelte kunnen (/var/ftp). Daarnaast is deze user ook verantwoordelijk voor de site die op de server draait, dus moet er ook lees/schrijf-rechten zijn in de map (/var/www).

Wat heb ik.
Al een heleboel: :)
Ik heb pure-ftpd aan de praat met mysql en met unix authentication (wil alleen nog niet direct starten vanaf reboot, maar da's een ander probleem ;) ). Ik heb de virtuele users aangemaakt in de Database. Ik heb met behulp van mount --bind (en ook in de fstab) diverse mountings aangelegd, zodat een (virtuele) users een "link" heeft naar het public gedeelte (en de system user ook naar het www gedeelte).

Het probleem is dus het verhaal van de rechten. :?
Wie moeten owners zijn van directories en files, welke rechten moeten deze hebben? Hoe kan ik er voor zorgen dat de bestaande content in de direcoty /var/www volledige beheerbaar is door de systemuser via ftp.

Alvast bedankt,
MisterD

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Begrijp ik het nu goed dat je meerdere virtuele gebruikers hebt en 1 normale user die je website gaat onderhouden?

Ik het geval van de virtuele users zal pure-ftpd de owner van de dir moeten zijn (de users worden tenslote geauthentiseerd (spelling?) door pure-ftpd en zullen dus denk ik ook met dezefde user bestanden wegschrijven als waaronder pure-ftpd draait.
En die ene normale user moet gewoon owner zijn van z'n eigen homedir. Je kunt hem daarna ook owner maken van de www dir, zolang je maar zorgt dat alles wat deze gebruiker in deze dir neerzet iig world readable is zodat apache er nog bij kan/mag.

Maare... wat belet je om ff lekker met rechten te gaan prutsen? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door froggie op 01-07-2004 20:29 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voorzover ik weet kun je bij de authenticatie van een virtuele user bij pure-ftpd gewoon opgeven als welke user hij systeemrechten krijgt, ik neem aan dat dit met mysqlauth ook kan. Als je weet welk uid de user krijgt na inloggen, lijkt het me gewoon een kwestie van de rechten op de directory goedzetten, standaard unix-permissie-werk denk ik. Je kunt trouwens ook virtual chroot gebruiken bij pure-ftpd in plaats van mount --bind'en. Maar volgens mij is dit gewoon een kwestie van uitzoeken welke user waarbij moet kunnen en dan de rechten aanpassen, even prutsen dus, succes!

Dit topic is gesloten.