[raid 5] Device met badblocks...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 14:15
Ik heb een software raid 5 array waarvan vanacht besloot 1 van de schijven badblocks te krijgen... D'oh.
Nouja, gelukkig nog garantie op die 120 Gb schijf, maargoed tot dat geregeld is wil ik die disk toch graag in de array hangen, er rammelt op dit moment een badblocks overheen, en heeft al 3 foute blokjes gevonden.
Nu de vraag: Kan ik tegen de partitie (Linux Raid Autodetect) zeggen dat die blocks stuk zijn, en hem zolang weer in die array hangen? En hoe? e2fsck -L slikt dat (gelukkig) niet... en google slaat ook nergens op.

Maybee we are alone... After all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

man e2fsck
code:
1
2
3
     -c     This  option  causes e2fsck to run the badblocks(8) program to find any blocks which are bad on the filesystem, and then
              marks them as bad by adding them to the bad block inode.  If this option is specified twice, then  the  bad  block  scan
              will be done using a non-destructive read-write test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41
Ik zou het ding er gewoon uithalen, een disk met bad blocks krijgt er altijd meer, het ding wordt slomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidistein
RickJansen:
Zoals ik zei gaat e2fsck geen raidscchijf checken. Das voor een FS.
Een array is een schijf, de array accepteerd de schijf totaal niet dus een e2fsck op de array zou het niet fixxen. Ik wil graag aan de array/schijf (raiddeamon?) vertellen dat die disk stuk is.

_JGC_: Ik ga die schijf er ook uittrekken, maar in de tussentijd draait hij wel op twee schijven. En ik kan je vertellen dat raid5 in degraded mode TRAAG is, en natuurlijk niet zo stabiel. Maar die schijf gaat zo volgende week vervangen worden (als het geld binnen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 09:56

igmar

ISO20022

Ik zou er voor kiezen om de gehele disk uit de array te verwijderen. Ik draai liever degraded mode dan dat er een risico is dat verder diskfalen de gehele array op zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Heidistein schreef op 01 juli 2004 @ 19:06:
RickJansen:
Zoals ik zei gaat e2fsck geen raidscchijf checken. Das voor een FS.
Een array is een schijf, de array accepteerd de schijf totaal niet dus een e2fsck op de array zou het niet fixxen. Ik wil graag aan de array/schijf (raiddeamon?) vertellen dat die disk stuk is.
Volgens deze post (gevonden via Google, zoeken op e2fsck raid5 badblocks) heeft e2fsck daar helemaal geen problemen mee hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door RvdH op 01-07-2004 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
igmar schreef op 01 juli 2004 @ 21:14:
Ik zou er voor kiezen om de gehele disk uit de array te verwijderen. Ik draai liever degraded mode dan dat er een risico is dat verder diskfalen de gehele array op zeep helpt.
En hoe wou je dat doen met Raid 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

XTerm schreef op 02 juli 2004 @ 12:02:
En hoe wou je dat doen met Raid 5 ?
met raidsetfaulty gevolgt door een raidhotremove ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidistein
Heel leuk, maar dat e2fsck geintje gaat niet werken... Want als je goed leest heeft hij die array weer started gekregen, en kan zijn data kopieeren...

Maar nu het probleem.. de volgende schijf (GOH! maxtor... GOH! tegelijk gekocht.. GOH! zelfde serie) vertoond hetzelfde.

Nou ik hebt in me broek gedaan, werkelijk... Ik heb met mdadm die array opnieuw kunnen assemblen, maar nu het probleem... Hij draait, tot hij opt idee komt op op die badblocks te schrijven, dan gooit hij de schijf erruit, en kapt want hij vind dat hij niet met 1 schijf een raid5 kan zijn... (raaaaar! ;-) )

ideeen? (er zijn zes badblokjes)
(en ik weet dat ik schijven moet halen ja. volgend probleem is dat ik die 200 gig data nergens kan backuppen))

Dankjewel! Op mijn knietjes, echtwaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

De software RAID implementatie kan AFAIK niet met badblocks overweg. Dat wordt zo snel mogelijk disken regelen vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidistein
uhuh, allemaal beetje stil zijn, anders heeft die raid demoon strax door dat er badblocks op zitten.. hehehe :)

Geld is bijna binnen... Ik hoop dan dat mijn lieve troetelbeertje dd_rescue mij gaat verlossen

Pagina: 1