Toon posts:

Pc komt wel door stresstests maar CTD bij spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc komt met gemak door prime95 en 3dmark2003, maar crasht op niet te voorspellen momenten naar de desktop tijdens bijvoorbeeld Unreal Tournament 2004, Spellforce en (toch niet echt een grafische killer) Age of Wonders: Shadow Magic.

Ik heb al geprobeerd om alle achtergrondprogramma's af te sluiten om drivers te uninstallen, maar dat biedt geen soelaas.

Ik heb een Athlon64 3200+ op een Gigabyte K8NNXP moederbord met 1024 mb Kingston Hyper-X geheugen, Club 3d Ati Radeon 9800 pro en een SB Audigy II.
Laatste biosupdate, nforce drivers en ati drivers geïnstalleerd. Ook al oudere drivers geprobeerd.

Ideeën zijn van harte welkom!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50

Shunt

Boe

wat voor voeding hang er in.
test eens met speedfan wat je voedings waardes zijn.
test eens met je case open. en kijk je temps van je vidkaart even goed na. (als het vel van je vingers op je cooler blijft hangen is hij te warm ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter neem dat eens door om je probleem te troubleshooten :) Meer info/tips/suggesties dan die daarin staan kan ik je niet geven.

Verder zijn jouw specs incompleet: je bent een van de belangrijste vergeten, de voeding. Zie ook de startpost van het beleid van dit subforum wat betreft het starten van een "Help, mijn PC doet het niet!" topic: PMG Beleid.

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 01-07-2004 12:09 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je je PC overgeklokt? Zo ja, dan moet je kijken wat je PC doet, als je óf je tmings verlaagt, of de FSB iets omlaag doet. Dit probleem had ik ook (door het te ver overklokken)

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik heb ook een A64 3200+ en had hetzelfde probleem. Bij mij hielp het om de pci latency een beetje op te krikken (msi k8t neo mobo)

Verwijderd

Topicstarter
Excusez moi. Voeding is een Enermax silentpro van 350 Watt
Ook nog vergeten te melden: 2x Maxtor 80 GB S-ATA schijven.

Mijn pc is niet overclocked.

Zou de voeding een issue kunnen zien? Ik heb er ook al eens een Qtec550 in gehad, maar dat maakte geen verschil. Heb ook al eens mijn cd-rom drives ontkoppeld en maar 1 harde schijf aangesloten. Dat zou de voeding dan toch ook voldoende moeten ontlasten?

Speedfan heb ik nog niet geprobeerd. Dat lijkt me in ieder geval een goede suggestie.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 12:20 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 12:18:
De troubleshooting topic heb ik uiteraard al doorlopen, maar dat heeft mijn problemen niet verholpen.
Ik zie anders nergens resultaten van het testen met een ander voeding/mobo/CPU/geheugen :?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 12:18:
Excusez moi. Voeding is een Enermax silentpro van 350 Watt
Ook nog vergeten te melden: 2x Maxtor 80 GB S-ATA schijven.

Mijn pc is niet overclocked.

Zou de voeding een issue kunnen zien? Ik heb er ook al eens een Qtec550 in gehad, maar dat maakte geen verschil. Heb ook al eens mijn cd-rom drives ontkoppeld en maar 1 harde schijf aangesloten. Dat zou de voeding dan toch ook voldoende moeten ontlasten?

Speedfan heb ik nog niet geprobeerd. Dat lijkt me in ieder geval een goede suggestie.
Het zou inderdaad je voeding kunnen zijn, probeer er eens een goede 400Watt voeding in te hangen. Q-TEC is een niet al te best merk, zo leert mijn ervaring, en GoT.

Mocht je niet weten welke voeding je het beste kan nemen (naar jouw wensen) dan kan je
Welke voeding heb ik nodig? Deel 5
doornemen...

Succes :)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 01-07-2004 12:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 01 juli 2004 @ 12:20:
[...]
Ik zie anders nergens resultaten van het testen met een ander voeding/mobo/CPU/geheugen :?
Voeding -> een Qtec 550 geprobeerd, geen verschil
Andere cpu -> Het geld groeit me niet op de rug en niemand in mijn omgeving heeft een Athlon64
Mobo -> Heb al een keer RMA gedaan en een nieuwe gekregen
Geheugen -> Twinmos vervangen door Kingston Hyper-X

Overigens had ik voor de zekerheid mijn mobo én cpu RMA gestuurd. Ik vraag me af of ze daadwerkelijk getest hebben toen, want ik kreeg een nieuwe mobo maar de problemen zijn nooit verholpen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Had dat dan in de startpost gepost :/ Hier was het PMG Beleid ook duidelijk over.

Wel, ik denk dat je het probleem in de softwarematige hoek moet zoeken :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 12:23:
Voeding -> een Qtec 550 geprobeerd, geen verschil
Andere cpu -> Het geld groeit me niet op de rug en niemand in mijn omgeving heeft een Athlon64
Mobo -> Heb al een keer RMA gedaan en een nieuwe gekregen
Geheugen -> Twinmos vervangen door Kingston Hyper-X

Overigens had ik voor de zekerheid mijn mobo én cpu RMA gestuurd. Ik vraag me af of ze daadwerkelijk getest hebben toen, want ik kreeg een nieuwe mobo maar de problemen zijn nooit verholpen.
Het zou trouwens ook een geheugen-reepje probleem kunnen zijn. De Athlon 64 is namelijk vrij kieskeurig wat betreft geheugen. Kijk dus even in de manual, of op de site van de fabrikant van het moederbord, naar een lijst, met merken (+ types) geheugen, die sowieso werken op je moederbord. Staat jouw merk (+ type) er niet bij, dan is het waarschijnlijk omdat je geheugen gewoon niet (goed) ondersteund word op het moederbord...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

benchmarks komt ie door, games niet -> soundcard ?

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-08 08:30

Pompiedom

Don't panic

Mogelijke oplossing: Met msconfig SBHelper uitzetten van je geluidskaart, dit is een nogal instabiele 'service' van je geluidskaart, waarmee ik ook wat problemen had.

We create our own reality

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen lijkt me uitgesloten. Dat WAS wel een probleem toen ik nog TwinMos in mijn pc zat, toen crashte ook alle benchmarks. Maar geheugenproblemen pikt Prime95 er wel uit. Die zit vol met geheugentests. En benchmarks kom ik zonder probleem ongeschonden door.

Soundcard. Ik heb via msconfig al alle startup programma's uitgevinkt (waaronder de SBhelper). Helaas geen positief effect. In 3dmark2003 zit ook een soundtest, die komt hij ook glansrijk door. Ik kan mijn audigy II eens fysiek verwijderen, kijken of dat scheelt.

De softwarematige hoek. Sja, doe eens een suggestie? Ik heb een redelijk kale windows XP geïnstalleerd staan. Bijna alle mogelijke drivers al uitgeprobeerd en geen overbodige programma's op de achtergrond draaien als ik speel.

Verder vind ik het prima dat je me op het PMG beleid wijst. Daar heb je ook gelijk in. Maar doe dat dan consequent, want er worden hier maar erg weinig topics geopend die meteen alle mogelijke informatie in de eerste posting geven.

• Shunt
  • Laatst online: 21:50

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 15:16:
Geheugen lijkt me uitgesloten. Dat WAS wel een probleem toen ik nog TwinMos in mijn pc zat, toen crashte ook alle benchmarks. Maar geheugenproblemen pikt Prime95 er wel uit. Die zit vol met geheugentests. En benchmarks kom ik zonder probleem ongeschonden door.

Soundcard. Ik heb via msconfig al alle startup programma's uitgevinkt (waaronder de SBhelper). Helaas geen positief effect. In 3dmark2003 zit ook een soundtest, die komt hij ook glansrijk door. Ik kan mijn audigy II eens fysiek verwijderen, kijken of dat scheelt.

De softwarematige hoek. Sja, doe eens een suggestie? Ik heb een redelijk kale windows XP geïnstalleerd staan. Bijna alle mogelijke drivers al uitgeprobeerd en geen overbodige programma's op de achtergrond draaien als ik speel.

Verder vind ik het prima dat je me op het PMG beleid wijst. Daar heb je ook gelijk in. Maar doe dat dan consequent, want er worden hier maar erg weinig topics geopend die meteen alle mogelijke informatie in de eerste posting geven.
probeer eens memtest+ staat in de PMG faq onder het geheugen stukje. zo ffe linkje zoeken.

en probeer dat speedfan eens (in de tweakers.net meuktracker.)
je geheugen kan het nog wel zijn hoor. heb hier een bankje pc 2100 liggen dat je gewoon in windows kan gebruiken en lekker kan 3d marken en primen (dit is bijna alleen CPU werk) maar start een game en hij crasht gelijk.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ze vanavond als ik thuis ben beide proberen (memtest+ en speedfan)

Overigens zit in Prime ook een 'lots of memory tested' variant. Maar goed, memtest is er speciaal voor gemaakt, dus die ga ik zeker even testen.

Ik heb ook weleens MBM geprobeerd, maar die ondersteunt de Gigabyte K8NNXP niet rechtstreeks. Dus daar krijg ik geen fatsoenlijke waarden uit. Of heeft iemand suggesties voor de juiste instellingen in MBM5 met een K8NNXP.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, speedfan een tijdje gedraaid, maar de readings lijken me niet helemaal correct.

Vcore1 1.66v
Vcore2 2.75v
+3.3v staat solid op 3.32v tot 3.34v
+12v geeft netjes 12.03v aan met een laagste meting op 11.97v
+5 slingert alle echter kanten uit tussen 1.97v en 5.03v, dat lijkt me niet helemaal kloppen
-12v schommelt tussen 5v en 11v, lijkt me ook niet helemaal kloppen
-5v is net zo van streek als de +5v
Vbat is 3.22v

Ik heb wat andere instellingen geprobeerd, maar hij wil de +5v, -5v en -12v niet normaal meten.

Memtest ga ik zo doen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al staat vermeld zijn de negatieve waarden niet relevant. Echter dat de +5 alle kanten uit slingert is niet zo gezond eigenlijk. Heb je ook in de BIOS naar de waarden gekeken en andere monitoringssoftware geprobeerd, zoals MBM?

Verwijderd

Topicstarter
Memtest gaat zonder problemen.

Die +5 doet hetzelfde in MBM. Maar mijn moederbord wordt ook niet officieel ondersteund door MBM.

En als mijn +5v ergens in 2 volt uitkomt, hoort mijn pc dan niet onmiddellijk te crashen?

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

ff terug naar het begin...
sluit je hele spel af een beland je dan op je desktop of blijft het spel geminimaliseerd lopen in je taakbalk?

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Nee, spel sluit volledig af. Een echte orginele CTD dus. Als ie in de taakbalk blijft staan, noem ik dat geen crash.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik ben het met BalusC eens dat het waarschijnlijk een softwareprobleem is. DirectX al eens opnieuw geïnstalleerd? Verschillende versies van de videokaart drivers geprobeerd? Safe Mode van UT2004 geprobeerd?
Als je pc instabiel is zou je dat ook met andere dingen moeten merken, niet alleen met spellen. Verder is het ook vreemd dat ie zo 'netjes' naar de desktop crasht. Bij een hardwareprobleem zou je eerder een BSOD, een reboot of een freeze verwachten.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Neehoor, als je een videokaart hardware probleem hebt is het heel normaal als ie (bijna) altijd naar de desktop crasht.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat klinkt best aannemelijk. Maar ja, wat is er dan toch aan de hand?

DirectX al opnieuw geïnstalleerd.
Oude en nieuwe drivers geprobeerd (zowel Nforce als videokaart als soundblaster)
UT2004 nog niet in safemode geprobeerd.
Overigens crasht UT2004 met een general protection fault. Daar schijnen meer mensen last van te hebben, maar niemand weet een oplossing.

Verwijderd

Je kunt proberen AGP 8x naar AGP 4x te zetten, dat was bij mijn 9800XT problemen de oplossing voor de crashes en vastlopers.

Ook ben ik erachter gekomen dat op hoge resolutie veel nieuwe spellen niet goed functioneren met 512 MB geheugen. 756 MB en de pc loopt op hoge fps met Battlefield Vietnam op 1600*1200 en maximum details.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 22:30:
Je kunt proberen AGP 8x naar AGP 4x te zetten, dat was bij mijn 9800XT problemen de oplossing voor de crashes en vastlopers.

Ook ben ik erachter gekomen dat op hoge resolutie veel nieuwe spellen niet goed functioneren met 512 MB geheugen. 756 MB en de pc loopt op hoge fps met Battlefield Vietnam op 1600*1200 en maximum details.
4x AGP heb ik al geprobeerd. Dat hielp helaas niet.
Ik heb 1024 mb (2x512 mb) dus daar kan het ook niet echt aan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik kom er dankzij het MBM forum achter dat de +5v waarde op de K8NNXP niet goed gemeten kan worden, omdat die niet gesupport wordt in de bios (k-moederbord!)

De bios monitort alleen de +12v, +3,3v, Vcore en DDRvoltage. Dus dat zijn de enige waarden die MBM (en dus ook Speedfan) fatsoenlijk doorgeven.

Ik heb nu dus geen flauw idee of mijn +5 voltslijn het wel trekt, maar ik dacht toch dat m'n Enermax 350Watt wel voldoende juice over die lijn zou moeten krijgen of niet?
De +12v komt in ieder geval niet onder de 11.97v, dus dat is toch ruim voldoende?

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:42
Misschien een idee om eens een andere videokaart te proberen? Misschien heb je er nog 1 liggen of leen er van iemand 1 die natuurlijk wel de spellen die je speelt aan kan. Mischien dat dat het probleem is.

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat ik de boosdoener gevonden heb. Ik heb een USB kaartlezer voor mijn online banking. De software die daarbij zit, lijkt de boosdoener te zijn. Sinds ik de software gedeïnstalleerd heb, gaat alles tot nu toe vlekkeloos.

Verwijderd

Topicstarter
Ook de software van mijn online banking pakket bleek het probleem niet te zijn. Want kort na mijn post had ik weer dezelfde problemen.

Na gisteren eindelijk 4 uur achter elkaar stabiel UT2004 te hebben gespeeld, durf ik het nu wel aan om te zeggen dat ik het 'probleem' gevonden heb.

De resolutie van mijn desktop stond op 1280x960 en kennelijk trok die dat niet als ik UT2004 en bijvoorbeeld Spellforce op 1280x1024 speelde. Nu ik de desktop resolutie heb aangepast naar 1280x1024 is het probleem opgelost.

Ik kan nog bijna niet geloven dat zoiets sufs crashes veroorzaakt, maar iets anders heb ik niet veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
Arggllll ook dat kan weer naar het rijk der fabelen. Hij blijft gewoon crashen. De ene keer loopt ie iets langer dan de andere keer, maar crashen doet ie :(

Iemand nog ideeën? Anders ga ik er vanvond eerst eens een compleet ander moederbord ingooien. Vanmiddag maar een MSI K8N Neo Platinum kopen.

• Skull_One
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 23:00
Hmm, had laatst te maken met een wat minder stabiele setup, het OS was alweer een jaartje geleden installed. Opnieuw schone install van het OS plus alle nodige drivers en hij liep weer als een zonnetje...

De moraal van dit verhaal: OS opnieuw installeren kan helpen...

Wellicht niet de oplossing, maar wie weet? ;)

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the tip... maar helaas... ook dat had ik al geprobeerd.

Vanavond schroeven we er een MSI K8N Neo Platinum in. Kijken of dat helpt. Dan heb ik zo ongeveer alle onderdelen, behalve mijn processor, wel een keer vervangen. Zou wel fijn zijn als ie het dan ook een keer gewoon stabiel ging doen.

• Skull_One
Hmm, heb je gekeken in Systeembeheer of je foutmeldingen in je logboek kan vinden? Zoja, wat staat er dan?

Verwijderd

Topicstarter
Skull_One schreef op 02 augustus 2004 @ 14:03:
Hmm, heb je gekeken in Systeembeheer of je foutmeldingen in je logboek kan vinden? Zoja, wat staat er dan?
Dat heb ik sinds de reinstall nog niet gedaan. Ga ik in ieder geval even doen zodra ik thuis ben.

Verwijderd

Topicstarter
Problem solved. Een nieuw moederbord en gaan met die banaan. Draait als een tierelier en nog 100 3dmarks extra ook :)

Nu alleen mijn tweede harddisk nog aan de praat zien te krijgen...

• Skull_One
Wel vaag... je had toch al een nieuw mobo gekregen :? Nouja, als het nu werkt...

Verwijderd

Hoe is je r9800pro gekoeld? Het is warm buiten, het is warm binnen de system temps stijgen waardoor het koelvermogen van lucht afneemt, misschien dat hij in games te warm wordt. Dit omdat een game een zwaardere belasting is dan ENKEL 3dmark of prime.... Games belasten je systeem meer verspreid, veel meer onderdelen worden dan zwaar belast.

Oplossing, draai eens een keer met je kast open...

Verwijderd

Topicstarter
Skull_One schreef op 03 augustus 2004 @ 09:39:
Wel vaag... je had toch al een nieuw mobo gekregen :? Nouja, als het nu werkt...
Yep, maar dat was een nieuwe K8NNXP (waarbij ik me al ernstig afvroeg of het daadwerkelijk een nieuwe was, het was namelijk zeker geen nieuwe doos met allemaal nieuwe spullen). Nu met een nieuwe MSI met nieuw chipset loopt het eindelijk wel.

@thekip
Kast open had ik al geprobeerd. Ik had al problemen toen het nog een stuk koeler was. De temps zijn wel in orde hoor. Casetemp is zo'n 39 graden bij een gestresst systeem en dat valt toch wel mee bij een kamertemperatuur van 27 graden. De processor wordt maximaal 54 graden. Gisteren met een dichte kast gespeeld en geen enkele hik!

Dat het systeem met games meer onder stress staat dan met 3dmark bestrijd ik. Als je 3d mark een tijdje laat loopen is de stress toch zeker veel hoger dan bij het spelen van Age of Wonders: Shadow Magic. UT2004 komt wel in de buurt denk ik, maar 3dmark2003 is geen pretje voor een systeem hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 10:44 ]

Verwijderd

Het ging er mij om dat je je systeem dan een veelzijdigere stress test geeft, 3dmark is veel te veel op enkel je gpu gericht.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik heb nu ook een probleem waarbij een CTD optreed :(
Bij het spelen van UT2k4 crasht na onbepaalde tijd het spel, hij loopt vast, en een aantal seconden later krijg ik de een melding van ATI VPU recovery dat het hardwaregedeelte uitgeschakeld is.
Ik dus maar ff primen en toen kreeg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.freepgs.com/dedriehoek/error.JPG
Het probleem is gekomen nadat ik vandaag in bank1 een nieuw reepje Corsair 512 prikte omdat die van donderdag fouten gaf. Het vreemde is wel dat die 100% zeker defecte reep crashte waarop een reboot volgde en ik nu dit krijg.
Help?

• Skull_One
SH4D3H schreef op 04 augustus 2004 @ 19:42:
Ik heb nu ook een probleem waarbij een CTD optreed :(
Bij het spelen van UT2k4 crasht na onbepaalde tijd het spel, hij loopt vast, en een aantal seconden later krijg ik de een melding van ATI VPU recovery dat het hardwaregedeelte uitgeschakeld is.
Ik dus maar ff primen en toen kreeg ik dit:
[afbeelding]
Het probleem is gekomen nadat ik vandaag in bank1 een nieuw reepje Corsair 512 prikte omdat die van donderdag fouten gaf. Het vreemde is wel dat die 100% zeker defecte reep crashte waarop een reboot volgde en ik nu dit krijg.
Help?
Je kunt beter wat uitvoeriger en duidelijker zijn over je probleem... bijvoorbeeld wat je exacte config is, overklok je? etc...

Verwijderd

Topicstarter
Misschien je geheugen iets minder scherp timen?

Probeer ook eens memtest86+ dan weet je in ieder geval zeker of het je geheugen is of niet.
Pagina: 1