Toon posts:

G450 -extreem- langzaam: bus mastering?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas mijn oude G450, in een wat nieuwe systeem gestopt. AMD 1800+ op een Asus A7v266 met nforce chipset.

Het probleem waar ik tegenop liep is dat de 2d weergave extreem langzaam was. Als ik bv wisselde in mozilla tussen 2 al ingeladen web pages dan zag je echt het beeld van boven naar beneden opgebouwd worden (alsof je een plaatje van het netwerk aan het inladen ben zeg maar). Scrollen door documenten was ook niet te doen, zelfs door pure tekst bestanden stopte het scrollen om de 2 seconden ofzo.

Ik heb toen bus mastering uitgezet voor de G450, en wonder boven wonder is alles kwa snelheid nu zoals je het ongeveer verwacht.

Nu is mijn vraag dus, weet iemand hoe dit komt? Het probleem is dus opgelost, maar ik vind het merkwaardig dat ik nergens wat over dit probleem kan vinden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

A7V266 met nForce chipset :? :? :?

Die 'V' staat bij Asus toch meestal voor Via :o

Ofwel heb je hier een erg ongelukkige tikfout gemaakt, danwel heb je niet de juiste chipset drivers geinstalleerd. Post sowieso dus eens EXACT welk moederbord je hebt en welke driver versies je gebruikt, want dit klinkt als een slecht geinstalleerde miniport driver.

* dion_b heeft ook een G450 en kan verzekeren dat hij het prima doet met bus mastering, iig op Via, Intel en SiS chipsets.

Let wel op- we hebben het hier over de AGP versie van de G450. De PCI versie schijnt een idiote bus hog te zijn en Matrox zelf ondersteunt het alleen op bepaalde Intel chipsets en helemaal niet op non-Intel :(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op de Matrox support is/waren in ieder geval een hoop problemen te vinden van de 450 PCI icm busmastering op nonIntel chipsets. Scheen bij bepaalde drivers nogal een probleem te zijn (geen idee of dat nu nog zo is, maar in sommige gevallen werd aangeraden om oudere videokaartdrivers te installeren [of de geintregeerde van Windows] totdat het probleem zou zijn opgelost).
Verkeerde chipset drivers en combinatie van bepaalde hardware (oude NIC's bijv.) kunnen het probleem ook veroorzaken dat performance dropt met busmastering ingeschakeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 01 juli 2004 @ 12:01:
A7V266 met nForce chipset :? :? :?

Die 'V' staat bij Asus toch meestal voor Via :o
Ik was een beetje dom, het moet natuurlijk een N zijn, nog meer precies de Asus A7N266-VM. De gebruikte G450 is inderdaad de AGP versie, met 32MB ram. Ik heb hiervoor de nieuwste drivers installed van de matrox site. Voor de verandering waren deze nieuwste drivers ook nog eens microsoft certified :)

Mischien ook niet onbelangrijk om nog het OS te noemen: Windows 2000, met alle laatste updates. De chipset driver versies zal ik even moeten opzoeken, omdat ik nu achter een andere computer werk.

Voorheen was altijd de onboard VGA gebruikt van de A7N266-VM. Ik heb in de bios primary display op AGP gezet, maar kon geen setting vinden om onboard helemaal uit te schakelen. (bij sommige andere MB's moet dit juist wel expliciet).

Op de G450 werk ik in dual-head mode, met de speciale W2k aanpassingen (voor onafhankelijke color depths en resolution) geactiveerd. Op 1ste head zit een 19" Iiyama@1024*768 en op de 2de head een 15" Philips@800*600.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De VGA op de A7N266-VM is niet onboard maar integrated (zit gewoon in de nForce chipset). En integrated VGA gaat idd vanzelf uit zodra er een apparaat aan de AGP poort gehangen wordt (AGP is een poort, geen bus, er kan dus maar een enkele apparaat aan). Dat is het iig niet. Primary display geeft gewoon aan wat als eerste geboot wordt, bovendien is de integrated VGA ook AGP, dus dat maakt niets uit.

Post dus idd de chipsetdriverversie (en het liefst de versie Matrox drivers er ook bij)

Oslik blyat! Oslik!