Ok dan, ik stond een tijdje terug voor ongeveer dezelfde keuze als jij. Ik had al redelijk wat ervaring met een EOS1000F met de kitlens (35-80mm f/4-5.6), maar ik wilde toch een wat hogere kwaliteit Γ©n wat meer keuze in de lenzen.
Het kwaliteitsissue heb ik grotendeels opgelost door in plaats van te schieten op negatieffilm (erg duur, zeker als je 1-3 rolletjes per week erdoorheen jaagt) over te gaan op diafilm. Dat was zo'n beetje de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt
Daarnaast wilde het toeval dat ik al ongeveer 10 jaar een oude Mamiya ZE body incl. 3 lenzen had liggen. Omdat destijds de kennis van het vak ontbrak, heb ik daar nooit mooie resultaten uit kunnen halen. Na me echter wat verdiept te hebben in de basisbeginselen van de fotografie, stond het er heel anders voor. De lenzen die ik had liggen bleken van uitstekende kwaliteit en de body ook best bruikbaar.
Helaas begaf de ZE body het binnen twee weken (teveel mee rondgesmeten I guess...), dus moest ik op zoek naar een alternatief. Aangezien ik al Mamiya Z-serie lenzen had liggen, ben ik op zoek gegaan naar een Mamiya body die compatible is met deze lenzen. Ik kwam uit op de Mamiya ZM (het laatste model Mamiya 35mm camera), waarvan ik op Ebay een exemplaar heb kunnen bemachtigen voor ca. β¬ 100,- (incl. 50mm f/1.7). Verder heb ik mijn lenzencollectie wat uitgebreid met behulp van Ebay (zie sig.) Uiteindelijk was ik voor de hele setup niet meer kwijt dan β¬ 250. Daarvoor beschik ik over de in mijn sig genoemde hardware + nog enkele extra's.
Moraal van dit verhaal:
- Houd rekening met de situatie waarin je zit. Heb je nog (oude) lenzen liggen waarvan je weet dat de kwaliteit goed is? Probeer dan daarbij een body te vinden; zeker de oude bodies zonder ondersteuning voor automatisch diafragma en autofocus zijn vaak voor een habbekrats te krijgen (zie Ebay en Marktplaats).
- Laat je niet teveel leiden door 'fancy' features die je niet gaat gebruiken. Ik werk zelf het liefste met m'n Mamiya setup die eigenlijk alleen maar de belichtingstijd automatisch kan kiezen (verder alles handmatig). De volautomatische EOS1000F gebruik ik nauwelijks meer en Γ‘ls ik hem gebruik, dan stel ik alles handmatig in zoals ik op m'n 20-jaar oude Mamiya zou doen.
Ik zeg niet dat dit de way to go is, maar kijk eens of bijvoorbeeld een oude Praktica (bv. een B200) geen leuke camera is voor je. Op Marktplaats zijn ze te krijgen voor β¬ 50 Γ β¬ 75, meestal inclusief 50mm f/2 (of lager) en als je een beetje mazzel hebt een zoomlens en een flitser. De Praktica heeft een standaard bajonetmount, dus je kan allerlei interessante primes en zoomlenzen (allemaal MF uiteraard) voor een paar tientjes oppikken. Een complete setup met een mooie set lenzen kun je voor minder dan β¬ 200 in huis hebben. Zo'n setup maakt net zulke mooie foto's als een splinternieuwe Canon of Nikon body met kitlens. (Soms zijn de foto's zelfs beter; de 20-jaar oude primes zijn vaak van betere optische kwaliteit dan de nieuwe kitlenzen!)