Welke nieuwe analoge SLR?

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Topicstarter
Mijn keuze is gemaakt. Als arme fotograaf die toch graag met een SLR wil werken is mijn keus gevallen op een nieuwe analoge SLR. De vraag is nu echter welke geschikt is voor het maken van redelijk simpele landschap en gezelschap foto's. Zelf heb ik al enkele camera's geselecteerd die binnen mijn budget vallen (max 300 euro). Misschien dat jullie mij tips kunnen geven of misschien ervaringen kunnen delen.

Canon EOS 3000V voor 209 euro met 28-90 lens

Afbeeldingslocatie: http://www.canon.nl/Images/16_52228.gif

Nikon F65 voor 285 euro met 28-80 lens

Afbeeldingslocatie: http://www.fotovideoshop.nl/media/nikon-f65-body.jpg

Minolta Dynax 60 voor 299 euro met 28-100 lens

Afbeeldingslocatie: http://konicaminoltaeurope.com/cgi-bin/db4web_c/db/minoeu/IuD/slr1/g1047356.jpg

Is iemand die misschien ervaring heeft met bovengenoemde camera's, of misschien alternatieven kent die in mijn klasse vallen en ook de moeite waard zijn om naar te kijken? Deel het met deze arme jongen :D

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Kijk eens naar wat 2e hands camera's. Kan je iets meer krijgen voor hetzelfde bedrag.
Ik heb geen ervaring met Minolta en beperkte ervaring met Nikon, dus daar kan ik niet echt over oordelen, maar wel heb ik ervaring met de analoge 300 van Canon. Daar kwamen heel behoorlijke foto's uit, maar het glas je eigen gezond verstand blijven toch het belangrijkste in mijn ogen bij het maken van mooie analoge foto's (en eigenlijk ook digitale)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-01 08:06
Hoeveel ben je van plan te gaan fotograferen?
Een de-facto eigenschap van analoog is toch wel dat je rolletjes moet kopen, laten ontwikkelen en afdrukken :)
Als je veel gaat fotograferen, kan het zijn dat het op termijn duurder gaat uitvallen.

Verder is het met een SLR toch zo dat het geld eigenlijk niet in de body maar in de lenzen gaat zitten. Een body ga je op termijn vervangen, je lenzen hou je.

Maak dus niet alleen een keuze voor het toestel, maar ook voor het systeem. Dan kan je later altijd nog eens investeren in een nieuwe (digitale) body, zonder de investering in je lenzen te verliezen.

Nog een laatste puntje, uit persoonlijke ervaring: Ik had een hele leuke analoge SLR (met niet-standaard lenzen). Die heb ik een jaar of 5 geleden gekocht voor een goeie 600 euro (inc lenzen) en daar heb ik 10 rolletjes (=200 fotoos) mee vol geschoten en hem 2 weken terug voor 100 euro verkocht, omdat'ie al een jaar lag te verstoffen. Met de digicams hier heb ik al 1000den fotoos geschoten :)

Beantwoord niet helemaal je vraag, maar het zijn mischien toch aandachtspuntjes die de moeite waard zijn :)

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

πŸ‡ͺπŸ‡Ί πŸ‡³πŸ‡±

Ik zou kijken naar een 2e hands Nikon F80/Canon EOS30/33.
:)

It’s the economy, stupid!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:15

Pelle

πŸš΄β€β™‚οΈ

dawg schreef op 01 juli 2004 @ 09:12:
Ik zou kijken naar een 2e hands Nikon F80/Canon EOS30/33.
:)
Dat zijn hele goeie toestellen, maar ik betwijfel of je die tweedehands, met lens, voor 300 euro op de kop kunt tikken.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Die EOS30/33 in ieder geval niet, of hij moet echt onnoemelijk afgeragd zijn, die Nikon kan je eigenlijk ook wel vergeten voor dat geld.

Ik zou ook adviseren om een 2e handsje te zoeken en nu al flink te kijken naar welk merk voor jou uiteindelijk waarschijnlijk de meeste diversiteit kan bieden. Canon-vatting of Nikon-vatting zogezegd. Maar kijk ook naar de flitsers voor beide toestellen omdat je die ook zult gaan gebruiken; kijk naar de batterijen, naar de meegeleverde lens, naar reputatie etc. etc.

Bericht hierboven

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Topicstarter
De EOS33 en F80 zijn 2ehands erg moeilijk te krijgen en daarnaast erg duur. Ik kan wel een EOS 300V 2ehands kopen voor 199 euro. Daar zit dan wel alleen de standaard zoomlens bij, maar voor 199 euro zou ik best nog een redelijke 300 lens erbij kunnen nemen.
Is 200 euro voor een gebruikte 300V (25 rolletjes mee geschoten, gekocht in Februari 2003) een redelijke prijs? Ik ga hem morgen bekijken, want ik neem hem alleen als hij in perfecte staat is.

Verwijderd

Het is niet te weinig denk ik. 300V heeft nauwelijks extra functionaliteit boven de 3000(V).
Ik heb zelf een 3000, die is na 5 jaar intensief gebruik wel redelijk op aan het raken. De lenzen heb ik overigens meegenomen naar mijn 300D, en ik verwacht dat ze nog wel een generatie meegaan.
Daarmee sluit ik me aan bij Raymon: kies voor een systeem. Let op kwaliiteit van lenzen, verkrijgbaarheid, compatibiliteit op lange termijn, kosten.

Ik zou toch adviseren te gaan voor Canon of Nikon om bovenstaande redenen. Minolta is zeker geen slecht merk maar toch net iets minder gangbaar. Hun camera's zijn ook meer gericht op de mensen die zonder al te veel toeters en bellen willen werken als ze aan het fotograferen zijn.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:36
Zoals de anderen al zeggen: let meer op het systeem waar je voor gaat dan de specefieke body - vooral als je net begint met fotograferen.

Zelf heb ik voor 75 euro een prima 2ehands EOS 650 gekocht, das een uit de eerste generatie. Goed, het ding is loeizwaar - weegt een ton en mist wat hippe functies. Maar mij bevalt ie tot nu toe prima, en hij voelt ook een stuk degelijker dan de eos1000 van een vriend die ik in handen had.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42
ik heb een half jaar geleden een Canon 300V bij Foto Konijneberg gekocht, voor € 299. De lens die met deze camera wordt meegeleverd schijnt niet bijzonder te zijn, maar het is mijn eerste camera, so who cares? Bij relatief eenvoudig beginnen heeft een eventuele upgrade van een lens een groot effect!

De 300v is een mooie body, met veel opties en een 7-punts AF met indicator in de zoeker wat het scherpstelpunt is. Tevens ligt de camera lekker in de hand, en is het gebruik erg intuΓ―tief.

Wat betreft de filmpjes.... die kosten inderdaad geld, maar af en toe een doos filmpjes in de aanbieding kopen, ontwikkelen en afdrukken bij de schlecker voor € 4 per filmpje.... dat mag de pret niet drukken

daar kan geen enkele digicam van 300 euro tegenaan qua qualiteit!

Inmiddels een Sigma 70-300 F4/F5.6 lens erbij gekocht, en voor het geld (€135) heb ik gigantisch veel plezier!

neus maar eens rond op www.fotocameras.nl

succes!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ojjorz schreef op 01 juli 2004 @ 00:39:
Deel het met deze arme jongen :D
Ok dan, ik stond een tijdje terug voor ongeveer dezelfde keuze als jij. Ik had al redelijk wat ervaring met een EOS1000F met de kitlens (35-80mm f/4-5.6), maar ik wilde toch een wat hogere kwaliteit Γ©n wat meer keuze in de lenzen.

Het kwaliteitsissue heb ik grotendeels opgelost door in plaats van te schieten op negatieffilm (erg duur, zeker als je 1-3 rolletjes per week erdoorheen jaagt) over te gaan op diafilm. Dat was zo'n beetje de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt :)

Daarnaast wilde het toeval dat ik al ongeveer 10 jaar een oude Mamiya ZE body incl. 3 lenzen had liggen. Omdat destijds de kennis van het vak ontbrak, heb ik daar nooit mooie resultaten uit kunnen halen. Na me echter wat verdiept te hebben in de basisbeginselen van de fotografie, stond het er heel anders voor. De lenzen die ik had liggen bleken van uitstekende kwaliteit en de body ook best bruikbaar.

Helaas begaf de ZE body het binnen twee weken (teveel mee rondgesmeten I guess...), dus moest ik op zoek naar een alternatief. Aangezien ik al Mamiya Z-serie lenzen had liggen, ben ik op zoek gegaan naar een Mamiya body die compatible is met deze lenzen. Ik kwam uit op de Mamiya ZM (het laatste model Mamiya 35mm camera), waarvan ik op Ebay een exemplaar heb kunnen bemachtigen voor ca. € 100,- (incl. 50mm f/1.7). Verder heb ik mijn lenzencollectie wat uitgebreid met behulp van Ebay (zie sig.) Uiteindelijk was ik voor de hele setup niet meer kwijt dan € 250. Daarvoor beschik ik over de in mijn sig genoemde hardware + nog enkele extra's.

Moraal van dit verhaal:
- Houd rekening met de situatie waarin je zit. Heb je nog (oude) lenzen liggen waarvan je weet dat de kwaliteit goed is? Probeer dan daarbij een body te vinden; zeker de oude bodies zonder ondersteuning voor automatisch diafragma en autofocus zijn vaak voor een habbekrats te krijgen (zie Ebay en Marktplaats).
- Laat je niet teveel leiden door 'fancy' features die je niet gaat gebruiken. Ik werk zelf het liefste met m'n Mamiya setup die eigenlijk alleen maar de belichtingstijd automatisch kan kiezen (verder alles handmatig). De volautomatische EOS1000F gebruik ik nauwelijks meer en Γ‘ls ik hem gebruik, dan stel ik alles handmatig in zoals ik op m'n 20-jaar oude Mamiya zou doen.

Ik zeg niet dat dit de way to go is, maar kijk eens of bijvoorbeeld een oude Praktica (bv. een B200) geen leuke camera is voor je. Op Marktplaats zijn ze te krijgen voor € 50 Γ  € 75, meestal inclusief 50mm f/2 (of lager) en als je een beetje mazzel hebt een zoomlens en een flitser. De Praktica heeft een standaard bajonetmount, dus je kan allerlei interessante primes en zoomlenzen (allemaal MF uiteraard) voor een paar tientjes oppikken. Een complete setup met een mooie set lenzen kun je voor minder dan € 200 in huis hebben. Zo'n setup maakt net zulke mooie foto's als een splinternieuwe Canon of Nikon body met kitlens. (Soms zijn de foto's zelfs beter; de 20-jaar oude primes zijn vaak van betere optische kwaliteit dan de nieuwe kitlenzen!)

Verwijderd

koraks schreef op 01 juli 2004 @ 14:14:

Het kwaliteitsissue heb ik grotendeels opgelost door in plaats van te schieten op negatieffilm (erg duur, zeker als je 1-3 rolletjes per week erdoorheen jaagt) over te gaan op diafilm. Dat was zo'n beetje de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt :)
insert withkoraks.gif

Kies bijvoorbeeld voor Fuji Sensia (of Provia :9) of een semiprof Kodak film, en koop ze per 10 bij de Kamera Express of Konijnenberg. Tik voor 40 euro een projectortje op de kop op Marktplaats en smijt ze levensgroot tegen je muur aan. Echt waar, daar kan niks tegenop!

Verwijderd

Canon of Nikon maakt niet echt uit. Die 3000v is kwalitatief wel minder dan de 300v. Zo heeft de 3000v een kunststof lens mount die dus sneller slijt. Ook is hij minder stevig en bestaat uit goedkopere m,aterialen. Maat van mij heeft de 300v en is een prima cam, alleen wel betere lensen bijkopen.

Ik heb zelf de F65 en het is een prima cam. Je kan in verschillende modi schieten van vol auto via half auto, of auto met belichtingscorrectie door naar volledig manueel. Dit zonder lastige omschakeling. Ook hier geldt is dat je beter niet de standaard lenzen kan gebruiken. Ik heb zelf de 28-200G IF ED erbij gekocht en los van kleine lens afwijkingen op bepaalde brandpunt afstanden is het een goede all-round lens die ook nog eens vrij compact is.

Op zich is het lenzen arsenaal van Canon beter op de consument afgestemd, bij Nikon kom je wel al snel uit op meer semi-proff lenzen, maar die zijn geduchte concurenten van Canon.

Enige wat je echt niet moet doen is een 3000v kopen. Is echt zonde, ga dan voor een 2e hands EOS 300. Die is wel degelijk gebouwd.

Vergeet niet, het belangrijkste bij een spiegel-reflex cam is de lens!

kleine toevoeging:

Schieten met Fuji Reala of NPH is aan te raden als negatief film voor moioe kleuren, scherpte en fijne korrel. Wel bij een goed fuji lab laten ontwikkelen en afdrukken! Anders is het zonde. Ik zou het niet zomaar in de winkel kopen maar bij de vrienden van www.kamera-express.nl langs gaan, kan je ook langs gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 14:43 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 14:36:
[...]

insert withkoraks.gif

Kies bijvoorbeeld voor Fuji Sensia (of Provia :9) of een semiprof Kodak film, en koop ze per 10 bij de Kamera Express of Konijnenberg. Tik voor 40 euro een projectortje op de kop op Marktplaats en smijt ze levensgroot tegen je muur aan. Echt waar, daar kan niks tegenop!
Ik gebruik op dit moment:
- Fuji Provia 100; uitstekende diafilm, helemaal niks mis mee.
- Fuji Sensia 200; fijne korrel voor 200ASA, aanrader! Goed geschikt voor portretfotografie
- Fuji Velvia 50; ca. €5 per rolletje van 36 bij aanschaf van 5-pack, professionele film voor natuur- en landschapsfotografie; niet voor portretten door de enorme roodverzadiging!!
- Kodak Kodachrome 100; vergelijkbaar met Fuji Provia 100, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Fuji. Geen grote verschillen met Provia 100 echter.

Ik was zeer aangenaam verrast door de resultaten van de Sensia 200 (check mijn recente post in het Mensen/Portretten-topic; dat portret is geschoten op deze film), maar Velvia 50 blijft de absolute topper wat betreft korrel.

Ik ben van plan om binnenkort ook wat Fuji Velvia 100F in huis te halen, omdat dat een fijnkorrelige film is die ook geschikt is voor portretfotografie. Daarnaast ga ik ook nog een keer testen met Fuji 1600 ASA negatieffilm (schijnt net zo fijne korrel te hebben als 'standaard' 400 ASA negatieffilm :D ) voor concerten e.d., maar dat heeft op dit moment geen prioriteit :)

[ Voor 9% gewijzigd door koraks op 01-07-2004 16:34 ]

Pagina: 1