[ADSL] Onbekende kastjes voor NT1

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 23:19
Ben bezig ADSL aan te sluiten op een KPN ISDN lijn op een camping.

Middels de volgende situatieschets zal ik mijn probleem proberen uit te leggen:
Afbeeldingslocatie: http://212.123.142.156/pub/temp/adsl_situatie_klemann.gif

Groen - binnenkomende lijn van KPN
Roze - ISDN lijn (naar QuatroVox)
Rood - telefoonkabel (onbekend waarheen en waarvoor)
Blauw - kabeltje van onbekend kastje naar NT1

Mijn vraag is wat kan het kastje (aangeduid met "?")zijn wat voor de NT1 zit. Heb het kastje opengeschroefd en zag dat er wat spoeltjes inzaten. Op het doosje staat PTT Telecom.

Volgende vraag: Waar kan ik het best de ADSL splitter plaatsen?

Heb (erg lang) gezocht maar kon niks vinden, enige wat ik vond was iets mbt alarmsystemen, lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat het is..

Vroeger, voor ISDN werden waarschijnlijk ook al meerdere telefoonnummers gebruikt. Is het mogelijk dat er 2 telefoonnummers op een kabel zaten?

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:15
Is het geen kastje om oude POTS telefoons over ISDN te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31
Nee :) Die dingen heten quatrovox of duovox, en die zitten NA de NT1, niet ervoor :)

Is het niet gewoon je ISRA-punt en hebben ze daar nog een 2e telefoonlijn (voor bijvoorbeeld de fax of het alarm) ?

Als ik het me goed herinner (heb hier ADSL over POTS) moet je splitter tussen je ISRA en je NT1, dus ik zou hem aan de blauwe kabel hangen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
RaZoRhEaD schreef op 01 juli 2004 @ 00:52:
Is het geen kastje om oude POTS telefoons over ISDN te laten lopen?
Nee
Paul Nieuwkamp schreef op 01 juli 2004 @ 00:56:
Is het niet gewoon je ISRA-punt en hebben ze daar nog een 2e telefoonlijn (voor bijvoorbeeld de fax of het alarm) ?

Als ik het me goed herinner (heb hier ADSL over POTS) moet je splitter tussen je ISRA en je NT1, dus ik zou hem aan de blauwe kabel hangen :)
Het zou kunnen dat er 2 telefoonlijnen waren omdat het huis eerst van 2 en nu van 1 familie is.

De Splitter moet idd voor de NT1, dat weet ik. Maar.. Als aan de rode lijn op een of andere manier een telefoon hangt dan zou het niet correct zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door RePlayer op 01-07-2004 01:02 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:15
Ik had het niet goed gelezen.. maar het lijkt me bij nader inzien ook een ISRA punt waar de ptt je lijn binnen laat komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zullen we dat kastje maar gewoon het ISRA punt noemen?
Het ISRA punt is de afmontage van de binnenkomende KPN lijn.

Je ADSL splitter MOET je tussen het ISRA punt en de NT1 plaatsen. Normaal gesproken krijg je ook een handleiding bij je splitter waar dit in vermeld staat.
In principe knip je dus de blauwe draad doormidden en vanaf het ISRA punt gaat hij dan in de Line poort van je splitter en vanaf je splitter gaat dan de blauwe kabel vanaf de Phone poort naar je NT1 en leg je als laatste een kabel vanaf de DSL poort naar je modem.

Een handleiding kun je hier ook vinden:
http://www.demon.nl/image...SplittersnelstartISDN.pdf

Ik vraag me alleen af waar die rode draad voor is. Als ik jou was zou ik dat toch even na zoeken want dat zou problemen op kunnen leveren.

Wat ik me voor kan stellen is dat ze daar een ISDN en een analoge lijn hebben liggen en in dat geval moet je natuurlijk wel weten op welke lijn ADSL is aangevraagd.
Het kan dus ook zijn dat je ADSL op de rode draad moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die rode draad is een tweede analoge lijn. Daar hoef je je niet druk over te maken. (als je zeker weet dat ADSL aangevraagd is op de ISDN lijn)

[ Voor 27% gewijzigd door P.B. op 01-07-2004 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 01:00:
Zullen we dat kastje maar gewoon het ISRA punt noemen?
Het ISRA punt is de afmontage van de binnenkomende KPN lijn.

Je ADSL splitter MOET je tussen het ISRA punt en de NT1 plaatsen. Normaal gesproken krijg je ook een handleiding bij je splitter waar dit in vermeld staat.
In principe knip je dus de blauwe draad doormidden en vanaf het ISRA punt gaat hij dan in de Line poort van je splitter en vanaf je splitter gaat dan de blauwe kabel vanaf de Phone poort naar je NT1 en leg je als laatste een kabel vanaf de DSL poort naar je modem.

Een handleiding kun je hier ook vinden:
http://www.demon.nl/image...SplittersnelstartISDN.pdf

Ik vraag me alleen af waar die rode draad voor is. Als ik jou was zou ik dat toch even na zoeken want dat zou problemen op kunnen leveren.

Wat ik me voor kan stellen is dat ze daar een ISDN en een analoge lijn hebben liggen en in dat geval moet je natuurlijk wel weten op welke lijn ADSL is aangevraagd.
Het kan dus ook zijn dat je ADSL op de rode draad moet aansluiten.
Ik heb veel ISRA punten gezien maar nog nooit een waar 2 draden ingaan, 1 uitkomt en waar ook nog eens electronica inzit..

Handleiding heb ik uiteraard ook wel en heb ik normaal gesproken niet eens nodig maar deze situatie is echt een uitzondering.

Kunnen een ISDN én analoge lijn (dus in principe 3 lijnen) over 1 binnenkomende KPN kabel? Zo niet, dan is die optie uitgesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door RePlayer op 01-07-2004 01:06 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RePlayer schreef op 01 juli 2004 @ 01:03:
[...]

Ik heb veel ISRA punten gezien maar nog nooit een waar 2 draden ingaan, 1 uitkomt en waar ook nog eens electronica inzit..

Handleiding heb ik uiteraard ook wel en heb ik normaal gesproken niet eens nodig maar deze situatie is echt een uitzondering.
Wat versta jij onder electronica?
Er zit altijd wel wat in het ISRA punt i.v.m. de afmontage.
Het is toch een "dikke" groene kabel die daar naartoe loopt (zo uit de grond zeg maar).
Kun je anders niet een foto posten van dat kastje (zowel gesloten als geopend)?

Je tekening geeft overigens aan dat er 1 lijn in gaat en 2 uitkomen, je weet alleen niet waar die 2e (de rode) van/voor is. Iets wat ik toch even zou uitzoeken als ik jou was.

Ik ben er toch zeker van dat dit je ISRA punt moet zijn. Meestal staat dat ook op die doos vermeld.

Als het NIET je ISRA punt is zul je alsnog op zoek moeten gaan naar je ISRA punt omdat het zeer aan te raden is om de afstand tussen je splitter en ISRA punt zo klein mogelijk te houden (bij voorkeur binnen de 2 meter) en hetzelfde geldt voor je DSL modem.

Is de DSL lijn overigens aangevraagd op de ISDN lijn?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
Duncan schreef op 01 juli 2004 @ 01:03:
Die rode draad is een tweede analoge lijn. Daar hoef je je niet druk over te maken. (als je zeker weet dat ADSL aangevraagd is op de ISDN lijn)
ISDN is vrijwel zeker aangevraagd op de ISDN lijn ja, dit valt natuurlijk te testen.

Kan ik uit je antwoord opmaken dat er dus én een ISDN én een analoog signaal over de binnenkomende KPN kabel komt?

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 01:08:
[...]

Wat versta jij onder electronica?
Kun je anders niet een foto posten van dat kastje (zowel gesloten als geopend)?

Ik ben er toch zeker van dat dit je ISRA punt moet zijn. Meestal staat dat ook op die doos vermeld.

Als het NIET je ISRA punt is zul je alsnog op zoek moeten gaan naar je ISRA punt omdat het zeer aan te raden is om de afstand tussen je splitter en ISRA punt zo klein mogelijk te houden (bij voorkeur binnen de 2 meter) en hetzelfde geldt voor je DSL modem.
Er zitten iig spoelen in, volgens mij ook een aantal condensatoren maar dat weet ik niet zeker.

De binnenkomende KPN lijn zit op het kastje aangesloten dus je zou denken dat het de ISRA móet zijn maar die binnenkomende lijn is 'bloot'. Iig niet zoals KPN ze oplevert.

Foto kan ik nu niet maken..

[ Voor 12% gewijzigd door RePlayer op 01-07-2004 01:12 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 01:08:
[...]

Je tekening geeft overigens aan dat er 1 lijn in gaat en 2 uitkomen, je weet alleen niet waar die 2e (de rode) van/voor is. Iets wat ik toch even zou uitzoeken als ik jou was.

Is de DSL lijn overigens aangevraagd op de ISDN lijn?
De rode lijn gaat de muur in en de bewoner weet niet waar die naartoe gaat.

DSL is hoogstwaarschijnlijk aangevraagd op de ISDN lijn ja.

Het meest logische lijkt mij op dit moment de splitter te plaatsen voor NT1

[ Voor 5% gewijzigd door RePlayer op 01-07-2004 01:16 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt inderdaad dat er zowel ISDN als analoog binnen kan komen, tenslotte gaat het allemaal over dezelfde koperdraden en zit het verschil eigenlijk in de centrale bij KPN.
Ik ben zelf ooit ook geswitched van analoog naar ISDN en weer terug naar analoog en ze zijn echt geen nieuwe kabel bij mij komen graven hoor ;)

Probeer het anders gewoon. Zet je splitter tussen, wat we voorlopig dan maar ISRA punt noemen, en het NT1 kastje.
In het ergste geval moet je die kabel weer aan elkaar knopen.

Op de aanvraag moet aangegeven zijn ofdat het een ISDN lijn is en welk telefoonnummer het is. Moet toch wel te achterhalen zijn?
Daarnaast kun je het wel achterhalen door de meegeleverde splitter en DSL modem te onderzoeken ofdat ze voor Pots of ISDN zijn, dan weet je het ook.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 01:13:
Het klopt inderdaad dat er zowel ISDN als analoog binnen kan komen, tenslotte gaat het allemaal over dezelfde koperdraden en zit het verschil eigenlijk in de centrale bij KPN.
Ik ben zelf ooit ook geswitched van analoog naar ISDN en weer terug naar analoog en ze zijn echt geen nieuwe kabel bij mij komen graven hoor ;)
Haha :D

Neeeee dat snap ik wel, ik bedoel ISDN én analoog tegelijkertijd ;)

En ja, ik herinner me dat het een ISDN modem is. Bovendien denk ik dat als er al een analoge lijn aanwezig is, deze niet meer gebruikt wordt..

[ Voor 8% gewijzigd door RePlayer op 01-07-2004 01:49 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RePlayer schreef op 01 juli 2004 @ 01:17:
[...]

Haha :D

Neeeee dat snap ik wel, ik bedoel ISDN én analoog tegelijkertijd ;)

En ja, ik herinner met dat het een ISDN modem is.
Kan gewoon hoor. In die dikke groene kabel zitten namelijk meerdere aderparen zodat ze dus ook meerdere lijnen kunnen aanleveren.

Ik denk dat je de schaar wel kunt gaan zetten in het blauwe draadje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
't Kan een splitter zijn al, maar dat zou onlogisch zijn. Misschien een hele oude / vreemde KPN constructie voor ISDN in beginfase.

Laat anders gewoon KPN komen ... of plaats de splitter er gewoon brutaal voor ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
bjck schreef op 01 juli 2004 @ 01:20:
't Kan een splitter zijn al, maar dat zou onlogisch zijn. Misschien een hele oude / vreemde KPN constructie voor ISDN in beginfase.

Laat anders gewoon KPN komen ... of plaats de splitter er gewoon brutaal voor ;)
Als het een splitter zou zijn, waarom dan nog een NT1 :S

Ik ga de splitter in het blauwe draadje zetten. En ga voor de zekerheid nog even kijken of ik de rode draad niet ergens terug kan vinden.

Alvast bedankt, ik zal uitkomst en misschien foto's hier neerzetten.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31
RePlayer schreef op 01 juli 2004 @ 01:27:
[...]

Euh? Je gaat er nu zelf (ook) een splitter tussen zetten. Dan kun je dus, volgens je redenering ^^ je NT1 weghalen?

Die NT1 moet je gewoon laten zitten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

óf je maakt een foto en zet die even online, dan kan men misschien zien wat het kastje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt me de ISRA-kast. De extra telefoonlijn kan best eens voor een brandmelder of inbraakalarm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Kan idd een ISRA kast zijn, geen ISRA punt...

ISRA punten zijn meestal langwerpig en te kenmerken aan de kabels die erin en uit komen... idd gewoon een afmonteer mof om 't zo even te zeggen, de opvolger van de lasdop maar nu netjes...

ISRA kasten daarin tegen kunnen veel meer draden bevatten, hierop kunnen via de inkomende KPN lijn diverse aders geschakeld worden om zo via één kabel een stuk of wat ISDN aansluitingen / telefoonlijnen te realiseren.
Een ISRA kast kun je herkennen aan de losse kap die je via plastic "schroeven" aan de hoeken los kunt draaien om zo de kast open te krijgen.
In sommige oude ISRA kasten zitten geloof ik ook een soortement van "terminators" ik geloof (weet echt niet zeker) dat deze dingen gebruikt werden als je dicht of juist veraf de centrale zat, bij een bepaalde afstand om meen ik de kwaliteit te garanderen van de lijnen...

Nogmaals weet ik niet 100% zeker meer hoe 't precies zat, maar dat was in elk geval al behoorlijk lang geleden...

Probeer gewoon uit waar je de splitter op kunt zetten, je kunt de kabels altijd weer aan elkaar maken! Kijk ook gewoon waar de lijnen uitkomen en wat eraan hangt... Weet je ook meteen meer...

Werkt de splitter op die plaatst niet, probeer dan eens voor het kastje...

Let op! Wanneer je ADSL hebt, moet je ook kunnen bellen en gebeld kunnen worden zonder storingen of ruis! Als je dit kunt en je hebt een stabiele verbinding dan heb je de splitter goed aangesloten!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RePlayer schreef op 01 juli 2004 @ 00:48:
Ben bezig ADSL aan te sluiten op een KPN ISDN lijn op een camping.

Middels de volgende situatieschets zal ik mijn probleem proberen uit te leggen:
[afbeelding]

Groen - binnenkomende lijn van KPN
Roze - ISDN lijn (naar QuatroVox)
Rood - telefoonkabel (onbekend waarheen en waarvoor)
Blauw - kabeltje van onbekend kastje naar NT1

Mijn vraag is wat kan het kastje (aangeduid met "?")zijn wat voor de NT1 zit. Heb het kastje opengeschroefd en zag dat er wat spoeltjes inzaten. Op het doosje staat PTT Telecom.

Volgende vraag: Waar kan ik het best de ADSL splitter plaatsen?

Heb (erg lang) gezocht maar kon niks vinden, enige wat ik vond was iets mbt alarmsystemen, lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat het is..

Vroeger, voor ISDN werden waarschijnlijk ook al meerdere telefoonnummers gebruikt. Is het mogelijk dat er 2 telefoonnummers op een kabel zaten?
Is het een soortgelijk kastje als onderstaand plaatje ?
Afbeeldingslocatie: http://static.marktplaats.nl/fotos/telecommunicatie/telefoons/11227.jpg

De oudere versie kan een metaal kastje zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RePlayer schreef op 01 juli 2004 @ 01:27:
[...]

Ik ga de splitter in het blauwe draadje zetten. En ga voor de zekerheid nog even kijken of ik de rode draad niet ergens terug kan vinden.

Alvast bedankt, ik zal uitkomst en misschien foto's hier neerzetten.
Precies, die NT1 hoort er gewoon te zitten hoor.

Ben benieuwd ofdat het gelukt is maar ga er zomaar vanuit van wel ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 18:57:
[...]

Is het een soortgelijk kastje als onderstaand plaatje ?
[afbeelding]

De oudere versie kan een metaal kastje zijn!
Die lijkt er sterk op ja!

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kastje is waarschijnlijk vroeger in gebruik geweest op een analoge lijn. Waarschijnlijk is het een relais schakelaar. ( 2 toestellen op de lijn zodra een opneemt kan de ander niet meeluisteren of per ongeluk het gesprek verstoren)

Ik denk dat de buitenlijn nu gewoon 1 op 1 is doorgezet naar de NT1( blauwe kabel ), het kastje heeft dus totaal geen functie meer en ik zou hem er gewoon tussen uit halen !!!!
De rode loopt vermoedelijk naar een 2e aansluitpunt al dan niet overbodig, mischien wel buren.
Kastje er tussen uit en splitter er voor in de plaats....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 12:41

KatirZan

Wandelende orgaanzak

sluit hem er eerst voor aan, dan naar de lijn luisteren, zit er een ruis in, dan moet ie ertussen :) heel simpel :)

zat laatst met zo'n zelfde soort probleem, heb hem ervoor geplaatst en alles werkt perfect :)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1