Toon posts:

twee nic's onder debian

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik wil graag op mijn debian server twee nic's steken, ze werken allebei (intel ether express 100 en realtek kaartje) en ze krijgen alletwee de settings die ik onder /etc/network/interfaces heb opgegeven.

de ene heeft 192.168.2.5 en de andere x.x.x.6

de bedoeling is dat ik bepaalde services op ip 5 zet en andere op ip 6 (bvb. gameservers op 5, ftp service/web op ip 6)

hoe kan ik dit fixen ?

op het moment kan ik van buitenaf beide pingen, maar als ik de kabel op eth0 uittrek, pingt geen van beiden meer, het is dus alsof die ene kaart 2 ip's heeft. Als er nog meer info ontbreekt, ik wil het graag bijposten, dus vraag maar!

bedankt voor elke tip alvast

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je debian bak zal het verkeer over een van de twee inetrfaces naar buiten willen gaan sturen. Als dat nou net eth0 is dan werkt er inderdaad helemaal niks meer. Waarom wil je dit trouwens eventueel kan je gaan zoeken naar bonding dan bundel je de 2 ethernet kabelt tot 1. Je switch moet dit echter ook snappen

http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

[ Voor 35% gewijzigd door TrailBlazer op 30-06-2004 21:33 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 13:21

Korakal

Up up up!

Je bent op zoek naar een (softwarematige) oplossing op een debian systeem, daarom denk ik dat je vraag beter past in NOS.

NT > NOS

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je kan natuurlijk ook gewoon 1 netwerkkaart gebruiken met 2 ip adressen eraan vast :)

Dan heb je Eth0 en Eth0:1

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42
Er zijn diverse bonding modes waarbij de switch helemaal geen bonding ondersteuning hoeft te hebben. Lees <linuxsource>/Documentation/networking/bonding.txt en kijk bij de diverse modes, daar staat precies waaar je n specifieke switch voor nodig hebt of niet.

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 30-06-2004 21:49 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Of gewoon twee verschillende subnetmasks gebruiken, zodat er echt verschil zit tussen de 2 ip-adressen. Nu kan er verkeer binnenkomen op 2 ip-adressen, maar het verkeer gaat er maar op een ip-adres uit. Want je hebt maar een default route.
Type maar eens route in op je debian bak. Dan heb je maar een default route.

Verwijderd

Topicstarter
ja bonding ok, maar dat zal echter niet gaan. stel nu dat ik deze bak op een LAN wil meenemen als server, dan wil ik er game servers op draaien op 1 NIC (scsi disk) en een FTP/webserver op de andere NIC (met ide disk als ftp/webserver).

de ip's moeten echt gescheiden hun werk doen, anders zal de trafiek de andere services kunnen dichtslibben, dat is het einddoel eigenlijk

/me gaat ondertussen bonding.txt lezen
had er nog niet van gehoord ;)

Verwijderd

Dat gaat uiteraard pas echt goed werken wanneer je machine over meerdere PCI-bussen beschikt.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42
FTP/web en gameserver op 1 pc? dat is verre van optimaal!
2 netwerkkaarten helpt daar weinig bij.

1 netwerkkaart kan zowieso wel prima als er zowel veel bulk dataverkeer als game dataverkeer over 1 kabel moeten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:28

pistole

Frutter

de enige oplossing (om het verkeer over die kaarten gescheiden te houden) zie ik in iptables.
Binnenkomende en uitgaande pakketjes op een bepaalde interface zou je met MARK kunnen markeren, om vervolgens de gemarkeerde pakketjes door een andere routetabel te duwen...

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

er zijn iptables modules die op protocol kunnen route.. (ping kun je dus niet gebruiken om te testen..

http://users.pandora.be/stes/ipmenu.html
levert google bv op.. Policy Routing heet dat dus..

veel googlen, man pages lezen en klooien lijkt me

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
Uhm, geef je toch netjes in de config van de service aan dat ie op een bepaald IP moet binden?

Voor (game)servers die daar geen ondersteuning voor hebben:
[rml]Jelmer in "[ debian] Net_ip gameserver"[/rml]

Succes!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh. Linux he?

Policy routing. Zoiets als
ip route add 192.168.2.0/24 dev eth1 table 123
ip rule add from 192.168.2.6 table 123
ip route flush cache (nodig om rule changes te laten werken)

Die .2 kun je via de gewone routing table laten gaan. Dit alles staat verder uitgelegd in verscheidene Linux Policy Routing HOWTO's.

edit: je kunt er dus ook een 2e default route in pleuren. Die routing tables zijn geheel gescheiden, en met de 'rule' laat je weten wanneer welke tabel gebruikt moet worden.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 01-07-2004 00:04 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

Dat je beide NIC niet meer werken als je de ene eruit haalt heeft te maken met routing. Ik weet niet welke netmask je gebruikt, maar je zou de beide NIC's in zijn eigen subnet moeten laten werken om de routing op orde te krijgen. Wat ook kan is dat je een specifieke route opzet voor een van de NIC's.

De service die je aan een specifieke NIC wil hangen moet je vertellen op welk NIC (ip-adres) ze moeten werken. In de meeste gevallen kan dat. Een andere methode is door firewall-rules (iptables) te gebruiken.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1