UMTS oorlog

Pagina: 1
Acties:
  • 631 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Is KPN nu helemaal gek geworden.

Nadat ze hun sms tarief drastisch hebben verlaagd, zetten ze een zet waar ze zelfs de grootste vijand mee versteld laten staan. UMTS aanbieden voor €75/M en vervolgens is het flatfee. Vodafone daarin tegen kost 100euro voor 200MB. Ongeloofelijk wat een bedragen. Wat zal vodafone haar antwoord hier op zijn.

Misschien kunnen we dit topic houden als hoofd UMTS topic. Want de handhelds van Vodafone en KPN beginnen nu steeds korterbij te komen. Zeker gezien KPN 15-7-2004 de dienst knallend zal inluiden (wat ze daar onder verstaan? Iedereen gratis een umts toestel?, mij verbaasd niets meer met de groene club)

Tweakers.net Artikel: nieuws: KPN start op 15 juli UMTS-diensten in Nederland

-------------

KPN komt met flatfee umts voor zakelijke markt
Woensdag, 30 juni 2004 - KPN introduceert zijn langverwachte umts-dienst voor de zakelijke markt. Voor 75 euro per maand zijn gebruikers 'onbeperkt' online.

Met de zogenoemde Mobile Connect Card biedt KPN snelheden tot 384 Kbps. Hiermee hebben klanten dan toegang tot al hun gebruikelijke kantoortoepassingen zoals e-mail, agenda en internet. Opvallend is dat KPN ervoor heeft gekozen zijn zakelijke umts-versie ook in een flatfee-variant aan te bieden.

Voor 75 euro per maand kunnen gebruikers hiermee volgens KPN 'onbeperkt' online. Net als bij veel adsl-abonnementen is dit 'onbeperkt' overigens relatief. KPN hanteert een zogenoemde fair use policy met een datalimiet van 1 GB per maand.

Voor de minder veeleisende klanten biedt KPN diverse andere bundels waar wel een datalimiet aanzit, variërend in grootte van 5 tot 50 MB per maand. Ook bestaat de mogelijkheid om per verbruikte MB te betalen, zonder verdere maandelijkse kosten. Het prijskaartje van de kaart zelf begint bij 185 euro.

De kaart is ook geschikt voor het gprs-netwerk en schakelt automatisch over indien er geen umts-dekking is. Abonnees die tevens gebruik willen maken van het wifi-netwerk betalen hiervoor apart. Dit heeft KPN woensdag bekendgemaakt bij de introductie van de Mobile Connect Card.

In Nederland zal KPN umts-dekking bieden in zo'n veertig grote steden en langs de grote verkeersaders in de Randstad. KPN zal het netwerk steeds verder uitbouwen. Van 2003 tot en met 2005 investeert KPN ongeveer 1,4 miljard euro in zijn umts-netwerken.

Consumenten
Consumenten zullen nog tot september moeten wachten. Dan introduceert KPN de eerste umts-toestellen met bijbehorende diensten voor deze markt. Ook consumenten zullen kunnen kiezen uit diverse bundels.

Vodafone
Vodafone introduceerde in februari als eerste mobiele operator in Nederland umts voor de zakelijke markt. Eerder deze maand ging Vodafone ook van start met umts voor consumenten.

Overigens heeft Vodafone aan de vooravond van de umts-introductie door rivaal KPN de tarieven voor zakelijk umts met eenderde verlaagd. Een 'databundel' van 200 MB kost nu honderd euro.

Update, 14:40 uur: Het gebruik van de term 'flatfee' verduidelijkt. Er blijkt sprake te zijn van een datalimiet van 1 GB.

[ Voor 5% gewijzigd door iNickx op 30-06-2004 20:40 ]

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

• deuxani
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01-2023
Ik vind het toch nog redelijk meevallen als ik eerlijk ben. Ja, natuurlijk is €75 veel, maar UMTS moet nog aanslaan en exclusieve producten zijn altijd duur. Moet je je eens voorstellen wat de prijzen over een jaar of 2 zullen zijn. Dan gaat het pas echt leuk worden.

Verwijderd

Goed over 2 jaar zal het misschien op 50 Euro flatfree liggen bij Orange of T-mobile en heel misschien bij KPN maar nog lagere prijzen zullen er vrij zeker niet komen. Aangezien je nu bij ADSL voor 35 Euro nog steeds niet altijd flat-free hebt. ADSL gaat nog wel over een draadje. Voor de rest is het een leuk aanbod als je denkt dat je UMTS perse nodig hebt.

Ben even de bron vergeten, volgens mij emerce.nl maar daar stond dat de wirelesscard een UMTS/WIFI/GPRS kaartje wordt. Het enige is dat je voor het Wifi dan ook nog een keer "airminutes" mag kopen...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tja volgens mij heeft KPN ondertussen het aankoopbedag voor de licentie reeds volledig afgeschreven. Dus enkel voor het bouwen en laten draaien van het netwerk moet in de kostprijs zitten als Vodafone dit niet hefet gedaan moeten ze wel hoger zitten met hun prijs

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Onbeperkt UMTS aan de hand van een fair-use-policy met een datalimiet van 1GB 8)7 Uiteindelijk dus niks onbeperkts en geen fair-use-policy :?

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat UMTS ook écht betaalbaar wordt...

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 11:19
Het is wel een oud topic maar vond niet echt nodig een nieuw topic te openen.

Ik heb nu zo een kaart hier in me laptop. Even wat ervaringen delen met jullie.

Installatie is eenvoudig en zeer goed door te lopen. Het volgende volgende voltooien en klaar is de tweaker.

Even over de sneljeid het is gewoon lekker snel rond 25 KB per sec downloaden is heel normaal. Internetten gaat heerlijk. In vergelijking met GPRS is dit echt een verademing wat ik hiervoor had.

En ja je moet ook niet 1 GB gaan downloaden met deze kaart het is gewoon voor internet en thuiswerken.

Verwijderd

aha mooi :)

weet iemand trouwens hoe het zit met telfort? laatste dat ik weet is dat ze spijt als haren op hun hoofd hebben dat ze een aanlegverpichting hebben.

Verwijderd

die willen toch graag die nieuwe vorm van WIFI gaan gebruiken ipv van UMTS of heeft niemand daar wat van gehoord?

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
Telfort gaat EDGE gebruiken. Dat is een technologie die op de huidige masten kan worden toegevoegd. Geen extra kosten voor dure UMTS masten.
De snelheid van EDGE zal ergens tussen GPRS en UMTS snelheid liggen.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01

Bleh!

:)

Even nog wat meer info over EDGE vs UMTS en de ideeën van telfort daarover:
Telfort: 'huidige UMTS waardeloos'
Gepubliceerd op donderdag 27 mei 2004
(P7) UMTS levert zijn geld nooit op, zegt Telfort. De mobiele aanbieder zal de capaciteit voor datacommunicatie van haar GSM-net uitbreiden met de technologie Edge. De capaciteit daarvan ligt circa tweederde lager dan van UMTS, maar is volgens Telfort zeker tien keer zo goedkoop.

Dit zegt algemeen directeur Ton aan de Stegge van Telfort in een vraaggesprekje voor Planet Multimedia (Windows Media, 4 minuten).

"Toen we nog onderdeel uitmaakten van MMO2 had ik dit over UMTS nooit mogen beweren, omdat bijvoorbeeld O2 Germany investeert in UMTS en nog een groot deel van de dure licentie in de boeken heeft staan", zegt Aan de Stegge buiten de opname om.

Hij belooft degene die duidelijk kan maken dat de bouw van een UMTS-net geld oplevert een salaris 'van 1 miljoen euro'. Aan de Stegge levert vooral kritiek op de huidige staat van de UMTS-technologie: "Het wachten is op de volgende generatie UMTS, met HSDPA, en dat is pas vanaf 2006 op de markt."

HSDPA staat voor 'high speed downlink packet acces', technologie om over UMTS snelheden van (nu) 8 tot 10 Mb/s te halen, veel meer dan de 384 Kb/s tot maximaal 2Mb/s voor UMTS. "Maar HSDPA is niet bruikbaar met de eerste generatie UMTS-toestellen, dus die moet je massaal vervangen", zo weet Telfort na studie.

Zelf kiest Telfort voor een investering in Edge, een uitbreiding voor datacommunicatie in het huidige GSM-net. Met Edge is datacommunicatie zoals internettoegang mogelijk met een snelheid van zeker 120Kb/s. "En dat kost hooguit 10 procent van een investering in UMTS", aldus Aan de Stegge. Telfort wil na de zomer een proef met Edge beginnen en in de eerste helft van 2005 commercieel diensten aanbieden.

Telfort heeft al eerder laten weten weinig te zien in UMTS-investering. In Nederland komen drie UMTS-netten, dat van Vodafone is geopend, KPN begint in de zomer 2004 met exploitatie en T-Mobile en Orange zullen op hun gezamenlijk te bouwen UMTS-net elk apart vanaf eind 2004 diensten gaan aanbieden.

Telfort is de zuster van Enertel, dat een licentie voor Wireless Local Loop verwierf om openbaar hoge snelheid datacommunicatie aan te bieden. Het ligt voor de hand dat Telfort en Enertel gezamenlijk marketing zullen plegen voor draadloze diensten.
bron: Planet Internet

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 12:31

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 18:59:
aha mooi :)

weet iemand trouwens hoe het zit met telfort? laatste dat ik weet is dat ze spijt als haren op hun hoofd hebben dat ze een aanlegverpichting hebben.
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 19:14:
die willen toch graag die nieuwe vorm van WIFI gaan gebruiken ipv van UMTS of heeft niemand daar wat van gehoord?
Greenfield Capitall Investment Group heeft destijds Telfort overgekocht van MMO2 voor € 25 miljoen met UMTS licentie waar MMO2 destijds € 430 Miljoen (947.000.000 Gulden) voor heeft betaalt.

Telfort is van mening dat het moeilijk is om ooit geld te gaan verdienen met UMTS, heeft daarom hun UMTS licentie in de verkoop gezet (eigenlijk is gewoon heel Telfort ook te koop) en willen ze als ze allen de UMTS licentie afstoten verder gaan met EDGE.

EDGE heeft namelijk een theoretisch maximaal haalbare snelheid van 400Kbit, wat natuurlijk minder is al UMTS, maar meer dan genoeg zou moeten zijn om dezelfde dingen te kunnen bieden die UMTS ook kan bieden.

Telfort, met Greenfield erachter natuurlijk zet hiermee volgens mij weer eens een onwijs verstandige stap richting een onwijs gezond, schuldenvrij bedrijf met veel potenitiële mogelijkheden.

edit:
F0ck, ik was al veel eerder met dit bericht begonnen, maar moest het bedrag even opzoeken.
Tja, dan ben je opeens een spuit 11 :P

[ Voor 6% gewijzigd door Ginz op 28-09-2004 21:32 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01

Bleh!

:)

Lol, ja dan is een link met copy-'n-paste toch sneller :p

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:24
Prijs/Kwaliteit is EDGE inderdaad een betere stap dan UMTS. Maar EDGE heeft als nadeel dat je overvolle GSM netwerk nog overvoller wordt, dus de toekomst is het gewoon niet.

Over HSDPA, volgens mij moet Telfort daar nog maar eens een keer naar kijken. Die 8 - 10 Mbps zijn gewoon flauwekul. Je haalt in theorie 12 Mbps wanneer een complete UMTS cel HSDSCH gebruikt, je een class 10 UE gebruikt, je de enige bent in de cel, en perfect ontvangst hebt. Met een HSPDA simulator waar ik aan meegewerkt heb durfden we zulke dingen nieteens te simuleren. Laat staan dat ze in de praktijk voor zullen gaan komen. Ik denk dat wanneer je 2 - 5 Mbps zult halen dat je erg blij mag zijn (en laten we reeel zijn: dat zijn toch best leuke snelheden).

Voor Telfort vind ik de stap trouwens wel de juiste. De stap van GSM naar UMTS is gewoon te groot bebleken om in 1x te doen. En EDGE is gewoon een logische tussenstap (die ook nog eens (in het core-netwerk) voorbereidend is voor de transitie naar UMTS).

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Hoe groot is de kans dat we vodafone gebruik zullen gaan zien maken van edge? Lijkt me een uitstekende aanvulling op umts voor de gebieden waar zo nog geen dekking hebben. Zo is het nu al een stuk interessanter. Ik zou iig direct umts nemen als ik in de andere gebieden van edge gebruik kon maken.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 12:31

Ginz

Trek Superfly 5 powered

ErectionJackson schreef op 28 september 2004 @ 23:51:
Hoe groot is de kans dat we vodafone gebruik zullen gaan zien maken van edge? Lijkt me een uitstekende aanvulling op umts voor de gebieden waar zo nog geen dekking hebben. Zo is het nu al een stuk interessanter. Ik zou iig direct umts nemen als ik in de andere gebieden van edge gebruik kon maken.
Lijkt mij niet erg groot.

Ik denk namelijk dat Vodafone niet de mogelijkheid heeft om naast het kapitale kostende UMTS netwerk nog even het GSM netwerk kan gaan aanpassen om het EDGE geschikt te maken.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
Uiteindelijk zal Vodafone natuurlijk gaan voor 100% UMTS dekking. Dat zal in de toekomst natuurlijk zeker die richting opgaan. In Nederland hebben ze dan geen EDGE nodig. Maar wat vooral interressant zou zijn is EDGE roaming. In veel landen vooral buiten Europa gaat zeker gene GPRS en UMTS komen. Wel werken deze landen aan EDGE! Dus in die landen zou EDGE roaming zeer handig zijn.

Ik heb Vodafone hier over gebeld.....echter na een leuke discussie met iemand van de DATA afdeling kwamen we tot de discussie dat dit er niet gaat komen als Vodafone de techniek in haar thuisland heeft. Dat is erg jammer.

Zijn we straks toch allemaal op Telfort aangewezen! ;)

Er zijn op dit moment 129 Netwerken wereldwijd die EDGE hebben of gaan introduceren!

Kijk hier maar eens: http://www.3gamericas.org/PDFs/edge_technology_worldwide.pdf

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 19:37

glashio

C64 > AMIGA > PC

Een student heeft wat gezocht naar onderzoeken omtrent het gevaar van UMTS-straling. Zie z'n website.

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Pagina: 1