Image maken van windows + toebehoren

Pagina: 1
Acties:

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
<ik heb al gesearched maar heb niets concreets hierover gelezen. correct me if i'm wrong>

Ik ben van plan om binnekort voor de zoveelste keer mijn hele pc-tje weer eens te formateren en windows weer opnieuw te installeren. Om er nu voor te zorgen dat dit proces die keer daarna een stuk sneller gaat leek het me handig om een Image te maken van alle system files en program files nadat de basis onderdelen (windows, drivers, belangrijkste software) geinstalleerd zijn. Ik ben zelf niet bekend met het maken van ISO's en al helemaal niet in combinatie van volledig windows + toebehoren. Vandaar een aantal vragen:

- kan dit uberhaupt? gaat dit goed met alle protected system files, register files en dergelijke
- Wat zijn jullie ervaringen hierin, wie doet dit, wie doet het niet en waarom dan niet?
- Met welk programma kan je het beste een ISO maken
- In welke mate zouden jullie de programma's al geinstalleerd hebben (je zit met het gevaar dat bij de volgende install de programma's verouderd zijn bijvoorbeeld)
- Is dit bootable te maken?

verder:
- Ik heb zelf een DVD-brander en ben het dan ook van plan om op dvd te zetten. wat mij betreft mag het best 2 a 3 dvdtjes innemen dus er is redelijk wat ruimte beschikbaar, dat hoeft geen drempel te zijn.
- het betreft windows xp, wellicht wacht ik met deze Image tot dat ik SP2 heb aangeschaft.

ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Een programma als Ghost kan prima images maken van je systeem. Er zijn ook een hoop andere tools die dit kunnen.

Een groot nadeel van images vind ik persoonlijk dat wanneer je ze bijvoorbeeld na een half jaar terugzet, je toch weer achterloopt met driverversies en eventuele software die in je image zit. Die moet je dan toch weer upgraden. Dan kies ik toch liever voor een verse install. Met een unattended setup zou je dit probleem nog enigszins kunnen oplossen, maar dat is een stuk meer werk dan een simpel image draaien.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

een simpele search gaf al genoeg resultaten:
http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik 'correct' je graag; kun jij misschien vertellen waar je precies op gezocht hebt? Misschien moeten we wat steekwoorden toevoegen aan de FAQ omdat jij niets concreets hebt kunnen vinden? Kun je ons je keywords vertellen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
niet dat ik je wil afraden om een image te maken want het is best handig

alleen als je bijvoorbeeld een andere videokaart aanschaft heb je alweer niets aan die image, wat ik zelf fijn vind werken ik een kleine (bijvoorbeeld 5 gig) als C: partitie en daar dan alleen windows op zetten en de drivers maar meer ook niet, dus verder alle games progs enz. op een andere partitie zetten

heb je dan problemen kan je heel gemakkelijk je c partitie leeggooien omdat er toch niets belangrijks opstaat, verder heb ik op mijn d partitie dan ook backups van dingen zoals quicklauch iconen en internet favorieten

dus een image kan heel makkelijk zijn alleen vind ik mijn manier net zo makkelijk, op deze manier kost het mij 2 uur om alles er opnieuw op te zetten en in te stellen

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
PilatuS schreef op 30 juni 2004 @ 20:22:
niet dat ik je wil afraden om een image te maken want het is best handig

alleen als je bijvoorbeeld een andere videokaart aanschaft heb je alweer niets aan die image, wat ik zelf fijn vind werken ik een kleine (bijvoorbeeld 5 gig) als C: partitie en daar dan alleen windows op zetten en de drivers maar meer ook niet, dus verder alle games progs enz. op een andere partitie zetten

heb je dan problemen kan je heel gemakkelijk je c partitie leeggooien omdat er toch niets belangrijks opstaat, verder heb ik op mijn d partitie dan ook backups van dingen zoals quicklauch iconen en internet favorieten

dus een image kan heel makkelijk zijn alleen vind ik mijn manier net zo makkelijk, op deze manier kost het mij 2 uur om alles er opnieuw op te zetten en in te stellen
En hoe doe je het dan met programma's die je op de d:\ geinstaleerd hebt maar die toch dingen op de c:\ gooien. Ik noem de registry alleen al, en dan nog van die common files.
Lijkt me dat die programma's na het terug zetten van een image niet mee lopen. Dus wat is dan de toegevoegde waarde om ze op de d:\ te zetten?

...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het is idd zo dat niet alle programma's daarna meer werken, echter ik heb een hoop programma's die het na een nieuwe install nog wel doen, wat voor mij het grote voordeel is, is dat als er iets mis gaat je gewoon niets kwijt bent

• vanardenne
  • Niet online
woorden die ik gebruikt heb zijn iso, windows, image, backup, program files...
ik kreeg ook wel zat te zien over Iso ed, maar het ging mij specifiek over een image maken van windows + toebehoren en de ervaringen die nu bijvoorbeeld genoemd worden. Dank daarvoor!

Het lastige van zo'n dergelijke image maken is dus zoals jullie zeggen dat het snel kan verouderen doordat er nieuwe drivers/programma versies uitkomen. Dan zou het dus handiger zijn om enkel windows + noodzakelijke drivers in de image te zetten.

daarnaast zou het handig kunnen zijn om de map 'documents and settings' op een ander partitie te zetten, ik heb echter een keer eerder geprobeerd (er was zo'n truckje dat je in de registry alle verwijzingen kon veranderen) maar dat is toen niet helemaal perfect gegaan.

• vanardenne
  • Niet online
voor die 'documents and settings'-mogelijkheid heb ik inmiddels elders op de site een goede optie voor gevonden...
Pagina: 1