[audio] Waar ligt het knelpunt?

Pagina: 1
Acties:
  • 696 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
Ik ben niet echt tevreden over het geluid in me auto, maar wil er geen circus van maken, dus zat te denken om gewoon een 4 kanaals versterkertje tussen me radio en me speakers te plaatsen. Alleen vroeg ik me laatst af, ligt het wel aan m'n vermogen? zijn de speakers niet te lucht?
Ik zoek me rot hier, en in de faq staat er ook niets over, maar ik neem aan dat de audiofielen hier vast een antwoord op hebben,. hoe weet ik wat de bottleneck van m'n installatie is? Zijn er dingen die ik kan horen waaruit ik een conclusie kan trekken? Waar let ik op?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

JdM

Humbled

Beetje moeilijk bepalen zo, wat heb je precies?
Composetje?
Subwoofer?
Wat heb je achterin zitten?
Heb je alle frequenties goed overlapt?
Mijn ervaring is dat je versterker nog zo dik kan zijn, met baggerspeakers wordt het dan nooit wat.
Liever een goedkopere versterker dan goedkopere speakers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
euhm, wat ik heb, een standaard autoradio met standaard speaker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

JdM

Humbled

Maverick schreef op 30 juni 2004 @ 18:18:
euhm, wat ik heb, een standaard autoradio met standaard speaker :P
Oké :P , dan zou ik eerst eens gaan bepalen wat ik uit zou willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Met 250e haal je een leuke cd speler met een leuk speakersetje, moet je rekenen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
JdM schreef op 30 juni 2004 @ 18:56:
[...]

Oké :P , dan zou ik eerst eens gaan bepalen wat ik uit zou willen geven.
Het lijkt me belangrijker dat ik weet waaraan ik het uit geef. want ik kan wel een versterker voor 1000,- kopen, maar als dan blijkt dat het aan me speakers lag dat me geluid niet mooi was dan heb ik daar dus niets aan. snap je?

Vandaar dat ik vraag, waaraan kan ik horen, dat bijvoorbeeld de uitgangsversterking van me radio te kort komt. of dat de speakers te veel vermogen aangeleverd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maverick schreef op 30 juni 2004 @ 19:16:
[...]

Het lijkt me belangrijker dat ik weet waaraan ik het uit geef. want ik kan wel een versterker voor 1000,- kopen, maar als dan blijkt dat het aan me speakers lag dat me geluid niet mooi was dan heb ik daar dus niets aan. snap je?

Vandaar dat ik vraag, waaraan kan ik horen, dat bijvoorbeeld de uitgangsversterking van me radio te kort komt. of dat de speakers te veel vermogen aangeleverd krijgen.
Zelf denk ik dat het eerder door de speakers komt dan door de radio, of het moet al een heel oude radio zijn maar dat weet ik niet. In het geval van een goede autoradio kun je beter een nieuw stel hoedeplank luidsprekers kopen of heb je die al vervangen?

Kun je wat informatie geven over de autoradio/huidige speakers, misschien wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Peugeot 106 XS met standaard speaker voor en achter gratis 80w speakers erin gezet door de garage maar die geven zo'n bagger geluid maar die zijn meer voor de hoge tonen. Ik heb de standaard autoradio hier nog voor reserve liggen en ik heb een Sony L580X erin zitten. Als je die vrij hard zet(5 streepjes en met bas hoor je het geluid ongeveer 100 meter verder nog. Ik heb wel de max qua bass en treble erin en DSO1 en werkt echt perfect. Vaak op de snelweg staat die op 5/7 streepjes en dan kijken ze je altijd aan op de snelweg als je naast iemand rijdt want die hoort gewoon je geluid.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

itsalex schreef op 30 juni 2004 @ 21:24:
Ik heb een Peugeot 106 XS met standaard speaker voor en achter gratis 80w speakers erin gezet door de garage maar die geven zo'n bagger geluid maar die zijn meer voor de hoge tonen. Ik heb de standaard autoradio hier nog voor reserve liggen en ik heb een Sony L580X erin zitten. Als je die vrij hard zet(5 streepjes en met bas hoor je het geluid ongeveer 100 meter verder nog. Ik heb wel de max qua bass en treble erin en DSO1 en werkt echt perfect. Vaak op de snelweg staat die op 5/7 streepjes en dan kijken ze je altijd aan op de snelweg als je naast iemand rijdt want die hoort gewoon je geluid.
mja, ik hoor ook weleens iemand z'n geluid op de snelweg als ie langs rijdt.

dat wil niet zeggen dat ik hoor wat je luistert maar ik kijk je wel even raar aan dat je zelf in zo'n teringherrie wil zitten ja.. volgende keer zal ik even zwaaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsalex schreef op 30 juni 2004 @ 21:24:
ik heb een Sony L580X erin zitten. Als je die vrij hard zet(5 streepjes en met bas hoor je het geluid ongeveer 100 meter verder nog. Ik heb wel de max qua bass en treble erin en DSO1 en werkt echt perfect. Vaak op de snelweg staat die op 5/7 streepjes en dan kijken ze je altijd aan op de snelweg als je naast iemand rijdt want die hoort gewoon je geluid.
Klinkt het dan nog goed? of kraakt het helemaal, want als het kraakt zit er grote kans in dat het vermogen van de autoradio te krap is. In dat geval is het verstandig om eens te kijken voor een losse versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Nee het kraakt niet maar mijn auto maakt ook best veel lawaai. De autoradio is maar 100 euro alleen als je een wisselaar wil ben je op een hoger type aangewezen. Dit is trouwens een oud model. Volgens mij zijn de boxen die erin zitten niet standaard van Peugeot want het geluid van 4x50w gaat heel goed en knalt er echt uit(alles staat al te trillen bij 3 streepjes met die xploid aan). Als ik de ramen open heb zet ik de radio echt niet hard want het geluids is keihard in mijn auto. Ik heb er zelf 2 afstandsbedieningen bij gekocht: 1 aan het stuur en 1 los in de auto via infrarood.

Dat gekraak heb ik geen last van. Ik heb vandaag op 8 streepjes gehad en 170 km gereden(zeg niet waar) en geen enkel gekraak maar wel gerammel van mijn ramen. Ik had even voor de aardigheid de plaat van DJ Tiesto Love comes again op.

Edit:
He Pixal, ik zal dan terugzwaaien. Afgesproken als jij zwaait dan weet ik precies wie je bent.

[ Voor 7% gewijzigd door itsalex op 30-06-2004 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
at er nu in zit is de standaard cd speler die philips bij opels levert. het is een opel tigra, dus geen hoedenplank. Wil er ook geen hebben, en ook geen woofers, met enkel een versterker, en/of fatsoenlijke speakers kan ik genoeg geluid krijgen imho, ik hoef namelijk niet inde herrie te zitten. Is er nu nieman die kan zeggen "als je dit en dit hoort dan komt je zus en zo tekort" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik hou ervan om die radio hard te zetten maar een beetje goeie bas is nooit weg, maar die subwoofer zoals een vriend kan maken nee sorry dat wil ik niet. Het klinkt wel maar het zal voor mij een sta in de weg zijn. Die herrie dat het kei en keihard gaat hoeft niet maar de reden dat ik op de snelweg zo hard zet dan heb ik geen last van het lawaai dat die auto produceert en dat is een hoop. Ik zou zeggen neem een standaard speakers en een sony autoradio als je van bas houdt maar dat is heel persoonlijk maar ik kies gewoon graag voor Sony. Philips moeten ze nog wat dingen beter maken(let make things better).

Die Sony autoradio die ik heb vind ik heel rustig en dat was heel belangrijk voor mij dat ik mijn ogen op de weg hou en niet op de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Sorry jongen, das heel fijn hoor, maar wat heedt dat in godsnaam met m'n vraag te maken? Als je over je auto radio wilt praten, heel fijn, maar doe dat ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Als je echt goed geluid wilt hebben in je auto zou ik voor compo set gaan in je voordeur. Je wilt immers dat altijd het geluid van voren komt (net als in een concert ;) )
De standaard speakers zijn echt van dramatische kwaliteit :'( en kunt ze dus ook beter vervangen voor een goeie set. Hierop zou ik zeker niet bezuinigen. Probeer daar ook een goeie versterker voor te regelen, een standaard autoradio geeft echt geen 4 x 50 watt dit ligt eerder in de buurt van de 4x18 watt :/ en geeft dus eigenlijk te weinig power voor je nieuwe speakers. Een aparte versterker zal zeker veel schelen in de hardheid en kwaleit van het geluid. Je moet dan alleen wel nagaan of je autoradio een line out heeft. Heeft ie deze niet ... tja dan moet er een andere radio in (maar dan natuurlijk wel een beetje een goeie (bijv een Alpine :9 )).

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clstat
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:03
Dennisch schreef op 01 juli 2004 @ 09:00:
Als je echt goed geluid wilt hebben in je auto zou ik voor compo set gaan in je voordeur. Je wilt immers dat altijd het geluid van voren komt (net als in een concert ;) )
De standaard speakers zijn echt van dramatische kwaliteit :'( en kunt ze dus ook beter vervangen voor een goeie set. Hierop zou ik zeker niet bezuinigen. Probeer daar ook een goeie versterker voor te regelen, een standaard autoradio geeft echt geen 4 x 50 watt dit ligt eerder in de buurt van de 4x18 watt :/ en geeft dus eigenlijk te weinig power voor je nieuwe speakers. Een aparte versterker zal zeker veel schelen in de hardheid en kwaleit van het geluid. Je moet dan alleen wel nagaan of je autoradio een line out heeft. Heeft ie deze niet ... tja dan moet er een andere radio in (maar dan natuurlijk wel een beetje een goeie (bijv een Alpine :9 )).
Ben het niet helemaal met je eens. Sommige standaard speakers zijn echt niet zo slecht! Heb hier een Alpine radio en standaard speakers van een Toledo, maar dat gaat best lekker. Alleen de kick mis ik een beetje.

Verder ben ik het wel eens met je, compo en versterker doet wonderen. :)

XP2000+, GA7VRXP, 2 x 40GB Maxtor in Raid0, Hitachi 174SXWB, Canon Powershot A40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
is het nu zo moeilijk om te lezen?
hoe hoor ik welk deel van mijn installatie tekort schiet
meer wil ik niet weten. ik wil niet weten wat ik wil kopen, en al helemaal niet welk merk, ik wil iets weten over wat ik nu heb. Wat ik daar aan ga doen dat is helemaal niet aan de orde.

[ Voor 41% gewijzigd door Maverick op 01-07-2004 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Wat voor type Opel radio heb je, staat ongetwijfeld erop, of anders wel terug te vinden bij de boekjes van je auto. Ik verwacht dat de radio in dit geval de belemmerende factor is waarschijnlijk met een RMS uitgangsvermogen van zo'n 4x7watt. Kan je ook bekijken hoeveel speaker units je in je auto hebt. Dus midlaag en een tweeter, of alleen een fullrange, gewoon even goed luisteren bij plekken waar jij denkt dat er een speaker kan zitten :) Vaak zitten er bij opel voorin 4, 2 midlaags en 2 tweeters, en achterin twee fullrange.

Als je het hard zet gaat het dan heel ernstig vervormen in het midden en hoog en valt het laag dan ook meteen weg?

Ik zou gewoon beginnen met het vervangen van je radio voor een exemplaar waar je wat kanten mee op kan. Ik ken je budget niet, ben zelf erg tevreden over de Alpine 9812RR die de standaard speakers in mijn Seat Ibiza FR aanstuurt. Dan kan je altijd nog als je nog niet tevreden bent met de kwaliteit van het geluid een composet aanschaffen, maar als het je niet te doen is om een keihard beuken geluid, denk ik dat je met de standaard Opel speakers wel een eindje kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
ConZito schreef op 01 juli 2004 @ 10:11:
Wat voor type Opel radio heb je, staat ongetwijfeld erop, of anders wel terug te vinden bij de boekjes van je auto. Ik verwacht dat de radio in dit geval de belemmerende factor is waarschijnlijk met een RMS uitgangsvermogen van zo'n 4x7watt. Kan je ook bekijken hoeveel speaker units je in je auto hebt. Dus midlaag en een tweeter, of alleen een fullrange, gewoon even goed luisteren bij plekken waar jij denkt dat er een speaker kan zitten :) Vaak zitten er bij opel voorin 4, 2 midlaags en 2 tweeters, en achterin twee fullrange.

Als je het hard zet gaat het dan heel ernstig vervormen in het midden en hoog en valt het laag dan ook meteen weg?

Ik zou gewoon beginnen met het vervangen van je radio voor een exemplaar waar je wat kanten mee op kan. Ik ken je budget niet, ben zelf erg tevreden over de Alpine 9812RR die de standaard speakers in mijn Seat Ibiza FR aanstuurt. Dan kan je altijd nog als je nog niet tevreden bent met de kwaliteit van het geluid een composet aanschaffen, maar als het je niet te doen is om een keihard beuken geluid, denk ik dat je met de standaard Opel speakers wel een eindje kan komen.
Ik heb 4 speakers, 2 voor, en 2 achter, allemaal "normale" weet niet of dat mid, of full is, neem aan het laatste.

Als ik het erg hard zet lijkt het wat te gaan stotteren, als iemand zegmaar een lange toon zingt op 1 hoogte dan lijkt dat wat te tikken of te brommen, weet niet hoe je dat noemt. Ook heb ik het idee dat als er een heel spectrum aan geluid uit de speaker komt, en er een bass doorheen komt dat de bass heel dominant is, en de rest allemaal een beetje aan volume inlevert.

het type radio is geloof ik een DP-500 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Waarschijnlijk toch een klippende versterker hebt. In dat geval zou een losse versterker met wat meer vermogen een behoorlijke verbetering zijn.

Het klinkt niet schel of harsh/penetrant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
euhm ik heb wel als het enigzins hard staat (en de bass niet TE want anders vervormt het al erg snel) Dat me oren pijn doen van de hardheid van de hoge tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Maverick schreef op 01 juli 2004 @ 09:37:
is het nu zo moeilijk om te lezen?
hoe hoor ik welk deel van mijn installatie tekort schiet
meer wil ik niet weten. ik wil niet weten wat ik wil kopen, en al helemaal niet welk merk, ik wil iets weten over wat ik nu heb. Wat ik daar aan ga doen dat is helemaal niet aan de orde.
Mensen proberen hier ook alleen maar te helpen :| Zoiets is gewoon moeilijk te zeggen zonder dat we weten wat erin zit.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Maverick schreef op 01 juli 2004 @ 17:28:
euhm ik heb wel als het enigzins hard staat (en de bass niet TE want anders vervormt het al erg snel) Dat me oren pijn doen van de hardheid van de hoge tonen.
Klinkt het hoog ook lelijk, of is het alleen maar hard? Lelijk hoog kan zowel door slechte speakers komen als door een clippende versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
JT schreef op 01 juli 2004 @ 17:35:
[...]

Mensen proberen hier ook alleen maar te helpen :| Zoiets is gewoon moeilijk te zeggen zonder dat we weten wat erin zit.
mag jij mij vertellen hoe het mij helpt als ze vertellen dat zei het leuk vinden dat er mensen kijken op de snelweg. Alle hulp wordt gewaardeerd, maar van sommige dingen kan ik de helpende intentie nieteens ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Jag schreef op 01 juli 2004 @ 17:37:
[...]
Klinkt het hoog ook lelijk, of is het alleen maar hard? Lelijk hoog kan zowel door slechte speakers komen als door een clippende versterker.
Nou, lelijk klinkt het niet imho, het doet alleen pijn aan me oren(doordat het zo hard gaat). Het lijkt wel zuiver te klinken. als ik nu zelf de goede conclusie trek dan komt er meer dan genoeg hoog uit. (of ben ik dan te voorbarig?)

[ Voor 3% gewijzigd door Maverick op 01-07-2004 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maverick schreef op 01 juli 2004 @ 17:28:
Maar je hebt dus goed/onvervormd geluid met een sony exploid verterkertje, waarom wil je dan iets anders?
Je wilt ook geen über bassen en het hoeft ook weer niet té hard.
Ik snap eigenlijk het probleem niet. Als je niet hoort wat er verbeterd moet worden, dan hoeft er toch niks verbeterd te worden?
(en BTW, als je het beter wilt, neem betere speakers, want als je dus die xploid versterker hebt, dan zal dat nog wel redelijk wat(t) aankunnen)

... toch nog maar eens de vraag gelezen en dus: wat voldoet naar jou idee niet in het geluid? en kun je een type naam/nummer van je radio/versterker geven?...

[ Voor 11% gewijzigd door bartvl op 01-07-2004 17:44 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
bartvl schreef op 01 juli 2004 @ 17:43:
[...]

Maar je hebt dus goed/onvervormd geluid met een sony exploid verterkertje, waarom wil je dan iets anders?
Je wilt ook geen über bassen en het hoeft ook weer niet té hard.
Ik snap eigenlijk het probleem niet. Als je niet hoort wat er verbeterd moet worden, dan hoeft er toch niks verbeterd te worden?
(en BTW, als je het beter wilt, neem betere speakers, want als je dus die xploid versterker hebt, dan zal dat nog wel redelijk wat(t) aankunnen)

... toch nog maar eens de vraag gelezen en dus: wat voldoet naar jou idee niet in het geluid? en kun je een type naam/nummer van je radio/versterker geven?...
Waar noem ik het woord sony? (of exploid)

Ik heb helemaal geen versterker.
Hierboven heb ik het over de hoge tonen. Die geven naar mijn gevoel goed weer.
Wat er wel mis is heb ik al genoemd, maar ik zal mezelf nog maar eens quoten voor de mensen die liever maar 1 post lezen;
Als ik het erg hard zet lijkt het wat te gaan stotteren, als iemand zegmaar een lange toon zingt op 1 hoogte dan lijkt dat wat te tikken of te brommen, weet niet hoe je dat noemt. Ook heb ik het idee dat als er een heel spectrum aan geluid uit de speaker komt, en er een bass doorheen komt dat de bass heel dominant is, en de rest allemaal een beetje aan volume inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

sorry, was een post van iemand anders....
en je hebt wel een versterker (want die zit in de radio) maar dat maakt niet uit...
En eigenlijk blijven we met zijn allen in herhaling vallen...
Een dure/goede radio/versterker geeft beter geluid en betere speakers ook.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van uitproberen (gaat alleen niet zo 1..2..3.. jammergenoeg)
Maar je kan het vooral bij de radio/versterker zoeken denk ik:
speakers hebben er geen moeite mee een geluid langere tijd te produceren, voor (brakke) versterkers wordt een dergelijke taak moeilijker om het mooi gelijkmatig te houden. En de bas vind ik een probleem van philips over het algemeen, veel te veel als je het niet nodig hebt...
Hierbij durf ik overigens niet te GARANDEREN dat het aan de versterker/radio ligt hoor.
Hopelijk heb ik je hiermee toch wel iets geholpen!
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Mijn gok is toch dat je tegen het maximum vermogen aanloopt van je headunit. Een losse amp zou dan helpen, is wel wat installatiewerk natuurlijk (kan je ook voor je laten doen). Maar je kan natuurlijk ook geen wonderen verwachten van de standaard speakers. Je laagweergave zou natuurlijk veel beter zijn als je er een sub bij zou zetten. Of dat het je waard is, is een afweging die je zelf moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ik zou een losse amp tussen je huidige radio en je speakers niet zomaar toepassen. Deze radio beschikt niet over RCA uitgangen, dan moet je weer met verloopjes gaan werken, kan allemaal wel, maar een nieuwe entry-level Pioneer radio doet waarschijnlijk al wonderen verrichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Niet qua vermogen. Alle autoradio's gebruiken de dynamo spanning als voedingsspanning voor de transistoren -> allemaal ongeveer zelfde vermogen. Koop dan een head unit + losse amp en een setje nieuwe speakers en laat dat installeren. Zo duur is het nou ook weer niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dat snap ik niet... Door dezelfde spanning hetzelfde vermogen?
Dat klinkt bij mij op twee manieren door:
-Thuis op 230v is een versterker van 120 Watt dus even sterk als een versterker van 15 watt :S
-Hetzelfde dus met autoradio's: onze pioneer 4X 50 Watt Mosfet zou evenveel vermogen leveren als een standaard renault radio van 2 of 4 keer 18 watt....

Iets meer uitleg dus graag... ik zeg namelijk nog niet dat je geen gelijk hebt, maar dat ik je niet begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

Tijntje

Hello?!

Ik heb zelf een Opel Astra gereden met ongeveer de zelfde radio als jouw. Die radio is gewoon weg alleen bedoeld om wat geluid in de auto te krijgen. Verder helemaal niks.
Wil je wat meer volume en een voller geluid zul je eerst eens een goede radio er in moeten zetten. Je loopt dan wel een keer tegen de limiet aan van de speakers. Mijn ervaring, met standaard speakers, is dat er meestal voorin redelijke speakers liggen achter is echt diep triest.
Wil je dan nog meer kun je een versterker aanschaffen voor op de speakers (evt. nieuwe) en natuurlijk voor op je subwoofer.
Mijn ervaring is dat je beter een goede radio kunt kopen en daarna net zo lang uitbouwen als je wil. (Het nadeel is dat het een hobby kan worden die heel prijzig is)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

bartvl schreef op 06 juli 2004 @ 19:07:
Dat snap ik niet... Door dezelfde spanning hetzelfde vermogen?
Dat klinkt bij mij op twee manieren door:
-Thuis op 230v is een versterker van 120 Watt dus even sterk als een versterker van 15 watt :S
-Hetzelfde dus met autoradio's: onze pioneer 4X 50 Watt Mosfet zou evenveel vermogen leveren als een standaard renault radio van 2 of 4 keer 18 watt....

Iets meer uitleg dus graag... ik zeg namelijk nog niet dat je geen gelijk hebt, maar dat ik je niet begrijp.
Is helemaal niet erg, je stelt ook scherpe vragen hoor :).
De reden dat je vergelijking met een versterker op 230AC niet opgaat is dat die niet die 230V als voedingsspanning gebruiken voor de transitoren, een autoradio gebruikt wel de 12V als voedingsspanning. En aangezien een transistor nooit meer spanning kan geven dan die voedingsspanning is die voedingsspanning bepalend voor het max vermogen.
Als je meer power wilt van een versterker in een auto (in een autoradio zit ook een versterker he) dan moet je dus iets doen om die 12Volt hoger te krijgen. En dat gebeurt ook. En dat is overigens een vrij inefficient process. Ik denk dat er eerst wisselspanning van gemaakt wordt en dat wordt omhoog getrafo-ed en daar wordt dan meer gelijkspanning van gemaakt. Zoiets, weet het ook niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ze knutselen bij hedendaagse radio's idd de spanning van 12v naar 14.4v of zelfs 18v. Ik zal wel eens opzoeken hoe ze dat precies doen, ik had dat laatst ergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik snap ut al beter hoor! bedankt!
Maar laten we nu weer on-topic gaan!

Pagina: 1