Toon posts:

postfix spamassassin maar welke virusscan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een servertje p3 450 128mb (debian, kernel 2.20 stable) met een kleine website erop draaien gewoon voor thuisgebruik.
Hij hangt aan een wanadoo verbinding en dus moet ik via smtp.wanadoo.nl mijn mail laten versturen.
Dat is nu overal goed geconfigd in postfix, fetchmail haalt de mail tevens op van alle pop accounts. En daarnaast doet spamassassin ook zijn werk.
Ik wil eigenlijk nog een virusscanner gaan installeren die met die smtp.wanadoo.nl goed gaat samenwerken.
Welke virusscanner specifiek voor alle email raden jullie mij aan?
Ik heb namelijk al op google gekeken, maar ik kwam er niet aan uit bijna elke virusscanner blokkeert namelijk alle email van pop accounts of scant ze niet.

Dus welke virusscanner is het makkelijkst in gebruik en instellen/updaten voor email scans?

Bedankt alvast.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:04

Lancer

What the......

http://www.clamav.com

Cron jobje aanmaken dat een paar keer per dag freshclam start en je bent klaar

[ Voor 67% gewijzigd door Lancer op 30-06-2004 17:49 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:34
heb ik ook, werkt prima samen met amavis (als je dat gebruikt)

beetje uitleg: http://enki.cthuugle.com/archives/000086.php

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Van de meeste commerciele virusscanners is ook een (meestal alleen commandline) server-versie voor Linux beschikbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Het is waar dat er commerciele virusscanners zijn enz, maar hoe moet ik zo iets goed installeren en configgen? Graag nederlandse uitleg als het kan!
Clam av en qpopper en postfix? hoe moet ik zoiets fixen? Internet google helpt niet echt!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 17:58 ]

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:04

Lancer

What the......

http://www.mailscanner.info

Heeft wat issues, maar op een laag volume server gaat het perfect (spreekt uit ervaring). Howto's zijn ruimschoots aanwezig.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Topicstarter
thanx maar ik wilde het liever bij clamav of zo houden die ik met apt-get kan installeren

Verwijderd

Topicstarter
ik zie net dat ik de keuze heb uit mailscanner en sanitizer, ik ga maar voor mailscanner das de bekendste.
In elk geval iedereen bedankt!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Ik gebruik zelf Sophos. Die gebruiken we op het werk ook, dus mag je hem thuis ook gebruiken :)

Draait samen met Mailscanner en SpamAssassin, ik gebruik ook Mailwatch voor Mailscanner, dat is een web front end, ook een aanrader.

• ralfbosz
  • Laatst online: 17-02 19:21

ralfbosz

xm create bosz -c

Kijk eens naar deze readme: http://www.flakshack.com/anti-spam

Deze readme als guideline gebruikt voor het gebruik van dit systeem op een Red Hat Linux systeem en pak op deze manier zo'n 2300 virussen per dag eruit, tag zo'n 3000 spam berichten per dag en dat op bijna 26.000 mailtjes per dag.

Reject op het moment wel zo'n 54.000 mailtjes omdat ze zich niet aan alle regels houden (onder andere een DNSBL van spamhaus, wat het aantal rejects heeft vervijfvoudigd :)). De rest van de rejects is door mailtjes naar onbekende adressen of mensen die beweren met HELO mijn mailserver te zijn (i don't think so).

rm -r *

• ralfbosz
  • Laatst online: 17-02 19:21

ralfbosz

xm create bosz -c

Redje schreef op 30 juni 2004 @ 18:48:
Ik gebruik zelf Sophos. Die gebruiken we op het werk ook, dus mag je hem thuis ook gebruiken :)

Draait samen met Mailscanner en SpamAssassin, ik gebruik ook Mailwatch voor Mailscanner, dat is een web front end, ook een aanrader.
Als je sophos gebruikt zou ik het wel onder Sophie draaien, scheelt steeds opstarten (zonde van je cpu-tijd).

Over mailscanner hoor ik slechte berichten (sinds het een hele rare manier van scannen heeft met twee queue's, zelfs Wietse vindt het een slecht idee), Amavisd-new koppel je net zo makkelijk aan Postfix en werkt netjes volgens het contentmechanisme. Die GUI die ziet er wel een beetje als die GUI van die Barracude-bakken uit, toch besloten het zelf te maken :).

rm -r *

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 13:23
Niet meteen een virusscanner, maar als je de virbl.bit.nl blacklist toevoegd aan je blacklists weiger je alle email van besmette pc's (klik even op de link om te zien hie BIT aan de besmette ip's komt).

Het voordeel is dat je server het mailtje meteen weigert, in plaats van eerst nog moeten scannen. Dat scheelt je CPU-tijd en dataverkeer. Zeker als je veel virussen ontvangt.

[ Voor 30% gewijzigd door jurri@n op 30-06-2004 18:54 ]

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 17:46:
Hoi,
Ik wil eigenlijk nog een virusscanner gaan installeren die met die smtp.wanadoo.nl goed gaat samenwerken.
Klein detail, maar hoe wil je een virusscanner laten samen werken met de smtp server van je ISP? :X

...

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
ralfbosz schreef op 30 juni 2004 @ 18:52:
[...]

Als je sophos gebruikt zou ik het wel onder Sophie draaien, scheelt steeds opstarten (zonde van je cpu-tijd).

Over mailscanner hoor ik slechte berichten (sinds het een hele rare manier van scannen heeft met twee queue's, zelfs Wietse vindt het een slecht idee), Amavisd-new koppel je net zo makkelijk aan Postfix en werkt netjes volgens het contentmechanisme. Die GUI die ziet er wel een beetje als die GUI van die Barracude-bakken uit, toch besloten het zelf te maken :).
Ik zal eens kijken wat Sophie precies is.
Zelf gebruik ik niet de standaard Sweep omdat die traag is maar SAVI-perl.
Denk dat Sophiie ook iets dergelijk is, dus gebruik maakt van de snelheid van de Savi module.

De nieuwe versie van MailScanner gebruikt geen 2 postfix processen meer, maar mbv. een header check wordt alles in de hold queue gemikt, MS haalt de mail dan weer daaruit en verstuurt het.
Pagina: 1