Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD]2x16 werkt voor de helft......

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Nou ik heb na veel gedoe eindelijk mijn lcd'tje aan de praat gekregen. Het is een 16x2 schermpje, van de plaatselijke elektronicaboer. Maar...nu doen alleen (van de 1e en 2e regel) de 1e 8 tekens van het schermpje het.

Ik heb gezocht, alleen daarbij ging het vaak om 16x1 schermpjes en was de oplossing 16x2 instellen. Ook andere topics hielpen niks.

Wat ik heb gedaan:
*16x2/20x2/16x4 etc etc (alle modes die bijvb Smartie ondersteund) geprobeerd.... Geen resultaat
*andere software: Smartie, LCDInF, CFAH_WinTest.exe,Jallcd (allemaal incl de [b]DLPORTIO.dll[/b[)
*bios settings zoals IRQ 7/DMA 3 EPP veranderd, ook onder windows .... maakte allemaal niks uit...
*andere pc.... ook niks
*kabels zijn kort zat (30 cm oid)
*delaytijd van 3 naar 10 en naar 0, geen effect
*poort 378 verandert naar 278(uit mijn hoofd, wel de goede iig) geprobeert.... weer niks :X

Op beide pc's staat windows xp prof..
Ik heb het schermpje gecontroleerd en kon geen fout ontdekken :| Weet iemand welke draden de rechterhelft regelen? Kan ik die NOG eens nakijken oid.... Contrast heeft geen zin.....de andere potmeter veranderen ook niet...

Ik heb hem gebouwt aan de hand van die schema:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hdos/lcdstuff/lcd_parallel_8bit.gif
& volgens mij hoort deze daar ook bij:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/kieriwit/LCD/pinconnect.jpg

Soms zie ik wel de rechter 3 vlakjes zwart worden (zowel boven als onder), nadat ik CFAH_WinTest.exe heb gebruikt... Volgens mij bleef bij dit progje ook de tekst op het lcd scherm staan, zelfs toen ik de pc opnieuw opstarte (en dus uit XP was 8)7 ) Zeker weten doe ik dit niet, omdat ik zolangzamerhand al zoveel programma's heb geprobeert :O

Wie o wie heeft de oplossing _/-\o_ (8>
edit:

Weet niet of het er toe doet, maar als ik de pc opstart, dan zie je de 1e 8 tekens (van alleen de 1e regel) duidelijk afgebeeld, maar de 2e 8 regels (nog steeds van de 1e regel) zijn allemaal een stuk lichter gekleurt. Hoort dat?

[ Voor 12% gewijzigd door Waypoint op 30-06-2004 18:07 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Dat alleen de eerste 8 tekens werken is goed.
Dat is de initialisatie van het scherm :)

onder xp/w2k heb je dllportio nodig om rechtstreeks de lpt poort aan te sturen.
Kijk dus of die service wel draait..
Ik heb ook tijden zitten kloten voordat ik de dllportio service draaiende had.
Als die service draait, dan kan je pas je software gebruiken, zoals smartie

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
damster schreef op 30 juni 2004 @ 17:46:
Dat alleen de eerste 8 tekens werken is goed.
Dat is de initialisatie van het scherm :)

onder xp/w2k heb je dllportio nodig om rechtstreeks de lpt poort aan te sturen.
Kijk dus of die service wel draait..
Ik heb ook tijden zitten kloten voordat ik de dllportio service draaiende had.
Als die service draait, dan kan je pas je software gebruiken, zoals smartie
Ik heb hem geinstalleerd en volgens mij werkt hij wel, anders zie ik toch geen half scherm?
je moet dat DLport10 openen de c++ dan op read drukken geeft die een fout maar werkt ie toch.
dan komt er een getal op te staan en die moet je gewoon bij je instellingen van smartielcd invullen en das al !
http://www.inkoopactie.net/topic/0hxy3xp8
Ik heb ook op read gedrukt maar dan krijg je toch geen poort nummer oid? da's gewoon de 378 toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Waypoint op 30-06-2004 23:03 ]

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Mijn pa heeft hem nagekeken en hij is echt goed volgens hem... zou er iets doorgebrand kunnen zijn bij het solderen oid? Of moet het haast wel softwarematig zijn? Echt op hopeloos van te worden dit..... :'(

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Waypoint,

Het schema is in elk geval juist.
Ik heb niet direkt een idee wat er bij jou precies misgaat, maar hier zijn een paar algemene zaakjes :

Controleer of de pinnummering van jouw display hetzelfde is.
(de nummers langs LCD kant zijn niet belangrijk, wel de signalen).
Dat het contrast niet werkt is zeer vreemd en heeft niets met software te maken.

Bij het opstarten van je PC zou ik verwachten dat de bovenste lijn blokjes displayt. Dat lijkt bij jou het geval te zijn, maar het is niet normaal dat ze niet allemaal even duidelijk zijn.

Ik zou die tabel negeren. Tenzij voor de 5V voeding.

Rafke

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Als je alleen stroom op je lcd zet zou je iets moeten zien dat hier op lijkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.myrolypoly.com/lcd_project/lcd_project_pics/IMG_0653.jpg
Dit is een 4*20 lcd, maar bij jou zou het er ongeveer hetzelfde uit moeten zien, alleen dan vermoedelijk alleen de bovenste regel die oplicht. Als je dit niet ziet, is je lcd waarsch kaduuk.

en zo is het voorspeld!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-11 13:10

BasilFX

BasilFX

Ik heb zelf een aantal LCD'tjes aangesloten, waaronder ook een 2x16. (Me vader zit in de electronica en hij had er nog een aantal liggen >:)) Ik neem aan dat de controller de naam HD44780 heeft? En als maar de helft werkt, zou het kunnen zijn dat een deel van je LCD kapot is, want vaak word een deel van het scherm door de ene controller bestuurd en de andere kant door de ander. (Verbeter mij als ik het fout heb)

http://www.basilfx.net

Verwijderd

Het klopt dat alleen de bovenste regel oplicht als je een caracter display hebt van 2x16. Zodra je de lcd aanstuurd met software beginnen beide regels het meestal wel te doen.

Probeer anders ook even met je potmetertje te ouwehoeren, wil meestal ook nog wel uitmaken.

En check je ltp instellingen in de bios.

www.crystalfontzlcd.tk

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
RafkeP schreef op 01 juli 2004 @ 07:39:
Controleer of de pinnummering van jouw display hetzelfde is.
(de nummers langs LCD kant zijn niet belangrijk, wel de signalen).
Dat het contrast niet werkt is zeer vreemd en heeft niets met software te maken.

Bij het opstarten van je PC zou ik verwachten dat de bovenste lijn blokjes displayt. Dat lijkt bij jou het geval te zijn, maar het is niet normaal dat ze niet allemaal even duidelijk zijn.

Ik zou die tabel negeren. Tenzij voor de 5V voeding.

Rafke
Iedereen bedankt voor de reacties _/-\o_ . Ik denk zelf persoonlijk toch dat er iets kapot is aan mijn lcd'tje(controller van de rechterkant?), aangezien de helft het doet en er voor de rest geen oplossing te vinden is....

Het contrast werkt wel. Ik bedoelde dat het contrast veranderen geen zin had :P Maarja, nadat mijn pa hem heeft nagekeken, doen (van de bovenste regel) alle blokjes het. Hiermee bedoel ik het opstarten, als zwarte balkjes, het inïtialeren (of je dat ook schrijft). Maar voor de rest is alles hetzelfde. Mijn vader had namelijk ergens een plekje gevonden waar hij dacht dat het niet helemaal lekker vast zat en dat opnieuw gesoldeerd en dacht al dat het niet veel zou uitmaken. Helaas heeft hij dus gelijk :'(

Potmeters open of dichtdraaien heeft geen zin... had ik al geprobeert

[ Voor 8% gewijzigd door Waypoint op 01-07-2004 14:30 ]

• RafkeP
Dus als ik het goed begrijp : heb je nu op de eerste regel 16 blokjes.

Dan zou ik toch zeggen dat je LCD nog werkt hoor.
Je moet volgens mij al serieuze stunten uithalen om het stuk te doen.
Bij mijn eerste pogingen heb ik ook een paar verkeerde aansluitingen gedaan en het is blijven werken.

Het je niet wat meer info over het type van LCD ?

Verwijderd

het is voor 99% zeker dat je lcd kapot is. Wat spotnie zegt klopt, de ene helft word door 1 controller aangestuurt de ander door die andere. Ik heb zelf ook ooit gehad dat 1 controller kapot was. De linkerkant van de lcd deet alles goed, de rechterkant kwamen soms wat blokjes te staan maar verder niks. Hier heb ik ook alles mee geprobeert maar die is gewoon kapot. Helaas

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 15:10:
het is voor 99% zeker dat je lcd kapot is. Wat spotnie zegt klopt, de ene helft word door 1 controller aangestuurt de ander door die andere. Ik heb zelf ook ooit gehad dat 1 controller kapot was. De linkerkant van de lcd deet alles goed, de rechterkant kwamen soms wat blokjes te staan maar verder niks. Hier heb ik ook alles mee geprobeert maar die is gewoon kapot. Helaas
Lijkt me sterk, als die balk oplicht doet hij t in principe, hij krijgt gewoon geen data van je pc, weet je zeker dat je volgens dat schema hebt gewerkt? (en dat dat schema bij je controller hoort) heb je ook andere lcd progs gebruikt?

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

Verwijderd

het is geen balk wat hij aangeeft, het zijn maar willekeurige blokjes. En ja alles zit goed aangesloten. Met precies de zelfde instellingen en aansluitingen(zelfde kabel) werkt een ander lcd schermpje wel helemaal goed.

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Nou ik ga vanavond eens terug naar de winkel en ga het eens voorleggen.... wordt vervolgt (8>

• RafkeP
Waypoint,

Vraag dan ook even welk merk en type het is, eventueel een datasheet met pin layout.
Zoals ik al eerder zei (en Biglines) : ik twijfel er sterk aan dat je LCD stuk is aangezien je de balk ziet.

Rafke

• job
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Hij is waarschijnlijk niet stuk..
Dat bij jou de helft van de regels oplichten heeft te maken met hoe de controller de regels aanstuurt.

Zie het plaatje van Res-q..
Je lcd heeft 2 controllers. Res-q heeft een 4 regelige controller.
De ene controller stuurt regel 1 en 2 aan.
De andere stuurt regel 3 en 4 aan.
tijdens de initialisatie laat hij de helft van de blokjes zien..
Alleen regel 1 en 3. en dat hoort zo.

Bij jou is het net even anders.
jij hebt een 2*16 display, maar eigenlijk is het een 4*8 display.
De helft van de blokjes lichten maar op.. dat hoort zo.
(tenminste dat is wat ik uit je posts opmaak.... klopt toch?)

Ga er maar vanuit dat de lcd goed is.. en ga nog eens kloten met dllportio
Heb je nou al wel gekeken of de dllportio service wel draait?

(oke, die draait dus..)

[ Voor 22% gewijzigd door job op 01-07-2004 17:35 ]

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
RafkeP schreef op 01 juli 2004 @ 17:21:
Waypoint,

Vraag dan ook even welk merk en type het is, eventueel een datasheet met pin layout.
Zoals ik al eerder zei (en Biglines) : ik twijfel er sterk aan dat je LCD stuk is aangezien je de balk ziet.

Rafke
Ow maar het merk en type weet ik zelf ook wel :+
Wist niet dat dat van belang was:
GDM1602A versie 2.0. Xiamen ....... (met backlight)
http://www.globalsources....log_id/22000000003844?a=b

En dan heb ik dus het "gewone schema in mijn start post gebruikt en dat data schema (2e plaatje) dus niet....

DLLportio draait natuurlijk wel, anders krijg je een foutmelding bij Smartie als je de parallele versie kiest, die ik dus ook nodig heb :O

Ik nu idd. de bovenste regel oplichten. Alle blokjes even sterk. Wat ik overigens raar vind is dat als het een 4*8 scherm is ik dan toch ook bij smartie 4*40 kan kiezen en dan zou ik dus de begin tekens moeten zien of ben ik nou gek 8)7 (miss hele andere programmering ofzo )

[ Voor 26% gewijzigd door Waypoint op 01-07-2004 18:25 ]

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

weet je zeker dat je die stekker goed gesoldeerd hebt? bij mij weten is die pinout de pinout hoe je er tegen aankijkt op je pc, neit op de stekker (kan ook precies andersom zijn) wat dus betekend dat je ze precies verkeerd om kunt hebben zitten (1=13, 13=1, 14=25 en 25=14 etc)

heb je trouwens geen digicam of webcam?

jalcds (heel goed progje, hoewel sommige dingen niet werken op 16x2):
http://www.jalcds.de/details.php?id=1086445525

port drivers (heb je nodig voor smartie en jalcds, download gewoon opnieuw en installeer):
http://www.jalcds.de/details.php?id=1020622088

zodra je die dingen hebt geinstalleerd: REBOOTEN, ik heb al eerder iemand aan een werkende lcd geholpen doordat hij zijn pc gewoon niet gereboot had (waardoor de port drivers niet gestart worden)

[ Voor 42% gewijzigd door Biglines op 01-07-2004 18:41 ]

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

Verwijderd

Hoi, ik ben met een projectje bezig waarin ik ook zo'n soort display gebruik. In mij geval een 16x1. Ook alleen de eerste 8 tekens. Wat bleek, de laatste 8 worden gezien als 2e regel.
Als jouw display hetzelfde 'probleem' heeft zie ik weinig mogelijkheid om al die standaard software te gebruiken.

• RafkeP
@Biglines
De pinnummering op het schema is zoals ze op de connector moeten hoor.

@Waypoint
Als je goed kijkt zie je op de 25pins connector de nummertjes staan.
Als ik de datasheet van je LCD bekijk dan zou ik zeggen dat het schema goed is voor jouw LCD and dat je een HD44780 compatibele controller hebt.
De datasheet vind je hier : http://www.lcdchina.com/PDF/GDM1602A.pdf
Ik heb op mijn zoektocht ergens tegengekomen dat je de backlight pinnetjes niet mag aansluiten. Dat zou mij sterk verwonderen, maar het kan in elk geval geen kwaad van dat ook eens te proberen.
Voor de rest zou ik zeggen : meet alles nog eens door met multimeter of je toch niet ergens een kortsluiting hebt.

@pierre
Uit de datasheet zou ik niet zeggen dat hij een soortgelijk display heeft, maar als het toch zo zou zijn dan zou ik er in ieder geval tekst op verwachten. (misschien niet op de juiste plaats, maar toch)

Waypoint : als je er morgen nog niet uit bent, stuur ik je een eenvoudig programmaatje van mezelf. Dat is het simpelste van het simpelste en je kan er zeker niks verkeerd in instellen.
(ik zou het nu doen, maar ik heb wat problemen met mijn harddisks en het is voor mij tijd om te gaan slapen :O )

In tussentijd ... nog veel succes

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
RafkeP schreef op 01 juli 2004 @ 23:17:

@Waypoint
Als je goed kijkt zie je op de 25pins connector de nummertjes staan.
Als ik de datasheet van je LCD bekijk dan zou ik zeggen dat het schema goed is voor jouw LCD and dat je een HD44780 compatibele controller hebt.
De datasheet vind je hier : http://www.lcdchina.com/PDF/GDM1602A.pdf
Ik heb op mijn zoektocht ergens tegengekomen dat je de backlight pinnetjes niet mag aansluiten. Dat zou mij sterk verwonderen, maar het kan in elk geval geen kwaad van dat ook eens te proberen.
Voor de rest zou ik zeggen : meet alles nog eens door met multimeter of je toch niet ergens een kortsluiting hebt.
Hey bedankt _/-\o_ . Helaas kwam ik niet aan de elektronicashop toe in de stad(ouders, zus druk druk :/ ). Maar met deze nieuwe reacties ga ik weer ff aan de slag. Ik heb iig weer nieuwe hoop 8) !

Maar ik ga eerst zelf nog ff proberen..... Misschien morgen of anders overmorgen. Ik heb goed gekeken op de connector, als je niet goed kijkt doe je hem iig gespiegeld... had mijn pa eerst gedaan, die zag de nummerjes helemaal niet meer(50+ 8)7 :P )

Maar ik als ik nou bijvb pin 6 met 1 pootje van de multimeter verbind (op het lcd) en de andere op pin 14 zet(weer lcd) , dan mogen ze geen contact maken? De pinnen 6 t/m 14 onderling bedoel ik dus.

Als je dat programmatje wil sturen; graag. AUB naar candy(UNDERSCORE)candyman(AT)hotmail(punt)com }:O

Fotoje maken heeft weinig zin volgens mij, omdat je de draden toch niet zo ff kan volgen van het lcd naar de connector :?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Okeej misschien een onnodig kick voor sommige, maar voor mensen die dit topic met de search vinden zullen zich vast de oplossing afvragen.

Nou ik heb hem niet weer aangesloten, ik had in de vakantie een nieuwe gehad en ben dus (nu al 8)7) klaar ;)

Het lag dus gewoon aan het lcd, een kapotte controller oid....

Eindelijk kan ik mijn HTPC afbouwen :7

Verwijderd

Sorry voor de Kick ,
maar ik heb ook een 16x2 LCD en hij werkt wel goed met smarty
in 4 bits mode maar in 8 bits mode krijg ik allemaal onzin in beeld ..
Iemand een idee... !!!!!!

• naftebakje
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:13:
Sorry voor de Kick ,
maar ik heb ook een 16x2 LCD en hij werkt wel goed met smarty
in 4 bits mode maar in 8 bits mode krijg ik allemaal onzin in beeld ..
Iemand een idee... !!!!!!
Niet in 8-bits mode werken :+
In 4-bits mode worden D4,D5,D6 en D7 gebruikt, dus volgens mij heb je gemist in de aansluiting naar D0,D1,D2 of D3, kijk deze nog eens na.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1