Booten van SCSI - disks

Pagina: 1
Acties:

• NeoXP
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

NeoXP

There are no dumb questions...

Topicstarter
Ik ben al een hele tijd het forum aan het doorzoeken en heb ook al enorm veel gegoogled.

Mijn probleem

Ik heb een Abit NF7-s met een Compaq SCSI-kaart met SYMBIOS LOGIC 53c875 chip en 2 Fujitsu 9,1 Gb SCSI-disks, daarnaast heb ik een 120 Gb Ata drive.

Ik wil de ene scsi-schijf gebruiken om XP op te installeren en de andere scsi-schijf om de verschillende applicaties op te installeren. De Ata-schijf wil ik gebruiken voor opslag van data.

In de bios heb ik de bootvolgorde aangepast 1: CD-Rom 2: SCSI 3: floppy, vervolgens ben ik XP gaan installeren, de eerste schijf gekozen om naar toe te installeren, de bestanden worden gecopieerd en het systeem wil opnieuw starten.

Dan begint het probleem, de computer boot niet van de scsi-schijf!

Iemand enig idee waar dit aan ligt?

Just learnin' to tweak

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tijdens setup wel op F6 gedrukt en de juiste driver geïnstalleerd? Anders boot ie er inderdaad niet van.

Waarom wil je trouwens die SCSI disks voor boot en apps gaan gebruiken? Grote kans dat ze een stuk trager zijn dan je 120Gbyte ATA disk.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
Volgens mij ligt 't aan het feit dat je daar een Compaq versie SCSI kaart hebt. Heb zelf ook eens een Compaq kaart gehad maar daar kon dus niet van worden geboot in een non-Compaq bak. Ik heb toen er de BIOS in geflashed van de eigenlijke kaart (Compaq maakt die dingen niet allemaal zelf namelijk) en klaaro :) Punt is alleen dat je er achter moet zien te komen met welke BIOS je 'm om kunt flashen áls dat überhaupt mogelijk is met die kaart (er bestaan ook kaarten waar sowieso niet van geboot kan worden omdat er geen boot rom op zit).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Heeft die SCSI kaart wel een BIOS? Zie je dat hij de schijven dedecteerd nadat de BIOS van je PC heeft gelopen?

Ik denk eigenlijk van niet. In dit geval is het onmogelijk. Je moet op je SCSI kaart nu eenmaal een BIOS hebben als je er van wil booten.

• NeoXP

NeoXP

Topicstarter
@ koraks: 1-volgens mij wordt hij door XP herkent, anders kan ik er toch ook niet op installeren?
2-Ik wil m'n OS en m'n data niet op dezelfde schijf hebben.

@ Tefflar: volgens mij heeft ie wel een bios, als ik google op "lsi53c875 bios" vindt ik de volgende pagina: http://www.lri.com.br/dow.../SCSI/2203/HTML/FLASH.HTM

@ Abbadon: Ik ga dus idd maar eens proberen die bios te flashen mbv de gevonden pagina

Just learnin' to tweak

• Tefflar
Als hij een BIOS heeft kan je instellen van welk SCSI ID hij moet booten. Kan je dat niet, dan heeft hij geen BIOS.

• NeoXP

NeoXP

Topicstarter
@ Tefflar: Als ik de computer opstart, zie ik geen optie om in de bios te komen. Is daar een specifieke toets voor?

Just learnin' to tweak

• Tefflar
Met mijn evaring met Compaq zou ik gokken op F2 of F10.
De meeste kaarten met een BIOS geven aan wat de toetscombinatie is. Als je dit niet te zien krijgt EN je ziet niet dat hij de SCSI bus scanned en de SCSI aparaten herkend dan heb je geen BIOS op de kaart.

Ik heb meer ervaring met Adaptec spul en dan is het CTRL + A

[ Voor 47% gewijzigd door Tefflar op 30-06-2004 18:28 ]

• NeoXP

NeoXP

Topicstarter
thx, ik ga wat proberen, ik laat het wel weten....

Just learnin' to tweak

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien een beetje offtopic, maar ik wil het toch ff aanhalen: dikke kans dat je ata schijf sneller is dan die scsi schijven. ik heb zelf ook een fujitsu 9 gig 10k rpm scsi schijf (MAJ series), en dit schiet niet echt op. het is wel scsi en 10k rpm, maar dermate oud dat de huidige ata schijven sneller zijn. al met al zit ik er aan te denken om die scsi schijf er bij mij uit te gooien en gewoon het os op mijn ata schijven te zetten of ik doe het in 1 keer goed en koop een cheetah 15k.3.

• NeoXP

NeoXP

Topicstarter
Ok, wat is sneller m'n andere ata-drive Maxtor 10 Gb 2 Mb Cache 5400 rpm of de scsi-drives Fujitsu 9.1GB (U2W-SCSI, 7/2048KB/7200).

Dat is nl. ook nog een optie om XP op de Maxtor te installeren.

Just learnin' to tweak

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In je Topicstart staat 120 GB?

• NeoXP

NeoXP

Topicstarter
Ja, ik heb 2 ata-schijven, 1x WD 120 gb, 7200 rpm, 8mb en 1x Maxtor 10 gb, 5400 rpm, 2mb. En natuurlijk de 2 Fujitsu's.

Het is de bedoeling dat de WD de data schijf wordt (al dan niet op de s-ata converter) en de Fujitsu's (of de Maxtor) de os-schijf.

please advice!

Just learnin' to tweak

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tja het klinkt stom maar ik zou gewoon die 120gig wd als bootschijf gebruiken. bootpartitie er op van 15-30 gig en klaar.

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Op welk scsi adres staat de scsi boot-schijf dit moet 0 of 1 zijn anders kan je er niet mee booten

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• NeoXP

NeoXP

Topicstarter
Case closed, de kaart heeft geen bios! XP is nu op de Maxtor geinstalleerd en de WD hangt nu aan de s-ata converter als data-schijf.

De scsi-s gaan samen met een Adaptec (ISA) controller (met bios) in een oudere PC, doen ze toch nog wat.

Bedankt allemaal voor de hulp

Just learnin' to tweak

Pagina: 1