Toon posts:

3com office cable/dsl gateway kan tweede router niet opgeven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ter vervaning van mijn trage Sitecom DC200 die maar 300kb/s aan kan een nieuwe router gekocht en wel een 3C857-ME Office Connect Cable/DSL Gateway.

Nu heb ik deze aangesloten maar kom ik erbij het instellen achter dat ik geen tweede router kan opgeven. Daarwaar mijn Gigabit verbinding achterhangt.
Dit hoor je volgens het boekje te doen in je ROUTER die op je WAN zit aangesloten.
Zo heeft het ook altijd gewerkt met de veel goedkopere Sitecom DC200 router nu koop ik ter verbetering een 3COM router maar in deze router kan ik die instelling niet opgeven!!!!

Dat is ook even lekker als ik er nog een AP aan wil hangen. Dat is inprincipe ook een router met een andere IP range.

Hier onder nog wat gegevens van mijn netwerk:
WAN 8mbit --- MODEM ---- ROUTER (3C857) (192.168.1.1) ------ SWITCH (3C16792) ---- PC's (192.168.1.5~49) DHCP

ook aan SWITCH ---- server eth0 (192.168.1.2) eth1 (192.168.2.1)
aan server eth1 (192.168.2.1) ----gigabit cross---- PowerPC (192.168.2.2)

probleem is dat ik nu niet kan internetten op mijn power PC!

Ik heb hier niet over in de 3com knowledgebase gevonden nog staat hier iets over in de handleiding!

Iemmand ervaring hoe dit komt of liever nog hoe ik dit kan oplossen??? :?
Ik wil in de toekomst uitbreiden met een los AP kan deze router dus niet opgeven in mijn router (3C857)!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

(Static) routing tutorial

Daar al gekeken? Ik weet zo niet of bovenstaande ook voor linux/mac geld , maar je moet iig met static routing bezig :)

Ik ga ervanuit dat die powerpc niet direct op de switch zit , maar in principe via de server met eth0 en eth1 connect naar de router/wan toe

[ Voor 30% gewijzigd door Raku op 30-06-2004 17:54 ]

Raku

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 11:14
Klopt het dat je met de tweede router je server bedoelt? Ik snap niet helemaal waarom je in de 3com router een tweede router moet opgeven. Zolang je je server goed laat routeren naar de 3com moet het werken.

En wat je zegt over een access point klopt ook niet, je moet het access point gewoon op je switch gooien en in dezelfde ip-range als je 3com router.

Of zit ik er nou naast??

Verwijderd

Topicstarter
Simulated Zero schreef op 30 juni 2004 @ 17:48:
(Static) routing tutorial

Daar al gekeken? Ik weet zo niet of bovenstaande ook voor linux/mac geld , maar je moet iig met static routing bezig :)
Tja, ik kan dus mijn terug weg niet instellen, in mijn nieuwe 3com router!

Daardoor heb ik geen internet vanaf mijn PowerPC!!!

Mijn server die dus ook router is staat goed ingesteld!
Ik hoef maar 1 regeltje in te voeren in mijn router
code:
1
192.168.1.2 = router voor 192.168.2.0 netwerk!
Ik kan niet bevatten dat ik zo'n bassale instelling niet kan maken met een 3com product!!!

Verwijderd

Topicstarter
Sn00pN00b schreef op 30 juni 2004 @ 17:51:
Klopt het dat je met de tweede router je server bedoelt? Ik snap niet helemaal waarom je in de 3com router een tweede router moet opgeven. Zolang je je server goed laat routeren naar de 3com moet het werken.

En wat je zegt over een access point klopt ook niet, je moet het access point gewoon op je switch gooien en in dezelfde ip-range als je 3com router.

Of zit ik er nou naast??
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pred/sit2.jpg
DIT IS EEN ANDER VOORBEELD!!!
Maar maakt wellicht het geheel wat duidelijker.

Ik moet net als in het voorbeeld mijn router vertellen dat 192.168.2.1 de router is om naar het 192.168.1.0 netwerk te komen.

OF kan dit ook op een andere manier worden ingesteld??
Het heeft nl. altijd goed gewerkt met mijn oude router waar ik deze instelling wel in kon maken!

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

Ik weet niet wat je precies wil instellen ik weet alleen wel dat 3com bepaalde instellingen express niet toestaat omdat die normaal gesproken niet nodig zijn voor thuisgebruik. Op deze manier kan ik dus ook het ip van mijn eigen router niet veranderen naar een andere range en is deze gelocked als 192.168.1.1 . Door deze instelling is het voor een bedrijf niet zinnig om 20 van deze routers te kopen omdat ze deze vervolgens niet kunnen gebruiken als ze allemaal 192.168.1.1 willen hebben. Dit heeft weer als gevolg dat 3com voor de consumentenmarkt lagere prijzen (kan) hanteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Interstice op 30-06-2004 18:15 ]

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

Topicstarter
Interstice schreef op 30 juni 2004 @ 18:13:
Ik weet niet wat je precies wil instellen ik weet alleen wel dat 3com bepaalde instellingen express niet toestaat omdat die normaal gesproken niet nodig zijn voor thuisgebruik. Op deze manier kan ik dus ook het ip van mijn eigen router niet veranderen naar een andere range en is deze gelocked als 192.168.1.1 . Door deze instelling is het voor een bedrijf niet zinnig om 20 van deze routers te kopen omdat ze deze vervolgens niet kunnen gebruiken als ze allemaal 192.168.1.1 willen hebben. Dit heeft weer als gevolg dat 3com voor de consumentenmarkt lagere prijzen (kan) hanteren.
Dat kan dan in die van mij net weer wel maar ik wil een hele simpele instelling er inzetten zodat ik kan internetten! Kom er ook niet op met telnet iemmand nog suggesties? Kan ik er een andere firmware opzetten die meer kan ???

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 19:02 ]

• Sn00pN00b
Maar om te internetten op je powerpc hoef je niks in je router in te stellen toch. Jij wil naar het internet toe, via de router dus, dus moet je je pc vertellen hoe bij je router te komen, niet andersom. Wat je misschien wel wil doen is port-mapping, als je dat op je uiteindelijke internet pc wil zal je de poorten moeten forwarden naar de pc die tussen je router en de pc waar je internet op wil.
Vanaf die pc forward je het weer naar de internet pc.

Heb je op de pc tussen in wel internet??? Doe eens een tracert naar je router vanaf de pc waar je op wil internetten en kijk waar het schip strand.

En waarom je powerpc op een ander subnet????? Wat voor os draai je op de pc er tussenin?? Moet daar ook nog gewoon op gewerkt worden of staat die alleen te routeren???

Verwijderd

Topicstarter
Sn00pN00b schreef op 01 juli 2004 @ 09:09:
Maar om te internetten op je powerpc hoef je niks in je router in te stellen toch. Jij wil naar het internet toe, via de router dus, dus moet je je pc vertellen hoe bij je router te komen, niet andersom. Wat je misschien wel wil doen is port-mapping, als je dat op je uiteindelijke internet pc wil zal je de poorten moeten forwarden naar de pc die tussen je router en de pc waar je internet op wil.
Vanaf die pc forward je het weer naar de internet pc.

Heb je op de pc tussen in wel internet??? Doe eens een tracert naar je router vanaf de pc waar je op wil internetten en kijk waar het schip strand.

En waarom je powerpc op een ander subnet????? Wat voor os draai je op de pc er tussenin?? Moet daar ook nog gewoon op gewerkt worden of staat die alleen te routeren???
Nou als ik het goed heb begrepen dan komen alle voor het LAN netwerk niet bekende adressen op de gateway terecht deze stuurt ze dan vervolgens weer door naar het internet. Echter de Powerpc weet mijn router/ gatway wel te vinden maar andersom niet!! omdat 192.168.2.2 achter een ander IP hangt nl. 192.168.1.2 normaal kun je je router vertellen waar er zich een tweede router bevindt. In mijn 3com dus niet daar baal ik van.

Op mijn Server die routert heb ik wel internet! Die zit ook in beide netwerken.
Ik Forward met mijn firewall heel simpel alles met de volgende twee regeld
code:
1
2
If protocol is TCP and source is 192.168.2.2 and input interface is eth1 and output interface is eth0 (ACCEPT)
If protocol is TCP and destination is 192.168.2.2 and input interface is eth0 and output interface is eth1 (ACCEPT)

mijn server heeft de volgende instellingen (DEBIAN 3.0 woody):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
eth0:
ip  192.168.1.2
subnet  255.255.255.0
DNS 1  195.96.96.97
DNS 2  195.96.96.33
gateway 192.168.1.1

eth1:
ip  192.168.2.1
subnet  255.255.255.0
gateway -
PS mijn server is geen werkstation! fileserver, webserver, FTP, router.

mijn power PC heeft de volgende config (WINXP):
code:
1
2
3
4
5
6
ip 192.168.2.2
subnet 255.255.255.0
gateway 192.168.2.1
DNS 1  192.168.1.2
DNS 2  195.96.96.96
DNS 3  195.96.96.33
Oja, ik heb een apparte iprange/subnet omdat ik een crosscable gigabit verbinding heb met mijn server en mijn powerpc.

• Sn00pN00b
Ik denk dat je je primary dns server op 192.168.2.1 moet zetten en niet op 1.2. Maar waarschijnlijk lost dat het probleem niet op.

Ik denk dat het probleem echt zit ergens op je linux bak, bij het routeren. Maar ik weet niet hoe je dit precies moet instellen op linux. Als je toevallig nog een oude pc hebt staan installeer dan eens smoothwall express. En zet deze er dan eens tussen met twee netwerkkaarten. De instellingen van eth0 op de rode interface en die van eth1 op de groene interface.

Dat is het enige wat ik nog kan bedenken, ben helaas geen linux expert.
Pagina: 1