[coreldraw] transparantie als kleur

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Een beetje vreemde topictitel misschien, maar krachtiger kan ik het probleem niet omschrijven.

Ik ben voorzitter van studentenorkest QHarmony en zoals je bovenaan onze website op http://www.qharmony.nl/ kunt zien heeft ons logo een opvallende Q centraal staan. Dit logo bestaat uit een paar vierkantjes met daar waar die Q loopt een ander vierkantje met een andere kleur eronder. Heel basaal, maar het resultaat werkt perfect.

Alleen... die Q is nu in Coreldraw wit, terwijl die transparant moet zijn. Stel ik in dat die geen 'fill' moet hebben, dan zie je uiteraard die vierkantjes met de kleuren opeens weer hoekig (en niet rond dankzij de Q).

Het beste zou zijn wanneer ik transparantie als kleur zou kunnen instellen. Maar dat vind ik niet.

Heeft iemand een alternatief?

• joostingh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2025
Heel simpel maar wel effectief denk ik...

Zet die Q in een vierkant zoals je nu ook hebt en zet er nog geen andere dingen bij. Daarna sla je deze op als een BMP. Dan open je die BMP en selecteer je die Q in het midden. Hiervoor moet je wel een contrast kleur hebben met het vierkant eromheen.

Dan gaan er bij Adobe PS zo'n stippellijntje om de Q staan en deze kan je dan door op DEL te drukken verwijderen. Dan kan je verder gaan in dat plaatje om de bewerken en heb je een doorzichtige Q.

Dat selecteren gaat trouwens met het toverstokje...

JW

• TromboneFreakus
joostingh schreef op 30 juni 2004 @ 16:17:
Heel simpel maar wel effectief denk ik...

Zet die Q in een vierkant zoals je nu ook hebt en zet er nog geen andere dingen bij. Daarna sla je deze op als een BMP. Dan open je die BMP en selecteer je die Q in het midden. Hiervoor moet je wel een contrast kleur hebben met het vierkant eromheen.

Dan gaan er bij Adobe PS zo'n stippellijntje om de Q staan en deze kan je dan door op DEL te drukken verwijderen. Dan kan je verder gaan in dat plaatje om de bewerken en heb je een doorzichtige Q.

Dat selecteren gaat trouwens met het toverstokje...

JW
Wacht even... het moet wel een vector blijven.

Dat is juist het moeilijk.e

Verwijderd

TromboneFreakus schreef op 30 juni 2004 @ 16:13:
Een beetje vreemde topictitel misschien, maar krachtiger kan ik het probleem niet omschrijven.

Ik ben voorzitter van studentenorkest QHarmony en zoals je bovenaan onze website op http://www.qharmony.nl/ kunt zien heeft ons logo een opvallende Q centraal staan. Dit logo bestaat uit een paar vierkantjes met daar waar die Q loopt een ander vierkantje met een andere kleur eronder. Heel basaal, maar het resultaat werkt perfect.

Alleen... die Q is nu in Coreldraw wit, terwijl die transparant moet zijn. Stel ik in dat die geen 'fill' moet hebben, dan zie je uiteraard die vierkantjes met de kleuren opeens weer hoekig (en niet rond dankzij de Q).

Het beste zou zijn wanneer ik transparantie als kleur zou kunnen instellen. Maar dat vind ik niet.

Heeft iemand een alternatief?
Afbeeldingslocatie: http://www.kun.nl/qharmony/nieuwlogo.gif

Je moet het misschien nog wat duidelijker uitleggen; maar het slimste lijkt mij om de Q in CorelDraw helemaal geen 'Q' te laten zijn, maar uit de blokjes te knippen.

Ik zou...
- eerst vier vierkantjes en een Q neerzetten, rangschikken zoals het eindresultaat moet zijn
- vierkantjes naar achteren verplaatsen (Shift+Pagedown)
- vierkantjes welden (alle vier selecteren, Arrange>Shaping>Weld)
- Q naar krommen omzetten (CTRL+Q)
- de vierkantjes (nu samen één object) en de Q selecteren
- menu: Arrange>Shaping>Back Minus Front kiezen (de Q wordt uit de vierkantjes geknipt)
- vierkantjes-stukken van elkaar losmaken (Arrange>Break Apart) en delen de juiste kleur geven
- de delen binnen de Q (groen) combineren en de delen buiten de Q (rood) ook combineren.
Eindresultaat: twee objecten, een rode en een groene, met inkepingen die samen een Q maken. Geen gedoe met transparantie.

Of is dat niet wat je zoekt?

/edit
Zorg wel dat je de originele Q en vierkantjes even dupliceert voor je dat doet, daar word je blij van als je later toch ineens iets anders wilt doen en daarvoor de beginsituatie nodig hebt :)

/edit2
Als ik toch die stappen opschrijf, waarom niet even uitvoeren:

Afbeeldingslocatie: http://www.vormdicht.nl/misc/got/QH.gif CDR (versie 12)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 17:46 ]

• TromboneFreakus
strangeloop, hartelijk dank!

Om er handig in te worden heb ik het stappenplan helemaal uitgevoerd en dit werkte perfect!

Het enige vervelende is nog dat de kleuren bij exporteren naar EPS er niet beter op worden, maar ik ga eens even zien of ik daar nog iets op vind in de instellingen. Of heb je ervaringen met het EPS-exportfilter?

Verwijderd

Graag gedaan hoor :)
Probeer even verschillende opties bij Options>Color Management. Als je de EPS voor een drukker maakt, gebruik dan de preset 'Optimized for Professional Output' en gebruik CMYK-kleuren. CorelDraw is niet de master van het kleurbeheer, ik stoei er ook wel eens mee. Soms komt het neer op trial and error - kijken wat het beste resultaat oplevert.

• TromboneFreakus
Bij Color Management heb ik een beetje zitten prutsen, maar het komt er op neer dat het "groen/blauwe' in het logo er niet uitziet na het exporteren naar EPS.

Weet je wellicht of het technisch uitmaakt of ik wel of niet met ICC-profiel exporteer? En zo zijn er nog wel wat opties in het exporteerpaneel die het aantal mogelijke combinaties enorm groot maakt.

Wellicht algemene tips op dat vlak? Trial & error blijf ik uiteraard proberen, maar als de kennis hier toch al is hoe het snel gaat houd ik me aanbevolen natuurlijk.... :-)

Verwijderd

Het ligt eraan waarvoor je wilt exporteren. In het kort komt het neer op: voor drukwerk werk je in het CMYK-kleurmodel, voor beeldschermwerk in RGB. Hier op Wikipedia kun je meer lezen over kleurmodellen. Hier op unleash.com kun je iets meer lezen over Color management in Corel Draw.

Exporteren naar EPS werkt het lekkerst met CMYK-kleuren. Zorg dat je in je document CMYK-kleuren gebruikt. Hoe zie je dat? Selecteer het object, rechtermuisknop Properties, tabblad vulling, Advanced. Daar zie je de kleur van je object en ook in welk kleurmodel je zit. Je kunt het daar niet wijzigen. Om het kleurmodel van alle objecten aan te passen, kun je heel makkelijk Edit>Find and Replace>Find and Replace Object>Color Model/Palette gebruiken. Zet alles om naar CMYK. Het kan zijn dat enkele kleuren veranderen, want niet alle RGB-mogelijkheden kunnen in CMYK weergegeven worden en andersom.

Als je vervolgens in Color management kiest voor 'Color Management off' kiest, en in het EPS export-venster voor 'zonder ICC profile', krijg je waarschijnlijk wél een goed resultaat.

• TromboneFreakus
Nogmaals dank, dat werkt inderdaad. Alhoewel ik nu wel moet wennen aan de nieuwe kleuren van ons logo.... :-D
Pagina: 1