[RAID0] leeftijdverschil schijven van invloed?

Pagina: 1
Acties:

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 10:58
ik heb hier een assus p4p800 de luxe, met sata raid optie,
momenteel maak ik daar geen gebruik van.
Er hangt een seagate baracude 7 120 gig sata in.
Omdat ik ruimte gebrek heb wil ik er wat opslag bij kopen,
en wil er een zelfde bij kopen om over te gaan op raid 0.

nu weet ik dat het het beste is om twee dezelfde schijven (merk/type/grote) maar maakt de leeftijd (tijd die hij gedraaid heeft) ook wat uit??

de schijf die er nu inzit draai ongeveer een half jaar.

Iemand trouwens nog tips over schijven die het beste in raid0 sata lopen? (merk/type)

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:48

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

In principe niet.... maar als je toch 2 nieuwe schijven wil gaan kopen koop dan 2 dezelfde....

waar je wel even rekening mee moet houden is dat de data die je wil houden op je huidige schijf verloren gaat bij het aanmaken van een raid config.
En misschien is je oude schijf eerder kapot dan de nieuwe maar dat is meer een kwestie van een kansberekening dan dat dat met slijtage te maken heeft. de ene schijf houd het jaren uit zonder problemen de andere houd het een paar maanden vol.

[ Voor 68% gewijzigd door Mystic Spirit op 30-06-2004 15:47 ]

• GoVegan
Mystic Spirit schreef op 30 juni 2004 @ 15:42:
In principe niet.... maar als je toch 2 nieuwe schijven wil gaan kopen koop dan 2 dezelfde....
het is de bedoeling om er 1 te kopen (als de prijzen nog meer zaken misschien twee) maar ga nu uit van 1

• MarZ_E
  • Laatst online: 09-03 12:21
Heb ik hier ook gedaan alleen met hitachi deskstar's. Had eerst een PATA versie, kocht daar een SATA versie later bij en schakelde die in RAID 0. Op zich prima, later heb ik toch nog een 2e SATA schijf erbij gekocht (week later :P ) en met de twee SATA schijven mijn RAID 0 array gemaakt en de PATA schijf als backup / data schijf ingericht....

conclusie: Ja het werkt goed, beter is twee zelfde schijven (PATA/SATA)

• Mystic Spirit
  • Laatst online: 08:48

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Begreep ik je even verkeerd :) sorry.... maar in principe mag het dus niet uitmaken.

[ Voor 14% gewijzigd door Mystic Spirit op 30-06-2004 15:48 ]

• GoVegan
MarZ_E schreef op 30 juni 2004 @ 15:48:
Heb ik hier ook gedaan alleen met hitachi deskstar's. Had eerst een PATA versie, kocht daar een SATA versie later bij en schakelde die in RAID 0. Op zich prima, later heb ik toch nog een 2e SATA schijf erbij gekocht (week later :P ) en met de twee SATA schijven mijn RAID 0 array gemaakt en de PATA schijf als backup / data schijf ingericht....

conclusie: Ja het werkt goed, beter is twee zelfde schijven (PATA/SATA)
oke dan, das mooi..
nog tips qua koeling, want de hitachi's die jij gebruikt zijn ook niet de koelste geloof ik..

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
GoVegan schreef op 30 juni 2004 @ 15:40:
....
Er hangt een seagate baracude 7 120 gig sata in.
Omdat ik ruimte gebrek heb wil ik er wat opslag bij kopen,
en wil er een zelfde bij kopen om over te gaan op raid 0.
......
Als je je schijven in Raid 0 zet ga je natuurlijk geen extra opslag ruimte krijgen!

• GoVegan
wokkie15620 schreef op 30 juni 2004 @ 16:48:
[...]

Als je je schijven in Raid 0 zet ga je natuurlijk geen extra opslag ruimte krijgen!
zo ver ik weet is raid 0 toch stripping.
dat hij van twee schijven 1 maakt, dat je data word gesplits en de ene helft op schijf 1 word gezet en de andere op schijf 2.

iedergeval, dat is wat ik wil, en volgens mij heet dit raid 0,

correct me if iam wrong

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Staat gewoon in de RAID FAQ hoor :)

RAID FAQ
RAID FAQ

C:\>_

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:56

FlipFluitketel

Frontpage Admin
GoVegan schreef op 30 juni 2004 @ 16:52:
[...]

zo ver ik weet is raid 0 toch stripping.
dat hij van twee schijven 1 maakt, dat je data word gesplits en de ene helft op schijf 1 word gezet en de andere op schijf 2.

iedergeval, dat is wat ik wil, en volgens mij heet dit raid 0,

correct me if iam wrong
Hoezo niet? Raid 0 is striping en dan worden je 2 hd's als 1 gezien en heb je de opslagcapaciteit van beide harddisks bij elkaar. Ik denk dat je in de war bent met Raid 1 wat mirroring is en waarbij je in feite maar 1x de opslagruimte hebt van 2 harddisks.

edit:

iets met spuit11 enzo

[ Voor 5% gewijzigd door FlipFluitketel op 30-06-2004 16:56 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• MarZ_E
  • Laatst online: 09-03 12:21
GoVegan schreef op 30 juni 2004 @ 16:14:
[...]

oke dan, das mooi..
nog tips qua koeling, want de hitachi's die jij gebruikt zijn ook niet de koelste geloof ik..
Tja... ik heb ze alle 3 boven elkaar hangen, maar aan de voorzijde van mijn kast (en de achterzijde) zit een 120 mm fan die vol over de drives heen blaast 8) . ik heb dus geen last van hoge temps... ze voelen niet warm aan tijdens gebruik... weet geen exacte temps.

[ Voor 2% gewijzigd door MarZ_E op 30-06-2004 17:02 . Reden: idd iets met spuit 11 :+ en typo's ]

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
FlipFluitketel schreef op 30 juni 2004 @ 16:55:
[...]

Hoezo niet? Raid 0 is striping en dan worden je 2 hd's als 1 gezien en heb je de opslagcapaciteit van beide harddisks bij elkaar. Ik denk dat je in de war bent met Raid 1 wat mirroring is en waarbij je in feite maar 1x de opslagruimte hebt van 2 harddisks.

edit:

iets met spuit11 enzo
8)7 8)7 8)7 Sorry mijn fout.... 8)7 8)7 8)7 8)7

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:36
Voor een raid-array is meestal een verschil in schijven niet zo boeiend. Tuurlijk, als er 1 langzamer is dan de ander dan mag de andere af en toe wachten, maar verder maakt het niet zo gek veel uit,

Qua leeftijd: die schijf heeft al een tijdje gedraaid en heeft dus statistisch gezien een grotere kans uit te vallen, maar tenzij 5 jaar of ouder is, is dat niet echt een issue :P

Bij servers met grotere aantallen schijven (draaien dan ook bijna allemaal RAID5) nemen ze afaik vaak JUIST schijven van verschillende leeftijden, of iig batches, om zo de kans dat meerdere schijven tegelijk offline gaan nog weer net iets kleiner te maken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De leeftijdsverschil kan wel wat uitmaken, bijvoorbeeld de 160GB Maxtor DMP9 is in loop der jaren in 3 varianten uitgebracht: met 60, 68 en 80GB per platter. Maar zoals je hier op Storagereview's head to head comparison van deze schijven kunt zien, zijn de verschillen erg minimaal. 1 à 3%.

Wanneer je een exact dezelfde schijf haalt, dus ook met dezelfde platters/firmware, dan zullen de technische verschillen die invloed hebben op performance haast nihil zijn. Echter hou wel in je achterhoofd dat de oudere schijf statisch gezien eerder kan uitvallen, zoals Paul Nieuwkamp al zegt. Maar er zijn ook schijven die al na 1 maand uitvallen, dat kun je niet voorspellen. Als je geen cent om de data geeft die je op de RAID0 array wil zetten of als je juist regelmatig goeie backups maakt, dan zou ik er gewoon voor gaan ;)
Iemand trouwens nog tips over schijven die het beste in raid0 sata lopen? (merk/type)
Alle merken en types kunnen prima in RAID0 draaien, in ieder geval heb ik nog nooit een merk/type-gerelateerde beperking van het dan wel of niet draaien in RAID0 gezien :+

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 01-07-2004 07:38 ]

Pagina: 1