Toon posts:

[Maxtor 160GB]Data op partitie corrupt na paar uur werken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een paar dagen zoet met het volgende probleem:

Ik had een 40 GB Maxtor, maar deze zat vol dus ik heb een maandje geleden een Maxtor DiamondMax 9 160 GB erbij gekocht. De 40 GB was in 3 partities verdeeld, nl. windows (fat32), games (fat32) en andere data (ntfs). Deze indeling heb ik ook bij de 160 gemaakt, waarbij ik de windows partitie via een ghost heb overgezet (om ook systeembestanden enz. goed mee te nemen). Hierna kon ik booten van de 160 GB zonder dat de 40 GB aangesloten zat. Toen heb ik de 40 GB weer aangesloten en de rest gekopiëerd, tot zover geen enkel probleem.
Later wou ik de 40 GB schijf eruit halen om aan een vriend te geven. Voor de rest heb ik niks veranderd. Hierna bootte de 160 GB opeens niet meer, de data op de windows partitie was corrupt. Hierna heb ik de ghost van een maandje geleden weer teruggezet, waarna ik wel kon booten van deze partitie. Sindsdien raakt, op deze partitie, de data om de zoveel uur corrupt. Ghost terugzetten helpt niet omdat de data dan na een paar uur weer corrupt is, en een nieuwe installatie op deze partitie gaf ook hetzelfde probleem.

Wat heb ik geprobeerd?
- Chkdsk (geeft fouten bij de corrupte bestanden, maar voordat ze corrupt worden is er geen probleem, en hij kan niet herstellen)
- Scandisk, met zoeken naar bad clusters (niet gevonden)
- Powermax (1e 4 tests, geen problemen)
- Virusscan (Housecall én Norton, geen virus gevonden)
- Ghost terugzetten
- Nieuwe install met format
- Oorspronkelijke opstelling teruggezet
- Alle overclocks op standaardwaarden teruggezet
- Andere IDE kabels
- Primary en slave kanaal omgedraaid
- gezocht op GOT naar mensen met hetzelfde probleem

Het gekke is dat de andere partities (games en andere data) wel gewoon heelblijven, en als ik de 40 GB terugzet en daarvan boot dan blijft alles wel gewoon werken. Ook heb ik dus een tijdje van die 160 GB geboot maar ging dat opeens mis nadat ik de 40 GB eruit gehaald had. Alles terugzetten in de oorspronkelijke opstelling met 160 GB als primary master en de 40 GB als secondary master werkte ook niet.

Wat ik nog zou kunnen proberen is een Low Level Format met Powermax maar omdat ik de data niet makkelijk kwijt kan is dat het laatste redmiddel.

Mijn specs:
Abit NF7-S Rev.2 met 3D-fire bios v23
AMD Athlon XP-M 2500+ (was overclockt)
512 MB Corsair XMS-3200 (was overclockt)
160 GB Maxtor DiamondMax 9, IDE
40 GB Maxtor (DiamondMax 6??), IDE
350 Watt Antec TruePower (stabiele lijnen, ook met overclock)
52x24x52 Samsung cd-brander (SW656B??)
Op mijn HD-rekje staat een 120mm fan dus warmte zal het probleem niet geweest zijn
Win2K professional SP4 met alle updates

Mijn vraag is wat zou ik nog meer kunnen proberen en of deze partitie op de een of andere manier permanent kapot kan zijn geworden door het ontkoppelen van de 40 GB harde schijf.
De schijf ruilen doe ik uiteraard pas nadat ik alles geprobeerd heb als echte tweaker >:)

Mocht je nog meer info nodig hebben, just ask

UPDATE: op een andere partitie van de 160 GB staat ook corrupte data, dat was me alleen nog niet opgevallen omdat Windows daardoor niet meteen niet start. Dit is trouwens ook data die ik in de tussentijd NIET geopend heb. Zo lijkt het er toch op dat behalve een format er weinig aan te doen valt :X

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 14:52 . Reden: ff iets verduidelijkt ]

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03 19:52

4VAlien

Intarweb!

Je kan alsnog de temperatuur van je harde schijf even bekijken hoewel het waarschijnlijk niet uitmaakt. Weet je zeker dat de fouten niet door je geheugen komen? Als iets in cache zit en daarna wordt weggeschreven kan het natuurlijk al fout gaan in het geheugen.

Misschien zijn er op je image bestanden van windows beschadigd, maar dat merk je pas als windows ze wil gaan gebruiken, dus dat kan na verloop van tijd zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door 4VAlien op 30-06-2004 15:57 ]

Verwijderd

idd een vaag probleem. Ik wil 't niet zo snel op de schijf gooien. Ik heb zelf ook een nf7-s rev2 maar dan met een s-ata raid-0 opstelling. Op een gegeven moment had ik ook last van datacorruptie. Bleek dat het systeem plotseling prime95 instabiel was geworden en dientengevolge fouten ging produceren, waardoor ik bv windows niet meer kon opstarten. Nu vind ik dat niet zo erg aangezien ik een progje heb waarmee ik een eerder gemaakte kopie binnen enkele minuten kan terugzetten, maar dat verhelpt het probleem natuurlijk niet.

Ik had bij de eerste keer uiteindelijk de hardware uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en dat heeft enkele weken goed gewerkt tot deze week. Aansluiten op een ide-schijf had deze keer geen effect op de stabiliteit (de eerste keer dat het probleem zich voordeed dus wel). Toen heb ik de 2500+ maar weer teruggeklokt naar standaard instellingen (liep op 3200+) en toen was het systeem wel weer prime95 stabiel (de eerste keer dat het probleem zich voordeed niet). Je kunt je voorstellen dat ik niet precies weet wat de oorzaak van de instabiliteit is.

Ik heb ook deze keer weer de hardware uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, maar ik heb nu ook de koeler van de northbridge verwijderd en betere koelpasta op de NB aangebracht en ook op een betere manier. Het systeem is op 3200+ snelheden weer prime95 stabiel en ik hoop dat het deze keer toch langer duurt.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het systeem op de een of andere manier na langere tijd op een overgeklokte configuratie fouten gaat maken.

p.s. ik had ook een low-level format gedaan (met de windows cd-rom), maar dat had niet geholpen. Ik ben zelfs van cl2 naar cl3 geheugen gegaan en ook dat had niet geholpen.

Zie ook nf7-s raid controller weg?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 16:19 ]

• MindfluX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2024
Erg interessant om te weten wat de oorzaak hiervan is.

Begrijp ik het juist dat je 160GB systeem FAT32 corrupt raakt zodra je de 40GB ontkoppelt. Onder corrupt versta je dat je systeembestanden e.d. op FAT32 partitie systeem C: beschadigt raken tijdens een chkdsk. Windows start volledig op, raakt onstabiel, heropstarten, chkdsk gaat draaien, corrupte (systeem)bestanden.

In eerste instantie las ik je bericht zo snel, dat ik dacht dat je 160GB niet zonder de 40GB kon, en dat verhaal ken ik.

Ik vraag me af of dit een softwarematig probleem is, of hardwarematig in de eerste sectors van je nieuwe harde schijf. Zeer uitzonderlijk dit.

Heb je al een schone installatie op je 160GB getracht? Ik ben benieuwd of deze installatie wel goed functioneert. Met name dat de problemen later ontstaan vind ik erg eigenaardig, als het meteen na het ontkoppelen is, is het mij een ander verhaal.

Probeer eens op mn punten in te gaan, een reaktie te geven, ik wil wel helpen om dit probleem op te lossen.

Ghe, alsof de bitjes van je platter meer en meer afvliegen zodra je nieuwe schijf gaat spinnen

[ Voor 6% gewijzigd door MindfluX op 30-06-2004 16:27 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03 08:43
Had je Speedfan al gedraait om alle S.M.A.R.T. waardes uit te lezen?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-03 09:48
Even kort wat er bij mij gebeurde in een soortgelijke situatie:

Als ik mijn harddisk met Windows XP pro met 'illegale key' in een andere pc doe met daarop een zelfde XP (met zelfde key) dan boot Windows wel maar roept ie van; hee die schijf die je er net in hebt gestopt is niet helemaal goed, je moet ff chkdsk doen. Daarna vern##kt ie de hele schijf.

Ik heb dat bij meerdere mensen geprobeerd en in de setup waarin je dus een harddisk (niet per se je boot harddisk) in een andere pc stopt met zelfde windows xp (zelfde serial is alles wat ik getest heb), dan molt DIE xp jouw harddisk (alsof ie getagged is voor een andere hardware config). Ik heb dit niet kunnen bevestigen, maar wel bij 2 personen gehad, en andersom ook als zij met hun hdd naar mij kwamen.

Misschien heeft het hiermee te maken maar jij zegt dat het gebeurt als je jouw oude hdd er juist UIT haalt. Anyway, ik vond mijn probleem al curieus en wellicht gebruikt XP een soort tagging die dit soort dingen onmogelijk maakt (onder linux kopieren dan maar :)). Just my 2 cents

Verwijderd

Als ik jou was zou ik je windows opnieuw installeren.
Ik heb ook wel een paar keer een installatie van de ene schijf naar de ander overgezet, één keer gaf de installatie na een poosje ook problemen. :r

• MindfluX
Ik vind dat van Contagion wel heel curieus ja.

Ik heb wel ervaring met SID getallenreeksen waarbij problemen mee ontstaan na Ghosten en ook wel legale XP keys waarbij na een Ghost de hardware enigzins anders is door andere identifiers.

Bokkiej: Wat betreft je UPDATE informatie. Was dat op een NTFS partitie of FAT32 partitie. Of raken bestanden corrupt op beide laatste partities.

Bokkiej: Je kan nog een creatieve methode proberen. Je 40GB gebruiken zoals voorheen, je geduplicate 160GB erin laten zitten, maar wel met voeding, maar zonder IDE kabel. Ik ben benieuwd of er dan ook corrupte bestanden ontstaan na een 1 of 2 dagen als je weer checkt op je 160GB.

[ Voor 52% gewijzigd door MindfluX op 30-06-2004 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet je zeker dat de fouten niet door je geheugen komen?
Op zich was het geheugen binnen veilige waardes overclockt (heb er dagen prime mee gedraaid), memtest gaf toen ook geen problemen. Het kan dat het geheugen er in de tussentijd de brui aan heeft gegeven, maar hoe verklaar je dan dat als ik alleen met de 40 GB schijf bezig ben alles goed gaat?
Misschien zijn er op je image bestanden van windows beschadigd, maar dat merk je pas als windows ze wil gaan gebruiken, dus dat kan na verloop van tijd zijn.
Had gekund, daarom heb ik ook een schone install geprobeerd. Partitie gedelete, nieuwe aangemaakt, en nieuwe install erop gegooit. Toen ik eindelijk bij office installeren was ging ook dat weer mis.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat het systeem op de een of andere manier na langere tijd op een overgeklokte configuratie fouten gaat maken.
Had ik ook bedacht, maar zou hij dan ook geen fouten op de 40 GB moeten veroorzaken?
Begrijp ik het juist dat je 160GB systeem FAT32 corrupt raakt zodra je de 40GB ontkoppelt. Onder corrupt versta je dat je systeembestanden e.d. op FAT32 partitie systeem C: beschadigt raken tijdens een chkdsk. Windows start volledig op, raakt onstabiel, heropstarten, chkdsk gaat draaien, corrupte (systeem)bestanden.
Klopt niet helemaal.
de FAT32 partitie raakt corrupt na een paar uur gebruik maken van de schijf, onafhankelijk van de aanwezigheid van de 40 GB. Echter, als ik vanaf de 40 GB boot, ondervind ik van eventuele corruptie op die schijf geen hinder. Het is me nog niet opgevallen of er dan wel of geen corruptie plaatsvindt. Er is echter wel corruptie opgetreden op een andere partitie (NTFS), zoals in de update staat, terwijl ik die partitie toen niet gebruikt had.
Corrupt is ongeveer wat jij zegt, maar bij de windows partitie is meestal alles meteen corrupt, en op de NTFS game partitie zijn stukken (een replay bijvoorbeeld) corrupt.
Heb je al een schone installatie op je 160GB getracht? Ik ben benieuwd of deze installatie wel goed functioneert. Met name dat de problemen later ontstaan vind ik erg eigenaardig, als het meteen na het ontkoppelen is, is het mij een ander verhaal.
Ik heb nog niet de hele 160 GB leeggegooit, ik heb wel de windows partitie gedelete en schoon geïnstalleerd. Hierbij waren de andere partities (games en andere data) nog aanwezig.
Het probleem ontstond trouwens wel meteen na het ontkoppelen (naja een paar uur), misschien was ik hierover niet helemaal duidelijk :)
Had je Speedfan al gedraait om alle S.M.A.R.T. waardes uit te lezen?
Nee, maar die checkt Powermax ook al als ik het me goed herinner
Als ik jou was zou ik je windows opnieuw installeren.
Dat had ik dus al gedaan :)

Iedereen bedankt voor de reacties, maar ik geloof nog niet dat we een oplossing hebben :| Ik neem m'n schijf over een paar dagen (heb nu toetsen) mee naar een vriend en maak daar een backup, daarna probeer ik een Low Level Format.

Nog een keer voor de duidelijkheid: op de 40 GB heb ik géén last van corrupte bestanden, op de 160 GB op meerdere partities.

offtopic:
hoe quote ik eigenlijk direct van meerdere mensen?

• MindfluX
Verder is het nog de vraag of je MFT corrupt raakt (Je master file table, ofwel index van je harde schijf) of de bestanden in kwestie zelf.

Verwijderd

Had ik ook bedacht, maar zou hij dan ook geen fouten op de 40 GB moeten veroorzaken?
Daar zit wat in ja.......

• MindfluX
Echt een totale rare insteek misschien: maar volgens mij ligt het gewoon aan dat moederbord, ben een beetje gaan rondneuzen op Abit USA forum en hier op GOT. Ik heb zelf een totaal ander moederbord van MSI met zn eigen eigenaardigheden. Maar als ik zo reaktie en klachten lees komen ze aardig in de richting. Kan dit moederbord met je huidige BIOS wel lekker omgaan met harde schijven groter dan 137GB?

[ Voor 10% gewijzigd door MindfluX op 30-06-2004 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
MindfluX schreef op 30 juni 2004 @ 16:34:
Bokkiej: Wat betreft je UPDATE informatie. Was dat op een NTFS partitie of FAT32 partitie. Of raken bestanden corrupt op beide laatste partities.
op de 1e partitie (windows, fat32) en op de 2e partitie (games, fat32). Op de 3e partitie (andere data, NTFS) heb ik nog geen corrupte bestanden kunnen ontdekken. Betekent nog niet dat ze er niet zijn, maar 100 GB aan directory's doorspitten kost even en ik heb niet speciaal gezocht. Bij de 2e partitie viel het me op omdat ik voor de zekerheid nóg een keer scande en hij bij een bepaalde directory superlang bezig was.

Ik denk trouwens dat het vinden van corrupte bestanden op de 3e partitie wel 'makkelijk' zou zijn i.v.m. mogelijke oorzaken, want anders is het helemaal gek. Ik zal dit nog nazoeken als ik de schijf weer terug heb, ik heb nu namelijk de schijf aan een vriend meegegeven om een backup te maken van mijn data.
MindfluX schreef op 30 juni 2004 @ 16:34:
Bokkiej: Je kan nog een creatieve methode proberen. Je 40GB gebruiken zoals voorheen, je geduplicate 160GB erin laten zitten, maar wel met voeding, maar zonder IDE kabel. Ik ben benieuwd of er dan ook corrupte bestanden ontstaan na een 1 of 2 dagen als je weer checkt op je 160GB.
mmm dat valt voor de gein wel te proberen :)
MindfluX schreef op 30 juni 2004 @ 16:48:
Verder is het nog de vraag of je MFT corrupt raakt (Je master file table, ofwel index van je harde schijf) of de bestanden in kwestie zelf.
Hoe zou ik dat moeten testen? (En daarbij, wat zou dat betekenen voor mogelijke oplossingen/oorzaken?)
MindfluX schreef op 30 juni 2004 @ 17:01:
Echt een totale rare insteek misschien: maar volgens mij ligt het gewoon aan dat moederbord, ben een beetje gaan rondneuzen op Abit USA forum en hier op GOT. Ik heb zelf een totaal ander moederbord van MSI met zn eigen eigenaardigheden. Maar als ik zo reaktie en klachten lees komen ze aardig in de richting. Kan dit moederbord met je huidige BIOS wel lekker omgaan met harde schijven groter dan 137GB?
Op zich heb ik een vrij recente bios, en volgens de website van Abit is hij getest met een Maxtor 4G160J8 wat geloof ik vrijwel gezelfde schijf is, i.i.g. ook een 160 GB schijf. Specificaties over maximale hd-grootte kan ik zo even niet vinden.
Ik gebruik wel een gemodde bios, dat leek me echter geen probleem omdat hij
- geen problemen gaf bij de 40 GB.
- eerst geen problemen veroorzaakte
Dat laatste punt is ook een reden dat de bios sowieso geen probleem zou moeten zijn, anders had ik meteen problemen moeten hebben.

Ik begin zo onderhand naar 'de schijf is naar de kl*te' te neigen, wat hopelijk door een format verholpen kan worden en anders wordt het ruilen. Dit omdat er op de andere schijf geen problemen zijn en de 160 GB schijf eerst wel goed werkte, wat gecombineerd eigenlijk fouten in andere onderdelen/apparatuur/omgeving uitsluit. Dan is me alleen nog niet duidelijk waarom de schijf spontaan half stuk ging (maar toch niet helemaa) nadat ik het HD rekje eruit heb gehaald en de 40 GB schijf heb ontkoppeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 00:22 ]

Verwijderd

lijkt weer erg veel op mijn probleem

paar dagen terug is het bij mij weer voorgekomen ...
nu heb ik alles snel geinstaleerd meteen SP1 erop en big drive enabler van maxtor ...

hopen dat die het nu wel volhoud...

[rml][ Maxtor] partities onbruikbaar[/rml]

weet nog steeds niet wat het probleem was/is

heb al nieuw moederbord en processor en geheugen..

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-03 12:41
Ik dacht zelfs dat: Ghost ook bestanden en indelingen van je hardeschrijf meeneemt... Wat dus zou betekenen dat die nu 40 gig heeft, en meer gebruikt, waardoor de rest corrupt raakt ofzo? Denk dat je het die kan top moet zoeken....

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Volgens mij heeft Euss ooit een keer in een posting gezegd dat omdat de platters/cycles/indeling anders zijn dat er inderdaad data-corruptie op kan treden.

Wat ik dan niet snap is dat bij een her-installatie ook dat naar het gootje gaat.
Probeer eens een nieuwe ide-kabel, of probeer het probeer het probleem voor te leggen aan waar je hem hebt gekocht en kijk of ze je schijf willen ruilen tegen een nieuwe.

Ik werk bij een pc-zaakje als noob rma-er en had hetzelfde probleem en werd er na 3 weken ook gek ervan. Uiteindelijk een andere schijf meegegeven en 2 maanden later heb ik ze nog niet terug gezien

Wat ik had gedaan is on de bios zo veel mogelijk handmatig instellen en niet op auto-detect.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:31
Heb een vergelijkbaar probleem gehad met een 250GB harddisk.

De oplossing was als volgt: als ik na het overzetten van de partities de partities even aanpaste met partition magic (groter of kleiner maken zodat de partitietabellen opnieuw werden beschreven door PM) dan ging het daarna goed.

Overigens had ik tot een aantal jaren geleden bij het overklokken wel vaker last van corrupte bestanden op Maxtor HD's terwijl een Seagate of IBM daar geen last van had. Wellicht dat het wisselen van kabel of andere jumperinstelling helpt.

Een clean install of een low level format zal niets uithalen lijkt mij. (althans, lijkt mij niet logisch).

[ Voor 38% gewijzigd door Aziona op 01-07-2004 09:37 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

Verwijderd

Topicstarter
Aziona schreef op 01 juli 2004 @ 09:34:
Heb een vergelijkbaar probleem gehad met een 250GB harddisk.

De oplossing was als volgt: als ik na het overzetten van de partities de partities even aanpaste met partition magic (groter of kleiner maken zodat de partitietabellen opnieuw werden beschreven door PM) dan ging het daarna goed.

Overigens had ik tot een aantal jaren geleden bij het overklokken wel vaker last van corrupte bestanden op Maxtor HD's terwijl een Seagate of IBM daar geen last van had. Wellicht dat het wisselen van kabel of andere jumperinstelling helpt.

Een clean install of een low level format zal niets uithalen lijkt mij. (althans, lijkt mij niet logisch).
Waarom zou het aanpassen van de partities met partition magic wel helpen en een low level format niet? In beide gevallen zouden de partitietabellen toch herschreven worden? (al is de 1e wel wat makkelijker i.v.m. data backuppen, dus het valt te proberen)

Kabel wisselen heb ik al geprobeerd, jumperinstelling niet. Maar dat zou toch geen probleem moeten zijn dat spontaan opkomt?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:35
Gebruik je wel 80-aderige ide-kabels?

• Bogey911
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb opeens ook een soortgelijk probleem: Western Digital 160GB. (HD2) en een WD 80GB (HD1)
Eerst had ik HD1 en later HD2 erbij geplaatst(maanden geleden). Tot vorige week ging alles goed.
Nu ziet WIN XP de HD2 niet meer. Althans wel de directories, maar niet de functies die bij win XP horen, bijvoorbeeld een preview van een JPG of filmpje linksonder in beeld... Geeft ie niet van mijn patities K, L, en M (de partities op de HD2)
Ook McAfee ziet drive K, L en M niet! Bij een volledige scan slaat hij ze over!?! Een individuele scan werkt wel goed...
Probeer al een hele tijd een .avi op HD2 te zetten... Ik zie alleen maar sneeuw als ik hem afspeel, terwijl op HD1 alles goed werkt....
Ook ik heb alle checks etc gedaan op de schijf. Is in topconditie, volgens alle progjes...

Wie?

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 01 juli 2004 @ 17:13:
Gebruik je wel 80-aderige ide-kabels?
Jups, en ik heb nog 2 verschillende kabels geprobeerd ook die allebei op de 40 GB wel goed werken. Daarbij zou dat niet uit moeten maken behalve in snelheid voor zover ik weet.

EDIT: ik ga nu 2 weken op vakantie, daarna ga ik nog wel even proberen met de HD en horen jullie het nog wel

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 13:29 ]

Pagina: 1