Toon posts:

Onnodig rebooten server ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraag aan systeembeheerders en/of beroepsmatige IT ers:

Ik werk bij een keine onderneming met ca. 7 man op kantoor en een externe magazijn locatie welke d.m.v. een citrix server is verbonden (ISDN) aan de server hier op het kantoor (w2k server) (Compaq Proliant ML370)

Ik ben geen IT er, maar vind het interesant om thuis wat te tweaken/modden etc.
Echter omdat ik na de persoon die normaal het IT gebeuren regelt de enige ben die "iets" van computers weet ben ik bij zijn afwezigheid de persoon die problemen mag oplossen.

Nu zie ik in het changelog van het bedrijf dat ons netwerk onderhoud dat er gerapporteerd was dat er vaak overdag door kleine storingen de server opnieuw opgestart moest worden.
Dit is "opgelost" door de server s`nacht om 04:00 zichzelf te laten rebooten.
Mijn vraag is dan ook: is dit normaal, zijn er mensen dit soort oplossingen vaker tegengekomen ?
Komt het vaker voor dat een complete reboot s`nachts wordt ingesteld bij bedrijven?

Groet,

Doehetzelver

Verwijderd

Welke meldingen staan er in de event viewer?
Het kan bijv ook iets met windows update te maken hebben :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Komt wel vaker voor, maar eigenlijk is het de manier om het probleem te omzeilen in plaats van het probleem op te lossen.

Het kan eigenlijk 2 dingen zijn:
1) Te lui om het probleem op te lossen en doet het op de makkelijke manier
2) Niet genoeg kennis over servers, waardoor het probleem niet opgelost kan worden en dus optie 1 wordt ingeroepen :)

Maar wat voor storingen zijn het?

//edit
Elke dag een WindowsUpdate zonder test? Lijkt me stug

Wat betreft de citrix, wat hieronder ook staat, dat is natuurlijk ook de optie, maar het lijkt mij erop dat er ook foutmeldingen zijn die niet worden opgelost.

[ Voor 24% gewijzigd door Vorkie op 30-06-2004 13:55 ]

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 15:14
Citrix servers worden meestal standaard s'nachts gereboot om het geheugen te legen.
Als het je Citrix server is geef ik ze wel gelijk ja.

Verwijderd

's nachts servers rebooten komt vaak voor. En komt vaak voor windows updates. Dus is niet zo raar.

Verwijderd

Het probleem is niet opgelost. Op deze manier omzeil je het alleen maar.. Waarschijnlijk heeft hij geen tijd om uit te zoeken wat het probleem veroorzaakt. (Of heeft hij de kennis er niet voor en heeft het bedrijf geen geld over voor het inhuren van die kennis.) Tegenwoordig moeten de servers trouwens wel vaak gereboot worden i.v.m. updates en dergelijke, maar dagelijks hoeft natuurlijk niet.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Hele Citrixfarm wordt hier standaard elke nacht nacht gereboot (25 stuks), dit oa om ze fris te houden en om de in de loop van de dag toegebrachte wijzigingen door te kunnen voeren zonder dat de gebruikers er last van hebben.

Dit is dus niks om je zorgen over te maken, andere servers rebooten we bij voorkeur liever niet, ivm backup enzo

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ben ik de enige die het vreemd vind om een server te rebooten om hem fris te houden. Om updates te installeren ok maar dan nog verwacht je (als het om een applicatie gaat) dat je alleen die applicatie een schop meot geven. AFAIK is Citrix nog steeds een applicatie als je dan toch een srevr moet resetten om hem fris te houden dan is er ergens een memory leak ofzo

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vroeger gold een vuistregel dat je een NT4 server minimaal 1x in de week moest rebooten, had meen ik iets met geheugenlekken te maken. Dat zou in w2k opgelost moeten zijn, maar dat weet ik verder ook niet.
Verder kan het denk ik voor een server nooit kwaad om even opnieuw opgestart te worden als daar de mogelijkheid toe is. Heeft ie weer een verse start ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
OK even een paar antwoorden op vragen hier gesteld:

Event viewer: geen bijzondere meldingen
Windows update wordt door de netwerkbeheerder(=bedrijf 1x per maand bezoek) handmatig gedaan.

Het blijkt dat er een probleem is/was met een printer: Deskjet 1220c print niet vanuit MS Photo editor.
(server herstart nodig om weer te kunnen printen).
Laatste driver ten behoeve van Windows 2000 geïnstalleerd. (Windows 98 was al up to date)
Hierdoor lag het netwerk een paar keer per week plat overdag omdat wij regelmatig afbeedingen moeten printen op een HP deskjet kleurenprinter.
Ik ben de enige user die Irfan view gebruikt om afbeedingen te bekijken/resizen en af te drukken, de rest laat Photo editor het werk doen en daar zit/zat het probleem (wij zijn geen grafisch bedrijf !!)

Tevens blijft 1 workstation erg traag (compaq evo p4 1,4 ghz) opstarten, netwerkbeheer geeft de schuld aan SAP software, echter na de verwijdering van alle SAP aplicaties blijft het erg traag, het introductie geluid van w2k is ca 1,5 seconde te horen en valt dan weg, eenmaal gestart is het geluid wel weer goed!?

Verwijderd

The_Eagle schreef op 30 juni 2004 @ 14:03:
Vroeger gold een vuistregel dat je een NT4 server minimaal 1x in de week moest rebooten, had meen ik iets met geheugenlekken te maken. Dat zou in w2k opgelost moeten zijn, maar dat weet ik verder ook niet.
Verder kan het denk ik voor een server nooit kwaad om even opnieuw opgestart te worden als daar de mogelijkheid toe is. Heeft ie weer een verse start ;)
De NT4 machines van hier worden minimaal 1x per 3 weken even opnieuw opgestart. Die wil je inderdaad geen maanden achter elkaar laten draaien. 1x per week is op zich niet verkeerd, als het geen productieverlies oplevert. Maar vanaf 2k is dat eigenlijk niet echt meer van toepassing allemaal.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

TrailBlazer schreef op 30 juni 2004 @ 14:03:
ben ik de enige die het vreemd vind om een server te rebooten om hem fris te houden. Om updates te installeren ok maar dan nog verwacht je (als het om een applicatie gaat) dat je alleen die applicatie een schop meot geven. AFAIK is Citrix nog steeds een applicatie als je dan toch een srevr moet resetten om hem fris te houden dan is er ergens een memory leak ofzo
Het is meer uit voorzorg dat we het doen, aangezien er een hoop meuk op zo'n servertje blijft staan. Vaak ook nog sessies die niet correct afgesloten worden en daardoor zou een user de volgende dag niet kunnen aanloggen, etc.
Maar aangezien de citrixservers toch niet gebackupped worden aangezien ze dedicated citrix zijn en we er images van hebben is dat geen probleem.

Overigens gaat het om W2K servers met Citrix metaframe XP FR2, nu zijn we het aan het uitrollen op W2K3 met Metaframe XP FR3, zal eens kijken of die daar geen last van hebben ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Turkish op 30-06-2004 23:41 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Vorkie schreef op 30 juni 2004 @ 13:53:
Het kan eigenlijk 2 dingen zijn:
1) Te lui om het probleem op te lossen en doet het op de makkelijke manier
2) Niet genoeg kennis over servers, waardoor het probleem niet opgelost kan worden en dus optie 1 wordt ingeroepen :)
Mogelijkheid 3) De problemen worden veroorzaakt door 1 of andere slecht geschreven applicatie op die server en de leverancier kan de fout niet vinden of heeft geen zin om er energie in te steken.

Het hoeft niet altijd de fout van de systeembeheerder te zijn. Met name voor kleine bedrijven kan het lastig zijn om zoveel druk op een leverancier te zetten dat ze zich echt inspannen om problemen in een applicatie op te lossen. En als de leverancier het niet oplost is een reboot van de hele server vaak de makkelijkste oplossing.
Pagina: 1