Toon posts:

[SuSE] Sound wil niet werken...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik had eerst SuSE 8.0 met KDE erop staan, toen had hij de Soundkaart zelf gevonden en geconfigureed... Nu heb ik SuSE opnieuw geinstalleerd, zonder KDE, maar met Multimedia optie, dus alles voor geluid enzo staat erop (ALSA enzo) Ook heb ik XMMS erop gezet. Als ik nu YaST2 draai, zie ik de optie om mijn geluidskaart te configureren niet bij de hardware... Als ik de hardware info bekijk zie ik echter wel mijn Geluidskaart (Advance Logic ALS4000) erbij staan. Onder het stukje van zijn drivers staat echter dat zijn drivers niet actief zijn.... Ik heb dan ook GEEN geluid/muziek! Hoe activeer ik min geluidskaart?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Welke versie van SuSE heb je nu dan, 9.1 neem ik aan?

En staat de output niet toevallig gewoon op 'mute'? Wat probeer je af te spelen en welke foutmelding krijg je daarbij? Mute/volume instellen kun je doen met alsamixer (en als alsamixer al niet eens wil starten, is de driver niet geladen waarschijnlijk dus dan weten we alweer wat meer).

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
heb je toevallig ook een onboard geluidskaart stel dan even in kmixer de juiste kaart in dat is een probleem wwat ik met mij mobo en mun losse soudblaster heb

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
Alsamixer zegt dat er geen geluidskaart beschikbaar is of dat geluids support nogniet is geconfigureerd. Met XMMS probeer ik een Mp3 af te spelen, maar die geeft me deze melding

gelieve te controleren dat:

1Je de juiste uitvoerplugin hebt geselecteerd
2 Geen andere programa's de geluidskaart blokkeren
3 je geluidskaart correct ingesteld is

En ik heb SuSE 8.0 gewoon opnieuw geïnstalleerd, alleen dan ZONDER KDE. Waarom een oude versie? Omdat ik diee van mijn buurman kon krijgen en omdat ik een langzame computer heb!

Verwijderd

Doe eens een # lsmod

Als daar alsa, oss en een module in steken voor je geluidskaart (bvb emu10k1) dan in het wel geinstalleerd. Je moet dan amixer eens runnen om te kijken of je audiokanalen niet gemute zijn en PCM en Master volume niet 0 is.

Als je laatst een kernel gecompiled hebt, moet je alsa opnieuw installeren en correct zetten.

Kijk ook eens of alsa wel draait ?

Ik gebruik nu gnome, maar moet voor KDE niet arts gebruikt worden ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 14:04:
Doe eens een # lsmod

Als daar alsa, oss en een module in steken voor je geluidskaart (bvb emu10k1) dan in het wel geinstalleerd. Je moet dan amixer eens runnen om te kijken of je audiokanalen niet gemute zijn en PCM en Master volume niet 0 is.

Als je laatst een kernel gecompiled hebt, moet je alsa opnieuw installeren en correct zetten.

Kijk ook eens of alsa wel draait ?

Ik gebruik nu gnome, maar moet voor KDE niet arts gebruikt worden ?
Geen van die dingen (alsa, oss en ook geen module voor mijn soundkaart) staan daarbij...
als ik amixer start zegt ie
amixer: Mixer attach default error: no such file or directory

Ik heb de kernel niet zelf gecompileerd

Hoe kan ik zien of alsa draait?

Ene, ik gebruik GEEN KDE of GNOME, ik gebruik nu gewoon een WM, maar toen KDE er nog opstond deed de sound het gewoon 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Tis opgelost :) Ik heb alsaconf gedraait (stom waarom deed ik dat niet eerder!) en nu heb ik geluid B)

Verwijderd

Hmmmz... aslaconf ...

'k vraag me af of dat ook bestaat met Gentoo. Straks eens kijken
Pagina: 1