Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Extern Batterypack maken voor PDA (6V > 5V)

Pagina: 1
Acties:

• Padma
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 03:21
Hey,

Ik heb een MITAC MIO 168 met en best wel redelijke accu. Nu ga ik van de zomer een beetje rondhobbelen door de bergjes en wil dolgraag de GPS functie daarvoor gebruiken. Ik ben niet zo'n geweldige padvinder namelijk. Als ik ergens naartoe wil "navigeren" kom ik zeer waarschijnlijk uit in de Rocky Mountaints. ;)

Nu heb ik het idee om 4 AA batterijen in aan te sluiten op mijn PDA. Alleen het maakt nogal voor het voltage nogal uit of je 4 oplaadbare gebruikt (4*1.2 V) of niet oplaadbare (4*1.5 V).

Volgens het boekje moet de ingaande spanning 5 V en de stroom maximaal 1 A zijn. Met oplaadbare baterijen zit ik op de 4.8 Volt wat in mijn ogen wel acceptabel zal zijn. Alleen het probleem zijn de niet oplaadbare batterijen die zitten op 6 Volt.

Dit probleem wilde ik opvangen door er een spanningsregelaartje tussen de PDA en de batterijen te bouwen om de spanning op een constante 5V te houden. Ook wil ik er een zekering inbouwen om te voorkomen dat er meer dan 1A doorheen gaat. Het hele zooitje plak ik op zo'n batterijen houder waar 4 AA batterijen in kunnen. Ik wil zelf nog een stekkertje erbij maken door 2 contact punten op een op maat geschuurd stukje print plaat te plaatsen. (ik heb de originele voedings stekker gebruikt om te kijken tussen welke punten er 5V staat).

Ik wil de houder zo maken dat ik hem stevig kan bevestigen aan mijn PDA.

Nu vroeg ik mij af of er al mensen zijn die dit hebben gedaan en belangrijkste van alles hoe ging het? Leeft de PDA nog?.

Ik zit nu nog de spanningsregelaar uit te denken. Het probleem is dat een veel hogere spanning dan 4.8 V of 6V nodig is om met een standaard spannings regelaar op 5V te komen. Dus wat rommelen is vereist om de spanning te verhogen, maar ik wil een poging doen het allemaal zo klein mogelijk te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 09:18 . Reden: linkje erbij voor de PDA-n00bs ]

Niets is zo leuk als niks doen terwijl er een stapel werk op je ligt te wachten

Verwijderd

Mja, 5V is 5V en een beetje marge trekken die PDA's ook nog wel, dus als jij bij oplaadbare 4x1,2 gebruikt en bij alkaline 3x1,5 dan kom je er ook nog wel imo. Alternatief kun je middels een weerstand/diode de spanning omlaag brengen als je 4x1,5 alkaline gebruikt.

Move GT>CME wegens het hoge zelfbouw karakter en het uitblijven van reacties in GT.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

6 volt is echt geen probleem voor een 5volt aparaat.. (nouja, in 99.99% van de gevallen dan). Let er wel op dat je er alleen 4 dezelfde batterijen in stopt, anders kan het problemen op gaan leveren. Een diode/ledje kan ook de spanning laten vallen. Een diode in serieschakeling laat de spanning "normaal" 0.6-0.7 volt zakken dat kan dus wel helpen, maar ik denk dat het je schakeling alleen maar onnodig kwetsbaar maakt en dat het niet nodig is...

[ Voor 39% gewijzigd door Luxx op 01-07-2004 03:50 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
En als je echt bang bent je PDA te slopen pak je een 7805, deze heeft wel minimaal 8v als input nodig.

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:32

Geckoo

Good news, everyone!

ik weet dat je bij een ipaq een ding kan kopen waar je aa batterijen in kan doen en die onder je pda klikken, ik weet niet dat ook bij die van jou dan.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Padma
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 03:21
@ Geckoo Ik heb er wel naar gekeken, helaas heb ik niks kunnen vinden

@ LiquidSmoke Hmm ik wilde juist op die 4 batterijen alles doen,

@ Luxx. Ik heb zelf nog zitten spelen met het idee van het maakt niet zoveel uit. Probleem is dat ik best veel pieken heb neergelegd voor die PDA, dus ik doe er iets voorzichtiger mee.

@Eus, Ja ik heb dit niet echt op het juiste forum geplaatst.

Ik had nog eerder een reactie willen geven, maar ik was deze week even weg.

Ik geloof aan deze reacties te zien dat nog niet veel mensen zelf een battery pack in elkaar hebben gerommeld. Dus ik ga ervoor. Bij conrad heb ik zonnecellen gezien :9 wat mij op nog een leuker idee bracht. Kijken of ik een soort batterijen/PDA lader kan maken op zonnecellen :9~ . Leuk projectje voor in de zomervakantie 8) . Ik ben nog niet zo geweldig thuis in de electronica, maar aldoende leert men :).

Wat ik nu wil gaan maken is als

allereerste een goede stekker, want dat wordt iets lastiger. Ik heb al gekeken of er stekkers in omloop zijn, maar helaas alleen maar voor 30 euro een complete usb kabel. Dit schiet natuurlijk niet op, want dat is duurder dan de complete battery pack met zonnecellen.

Daarna de spanningsregelaar met batterijen houder.

Als laatste eens kijken wat we met zonnecellen kunnen doen :)

(als die stekker trouwens echt niet naar wens zit, dan ga ik toch maar zo'n complete kabel kopen)

Niets is zo leuk als niks doen terwijl er een stapel werk op je ligt te wachten

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Zonnecellen leveren een behoorlijk laag vermogen, dus een draagbaar zonnecel wat jij nodig hebt doet er wel ff over om 4 batterijen te laden.
Pagina: 1