Toon posts:

[Excel] Cell waarde uit andere sheet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik, probeer in Excel een workbook te maken met de volgende functionaliteit:
Sheet1; Rekensheet
Sheet2; A2 bevat 20
Sheet3; A2 bevat 30

Sheet1; A1 bevat de naam van de sheet waarvan ik de waarde wil hebben (dus Sheet2 of Sheet3).
Sheet1; A2 bevat =A1!A2
Dit werkt helaas niet.

Wat er moet gebeuren is dat er in A2 op Sheet1 de waarde van A2 van Sheet2 (20) of Sheet3 (30) moet komen (afhankelijk van de waarde van A1 op Sheet1). Vul ik in A3 =Sheet2!A2 in dan werkt het wel en komt er keuring 20 te staan.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

• Yisc
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 12:49
Dit kan met de volgende formule:

=ALS((A1)="ja";Blad2!A2;Blad3!A2)

Waarbij je uiteraard "ja" kan vervangen voor een andere waarde en Blad2/Blad3 door de juiste naam van jou sheets.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat gaat inderdaad werken. Helaas is dat niet zo flexibel als ik wil. In de toekomst komen er namelijk sheets bij en dan wil ik geen formule(s) aanpassen. Met jouw oplossing moet ik dat wel.

Ik ben dus op zoek naar een dynamische oplossing.

• Yisc
Phoe, dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Ik betwijfel wel of er uberhaupt een dynamische oplossing mogelijk is in Excel. Maar daar weet een ander misschien meer over.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Het kan prima, kijk maar eens naar de INDIRECT() en de ADDRESS() functies van Excel. Ik gebruik overigens de engelstalige versie van Excel, dus in de NL versie kunnen de functies anders heten.

• Yisc
mjax schreef op 30 juni 2004 @ 11:40:
Het kan prima, kijk maar eens naar de INDIRECT() en de ADDRESS() functies van Excel. Ik gebruik overigens de engelstalige versie van Excel, dus in de NL versie kunnen de functies anders heten.
Als ik de help er even snel op na lees (ik heb geen ervaring met deze functies) dan lijkt het me toch dat je onmogelijk kan verwijzen naar een werkblad dat nog niet bestaat. Is ook logisch, want iets dat er nog niet is, kan je onmogelijk vangen in een formule. Ik denk dus dat hetgeen WPS wil, niet mogelijk is.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Yisc schreef op 30 juni 2004 @ 11:46:
[...]

Als ik de help er even snel op na lees (ik heb geen ervaring met deze functies) dan lijkt het me toch dat je onmogelijk kan verwijzen naar een werkblad dat nog niet bestaat. Is ook logisch, want iets dat er nog niet is, kan je onmogelijk vangen in een formule. Ik denk dus dat hetgeen WPS wil, niet mogelijk is.
Is geen enkel probleem. Je kunt dit soort fouten weer afvangen met de Excel functie ISERROR(). Geloof me, ik heb heel wat ingewikkelder constructies met deze functies bedacht en gemaakt dan de TS...

Verwijderd

Nou volgens mij kan het wel met de volgende formule;

=INDIRECT(ADRES(2;1;;;Sheet1!A1))

en een eventuele foutmelding kan je makkelijk afvangen

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Super het werkt als een trein, precies wat ik wil, bedankt allemaal voor de input.
Pagina: 1