Toon posts:

[Mobo] ASUS A7N8X-E Deluxe moet 2x posten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een klein, niet al te vervelend probleem, maar zie het toch liever opgelost..

Weekje geleden dus een ASUS A7N8X-E Deluxe mobo gekocht.. Schitterend bordje.. Er zit 2 x 512 mb. Kingston geheugen in (PC2700), een Athlon XP 2600 + (barton), twee cd-drives, twee maal 120 gb. SATA seagate barracuda's, een cardreader, SB Live! 5.1, en een GeForce 5900XT.. (ik draai Windows XP Pro SP1)

Nu is het probleem dat als ik 'm aanzet voor de eerste keer dat ie dan bij de post blijft hangen.. Dan druk ik op de reset knop, en woppa, no problem, boot ie gewoon goed.. Af en toe is het ook zo dat ie de eerste keer boot, maar dat gebeurd minder vaak.. Wat ik al gedaan heb om eventuele probz uit te sluiten:
-BIOS update (van 1009 naar 1011, geloof ik)
-geheugen getest (eerst een bankje, dan het andere, dan te samen, geeft allemaal goede resultaten, verwacht ook niet anders het systeem is verder rete-stabiel)
-alle hardware behalve het essentiële er op gelaten, ook geen effect
-las ergens dat het misschien de voeding kon zijn, maarja, om nou direct mijn EnerMax in twijfel te trekken.. Heb dus wel met een andere Zalman getest, zelfde effect..

Het enige wat nog eigenlijk overblijft is een andere kast te proberen.. Ik moet toegeven dat die Sweex-dingen van pure pizza-waaibomen kwaliteit zijn gemaakt, dat "metaal" (of whatever it is), lijken gewoon gerecyclede cola-blikjes.. Waarom een nieuwe kast? Omdat ik misschien het kastje er van verdenk niet helemaal goed contact te maken (doorgedraaide schroefdraden e.d...)

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Als het geheugen en voeding ok zijn, lijkt me dat het probleem bij het moederbord ligt. Misschien dat er toch ergens een defectje in zit

heeft volgens mij niets te maken met de kast - een moederbord die contact/sluiting maakt met de grondplaat geeft volgens mij andere symptomen

edit - oops zat ik er ff helemaal naast ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -NJ- op 30-06-2004 23:22 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
heb je in de bios al 'reset DPMI pool' oid op yes gezet? Of gewoon cmos gecleared dmv jumpertje op het mobo?

Verwijderd

Probeer eens ander geheugen. Het geheugen mag wel foutloos zijn, maar het kan wel problemen geven met het moederbord. :'(
Ik ken wel een geval waar kingston PC3200 512MB geheugen problemen had met een A7n8X-E. Het is welliswaar geheugen met een andere snelheid maar je weet het nooit. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad al meerdere jumper settings gebruikt, om te clearen, voor geheugen/FSB settings etc. Heeft geen effect..

Geheugen lijkt mij toch uitgesloten.. in mijn servertje heb ik 256 mb. TwinMos DDR geheugen zitten, heb ik natuurlijk ook eventjes geprobeerd, en nog steeds hetzelfde resultaat..

Wat voor effecten zou een mobo wat contact/sluiting maakt moeten geven?

Edit: ik weet dat het een moeilijk bordje kwa geheugen is.. Mijn server (ook een ASUS, A7V600..) die slikte dus duidelijk geen Kingston (tenminste, geen single-sided).

Het is dus echt ALLEEN de 1e keer bij het posten, en soms komt het niet voor.. Ik heb dat afschuwelijke opstart-logo uitgezet, en het is wél idd net voor de memory-test dat hij blijft hangen.. Misschien een brakke memory-controller o.i.d.? Ik zie gewoon elke keer keer als ik opstart "Memory 166 Mhz = Dual Channel", maar ik neem aan dat dit verder geen enkel probleem moet zijn..

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 12:30 ]

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:15

Kalkie

NLMP

Ik heb vergelijkbare problemen gehad met een a7v8x-x bordje (na cold boot eerst een aantal keren in BIOS scherm terecht komen), na het vervangen van de voeding was het probleem verholpen. Je zou dus eens een zwaardere voeding kunnen proberen
Ik heb nu ook een a7n8x-e bord en nergens problemen mee

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Verwijderd

Welke Enermax/Zalman voedingen had je mee getest? Hoeveel ampere kunnen die leveren op de +5V lijn? Wat zijn je spanningen als hij onsuccesvol/succesvol boot?

Al eens getest door er wat hardware uit te halen? (1 stripje ram per keer, geluidskaart/CD/DVD/harddisk eruit of ontkoppeld etc). Ondergeklokt al getest?

Is het alleen bij koud opstarten (230V eraf) of ook bij warm starten (230V erop, maar PC uitgeschakeld met ATX schakelaar aan voorkant)? Als de PC net aan is geweest heeft hij ook POST problemen na kort uitgeschakeld te zijn geweest?

PC is geaard zoals het hoort?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 12:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zwaardere voeding.. Haha.. Ik heb nu Enermax 480 watt, lijkt mij voldoende.. En ik heb dus ook een Zalman van rond de 400 watt uitgeprobeerd.. En verder is het systeem ook retestabiel.. Misschien toch maar een nieuwe kast kopen, de airflow is sowieso een regelrechte ramp naar hel.. Als God tweaker zou zijn, zou hij me naar de hel sturen vanwege de ontzettende rommel die mijn Sweex-kast kent..

Edit:
De 5v lijn van de enermax ligt rond de 45 ampère dacht ik.. Die van de zalman rond de 38.. Weet niet zeker, maar kijk het zo ff na..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 12:34 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Haal je moederbord eens uit die kast en leg hem op een plank of zo (iig iets wat niet statisch geladen kan worden) sluit daarmee uit dat het aan je kast ligt

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 12:27:
Welke Enermax/Zalman voedingen had je mee getest? Hoeveel ampere kunnen die leveren op de +5V lijn? Wat zijn je spanningen als hij onsuccesvol/succesvol boot?

Al eens getest door er wat hardware uit te halen? (1 stripje ram per keer, geluidskaart/CD/DVD/harddisk eruit of ontkoppeld etc). Ondergeklokt al getest?

Is het alleen bij koud opstarten (230V eraf) of ook bij warm starten (230V erop, maar PC uitgeschakeld met ATX schakelaar aan voorkant)? Als de PC net aan is geweest heeft hij ook POST problemen na kort uitgeschakeld te zijn geweest?

PC is geaard zoals het hoort?
Voor voedingswaardes zie bovenstaande edit

Hardware-test al gedaan (ook met verschillende merken geheugen...) Zonder effect..

Het kan zowel bij koud opstarten als warm starten voorkomen.. Bij warm starten komt het minder voor.. Maar soms komt het ook bij koud opstarten helemaal niet voorkomen (héél vaag). Als ik 'm gewoon reboot heeft het probleem iig nooit.. De PC heeft soms wel, soms niet problemen om door de post te komen naar kort uitgeschakeld te zijn geweest >:)

De PC is inderdaad gewoon geaard.. Maar het brengt mij inderdaad wel weer aan het twijfelen.. Ik had nl. een lange tijd terug een cheap-ass ECS mobo met een XP 2400+, die had exact hetzelfde probleem.. Ik vond het destijds niet zo erg, maar het probleem werdt steeds erger (crashende BIOS, onstabiele windows, geheugen wat kapot ging..) Bleek dus slecht geaarde PC te zijn icm brakke voeding (SweeX).. Daarna gewoon altijd in goed geaarde stopcontacten gepropt en nooit meer problemen gehad.. Maar ik check nu mijn stopcontacten/stekkerdozen en dat is allemaal in orde.. Dus misschien toch maar uitproberen wat Turkish zegt

Edit:

Ik heb geen meetapparatuur om mee te meten als hij niet boot.. Ik kan wel de waardes van de voltlijnen leveren als hij dus succesvol boot (ASUSProbe):

12 volt: 12.352v
5 volt: 4.919v
3 volt: 3.424v
vcore (lijkt me niet al te relevant, maar toch): 1.696v

Lijken mij waardes die binnen de marge horen, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 12:45 ]

Verwijderd

Aarding is niet altijd even goed in alle huizen. Zelfs bij nieuwbouw kan er iets mis zijn met de aarde.

Kasten zijn wel vaker oorzaak van vreemde problemen.
Probeer anders eens je pc buiten de kast op te bouwen dan weet je direct of het daar aan ligt. ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bekende feature van Asus A7N8X borden, mijn bord heeft het ook. Er zijn al meerdere topics over geweest, gebruik de search eens ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
Goed, heb ik dus net gedaan, en woppa.. Problem solved.. (alles hangt nu gewoon buiten k*t-sweex kast).. BTW ik zit in een studentenhuis met 600 andere kamertjes.. En ik heb gehoord dat de aarding hier niet overal altijd even goed is.. Maar goed, aarding is het bij mij dus gelukkig NIET!! :)

Nu wordt het dus zoeken naar een nieuwe kast met goede airflow die ook lekker groot is.. Moet ik daar een ander topic over openen of kan ik daar hier over om advies te vragen? Goed, ik waag het er maar op.. Ik zat zelf naar chieftec te kijken (die hebben geen geweldige voedingen, maar die heb ik zelf, dus dat scheelt weer...) Vereisten zijn:
- twee identieke kasten ( identieke hoogte, kleur e.d., ik moet ze tesamen nog als scannertafel kunnen gebruiken.. :+ )
- genoeg ruimte voor al mijn zooi (bij mijn Sweex-kast zitten er momenteel in allerlei gaten en hoeken kabels gepropt, omdat het gewoon te klein is), dus bovengenoemde specs zonder dat alle kabels door elkaar lopen (ik koop ook hoogstwaarschijnlijk rounded IDE cables)
- goeie airflow (CPU temp is nu 50, maar dat komt dus door kast) met lekker veel casefans (2 à 3 lijkt mij wel goed)
- niet van waaibomenmateriaal (lekker stevig staal dat niet als een theelepeltje ombuigt)
- USB/FireWire front (hebben alle kasten tegenwoordig)
- moet natuurlijk wel goedkoop zijn (niet duurder dan 100 euro per kast)
- ik heb een hekel aan lichtjes e.d. in kasten, plexiglas enz. kan nog net maar een of ander fdisco-neonlicht heb ik absoluut geen zin in (het is tenslotte geen Honda CRX waar ik mee rondrij), plexiglasplaat kan wel, maar verder dan dat wil ik niet gaan
- het liefst gewoon de kleur blauw of wit (eigenlijk gewoon wit, dan ook geen geklooi met drive-frontjes)

Ik had dus zelf Chieftecs in gedachten, die zien er het meest uit zoals ik een kast in gedachten heb..

Wat ik in gedachte heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.de/images/big/DX-01W-D-U.jpg
Wat het dus NIET moet zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.gistron.com/img/producten/1081339546.jpg

Tjeemig, wat de hel is dat, lijkt wel een uit elkaar gerekt dambord..

Wat ik dus graag wil weten van mensen is dus wat hun ervaringen zijn met Chieftec-kasten, of wellicht hebben ze advies over wat ik beter kan nemen.. (hmm, ik voel toch een topic-closing aankomen...)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 03:21 ]

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met chieftec, maar zelf heb ik een iCute welke overladen is met fans. Vier voorin voor de HD's en twee achter bij de proc.

Ik heb de 8310SL, maar er is nog meer moois in de aanbieding. ;)
http://www.casepower.com....index_product/SL_Case.htm

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-08 21:35

scorched

Maximum Overdrive

Goed om te horen dat je probleem opgelost is

variant op de chieftec --> Antec 1000AMG plusview

Wereldkast, groot stevig en nooit problemen en prima airflow (2 fans voorin en 2 achter en 1 in window

Suc6

(en hij loopt met dat moederbord, zit er hier ook in ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oké hardstikke bedankt, het wordt waarschijnlijk Chieftec/Antec.. Dus wat mij betreft mag dit topic dicht!! :P

Oh, by the way, die Antec van jou, zat daar sidepanel bij? Ik kan het nl. nergens duidelijk lezen of hij er wel/niet bij zit.. :+

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 17:24 ]

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-08 21:35

scorched

Maximum Overdrive

er zit een sidepanel bij met window en 2 fans zitten bij de kast (neem wel een auto mee, want met OV is het niet te doen

Verwijderd

Topicstarter
Dan maar op de fiets, auto heb ik niet.. :+ Ik moet sowieso eventjes sparen alvoor ik 'm kan kopen (eigenlijk 2x maal zelfde kast hè).. Mijn CRT gaat ook al stuk, kortom allemaal uitgaven waar ik niet helemaal blij van wordt.. Iemand interesse in een 2 maand oude SPV? (ik ga 'm op ad gooien bij tweakers), en nu kan dit topic écht dicht!! ;)

Verwijderd

Neem een kast waar 120mm fans in zitten,is gewoon stiller.
Bijvoorbeeld de Antec Sonata of SLK3700AMB/BQE.
Pagina: 1