Hoe gebruik ik een MD5 hash ding geval?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik download een CD image en de MD5 hash die erbij zit.

Wat doe ik ermee? CD branden en dat ding erbij flikkeren? Mandrake vraagt niet om zo'n hash om de integriteit te checken tijdens de installatie.... dus het is me compleet duister hoe ik als leek moet weten hoe ik erachter kan komen dat de image die ik ga branden wel correct is en de kwaliteit heeft van een deugdelijk Linux systeem.
Belachelijk dat ik dit op een forum moet vragen... ik ben in deze fase nieteens begonnen aan het hele Linux gebeuren. Een readme of een informatieve website met how-to's is blijkbaar teveel gevraagd.

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Je kunt een programma downloaden om de hash van de gedownloade cd te checken en zo te kijken of deze goed is. Ik heb hier echter heel vaak gewoon schijt aan en brand een cd meteen op cd. Nog nooit problemen gehad.

Erm...

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Type eens: man md5sum. Je kunt het wel ;).

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Genghis Khan schreef op 30 juni 2004 @ 02:39:
Type eens: man md5sum. Je kunt het wel ;).
:)

Je hebt het bestand dus niet nodig. Het dient er puur voor om te vergelijken. Er is ook een Windows MD5 checker ergens te downloaden en daarmee kun je makkelijk een MD5 hash generen op basis van het gedownloade ISO bestand. Als deze overeenkomt met de MD5 hash die erbij staat, dan weet je dat de download goed gegaan is en het ISO bruikbaar, voordat je hem gaat branden.

Dat is alles eigenlijk. Een MD5 hash is gewoon een unieke string die gegenereerd wordt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Lukt het nog niet, zie dan de eerste post uit dit topic: Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

Daar staat het ook uitgelegd.

Even beter zoeken dus, dit topic gaat daarom dicht.

Dit topic is gesloten.