Mag mijn harddisk nog ondersteboven?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb hier een Western Digital 80gb met 8mb cache. dit ding draait nu een maand "normaal", maar ik wil hem ondersteboven gaan hangen. of beter gezegt: wanneer ik hem iets lager wil hangen, MOET hij ondersteboven, want anders komen de gaatjes waar de schroefjes doorheen moeten niet uit.
Zie mijn specs (in signature) voor een plaatje hoe het er nu bij ligt.

maar mag ik hem nog wel ondersteboven hangen? ik heb in verschillende topics gelezen dat een harddisk in de stand moet blijven draaien zoals hij is begonnen met draaien.

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 13:50

killswitch

killswitch+switch= death switc

opzich denk ik niet dat ondersteboven een probleem hoeft te zijn als je bedenkt hoe een hd er van binnen uitziet

----\
--------------------------
----/
----\
--------------------------
----/

---\ = kop

------- = platter

oftewel als je dit op de kop zet blijft alles precies in dezelfde stand staan

maar pin me der niet op vast hoor dit is alleen mijn "logische" redenatie

om 2 uur s'nachts 8)7

edit: heb je specs nog eens bekeken en is het niet een idee om die beugeltjes waar je je hd nu aan wil hangen te verlengen met stukjes metaal want dan kun je je hd gewoon in zen normale positie laten draaien en is je hele probleem dus opgelost B)

[ Voor 30% gewijzigd door killswitch op 30-06-2004 01:56 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:13
Mijn IBM 75GXP (jaja mensen :p bite me) heeft een hele tijd verticaal op z'n topkant gedraaid, toen een tijd horizontaal en draait nu al een hele tijd verticaal op z'n zijkant goed, dus zoveel kwaad kan het volgens mij niet.

• [FSF]Moses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt; ondersteboven of normaal, zolang ze maar niet diagonaal oftewel scheef hangen iirc

Moses

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Mensen het gaat er niet om dat een HDD bij het begin ondersteboven zit, maar of het kwaad kan dat hij na een tijdje normaal te hebben gedraaid, ondersteboven te mogen worden gezet. :)

Tja de theorie gaat dat de lagers inslijten, en dan zou het dus niet erg handig zijn om de HDD om te draaien, maar aangezien het in jouw siuatie wel moet, moet het gewoon :)
Het gaat iig niet in een noodvaart dat kapot gaan. Maar hoe snel het gaat hangt toch van een hele hoop factoren af.
Backu-up iig even je belangrijkste data. You never with computers ;)

Interressante links:
Fairy in "harde schijf ondersteboven?"
[rml]Mister I in "[ Hdd] omstekop schadelijk?"[/rml]

[ Voor 13% gewijzigd door Atlas op 30-06-2004 02:02 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• mjszwo
  • Niet online
Atlas schreef op 30 juni 2004 @ 02:00:
Mensen het gaat er niet om dat een HDD bij het begin ondersteboven zit, maar of het kwaad kan dat hij na een tijdje normaal te hebben gedraaid, ondersteboven te mogen worden gezet. :)

Tja de theorie gaat dat de lagers inslijten, en dan zou het dus niet erg handig zijn om de HDD om te draaien, maar aangezien het in jouw siuatie wel moet, moet het gewoon :)
Het gaat iig niet in een noodvaart dat kapot gaan. Maar hoe snel het gaat hangt toch van een hele hoop factoren af.
Backu-up iig even je belangrijkste data. You never with computers ;)

Interressante links:
Fairy in "harde schijf ondersteboven?"
[rml]Mister I in "[ Hdd] omstekop schadelijk?"[/rml]
:/
als ik het zo lees laat ik het maar zitten zoals het nu zit :/

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Caponi schreef op 30 juni 2004 @ 02:08:
[...]

:/
als ik het zo lees laat ik het maar zitten zoals het nu zit :/
wat maakt het eigelijk uit als je schroefjes niet passen? zolang je er niet mee gaat gooien (je case) boeit het toch niet?
en anders haal je case leeg en pak een boor... lijkt me overall fijner dan een hd die verkeert om hangt.

• mjszwo
  • Niet online
ixl85 schreef op 30 juni 2004 @ 02:11:
[...]

wat maakt het eigelijk uit als je schroefjes niet passen? zolang je er niet mee gaat gooien (je case) boeit het toch niet?
en anders haal je case leeg en pak een boor... lijkt me overall fijner dan een hd die verkeert om hangt.
ik bedoel dat ik de schroefjes er niet in krijg als ik hem "normaal" helemaal onderin wil hangen. dan komen de schroefgaatjes in de HD niet voor de gaatjes in me case.

maar wat moet ik met een boor doen? die uitstekende stukjes ijzer langer maken met de boor zodat de schroefgaatjes wel voor de gaatjes in me case komen? :+

[ Voor 3% gewijzigd door mjszwo op 30-06-2004 02:15 ]

• ixl85
Caponi schreef op 30 juni 2004 @ 02:14:
[...]

ik bedoel dat ik de schroefjes er niet in krijg als ik hem "normaal" helemaal onderin wil hangen. dan komen de schroefgaatjes in de HD niet voor de gaatjes in me case.

maar wat moet ik met een boor doen? die uitstekende stukjes ijzer langer maken met de boor zodat de schroefgaatjes wel voor de gaatjes in me case komen? :+
ja doe je dat nooit? dingen langer boren... gaat best goed :)

maar ik ben nu in de veronderstelling dat je (ik kijk naar je pic van je setup) je hd 1 plaats naar onder wil doen waar die andere gaatjes zitten.
en je zegt in deze post (zal nog een keer quoten)
ik bedoel dat ik de schroefjes er niet in krijg als ik hem "normaal" helemaal onderin wil hangen. dan komen de schroefgaatjes in de HD niet voor de gaatjes in me case
dus ik denk: case klopt niet 100% want hij blokt je schroefgat zodat je hd niet vast gezet kan worden. --> men neme een boor en boort een extra schroefgat in je case (of in je hd, maar dat kan ik je afraden :) )
of zit ik er weer helemaal langs? (komt door de tijd he ;))

• mjszwo
  • Niet online
ixl85 schreef op 30 juni 2004 @ 02:19:
[...]

ja doe je dat nooit? dingen langer boren... gaat best goed :)

maar ik ben nu in de veronderstelling dat je (ik kijk naar je pic van je setup) je hd 1 plaats naar onder wil doen waar die andere gaatjes zitten.
en je zegt in deze post (zal nog een keer quoten)

[...]

dus ik denk: case klopt niet 100% want hij blokt je schroefgat zodat je hd niet vast gezet kan worden. --> men neme een boor en boort een extra schroefgat in je case (of in je hd, maar dat kan ik je afraden :) )
of zit ik er weer helemaal langs? (komt door de tijd he ;))
ow op die manier bedoel je :D
het is inderdaad al laat :P

nou ik heb het al bekeken, maar als ik dus extra gaatjes in me case zou moeten boren, dan boor ik een stukje buiten die stukjes, dus dan flikkert me HD er vanzelf uit met de tijd :P

Verwijderd

Lagers gaan idd sneller inslijten als je dan weer zus en daarna weer zo monteert (al is dat inderdaad op de levensduur van een schijf een klein deel).

Je kunt hem ook onder het rekje hangen, dmv de 4 montagegaten aan de boven/onderzijde of door het rekje te verlengen met 2 plaatjes (of 4 stripjes) ijzer.

Post anders eens een foto van dat rekje ter verduidelijking.

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 03:20:
Lagers gaan idd sneller inslijten als je dan weer zus en daarna weer zo monteert (al is dat inderdaad op de levensduur van een schijf een klein deel).

Je kunt hem ook onder het rekje hangen, dmv de 4 montagegaten aan de boven/onderzijde of door het rekje te verlengen met 2 plaatjes (of 4 stripjes) ijzer.

Post anders eens een foto van dat rekje ter verduidelijking.
doe ik morgen effe, ik ga nu zo slapen :P

edit:
als je in me sig op "Specs" klikt, krijg je ook een foto van me case te zien, misschien dat je die nog niet gezien had?

[ Voor 12% gewijzigd door mjszwo op 30-06-2004 03:54 ]

Verwijderd

Die had ik inderdaad nog niet gezien :o

In dat geval zijn er nog wel een aantal mogelijkheden:Je kunt in ieder geval genoeg basismateriaal recyclen van oude AT/ATX kasten :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 06:03 ]

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 05:59:
Die had ik inderdaad nog niet gezien :o

In dat geval zijn er nog wel een aantal mogelijkheden:Je kunt in ieder geval genoeg basismateriaal recyclen van oude AT/ATX kasten :Y)
ik had nog een oude AT kast staan en daar heb ik het rekje uit gesloopt... alleen heb ik hier absoluut geen goed gereedschap, allemaal botte troep... dus weet iemand hoe ik die grote "flappen" aan de bovenkant er af kan slopen?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/rack.jpg

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-03 12:26

robbydw

live your life

Caponi schreef op 30 juni 2004 @ 14:43:
[...]

ik had nog een oude AT kast staan en daar heb ik het rekje uit gesloopt... alleen heb ik hier absoluut geen goed gereedschap, allemaal botte troep... dus weet iemand hoe ik die grote "flappen" aan de bovenkant er af kan slopen?
[afbeelding]
DREMEL!!!! :D

Geen commentaar

• mjszwo
  • Niet online
ja die hebben we hier wel, alleen is dat een goedkoop imitatieding :(

als je effe flink aan het dremelen bent laat het slijpsteentje los van het ijzeren pennetje door de hitte 8)7

het slijpsteentje en het ijzeren pennetje zitten ook aan elkaar "gelijmt" met plastic, de fabrikant kan zelf toch ook wel verzinnen dat dat bij intensief gebruik gaat smelten lijkt me :/

• ixl85
decoupeerzaag!!!
metaalzaagje er in, en je dan uitleven, pak meteen je case er bij, zaag er een raam in en klaar :)
werkt perfect ;)
ik gebruik zelf alleen een dremel voor kleine dingen, dremel is langzaam in dat harde metaal.

• mjszwo
  • Niet online
het is gelukt :P

ik heb het ijzer gewoon de hele tijd op en neer gebogen totdat het scheurde, en daarna de randjes mooi afgewerkt met de vijl :P

zie hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/eindresultaat.jpg

nu kan ik dus gewoon me beide IDE poorten weer gaan gebruiken, want eerst blokkeerde de S-ATA adapter op me harddisk de primary IDE poort :)

Verwijderd

Nu eigenlijk die fan nog iets lager hangen, dan word je hdd ook weer netjes gekoelt.

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 17:46:
Nu eigenlijk die fan nog iets lager hangen, dan word je hdd ook weer netjes gekoelt.
is dat persee nodig dan? me harddisk word nu 33 graden en me casetemp is 25 graden.

offtopic:
dit topic gaat nu een heel andere kant op :+

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ieuw, zo komt je HDD wel erg dicht bij je speakerje te hangen. Speakertje= magnetisch en je weet dat een HDD niet goed tegen magnetische velden kan neem ik aan?

Wellicht valt het nu nog wat mee maar wanneer je dat rackje eruit wilt halen... :X :X :X

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op 30 juni 2004 @ 18:01:
ieuw, zo komt je HDD wel erg dicht bij je speakerje te hangen. Speakertje= magnetisch en je weet dat een HDD niet goed tegen magnetische velden kan neem ik aan?

Wellicht valt het nu nog wat mee maar wanneer je dat rackje eruit wilt halen... :X :X :X
idd, die speakers zijn behoorlijk magnetisch. Ik zou zo snel mogelijk die speaker eruit halen.

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 18:04:
[...]

idd, die speakers zijn behoorlijk magnetisch. Ik zou zo snel mogelijk die speaker eruit halen.
gedaan :)

Verwijderd

FSF-Moses schreef op 30 juni 2004 @ 01:55:
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt; ondersteboven of normaal, zolang ze maar niet diagonaal oftewel scheef hangen iirc
Heb hier anders in een ouwe P2 als zeker 2 jaar een 40 gig schijf schuin hangen omdat de ide kabel te kort is, nog nooit problemen mee gehad en lijkt erop dat ie het ook zo blijft doen :P (maxtor,2mb cache,7200rpm)

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn vader heeft een Compaq en daar zit de hardeschijf standaard diagonaal in. Dus neem ik aan dat je een hardeschijf gerust kunt gaan omdraaie of wat dan ook.

• ixl85
mhh als we het er toch over hebben (scheelt een nieuwe topic)
ik had een "oude" maxtor 40gb schijf (d740x) en die heeft onopgemerkt bij een subwoofer gelegen... non shielded wel te verstaan...

toen ik hem een keer in mn systeem stopte werd hij niet herkend.. tips? of kan ik hem afschrijven en opschroeven :9

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jumper goed staan? Andere IDE kabel geprobeerd? BIOS is verder goed en up-to-date?

Anders RMA'en. Zit 3 jaar garantie op, wie weet. :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• ixl85
jumper stond goed ja, maar zou opzich ook nog niks uit moeten maken,w ant er staat zelfs nog een win xp versie op :)
geen andere IDE kabel geprobeerd, ik had alle oude meuk weg gegooit, en ik wachte toen nog op mn rounedcables.
en mn bios is altijd up to date :)

ik zal binnenkort nog even proberen met deze rouned cables, en anders op een andere computer... als dat niet helpt dan RMA ik hem, volgensmij is hij nog net geen 3 jaartjes.
(rma info staat op de maxtor site right? heb nog nooit RMA ervaring opgedaan :))

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, dit gaat offtopic. ixl85: jouw post is geen topic waardig en het is niet de bedoeling om eigen problemen in andermans topics te gaan posten. Herlees eens het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] hoe je een topic moet voorbereiden en starten :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.