Minolta Dimage Xt, linkerkant van foto soms wazig

Pagina: 1
Acties:

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:18
Ik fotografeer al een tijdje met de Minolta Dimage Xt echter bij sommige foto's wil de linker kant nog wel is wazig zijn. Vaak is dit niet opvallend totdat je bijvoorbeeld de lijnen van tegels of grint bekijkt.

Nu is deze camera heel erg klein en compact (~150 gram met accu er in) en vraag ik me dus af of het niet komt dat ik de camera teveel beweeg bij 't indrukken voor de foto te maken.
Misschien is de beeldopbouw van rechts naar links en dat dus het linkerdeel het laatste wordt opgeslagen en dus waziger wordt door meer bewogen.

Foto's maak ik op de volgende manier:

- Richten op voorwerp wat op de foto moet komen, dus dat voorwerp midden in de focus hebben.
- Knop om foto te nemen half indrukken, dus focus op het voorwerp.
- Compleet indrukken om de foto te maken (ik houd de knop ook ingedrukt tot ik denk dat de camera wel klaar is met de foto, om ook zo min mogelijk de camera te bewegen).

Hier twee voorbeelden van Italia a Zandvoort:

Afbeeldingslocatie: http://www.jwf.demon.nl/test/PICT0095_THUMB.JPG
Klik op het plaatje voor de volledige foto

Afbeeldingslocatie: http://www.jwf.demon.nl/test/PICT0095_EXIF.GIF

Zoals hier te zien is, is de linkerkant veel minder scherp dan de rechterkant, dit wordt ook enorm versterkt omdat deze auto schuin staat. Als je kijkt naar het asfalt met korrelig patroon zie je dat het rechts veel scherper is zelfs verder weg van de foto af.

Afbeeldingslocatie: http://www.jwf.demon.nl/test/PICT0124_THUMB.JPG
Klik op het plaatje voor de volledige foto

Afbeeldingslocatie: http://www.jwf.demon.nl/test/PICT0124_EXIF.GIF

Bij deze foto zie je op de thumbnail niet veel verschil in scherpte (op het asfalt na).
Maar bij de full-size foto zie je toch aardig wat verschil in scherpte, ook als je de achtergrond bekijkt zie je dat rechts een stuk scherper is.

Het probleem is dat ik geen statief heb om te testen of ik nou teveel beweeg bij het fotograferen, ook kan ik de sluiterstijd niet instellen om daarmee te testen.

Mocht iemand nog suggesties hebben om mee te testen, dan zou ik dat graag willen horen, of is het toch een defect van de camera...

Mocht iemand geintresseerd zijn om de rest van de foto's te zien: http://members.lycos.co.uk/sardaukar/zandvoort/

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

Bij die eerste zou je nog kunnen zeggen dat het de scherptediepte is die het doet, maar bij de 2e wordt duidelijk dat je cam gewoon een probleem heeft. Hup terug naar de winkel dus...

Bericht hierboven

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
Bij de 2e foto , sluitertijd 1/750. Nou dan ligt het echt niet meer aan jou bewegende hand hoor! :+

FF teruggaan idd, dan gaat de cam ff naar Minolta, CCD'tje kan beschadigd zijn, of de lens.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:51

Tim Schuhmacher

abasios

offtopic:
Zijn dit alle foto's van Italia a Zandvoort of het je ook nog meer foto's (van de oudere lamborghini's)?

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mijn eerste ixus 400 had dit ook

meteen teruggebracht voor een nieuwe

• Jimmie
ok gelukkig zit er internationale garantie op (me pa kocht deze in Dubai), verder ben ik erg tevreden met deze camera, ik mis wel de optie voor sluiterstijd maarja kan niet alles hebben :+

offtopic:
Ik heb een aantal Lancia Delta Integrale foto's weggelaten (zelfde auto als die bovenaan in het topic werd gepost is) aangezien ik daar gek op ben maar veel andere die ik ken niet :P
Maar van de Lambo's heb ik nix weggelaten (de oudere zag ik ook niet staan bij de stelling waar de andere stonden) en er zijn enorm veel circuit foto's mislukt doordat de camera een te hoge sluiterstijd pakte en meedraaien kon niet altijd wegens tussen hekken door schieten enzo :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jimmie op 30-06-2004 13:07 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik merk net op dat ik hetzelfde probleem heb! De linkerkant is vet onscherp terwijl de rechterkant duidelijk scherper is...Ik heb de cam vorig jaar gekocht, dus er zit nog gewoon garantie op :)

Ik ben uiteindelijk niet al tevreden over deze cam. Het fijne eraan is, dat ie zo lekker klein is en ultra snel opstart. Het is maybe wel de ultieme point & shoot camera die je kan hebben :)

Alleen zn sterkte is ook gelijk zn zwakte...Ik kan vaak geen normale scherpe, stabiele foto's nemen, omdat ik simpelweg de camera niet stabiel kan houden :/

Ik heb nog een ander probleem meegemaakt. Ik had het koordje bevestigd die erbij zat. Als ik em niet gebruikte, dan rolde ik het koordje op en deed ik em in mn broekzak. Punt is nu, dat aan het koordje een stuk plastic zit (waar de 2 delen bij elkaar komen) en dat schuurde natuurlijk heel de tijd over mn lcd scherm heen... :r Eindstand: dikke krassen...

Ik wil op dit moment een Canon Digital Ixus IIs of een 430...Eerst ga ik garantie claimen bij de winkel waar ik em gekocht heb.

Sorry voor het schopje

Instagram / YouTube

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Misschien kun je wel bij Minolta blijven en een Minolta G400 nemen. Even groot en degelijk als een Ixus, maar wel met 3x zoom, 4 megapixel (ivg Ixus IIs) en een shitload aan manuele instellingen.

En het kost een smak minder geld (ca. 250 EUR nieuw).

[ Voor 17% gewijzigd door Stereotomy op 14-07-2004 02:10 ]

Alors.

• Jimmie
Stereotomy schreef op 14 juli 2004 @ 02:09:
Misschien kun je wel bij Minolta blijven en een Minolta G400 nemen. Even groot en degelijk als een Ixus, maar wel met 3x zoom, 4 megapixel (ivg Ixus IIs) en een shitload aan manuele instellingen.

En het kost een smak minder geld (ca. 250 EUR nieuw).
das wel een idee want sluitertijd mis ik toch wel erg, beste zou wel een Z2 zijn maarja dat zal wel aardig veel bijbetalen zijn :P (als ruilen tegen een ander model al mogelijk is)

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Voor je een camera koopt, kun je het beste wat reviews lezen. Vooral de amerikaanse en engelse sites testen de camera's echt en durven ook op de zwakke punten te wijzen. Op http://www.dcresource.com...age_xt-review/index.shtml wijzen ze al op "fuzzy corners", dit is typisch voor dit soort Ultra Compacte modellen.
Uiteraard heeft zo'n klein toestel voordelen, maar ook nadelen....
Omruilen voor eenzelfde type zal geen verbetering geven, vrees ik. :'(

Denon AVR-X3600H

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

De Minolta X serie heeft bij de helft van de reviewers wel last van fuzzy corners, bij de andere niet. Maar, wat de topicstarter aan fuzzy corners heeft is buiten proporties en echt niet gemiddeld voor de Xt. De X serie heeft inderdaad wat softere plaatjes, maar dat zul je alleen echt goed merken aan een laboratorium gegenereerde resolutie chart die ze in de reviews gebruiken: echt niet in alledaagse plaatjes.

Alors.

• Jimmie
in de reviews hebben ze allemaal perfecte foto's, ok helemaal links boven in en rechts boven in, een beetje waziger maar dat is heel anders dan de hele linker kant van de foto wazig.. :)

verder had me pa deze gewoon zomaar gekocht toen hij in Dubai was omdat hij 't wel een klein mooi camera'tje vond voor 325 euro. In Nederland was de camera 225 volgens de pricewatch. Ok wel een Minolta tasje erbij maar die zijn volgens mij zeker geen 100 euro :D

oja gelukkig zit er internationale garantie op maar moet ik dan gewoon met Minolta Nederland ofzo contact opnemen?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb die van mij (zelfde probleem als TS) begin van deze week opgestuurd. Het wachten zal zeker een maandje duren. Ik heb inmiddels al een nieuwe camera besteld (canon powershot a80), als ik deze terugkrijg gaat ie in de verkoop :)

Toch zal ik em wel missen O+

Instagram / YouTube

Pagina: 1