Toon posts:

Verwijderen Heatspreader van de Athlon64

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al zo h ier en daar op forums gezien dat het niet zo moeilijk is om de heatspreader te verwijderen. Maar ik kan nog niet echt info vinden over hoe nuttig het precies is, is er iemand die mij er meer over kan vertellen (zelf geprobeerd ofzo)

Alvast bedankt,

RuL0R

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom wil je dat doen?

Kans is namelijk groot dat je hem sloopt.. en dat wil je niet lijkt mij?
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 00:44:
Minder overgangs-materiaal/stappen, dus een efficientere koeling.
Ja dat snap ik ook wel, maar ik vraag het aan hem, omdat ik het handig is om te weten of hij dan ook extreem wil gaan overklokken en daardoor dus een waterkoeling oid wilt instaleren.

Als hij het alleen wilt doen voor uhh de <5 graden die hij erafpikt is dat zonde van de garantie en al helemaal zonde als de CPU zich aan god uitlevert :)

[ Voor 135% gewijzigd door Vorkie op 30-06-2004 00:50 ]

Verwijderd

Minder overgangs-materiaal/stappen, dus een efficientere koeling.

Dat is niet Athlon64 specifiek maar een algemeen koelgegeven. Al is het een stuk minder risicovol als het lappen van je heatspreader en zul je rekening moeten houden met de verminderde dikte van socket tov koelvoet:
- [rml][ WC] CPU wordt te warm (IHS removed)[/rml]
- P4 heat spreader er af ?
- [rml][ OC] P4 heatspreader en intel cooler lappen?[/rml]
Als hij het alleen wilt doen voor uhh de <5 graden die hij erafpikt
Voor een tweaker is 5 hele graden véél ;)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 05:37 ]

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Het scheelt een paar graden, maar let op dat je de koeler er daarna nog strak genoeg opzit.

Je mist nl een paar millimeters, waardoor de standaard-clips van koelers niet meer genoeg druk uitoefenen. Je zult dus de clip ana moeten passen of zorgen voor een bevestiging met schreoven van je koelblok.

Verwijderd

Ga binnenkort een X2 4400+ halen en zit erover te denken om gelijk de heatspreader eraf te halen. Een gozer kreeg 1 core maar op 2500MHz terwijl de andere core werkte op 2800MHz.. dus jammer voor hem, maar met de heatspreader eraf kwam hij zo op de 2700MHz met bijde cores!.. dus het lijkt me wel een goed idee.

Weet er iemand misschien hoe je dat het beste kan doen.. Zou een aardappel schil mesje goed genoeg zijn? Ik hoor overal dat ze een scheermes gebruiken, maar ik zou niet weten waar ik zo'n ding vandaan zou moeten halen.(ouderwets?)

Ik heb een plaatje gevonden van een 4800+ zonder heatspreader dus ik kan ongeveer zien hoe diep ik mag snijden. :) *kan niet wachten*

Afbeeldingslocatie: http://www.gogar.com/4800-2jpg.jpg

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Weet er iemand misschien hoe je dat het beste kan doen.. Zou een aardappel schil mesje goed genoeg zijn? Ik hoor overal dat ze een scheermes gebruiken, maar ik zou niet weten waar ik zo'n ding vandaan zou moeten halen.(ouderwets?)
Ik zou een aardappelmesje zowieso vergeten. Die dingen zijn bot, en veel te dik.....
Haal anders bij de gamma even een afbreekmesje, of een stanlymes, dat komt al een heel stuk dichter bij een scheermes..... Of nog beter: Regel bij de plaatselijke huisarts een scalpel......

[ Voor 4% gewijzigd door Croga op 25-07-2005 06:28 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het lijkt me dat een CPU van € 600 beter niet gemodificeerd kan worden met een aardappelschilmesje.

ARME AOW’er

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Croga schreef op maandag 25 juli 2005 @ 06:26:

Ik zou een aardappelmesje zowieso vergeten. Die dingen zijn bot, en veel te dik.....
Ooit van een slijpsteen gehoord? Te dik hangt van het type af, ik heb hier schilmesjes liggen waar het wel mee zou gaan denk ik. Die allessinds dunner zijn dan stanley mesjes. (Die schilmesjes zijn wel 30jaar oud, dus dat kan ermee te maken hebben :) )

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 21:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik zou gewoon heatspreader en koelblok lappen en AS5 ertussen pleuren als ik jou zou zijn. Het risico weegt niet op tegen de voordelen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
geforce guy schreef op maandag 25 juli 2005 @ 09:07:
Ik zou gewoon heatspreader en koelblok lappen en AS5 ertussen pleuren als ik jou zou zijn. Het risico weegt niet op tegen de voordelen.
Maar als je je heatspreader gaat lappen ben je sowieso je garantie kwijt, met het verwijderen van de heatspreader ook, maar de heatspreader kán er weer op.. dan is daar verder niets van te zien (ook al is dat eigenlijk niet toegestaan natuurlijk).. lappen is onomkeerbaar..

• El Snorro
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
ik heb hier nu al diverse heatspreaders verwijderd (zowel van a64 al p4) en het is echt een fluitje van een cent.
Bij mij is er nog nooit iets fout gegaan ofzo, er zit weinig risico aan imo.
Gewoon een stanley mesje pakken, op alle hoeken eerst insnijden en dan vanuit 1 hoek verder gaan werken. En gewoon opppassen dat je niet te ver snijdt.

Bij mij scheelde (winchester cpu) het zelfs 7 tot 10 graden :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Ik heb ook ooit de heatspreader verwijderd van mijn Newcastle 3500+. Ging perfect. Zorg er gewoon voor dat je een scherp dun mesje hebt, zoals een stanley mes. En ga niet te diep snijden. Op een gegeven moment haal je de heatspreader er zonder problemen af. Het resultaat: 8 a 10 graden verschil in load temps.

Verwijderd

ik heb het ook geprobeerd met mijn winchester ging niet zo makkelijk ben je echt een tijdje mee bezig (kies een goede dag auit dat je er echt zin in hebt, anders ga je je zelf alleen maar 2/3 uur lang zitten ergeren).

alleen toen ik hem terug stopte in de socket ging het berhoorlijk mis eerste had ik de socket klem vergeten te openen (dus de cpu lag er gewoon op) en de koeler erop gezet 8)7 - is me nog nooit eerder gebeurd - ik denk dat ik gewoon geen zin meer had en zo snel mogelijk kaar wilde zijn, dus ik lette waarschijnlijk niet goed op.

daar kwam ik vrij snel achter, dus cpu koeler eraf alles gefixed alleen nu kwam het grote probleem bij het verwijderen van de koeler is er op de een of andere manier artic-silver op de pinnetjes gekomen, en toen was ie DOA - naar de reken hemel. |:(

• El Snorro
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:47:
ik heb het ook geprobeerd met mijn winchester ging niet zo makkelijk ben je echt een tijdje mee bezig (kies een goede dag auit dat je er echt zin in hebt, anders ga je je zelf alleen maar 2/3 uur lang zitten ergeren).

alleen toen ik hem terug stopte in de socket ging het berhoorlijk mis eerste had ik de socket klem vergeten te openen (dus de cpu lag er gewoon op) en de koeler erop gezet 8)7 - is me nog nooit eerder gebeurd - ik denk dat ik gewoon geen zin meer had en zo snel mogelijk kaar wilde zijn, dus ik lette waarschijnlijk niet goed op.

daar kwam ik vrij snel achter, dus cpu koeler eraf alles gefixed alleen nu kwam het grote probleem bij het verwijderen van de koeler is er op de een of andere manier artic-silver op de pinnetjes gekomen, en toen was ie DOA - naar de reken hemel. |:(
Je dode proc was dus je eigen schuld, door niet op te letten...
En Btw, arctic silver geleid NIET!!!
Waarschijnlijk was ie als dood gegaan toen je de koeler erop zette.... corecrush ofzo (kan ik me goed indenken als hij op de socket ligt.)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Ik heb er 3 gedaan, maar 1 ging niet goed. De allereerste... Scheelde tussen de 5 en de 10 graden bij mij. Bij de winchester scheelde het het meest. Bij een newcastle het minst...

Verwijderd

Hardstikke bedankt voor de reacties :) een stanley mes gaat het worden :Y)
Ik heb de proc nog niet dus ik kan geen results posten ofzo, ik wil hem er zelfs al afhalen bij het bouwen van de pc. (na een korte test natuurlijk ivm garantie)

Zo te zien aan deze thread heeft het wel zin om hem eraf te halen.

offtopic:
Op het plaatje van de chip, zien jullie ook twee baantjes aan bijde kanten van de core lopen naar de zwarte gedeeltes..(boven en onder) zitten daar soms de bridges onder?

Verwijderd

El Snorro schreef op maandag 25 juli 2005 @ 14:00:
[...]

Je dode proc was dus je eigen schuld, door niet op te letten...
En Btw, arctic silver geleid NIET!!!
Waarschijnlijk was ie als dood gegaan toen je de koeler erop zette.... corecrush ofzo (kan ik me goed indenken als hij op de socket ligt.)
Ja was zeker was het mijn eigen schuld, en zoals ik zij het komt niet door de IHS removal (sinds ik daarbij niks verkeerds heb gedaan).

maar wat ik wil zeggen met mijn posts, is dat je goed de tijd moet nemen en als je geen zin meer hebt stop dan meteen en ga later door in plaats van te denken ik maak het effe snel af.
:X

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
scheermes werkt he beste.
handvaatje creéren en het mesje stevig fixeren eraan.
cpu horizontaal zetten en kit doorsnijden.
denk wel aan de pootjes niet verbuigen
breekmesje,scalpel,stanley mes is te dik.
suc6 :)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:47:
...(kies een goede dag auit dat je er echt zin in hebt, anders ga je je zelf alleen maar 2/3 uur lang zitten ergeren)...
2 a 3 uur bezig zijn met het verwijderen van een IHS?
Volgens mij doe je dan sowieso iets verkeerd. Ik heb nog ergens een filmpje op mn hardeschijf staan waarin PC_ICE de heatspreader van een FX-55 afhaald. Dat duurde ongeveer een minuut en toen was hij eraf. Dat deed hij overigens ook met een scheermesje

Dat mesje was gewoon zoiets: Afbeeldingslocatie: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/scheermesje/after.jpg

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:33
Syngrow schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:54:
[...]

2 a 3 uur bezig zijn met het verwijderen van een IHS?
Volgens mij doe je dan sowieso iets verkeerd. Ik heb nog ergens een filmpje op mn hardeschijf staan waarin PC_ICE de heatspreader van een FX-55 afhaald. Dat duurde ongeveer een minuut en toen was hij eraf. Dat deed hij overigens ook met een scheermesje

Dat mesje was gewoon zoiets: [afbeelding]
Als je er nog geen ervaring mee hebt en geen vaste handen hebt, niet iedereen is vliegensvlug.

Verwijderd

Scheermesjes koop je in de supermarkt. Zijn niet echt goedkoop, trouwens.

Ik zou hem in tweeën breken, zodat je twee mesjes overhoudt met één botte kant (snij je niet in je vingers).
Dan het halve mesje halverwege met ijzerdraad omwikkelen zodat je nooit kunt doorschieten, en per ongeluk weerstandjes afbreekt.

Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/8372/scheermesje3ic.gif

Offtopic.
Hebben jullie ook wel eens dat je geen werkende 'check images'- en 'bekijk bericht'-buttons hebt als je een reactie invult?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 16:33 ]

Pagina: 1