Focussen op bewegende onderwerpen. Muzikanten bv.

Pagina: 1
Acties:

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Afgelopen weekend wat lopen schieten op het maasboulevardfeest in Schiedam, achteraf viel het me op dat relatief veel foto's of (net) niet lekker scherp waren of last hadden van bewegingsonscherpte.

Dat laatste is een beetje m'n eigen schuld, niet altijd even goed op de sluitertijd gelet (komt ervan als je tussendoor lekker een biertje loopt te drinken :P) dus is dat m'n punt ook niet, daar moe'k zelf gewoon beter op letten :)

Muziekanten lopen graag wat heen en weer tijdens het spelen en dergelijke. De vraag is dan: Hoe zorg je er dan toch voor dat je onderwerp scherp is als je die niet in het midden wilt hebben :?

Gewoon snel na het scherpstellen je compositie bepalen, gaan met die banaan en maar veel foto's maken in de hoop dat er goeie tussen zitten die ook nog scherp zijn, wat achteraf extra uitzoekwerk oplevert.

Verstel je je richtpunt wat weer extra handelingen zijn en wat tegen je gaat werken omdat natuurlijk er opeens wat gebeurd aan de andere kant 8)7

Stel je dan maar een klein diafragma in zodat je meer DOF krijgt en langere sluitertijden oplevert wat in donkere ruimtes niet echt ideaal is aangezien flitsen ook niet echt alles is :)

Toch je onderwerp in het midden houden en achteraf maar croppen.

Wat foto's voor de beeldvorming, 't licht werkte niet echt gigantisch mee overigens ;)

http://www.xs4all.nl/~jharting/Grillig

Bewust een vrij grovve selectie dus, 't is immers geen showcase. Exif info included overigens :)

Zelf heb ik nog niet echt lopen expirimenteren met bovenstaande opties, hoewel ik niet echt een fan ben van grote F-waardes dus dat zal um wel niet worden :P

*ben benieuwd naar de ervaringen / meningen :)

Edit:

Ohjah ik schiet met een d-SLR, de Canon 300D, m'n objectieven vallen in de lichtsterkere range (F2.8). Misschien wel handig ter referentie :P

[ Voor 8% gewijzigd door Jaymz op 30-06-2004 00:52 ]

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Op mijn D70 kan ik met 1 simpele beweging mijn veld kiezen met het kruis geval naast het beeldscherm. Wat je ook kan doen is je camera op singeshot focus zetten (dus niet op constant focus) focussen op de muzikant en daarna snel de compo kiezen die je wilt.

Voor de rest blijft er alleen handmatige focus over natuurlijk. Dan kan je helemaal zelf bepalen waar je op focussed :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

Er van uitgaande dat er genoeg licht beschikbaar is kan je met AI-Servo werken (ik mag toch aannemen dat je 300D dat heeft), als je snel kunt schakelen tussen de verschillende AF-Punten kan je hiermee snel bepalen waar te AF-en zegmaar.

Ik ben mezelf aan het aanleren om heel snel te worden met dat schakelen, maar soms laat je het AF-punt eenvoudigewg op het midden, of een stapje (of twee in mijn geval) naar "rechts' als je de camera kantelt :)

DOf laag houden, boven F/4 kom ik haast niet, mede omdat je daarmee wel de artiest scherp houd, maar de achtergrond flink blurred. (Bokeh dus ja)

Bericht hierboven

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:30

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Je kunt dit makkelijk bereiken door handmatig te focussen, of je ontspanknop half in te drukken (en te focussen op je onderwerp) en daarna je compositie te bepalen en de knop volledig in te drukken. Veel camera's houden dan hun focus vast, zeker als het niet te lang duurt voor je volledig afdrukt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 17:34

Pelle

🚴‍♂️

300D heeft wel AI Servo, maar die is niet handmatig aan te zetten. De camera detecteert zelf of je onderwerp beweegt, en schakelt aan de hand daarvan AI Servo in. Mijn ervaring is echter dat dit lang niet altijd goed gaat.
De recente firmware-hack voor de 300D lost dat op, en geeft de mogelijkheid om zelf de AI-mode in te stellen.
Gewoon snel na het scherpstellen je compositie bepalen, gaan met die banaan en maar veel foto's maken in de hoop dat er goeie tussen zitten die ook nog scherp zijn, wat achteraf extra uitzoekwerk oplevert.
Eerst compositie bepalen, daarna focuspunt selecteren (als je onderwerp buiten het midden valt), focussen en meteen afdrukken.