Versterker: eerst opwarmen voor vol blazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.303 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb samen met iemand anders een drive-in show, met daarbij uiteraard horend een versterker. Mijn vraag is nu, is het verstandig om eerst op een gematigd volume te draaien alvorens vol te "blazen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56

Thandor

SilverStreak

Lijkt mij dat dat geen effect heeft. Een versterker heeft toch condensators om de "plotselinge" kracht op te vangen :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:35
Ik weet niet of het slecht is om koud gelijk vol vermogen te vragen, iets in mijn denkt van wel. Enige wat ik je wel kan vertellen is dat bij mijn versterker, hij beter klinkt als hij op temperatuur is. Daarom laat ik hem altijd even opwarmen en bijkomen van het uitstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Onzin.
Een beetje versterker kompenseert voor temperatuurschommelingen. Behalve als het om een buizenversterker gaat, die willen koud niet echt werken

=/\= System Status =/\=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:55
Voor je amp zal het niet veel uitmaken. Je speakers in laten spelen is wel belangrijk. Deze dingen worden namelijk ook warm en kunnen minder goed tegen drastische tempratuurswisellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je gelijk op vol vermogen draait warmt de versterker wat sneller op maar daar kunnen ze prima tegen. Wij hebben vroeger ook een drive-in gehad met renkus-heinz amps en die gingen altijd gelijk voluit. Als je je set een beetje wil behouden dan zou je bv alles onder de 25Hz weg kunnen halen met je eq. Dit scheelt een hoop vermogen en speakerslag waar je toch vrij weinig aan hebt. Zoals jappo ook al een beetje aangeeft zal door extreem lage frequenties de spreekspoel snel te warm worden en dan sloop je de boel veel sneller.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Mijn oude versterker heeft een "warming up" lampje maar die is meestal na 10 seconden uit dus kan me niet voorstellen dat die hem letterlijk op temperatuur brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Pixal schreef op 29 juni 2004 @ 23:23:
Mijn oude versterker heeft een "warming up" lampje maar die is meestal na 10 seconden uit dus kan me niet voorstellen dat die hem letterlijk op temperatuur brengt.
Is dat niet gewoon de inschakelvertraging, heb namelijk nog nooit van iets gehoord als een opwarmcyclus voor een normale amp. Misschien dat een tube amp er baat bij zou hebben, maar daar laat ik me verder niet over uit aangezien ik er geen persoonlijke ervaring mee heb :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Atgast schreef op 30 juni 2004 @ 00:12:
[...]

Is dat niet gewoon de inschakelvertraging, heb namelijk nog nooit van iets gehoord als een opwarmcyclus voor een normale amp. Misschien dat een tube amp er baat bij zou hebben, maar daar laat ik me verder niet over uit aangezien ik er geen persoonlijke ervaring mee heb :)
dat zal t zijn dan ja, preheat staat er bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet wel dat versterkers slecht tegen hitte kunnen en ze veel langer heel blijven als je ze lekker koel houd. Maar dat ze eerst op temperatuur moeten komen is onzin naar mijn id. zelfde voor speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 01:20:
Ik weet wel dat versterkers slecht tegen hitte kunnen en ze veel langer heel blijven als je ze lekker koel houd. Maar dat ze eerst op temperatuur moeten komen is onzin naar mijn id. zelfde voor speakers.
Je hebt wel gelijk. Maar bijna iedere zich zelf respecterende amp fabricant zet haar versterker zo in elkaar dat ze in de protect knalt als die te warm wordt.
Versterkers gaan (bijna) nooit stuk door hitte problemen. Mocht dit wel gebeuren dan heb je of een butamp of een fabrieksfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Het is wel lekker om tijdens het opbouwen eerst je geluid te installeren en dan ff een cd'tje op te zetten tijdens het ophangen van de lampen en de afwerking. Kan je PA warm draaien en hoor je gelijk evtentuele onvolkomenheden. In het begin van het feestje is het vaak wat rustiger dus kan je gaandeweg naar hoger volume opendraaien.
Voor wat betreft de electronische eigenschappen van de apparatuur: de halfgeleiders hebben bij hogere temperatuur vaak een iets andere eigenschap, maar bij disco hoor je dat niet echt. Ik hoor het verschil in Tivoli niet tussen een koude en een warme amp.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jappo112 schreef op 30 juni 2004 @ 01:37:
[...]

Je hebt wel gelijk. Maar bijna iedere zich zelf respecterende amp fabricant zet haar versterker zo in elkaar dat ze in de protect knalt als die te warm wordt.
Versterkers gaan (bijna) nooit stuk door hitte problemen. Mocht dit wel gebeuren dan heb je of een butamp of een fabrieksfout.
[OFF-TOPIC-MODE]
Bij zelfbouw ligt dat net even wat anders.
En een amp die 40 graden word gaat wel degelijk langer mee als een amp die 60 graden word. Vandaar dat ik in een van "mijn" zelfbouw amp ook vrij ruim bemeten koel blokken heb. Deze amp heeft mn pa zelfs nog gebruikt en is inmiddels zon 25 jaar oud en doet het ook nog perfect.

Fabricanten gaan meestal uit van de standaard koeling en standaard levens duur.
iets wat ze wel moeten doen omdat ze anders hun eigen glazen in gooien en niemand meer hun spullen koopt. Maar dat betekend nog niet dat je dat als zelfbouwer zou moeten doen.

[ON-TOPIC-MODE]
Verder heb je wel gelijk. Maar naar mijn idee wil je ook niet graag dat een amp in protect mode gaat als jij lekker aan het draaien bent op een feestje.
aangezien je dan geen of minder geluid heb. Buiten het feit dat je natuurlijk wel je spullen heel wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou de versterker niet warmdraaien, maar eerst even een tijdje uit laten staan en een beetje laten wennen aan de omgevingstemperatuur!!! Vooral als de versterker uit een koude auto gehaald wordt en in een warme ruimte wordt gezet ...
Hierdoor krijg je condensvorming die ervoor zou kunnen zorgen dat het voedingsgedeelte van je versterker opblaast...
Zo hebben wij ooit een Quadje opgeblazen.... beestje laten repareren en draait nu weer als een tierelier....

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:51
haggard schreef op 30 juni 2004 @ 09:33:
Ik zou de versterker niet warmdraaien, maar eerst even een tijdje uit laten staan en een beetje laten wennen aan de omgevingstemperatuur!!! Vooral als de versterker uit een koude auto gehaald wordt en in een warme ruimte wordt gezet ...
Hierdoor krijg je condensvorming die ervoor zou kunnen zorgen dat het voedingsgedeelte van je versterker opblaast...
Zo hebben wij ooit een Quadje opgeblazen.... beestje laten repareren en draait nu weer als een tierelier....
hier kan ik mij beter in vinden als de rest die denkt dat het nut heeft om je versterker eerste te laten opwarmen.
Het maakt voor de componenten in je versterker niet zo veel uit of ze meteen warm worden of geleidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 30-06-2004 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
haggard schreef op 30 juni 2004 @ 09:33:
Hier heb je absoluut gelijk in! Dit geld overigens voor alle apparatuur. Voorbeeld: laatst had ik een klus in een zwembad, buiten was het pakweg 18 C en binnen 28 C met een luchtvochtigheid waar je U tegen zegt. Je probeert je apparatuur wel stapsgewijs het pand in te laten gaan (eerst de gang, balie, trap op, weer een hal en dan pas het echte zwembad). Maar je voorkomt niet dat er alles supervochtig wordt. Het duurde daar ongeveer 1,5 uur voordat alles geacclimatiseerd was. Je wilt niet dat er in een keer allemaal vonkjes uit je moving head springen, of dat je conus van de speaker dusdanig nat is zodat hij scheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb een voortrap van Musical Fidelety en monoblokken amp avm... De voortrap heeft poten die bij het aanzetten ervan rood worden en vervolgens oranje. Zodra de voortrap ongeveer een halfuur tot 40min aanstaat, worden de poten blauw en is de voortrap op temperatuur. Ze mogen zeggen wat ze willen. Pas als het warm is, draai ik de volumeknop naar mijn gewenste volume... Ieder zijn ding. Het is altijd beter om op te warmen. Kan geen kwaad en de zon warmt ons ook op. Hahaha🐌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo oude koeien uit de sloot halen ☺ . Hoop dat de TS wat heeft aan het antwoord 13 jaar na dato.

Sommige van de huidige Tweakers waren nog niet eens geboren toen de vraag werd gesteld. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2017 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:15
En dan te bedenken dat zo'n voorversterker helemaal niet met grote vermogens werkt |:(
Zie het verkleuren van de voetjes maar als een audiofiele gimmick om precies de reden die je zelf aangeeft (het belangrijk laten lijken). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mmm, 13 jaar later dit topic omhoog schoppen... niet zinvol dus op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.