Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]Keyboard kabel repareren (ps2)

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:13
Ik heb hier een Keyboard liggen die ik probeer te repareren, maar kom er niet helemaal uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.keyovation.com/ergonomics/product/keyboard_images/keyboard.gif
Namelijk, heb een goldtouch keyboard van iemand gekregen, alleen de PS/2 stekker is kapot, de pootjes zijn dusdanig verbogen dat ik zelfs na verwoede pogingen ze niet meer recht heb kunnen krijgen.

Nu had ik nog een Microsoft Internet Keyboard liggen die kapot is, en daar zat wel een goeie kabel aan. Dus makkelijk zou je denken, de kabel daar afhalen en op het goldtouch keyboard solderen. echter, nu kom ik er niet uit, omdat de draadjes in de kabel verschillende kleuren hebben. Hieronder zal ik het even laten zien:

de stekker, omdat de goldtouch kapot is/was heb ik deze opengesneden en gekeken hoe het zit:
Afbeeldingslocatie: http://panda.cs.ndsu.nodak.edu/~achapwes/PICmicro/PS2/spindin.JPG
code:
1
2
3
4
5
6
1: rood (data)
2: -
3: geel (gnd)
4: groen (vcc)
5: bruin (clock)
6: -

en dan zit er nog een los draadje wat de aarde is naar het omhulsel van de kabel en uiteindelijk de metalen 'ring', de buitenkant van de stekker.

bij de Microsoft kabel zitten er de volgende kleuren in:
code:
1
2
3
4
5
- wit
- rood/roze
- bruin
- zwart
- aarde

wat ik heb gedaan is de rood/roze op de plaats van de rode solderen, bruin op bruin, wit op geel, zwart op groen. (op de printplaat)
echter dit werkt niet. de numlock werkt wel alleen ik kan niet typen in windows en geen enkele toets werkt verder.

Nu zou ik graag willen weten wat de juiste lay-out is en op welk punt ik welk draadje moet solderen.
op de goldtouch printplaat zijn de 'punten' aangegeven als volgt:
(de kabel van Goldtouch zelf klopte hier dus ook mee, en nee ik kan niet aan een nieuwe kabel komen helaas)
code:
1
2
3
4
yellow - FB4 - GND
red - FB2 - DATA
brown - FB1 - CLOCK
green - FB3 - VCC

kan iemand mij hiermee helpen? zou mooi zijn want het is namelijk een erg fijn typend keyboard!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Pak een multimeter en meet de draadjes door zou ik zeggen...

teken op een stuk papier (gewoon a4 ofzo) een lekker grote versie van de connecor (zo'n zelfde plaatje als dat je net al liet zien voor de goldtouch

En sluit het zo aan....

Bij gebrek aan multimeter:
Een 9v batterij, een paar stukjes draad en een fietslampje doen het goed hoor ;)

• Boeie
ohja verrek!
dat is een goed idee :)
gelijk doen... nu nog mn multimeter vinden :P

• RIVDSL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 16:34
Als de numlock werkt zitten Vcc en Gnd waarschijnlijk wel goed. Ik zou data en clock daarom omdraaien.

p4 1,7 ghz, gigabyte 8IE, 768 MB DDR, Leadtek Geforce2 64mb AGP tv-out, Western Digital 80 gb 7200 rpm 2mb cache, HP CD-Writer+ 8290 4x/4x/24x, NEC ND-1300A, Creative Inspire 5300

• Boeie
dat is helaas niet de oplossing. heb het geprobeerd, werkt ook niet.
ga morgen de draadjes wel doormeten, dan kom ik er vanzelf achter!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zorg dat de Ground goed zit (dit herken je aan een groot oppervlakte en als je de - van de elco's volgt :) )
Daarna heb je 9 mogelijkheden voor de andere aansluitingen. Als je 5 volt op je clock zet is het geen enkel probleem, want het is toch allemaal TTL niveau :)
Test het wel even op een oude PC waarvan de PS2 evt kapot mag, want er is een kans dat je je PS2 eruit blaast.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Atlas schreef op 30 juni 2004 @ 00:35:
Test het wel even op een oude PC waarvan de PS2 evt kapot mag, want er is een kans dat je je PS2 eruit blaast.
Das weer geen testen he :P dat is slopen gewoon doormeten, want meten = weten :+

• mipviwawes
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
He Boeie! (Pim hier :))

Ben je al verder met je keyboard want ik zit namelijk met hetzelfde probleem :)

Ik heb een PS2/COM stekkertje open gemaakt, en kwam het volgende tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
PS2  COM
 1            
 2    9
 3    5
 4    6
 5
 6    8

!! Daarbij was COM 6 doorgelust naar COM 3 !!

Ik kwam hier de volgende beschrijving tegen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
9 pin   25 pin   name  description
  3        2      Tx   Transmit Data
  2        3      Rx   Receive Data
  7        4      RTS  Request To Send
  8        5      CTS  Clear To Send
  6        6      DSR  Data Set Ready
  5        7      GND  Signal Ground
  1        8      DCD  Data Carrier Detect
  4       20      DTR  Data Terminal Ready
  9       22      RI   Ring Indicator

Ik zou dan voor de PS2 uitkomen op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
PS2  Naam  Omschrijving
 1
 2     RI   Ring Indicator
 3     GND  Signal Ground
 4     DSR  Data Set Ready OF Tx  Transmit Data
 5
 6     CTS  Clear To Send

[ Voor 82% gewijzigd door mipviwawes op 01-07-2004 22:03 . Reden: Verhaal erbij gezet ]

• Boeie
sugadaddy. ik snap er niks van die PS2 lay-out.
heb nu alle draden doorgemeten en alles naar mijn mening goed aangesloten. en nu werkt het nog niet. zal het keyboard weer openhalen, en als het me dan echt niet lukt, gooi ik hem wel weg ofzo.

• mipviwawes
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
Boeie schreef op 03 juli 2004 @ 12:54:
sugadaddy. ik snap er niks van die PS2 lay-out.
heb nu alle draden doorgemeten en alles naar mijn mening goed aangesloten. en nu werkt het nog niet. zal het keyboard weer openhalen, en als het me dan echt niet lukt, gooi ik hem wel weg ofzo.
Hoi,

Anders leg je hem ff bij Arne neer dan wil ik het ook wel een keer proberen.
Als het ons allebei niet lukt dan kan het gewoon niet ;)

Zoals trouwens eerder is vermeld, ligt je PS/2 pport er niet uit ??
Pagina: 1