Toon posts:

autoradio thuis inbouwen: welke kleur draden?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een autoradio met speakers gekregen maar ik heb nog geen auto en wil deze gewoon thuis aansluiten

misschien is dit niet de goede plaats om het te vragen maar ik kon het nietr echt vinden sorry.

ik heb op me radio een supply aansluiting en die is -ROOD- en een ground kabel -ZWART- en ik heb thuis een stekker met een bruine , blauwe en groen/witte , de groen witte is de aarde kabel, maar wat is bruine en blauw , + en - , en kan ik normalen netspanning op me autoradio aansluiten zonder beschadiging

de thuis stekker waar ik over praat is een verlengkabel waar ik een deel heb afgeschroefd zodat ik nu een stekker heb aan de ene kant en die losse draden aan de andere kant.

ik hoop zo genoeg info te hebvben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

je wilt 220 op een autoradio zetten? Dat gaat niet werken, die werken op 12v. Dan zal je iets van een omvormertje moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sick Nick schreef op 29 juni 2004 @ 21:21:
je wilt 220 op een autoradio zetten? Dat gaat niet werken, die werken op 12v. Dan zal je iets van een omvormertje moeten gebruiken.
Inderdaad...als je er nu 220 op zet, dan is het gedaan met je auto radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik zo`n omvormer kopen? en hoe duur is dat dan

er zat een zekering op dus dat had niet gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zie op i-net alleen omvormers van 14 of 12 volt naar 220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:26

Dentheman

Zie signature

Je hebt ook adapters, en die gaan meestal van 1.2 tot 12 V

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 11:12
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 21:54:
waar kan ik zo`n omvormer kopen? en hoe duur is dat dan

er zat een zekering op dus dat had niet gebeurd
zeker wel dat de radio een optater gekregen zou hebben!!! Die zekering slaat door als de stroom boven een bepaalde waarde komt, niet wanneer de spanning boven een bepaalde waarde komt.

Je kan gewoon een 12V voeding gebruiken (als je zoekt naar een omvormer krijg je idd meestal andersom). Zelfs een pc-voeding is geschikt. Deze levert ook 12V. Zelf ooit een keer een pc-voeding gebruikt om een auto-koelbox aan te kunnen sluiten op mijn slaapkamer. Het idee was leuk, maar het hield niet genoeg bier koud voor 10 man...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

heb je geen oude PC voeding liggen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Laatst online: 29-09 22:15

DSK

boeiend...

idd, een oude AT voeding is ideaal hiervoor...
Indien je er geen meer liggen hebt, je kan er makkelijk aankomen uit dumppc's

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 20:29
Acculader werkt ook wel lijkt mij!

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
acculader??

van een telefoon bedoel je?

ik heb wel een oude voeding liggen, kan je die gewoon aansluiten op het stopcontact en dan je radio eropzetten? ik dacht dat je hem eerst moet zetten namelijk

kan ik niet een aftakking van me huidige voeding gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een acculader geeft niet genoeg ampere volgens mij...
Ik vind dat idee van die PC voeding beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Doe even een search, er zijn er hier meer die een autoradio op een pc - voeding hebben gezet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien moet je het aan iemand anders vragen? Als je met het idee komt om er 230 op te zetten....

Maar bij halfords hebben ze omvormers van mobitronic, hoef je er alleen maar een sigaretten-aansteker-stekker aan te zetten, kun je hem zo inprikken...
Alleen wel 39,95 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

Gister bij de kijkshop gezien,
eeb ac-adapter die had verschillende standen en ging tot 12V.

En was 6,95. Misschien kan je de draadjes daarvan ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de "oude bakkies"zenders zat ook een omvormer voor als je hem thuis wou aansluiten. Deze kan je zo onderhand gratis krijgen bij een bekende die er nog een heeft liggen. Je hebt ze in verschillende amperes maar voor alleen een radio met een paar speakers maakt het amperage eigenlijk niet uit. Ik heb dit ooit thuis ook aangesloten op zo'n voeding alleen had ik er ook een versterker met een dikke sub erop staan, alleen toen ik hem even echt wou laten beuken was de voeding dood gegaan. Maar hier zou jij geen last van hebben want alleen een radio trekt niet zoveel ampere's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 20:29
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 11:26:
acculader??

van een telefoon bedoel je?

ik heb wel een oude voeding liggen, kan je die gewoon aansluiten op het stopcontact en dan je radio eropzetten? ik dacht dat je hem eerst moet zetten namelijk

kan ik niet een aftakking van me huidige voeding gebruiken?
Bedoel 1 voor de auto!

Kunnen ook prima dienst doen voor een radio lijkt mij, soms kun je ze nog wel eens ergens voor een prikkie kopen.

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de echte omvormers zijn ook te koop bij de perry sport :P geloof ergens in de 50 euro dus is de moeite waard om te kijken naar een oude voeding :) ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al eens met een acculader een autoradio gevoed, maar dat gaf me een aardige brom door het geluid heen. Het is denk ik handiger om een oud accu op te sporen en die erop aan te sluiten. Een autoradio alleen kan tijden spelen op een accu van 40Ampère uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt ook een oude trein trafo opscharrelen. Zelf heb ik tijden een autoradio op de trafo van mijn legotrein gehad.
Tijdschakelaar tussen stopcontact en trafo, en ik werd 's ochtends netjes gewekt door mijn autoradio.
In principe zou elke 220->12 v trafo moeten kunnen werken, en bij allerlei apparaten zitten die dingen, dus je hebt vast wel iets thuisliggen

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:08
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 21:17:
Ik heb al eens met een acculader een autoradio gevoed, maar dat gaf me een aardige brom door het geluid heen. Het is denk ik handiger om een oud accu op te sporen en die erop aan te sluiten. Een autoradio alleen kan tijden spelen op een accu van 40Ampère uur.
De reden dat het systeem zo bromde ligt aan het feit dat in een auto tijdens het rijden de ACCU dienst doet als een grote condensator (om alle pieken en dalen uit te vlakken)

Als je aan je lader een oude accu (hoeft niet groot te zijn) hangt heb je een veel stabielere spanning en ook geen brom meer !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 17:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Aiolos schreef op 01 juli 2004 @ 11:49:
Je kunt ook een oude trein trafo opscharrelen. Zelf heb ik tijden een autoradio op de trafo van mijn legotrein gehad.
Tijdschakelaar tussen stopcontact en trafo, en ik werd 's ochtends netjes gewekt door mijn autoradio.
In principe zou elke 220->12 v trafo moeten kunnen werken, en bij allerlei apparaten zitten die dingen, dus je hebt vast wel iets thuisliggen
Helaas is dat niet helemaal waar... Die trein trafo's zijn best flink en kunnen dus behoorlijk wat Amperes leveren (heb ik vroeger ook gebruikt). Zo'n simpel adaptertje van 10 euro kan echter niet voldoende stroom leveren!

Je heb op zijn minst iets als een PC voeding nodig, of een echte goede voeding die voor dit soort dingen bedoeld zijn (en die zijn niet goedkoop).

Tip aan de TS: Als je er echt 220 aan wilde hangen, stop er dan mee, en laat het iemand doen met vertand, voodat je zelf aan de stroom hange :X (no offence)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je een adapter koopt, koop dan wel een flinke gestabiliseerde voeding, anders heb je kans dat die zekering er om de haverklap uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
deepspace schreef op 01 juli 2004 @ 12:45:
[...]
Helaas is dat niet helemaal waar... Die trein trafo's zijn best flink en kunnen dus behoorlijk wat Amperes leveren (heb ik vroeger ook gebruikt). Zo'n simpel adaptertje van 10 euro kan echter niet voldoende stroom leveren!

Je heb op zijn minst iets als een PC voeding nodig, of een echte goede voeding die voor dit soort dingen bedoeld zijn (en die zijn niet goedkoop).
Daar heb je gelijk in, maar als je de radio niet te hard aanzet, dan gaat het behoorlijk lang goed. Ik merkte zelf ook dat die treintrafo het niet altijd even leuk vond, maar dat was alleen als ik de radio voluit aanzette en dat gebeurde vrijwel nooit.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ff alles bij elkaar opgeteld!

wat kan ik nu doen!??

1. Een oude voeding.
-Aansluiten bij mijn huidige voeding of ook apart??

2. Mijn huidige voeding.
-Genoeg vermogen? en welke draden gebruiken?

3. Een omvormer.
-Waar te koop en watvoor types?

4. andere spullen?
-Liever niet gewoon simpel houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:56
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 20:22:
ff alles bij elkaar opgeteld!

wat kan ik nu doen!??

1. Een oude voeding.
-Aansluiten bij mijn huidige voeding of ook apart??

2. Mijn huidige voeding.
-Genoeg vermogen? en welke draden gebruiken?

3. Een omvormer.
-Waar te koop en watvoor types?

4. andere spullen?
-Liever niet gewoon simpel houden!
1. neem een aparte voeding.AT of ATX (bij ATX moet je de groene en een zwarte doorverbinden om de voeding te starten) je moet een rode en een zwarte draad gebruiken voor de 12 volt

2. niet dus

3. als je toch een voeding hebt liggen.........

4. wat ik heb gedaan is een ATX voeding genomen en de groene en zwarte draad afgeknipt en daar een schakelaar tussen gezet om de voeding aan en uit te zetten. Toen de rode en een zwarte draad gepakt en die aan de radio vastgezet en gaan met die banaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok harstikke bedankt ga het v.d week ff proberen te fixen, nog tips altijd welkom, ik heb in de faq al gezien hoe je het kan fixen maar als je nog tips hebt dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik eea zo eens door lees, zou ik ook overwegen om een multimeter te kopen om zeker te weten dat je 12 volt te pakken hebt. Krullend haar is best wel geinig, maar niet als dit door een kortsluiting is veroorzaakt.
Ken je niet iemand die iets van dit soort dingen begrijpt? No offence, maar stuk is kapot :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

arvidbeheerder schreef op 01 juli 2004 @ 20:34:
[...]

1. ....... Toen de rode en een zwarte draad gepakt en die aan de radio vastgezet en gaan met die banaan 8)
ehmmmmmmmmm rood = 5V

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-09 23:57
Idd, het moet de gele (+12) en de zwarte (gnd) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in mijn gebruiksaanwijzing staat geloof ik voltage 13,8 volt, ben nu niet thuis dus kijk zo wel ff na maar weet zeker dat dit geen 12 volt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

13.8 volt is de spanning die je accu heeft met een motor die loopt vanwege de dynamo, zodra je de motor uit zet valt de spanning naar rond de 12.5 a 13 als je accu nog een beetje goed is. De radio zal het echter gewoon blijven doen tot rond de 11.5 ofzo, daaronder is echt te laag en springt ie uit.
Pagina: 1