Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CRT] Hoe weet zo'n ding of ie aan een pc hangt?

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb hier en monitor staan (15" laser dingsel) waarvan de kabel kapot was gegaan, ondertussen gerepareerd enzo.

Nu gaat da ding op testmodus als ie niet aan een pc hangt als je 'm aanzet, dit vind ik erg vervelend, aangezien ik da ding als testmonitor gebruik, dus nu wil ik die monitor "foppen" dat deze altijd denkt dat er een pc aanhangt, en dus nadat je 'm aanzet en er geen pc aanhangt hij gewoon op standby modus gaat...

En dus vraag ik, hoe "kijkt" een monitor of ie aan een pc hangt?

Heb al veel pinouts doorgekeken maar niks gevonden wat dit kan zijn, alleen die monitor id pinnen misschien....

En op got kan ik er ook al niks over vinden

Heb ID3 (pin 15 op de stekker) al aan de ground gehangen, aangezien deze op veel videokaarten direct met de ground verbonden word, maar dit doet niks...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
ik gok dat er dan een paar ingangen 'zweven' (sync, video of id pennen)

Welke dat is ?? geen idee

Repareren doe je zo.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
zweven, als de pc uit staat? :S?

Het enige signaal wat ik nog niks voor heb kunnen vinden is id1 (pin 12), maar op een losgkoppelde vid kaart (waar een normale monitor ook op op standby gaat) heeft deze geen contact met een andere pin...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Krijgt een monitor geen "ga aan"-signaaltje om het testbeeld weg te zetten? Volgens mij is dat een plug&play-aangelegen iets. Misschien in die richting zoeken?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Pak 's een red nieuwe monitor, gewoon los, niet aangesloten....

Zet 'm aan (wel stroom aansluiten).

Nu zegt ie dat ie niet aangesloten is...

hang nu aan de videoaansluiting een losse videokaart (maakt niet uit wat, al is het een oud isa ding, heb het getest met een 8bit isa kaart uit 1988 :P)

De monitor vind nu dat ie aangesloten is en gaat op standby....

Het lijkt me sterk dat ze in '88 al pnp hadden op vga kaarten en toch snapt de monitor dat je 'm aansluit....

Maar hoe...?

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 29-06-2004 22:13 . Reden: typo's ]

Verwijderd

pak een pc zonder monitor, frot er voor de zekerheid een vga kaart in die stuk mag, en ga prutsen met je multometer. vind je ergens spanning, dan heb je je oplossing.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
:S het werkt ook als de pc niet aanstaat, lees me verhaaltje hierboven maar 's

Heb er een LOSSE ISA kaart aangehangen en toen vond ie al dat ie aangesloten was....

De kaart hoeft nieteens in een pc te zitten....

Verwijderd

ow dat bedoel je met los. sorry. ik dacht niet-onboard.

Verwijderd

Het is simpel. Er zijn in de connector op de videokaart en in de connector van de kabel een aantal pinnen die loopen met elkaar (ze vormen dus een circuit). Wanneer de monitor aangezet wordt checkt de monitor dus simpelweg of dat circuit werkt. Als het werkt (het cirkeltje is rond) gaat ie er vanuit dat er een videokaart aan hangt, en anders dus niet.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hij zal waarschijnlijk gewoon de weerstand tussen 2 pinnen meten, denk je niet? wellicht dat als je met de hand pinnen gaat connecten dat ie het dan ook als aangesloten accepteerd.

Hier is de pin-layout: http://www.epanorama.net/documents/pc/vga_bd15.html

Ja, precies zoals liefbeertje zegt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 29-06-2004 23:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Zou het kwaad kunnen om telkens eens 2 pinnekes kort te sluiten terwijl je monitor aan staat, maar unplugged met je kaart is? De kans lijkt me groot dat het wel kwaad kan, maar misschien dat iemand hier iets zinnigs op weet te zeggen :?

Multimeter en dan pinnekes doormeten vantevoren scheelt wellicht vuurwerk >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 23:06 ]

Verwijderd

Over VGA en standby is een tijd geleden al wat gezegt wat misschien wel handig is om door te nemen: [rml][ EL] Als de computer 5min idle is ccfls uitschakelen?[/rml]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
gunhead: dacht dat ik een duidelijk verhaal had :P

liefbeertje: zoiets zoek ik dus, maar heb de stekkers en videokaarten al doorgemeten en elk signaaltje wat ik kan vinden kortgesloten, maar het doet niks...

sjaakduhuuhl: eeh, hier staat alleen de standaard pinout in en hoe de videokaart bepaalt wat voor monitor eraan hangt (wat overigens nauwelijks nog gebruikt word) en die standby signalen heb ik hier niks aan.

Count_Grishnakh: Dit vroeg ik me ook af, wil het best proberen, maar wil ook weer geen risico lopen dat me net gefixte en goed werkende monitor doodgaat (want ik kan 'm eigelijk nu al niet meer missen :P)

euss: Hier heb ik niet zoveel aan.... het gaat erom dat de monitor in standby gaat als er juist geen pc aanhangt.... (ipv van testbeeld/no signal melding) wat ie normaal alleen doet als er wel wat aanhangt...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat de meeste videokaarten (volgens mij) meten is de 75 ohm impedantie op de RGB-pinnen. Knoop je R, G en B-lijntjes dus met 3 weerstandjes van 75 ohm aan de aarde en het zou opgelost moeten wezen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Stoney3K
  • Laatst online: 25-11 13:15

Stoney3K

Flatsehats!

Sprite_tm schreef op 30 juni 2004 @ 00:56:
Wat de meeste videokaarten (volgens mij) meten is de 75 ohm impedantie op de RGB-pinnen. Knoop je R, G en B-lijntjes dus met 3 weerstandjes van 75 ohm aan de aarde en het zou opgelost moeten wezen.
Dan wel de goeie aardes hè en niet alles aan GND maar rood -> rood aarde, groen -> groen aarde, enzovoort.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
maakt niet uit welke ground ik gebruik, in de monitor (en op de videokaart zelf) zitten ze direct doorverbonden...
Toen ik aan het meten was viel me die 75 ohm wel op, maar had niet gedacht dat dit zou bepalen dat ie daardoor op standby gaat.

Rest nog wel een punt: Gaat ie dan niet flippen op de 75 ohm als je 'm wel aan de pc hangt?

Simpele vervangingweerstandberekening zegt:
1/Rv = 1/R1 + 1/R2
1/Rv = 1/75 + 1/75
Rv = 75/2 = 37.5 Ohm... (De helft dus...)

Dit vind een monitor geen probleem?

• Stoney3K
  • Laatst online: 25-11 13:15

Stoney3K

Flatsehats!

SA007 schreef op 30 juni 2004 @ 02:22:
maakt niet uit welke ground ik gebruik, in de monitor (en op de videokaart zelf) zitten ze direct doorverbonden...
Toen ik aan het meten was viel me die 75 ohm wel op, maar had niet gedacht dat dit zou bepalen dat ie daardoor op standby gaat.

Rest nog wel een punt: Gaat ie dan niet flippen op de 75 ohm als je 'm wel aan de pc hangt?

1/Rv = 1/R1 + 1/R2
1/Rv = 1/75 + 1/75

Als je een los female-plugje maakt met drie weerstandjes die je direct aan de VGA-kabel van je monitor knoopt kun je geen fouten maken, dan moet je de weerstandsplug er wel afhalen voordat je 'm aan de PC knoopt.

En 37,5 Ohm zal waarschijnlijk geen probleem vormen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Krijgt een monitor niet net als een tv sinchronisatie pulsen?
Zou ook kunnen dat als er geen sinc pulsen aanwezig zijn dat hij dan pas standby gaat

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 22:59:
Het is simpel. Er zijn in de connector op de videokaart en in de connector van de kabel een aantal pinnen die loopen met elkaar (ze vormen dus een circuit). Wanneer de monitor aangezet wordt checkt de monitor dus simpelweg of dat circuit werkt. Als het werkt (het cirkeltje is rond) gaat ie er vanuit dat er een videokaart aan hangt, en anders dus niet.
Check dit is de reden....je hebt de monitor toch aan spanning hangen nou dan deze spanning word gebruikt om een circuit naar de graps card te vormen. Dit ziet je monitor als aangesloten dus springt ie uit zijn no-signal naar stand-by _/-\o_

Verwijderd

Laat dat gewoon in dat testbeeld, je kan hem toch aan en uit zetten, wat maakt het uit, alsof je hem 80 keer per dag aan en uit zet omdat je zoveel test met dat ding, of laat hem aan staan en draai dat ding weg van je zodat je t beeld niet ziet, ik zie het probleem eigenlijk niet hoor, waarom moeilijk doen als t makkelijk kan maar ja.. (volgens mij denk jij het andersom, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan....... |:( :/ )

Verwijderd

De meeste monitoren kijken of er zaagtand-signalen op de H-sync en/of V-sync staan. Als dit signaal er niet is, dan gaat hij in standby of in die mode waarbij te zien is dat er geen signaal aangesloten is. Oudere monitoren hebben deze functie niet, en tonen dan lichte storing op het scherm. Bij sommige monitoren is deze "greenmode" te disablen.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:06
Ik heb dit opgelost door er een analoog naar digitaal converter op te zetten. Dan denkt ie ook dat ie aangesloten is.

Als je kaart nu geen dvi/digitale aansluiting heet kop je er gewoon 2, dan ga je van analoog naar digitaal naar analoog. :P

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 09:34:
De meeste monitoren kijken of er zaagtand-signalen op de H-sync en/of V-sync staan. [...]
Dat klopt, maar daaraan kan de monitor alleen zien of 'ie daadwerkelijk beeld moet geven. Het 'not connected'-beeld geven de monitoren alleen als ze geen impedantie op de rgb-lijntjes zien, iirc.

TS: Je kan niet zomaar 3 extra weerstandjes van 75 ohm erbijhangen. Daarmee verneuk je je impedantie, wordt je beeld 2 keer zo donker en krijg je andere problemen. Maar what about een leuk adapter-achtig friemeltje met een schakelaar erop waarmee je de rgb-lijnen hetzij met een (evt. aangesloten) computer kan verbinden, hetzij met die 3 dummy-weerstanden? Is dat misschien een optie?

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 30-06-2004 11:44 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
dus het kan niet dat hiji gewoon altijd denk dat er een monitor aanhangt?

Jammer...

ik vind nl het testbeeld zeer vervelend

Zwart beeld met een soort raster erop, na een paar seconde precies hetzelfde maar dan inverse (wit beeld met zwarte lijnen)
even later weer andersom, heel vervelend dat knipperen...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SA007 schreef op 30 juni 2004 @ 02:22:

1/Rv = 1/R1 + 1/R2
1/Rv = 1/75 + 1/75

Als je 2 monitors met een cheap ass splitter parralel zet gebeurt er hetzelfde.
maareuh wie zegt dat 1K of mischien wel 10k niet genoeg is om iets te detecteren.

dan heb je ook minder impedantie"problemen"

Iperf

Pagina: 1