Zelfbouwen actief/passief Subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ik heb al heel wat forum's afgeschuimd, onder andere dit, en gelezen tot ik erbij neerviel. Ik vond hier en daar wel wat antwoorden op vragen en ook antwoorden op vragen die me nog niet waren opgekomen. Maar ik heb lang nog niet alles. Daarom heb ik besloten om me uiteindelijk maar in te schijven in dit forum.

Ik zou graag een subwoofer maken, ik twijfelde tussen passief en actief, maar ik denk dat ik voor actief ga gaan, omdat ik dan zelf het frequentiegebied kan bepalen zonder al die verliezen die bij passief wel voorkomen. Ook door mijn beperkte versterker ben ik gedwongen om voor actief te gaan. Het actieve gedeelte is geen probleem omdat ik namenlijk electriciteit-electronica volg, ik ga wss gaan voor het zelfbouwpakket van bmm electronics (http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=1171), maar ik twijfel of deze wel voldoende vermogen kan leveren, anders zou ik voor het zelfbouwversterker"tje" gaan van elektuur, maar deze is veel te zwaar denk ik. deze levert 500W rms en is zeker niet goedkoop, het project noemt Titan 2000, dit klinkt voor velen wss bekent in de oren. Maar enfin dit zal ik wel weten op te lossen. Want dat is eigenlijk niet wat ik wil vragen.

Ik zou graag en redelijke woofer willen, dat wil zeggen goed kwa prijs/kwaliteit verhouding, want ik ben niet van om daar 1000€ in te steken. Ik wil graag een woofer die zeer strak klinkt, ik heb gelezen dat dit dan zeker in een gesloten kast moet klopt dit? Ik heb ook gelezen als ik de woofer naar de grond richt dit ook niet bevorderend is voor de strakheid van mijn bass. Mijn vraag is wat voor een woofer ik best zou nemen, en moet de Xmax juist groot of klein zijn voor een strakke bas? En moet ik mijn woofer helemaal volproppen met wol? Of moet deze helemaal leeg zijn? Lijmen moet ik zeker maar moet dit met silicone of gewone houtlijm? Ik heb eigenlijk totaal geen idee hou ik zo een woofer degelijk uitvoer. Het is vooral de constructie die mij tegenhoud. Wss laat ik hem lakken ofzo bij de garagist om hem er mooi te laten uitzien. EN mijn planken laat ik doen in een doe het zelf zaak, maar moet ik mijn hoeken van mijn houtplanken dan zelf nog op 45° zagen? want ik heb nl geen superzaag ofzo, een gewone decoupeerzaag heb ik en een bandschuurmachine waar er iets aan scheelt maar dat komt wel in orde.

Welk volume moet ik nemen voor een goede strakke bas te hebben? Liefst niet te groot want het mag niet een zicht opslor :P pend element zijn in mijn kamer :p

Voila ik heb nog vele vragen maar ik hoop dat jullie beried zijn om deze alvast te antwoorden, daarna zien we wel.

Ik heb hier a een zeer uitgebreid artikel gelezen over subwoofers maar zoals ik zei niet alles weet ik nu door dit te lezen.

Groeten

Lim@

p.s.: niet letten op mijn typfouten, kmoest mij een beetje haasten.

[ Voor 4% gewijzigd door Lima op 29-06-2004 22:48 . Reden: veel typfouten zijn weg ]

Techno>Music

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, het bekende probleem: welke woofer? Een standaard antwoord bestaat natuurlijk niet. Ten eerste: je wil geen 1000,- uigeven, maar wat dan wel?

Die amp zou ik niet direct aanraden, je moet dan nog zelf actieve filters maken, volumeregeling, fasedraaing. Verkijk je niet op het vermogen! 150 tot 300W is meer dan zat voor normaal gebruik. Koop voor hetzelfe geld gewoon een DT-300 of HS-200 ofzo. Die hebben alles al in zich, en hebben zich al bewezen.

Tja, wat beterft de woofer kan ik je de Adire Shiva aanraden (die heb ik zelf), maar ook de peerless XLS 12 (eventueel met slave) is ook een leuek woofer. Het ligt geheel aan je budget natuurlijk.

Wat betreft kast volume: eerst een woofer uitzoeken, en dan pas nadenken over de kast. Bij het uitzoeken van de woofer moet je dan wel al weten hoe groot je kast maximaal mag worden natuurlijk.

Wat bedreft constructie: Lijmen werkt prima, zagen laat je doen bij de doe het zelf zaak, en later kun je in de binnenkant de naden dichtkitten. Vulling is aan te raden. Hoeveel je nodig hebt moet je een beetje experimenteel ervaren.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik heb zomaar het idee dat het budget wat lager ligt. Maar goed als het budget rond de 500 a 600 euro ligt dan is een DT300/Shiva een hele mooie optie. Je kan de Shiva in een 60 liter gesloten behuizing steken daarmee zul jee een mooie output hebben voor HT en voor muziek.

Ik zou de platen niet in verstek maken maar gewoon recht bevestigen zeker als je niet zoveel ervaring met houtbewerken hebt.

Als je mdf wilt lakken kan je zelf met vloeibaar mdf en veel schuren een prima resultaat krijgen.

Vergeet ook niet een marix brace te maken om de kast zo stevig mogelijk te maken.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 21:47:
Ik heb zomaar het idee dat het budget wat lager ligt. Maar goed als het budget rond de 500 a 600 euro ligt dan is een DT300/Shiva een hele mooie optie. Je kan de Shiva in een 60 liter gesloten behuizing steken daarmee zul jee een mooie output hebben voor HT en voor muziek.

Ik zou de platen niet in verstek maken maar gewoon recht bevestigen zeker als je niet zoveel ervaring met houtbewerken hebt.

Als je mdf wilt lakken kan je zelf met vloeibaar mdf en veel schuren een prima resultaat krijgen.

Vergeet ook niet een marix brace te maken om de kast zo stevig mogelijk te maken.
Amai, ik ben verschoten van de reactie, maar ik wist zeker dat jij hier op ging reageren want op jouw site staat wel een superprachtexemplaar van een woofer zeg >:)
Mijn budget is idd 500-600€
En ik weet mijn god niet wat jullie hier zeggen, wat is de shiva woofer? want zonder een link van de "shiva" woofer ben ik niet veel. ik veronderstel dat mdf zo van dat mat hout is precies of je het kan breken klopt dit? net alsof het allemaal superkleine vezels zijn die ana mekaar plakken. (geen vezelplaten dus)
Wat is vloeibaar mdf? Een blinkende verf?
En een marix brace dat snap ik ook niet goed.

In elk geval bedankt voor de snelle reacties echt bedankt khoop dat jullie me wat links kunnen geven met wat pictures erop, en wat specs. Heeft de xmax by the way iets te maken met de strakheid van de bas?

Een inhoud van 60Liter zou ik prima zien zitten, en een actief systeem kopen i.p.v zelfbouwen ook, het komt miss zelfs goedkoper uit, alleen zullen de specificaties wat minder zijn, maarja dat neem ik erbij.

grtzzz,
Lim@

edit:

ik heb ene makker die houtbewerking doet in beroeps miss kan die mij wat helpen met dat verstek???of raden jullie me dat niet aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Lima op 29-06-2004 22:50 ]

Techno>Music

Verwijderd

Bij een gesloten behuizing maakt de Xmax uit hoe hard de woofer relatief kan spelen. Hoe hoger de Xmax (konus uitslag) hoe harder het geluid.

De Shiva is een type woofer van het merk Adire. Op hun site kun je tussen verschillende ontwerpen kiezen. ( www.adireaudio.com ) De shiva heeft een hoge prijs kwaliteit verhouding. Als je graag een gesloten behuizing wilt maken zou je ook naar de grotere broer de Tempest kunnen kijken. De shiva moet je wel kunnen halen voor 160 - 180 euro. de tempest zal rond de 250 liggen denk ik. Het voordeel van de Shiva is dat deze geschikt is voor zowel br als gesloten. De tempest neigt wat meer naar gesloten behuizingen.

Maar je zou ook een stereo opstelling kunnen maken met bv 2 shiva's en 2 wat goedkopere amps zoals bv de XXL. Dit zal een beter resultaat geven als een mono subwoofer maar het kost ook meer plaats.

Met het budget zou je ook naar een setje XLS12 + 12"passief membraan kunnen kijken. een paar goeie websites:
http://www.klingtgut-lsv.de/
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm
http://www.ls-wagner.de

Bij de laatste website heb ik mijn Shiva besteld.

Over het versterker gedeelte. Tja een DT300 kost +/- 300 euro en daarvoor krijg je 300 watt aan 4 ohm en een prima 3e orde filter en een bass eq. Prima apparaat in luchtdichte behuizing.
Ga je voor de geluidskwaliteit dan kun je beter een HS200 nemen die heeft een 4e orde filter at net even wat strakker is. Nadeel is dat je wat minder vermogen hebt en dat je zelf een behuizing moet timmeren in de kast omdat deze op een plaat gemonteerd is.

Hoeken in verstek is een beetje overbodig lijkt me. MDF is idd Medium Density Fiberboard. Dit spul is zo zacht als boter en laat zich prima schuren/schafen/frezen. Dus het afwerken is kinderspel met de juiste tools.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 23:03 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op 29 juni 2004 @ 22:45:
[...]

Amai, ik ben verschoten van de reactie, maar ik wist zeker dat jij hier op ging reageren want op jouw site staat wel een superprachtexemplaar van een woofer zeg >:)
Mijn budget is idd 500-600€
En ik weet mijn god niet wat jullie hier zeggen, wat is de shiva? want zonder een link van de "shiva" woofer ben ik niet veel. ik veronderstel dat mdf zo van dat mat hout is precies of je het kan breken klopt dit? net alsof het allemaal superkleine vezels zijn die ana mekaar plakken. (geen vezelplaten dus)
Wat is vloeibaar mdf? Een blinkende verf?
En een marix brace dat snap ik ook niet goed.

In elk geval bedankt voor de snelle reacties echt bedankt khoop dat jullie me wat links kunnen geven met wat pictures erop, en wat specs. Heeft de xmax by the way iets te maken met de strakheid van de bas?

Een inhoud van 60Liter zou ik prima zien zitten, en een actief systeem kopen i.p.v zelfbouwen ook, het komt miss zelfs goedkoper uit, alleen zullen de specificaties wat minder zijn, maarja dat neem ik erbij

grtzzz,
Lim@
Als je niet weet wat een Shiva is, dan heb je ook niet goed op GoT rond gekeken denk ik zo :+ (tip: http://www.adireaudio.com ) Ook dingen als wat MDF en bracings kun je makkelijk vinden als je wat subwoofer topic doorneemt! Vloeibaar MDF is gewoon een soort vuller die heel erg op MDF lijkt, zo kun je schroefgaten mooi afdekken (ook dat is te vinden hier)

Xmax heeft weinig met de strakheid van een woofer te maken. Het is de maximale excursie die een woofer kan maken. Hoe meer excursie hoe meer druk de woofer kan genereren (i.c.m nog wat andere factoren). (ook dat is zonder problemen te vinden op GoT, en zeker met google).

Staar je verder niet blind op de specs van die zelfbouw amp's. De moeite die je moet doen om daar een subamp van te maken is best wel flink. Daarnaast heb je ook nog een ringkern nodig en een voeding. Dan is je budget al snel op. Al die Watts zul je niet nodig hebben.

Ik heb toch het idee dat je niet zo heel veel research hebt gedaan! Begin hier niet aan voordat je een beetje weet wat je aan het doen bent!

Nog wat tips:
- http://www.diysubwoofers.org/
- http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 29-06-2004 23:04 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
deepspace schreef op 29 juni 2004 @ 23:00:
[...]

Als je niet weet wat een Shiva is, dan heb je ook niet goed op GoT rond gekeken denk ik zo :+ (tip: http://www.adireaudio.com ) Ook dingen als wat MDF en bracings kun je makkelijk vinden als je wat subwoofer topic doorneemt! Vloeibaar MDF is gewoon een soort vuller die heel erg op MDF lijkt, zo kun je schroefgaten mooi afdekken (ook dat is te vinden hier)

Xmax heeft weinig met de strakheid van een woofer te maken. Het is de maximale excursie die een woofer kan maken. Hoe meer excursie hoe meer druk de woofer kan genereren (i.c.m nog wat andere factoren). (ook dat is zonder problemen te vinden op GoT, en zeker met google).

Staar je verder niet blind op de specs van die zelfbouw amp's. De moeite die je moet doen om daar een subamp van te maken is best wel flink. Daarnaast heb je ook nog een ringkern nodig en een voeding. Dan is je budget al snel op. Al die Watts zul je niet nodig hebben.

Ik heb toch het idee dat je niet zo heel veel research hebt gedaan! Begin hier niet aan voordat je een beetje weet wat je aan het doen bent!

Nog wat tips:
- http://www.diysubwoofers.org/
- http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd
Ik heb wel echt research gedaan!Maar ik kon idd wel zoeken of die xmax met de strakheid iets te maken had, dat is waar :|
Maar hier krijg ik het antwoord zeker in het nederlands en deftig uitgelegd dus liever hier. Maar ik heb echt wel wat research gdn.

Toch bedankt voor de tip, en op die bovenste site ben ik veel gebotst, het is een goeie gids!

Techno>Music

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

misschien een beetje flauw om mijn eigen topic te spemmen..

maar ik ben nu bezig met een bass exciter; lekker klein en komt goed laag:
DIY time!! bouw van een BX10 (pics!)

Wise enough to play the fool

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
is niet zo erg he ik kan er maar van leren, nu weet ik einelijk wat een slave is :p

Die shiva en tempest lijken me wel aantrekkelijk :p, haalt die tempest echt 15 Hz?! Of moet ie dan in een kastje van 100Liter gesloten/open/slave ???

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op 30 juni 2004 @ 11:04:
is niet zo erg he ik kan er maar van leren, nu weet ik einelijk wat een slave is :p

Die Shiva en tempest lijken me wel aantrekkelijk :p, haalt die tempest echt 15 Hz?! Of moet ie dan in een kastje van 100Liter gesloten/open/slave ???
Hier nog een oud topic van mij waar veel info in staat, ook de afweging zelfbou/kant en klaar amp, maar ook veel over de shiva: [rml][ DIY] subwoofer(tje), hulp nodig[/rml] . Ik hoop over twee weken zo ver te zijn dat ik eindelijk tijd heb om af te werken ;)

Tja, wat bedoel je met: "haalt ie de 15 Hz".... Iedere woofer haalt dat wel, vraag is hoe hard die dan kan spelen... Die 15 Hz haalt de Tempest idd wel met een behoorlijk aantal dB's. Echter heb je dan een kast nodig van een litertje of 300, en niet gesloten maar BR. Daarnaast is de groepdelay dan vreselijk hoog. Ook in een gesloten kast heb je een litertje of 100 (minimaal) nodig om een lekker strak geluid te krijgen. De diepgang is dan wel een stuk minder, maar ik kan je vertellen dat dat niet echt een probleem is (zeker niet als je de room gain er nog bij optelt). De Shiva heeft een flink stuk minder volume nodig en komt voor de meeste toepassingen ook meer dan diep genoeg!

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ahzo, maar ik wil gen grote kast niet te groot, dus 100 liter lijkt me wat veel, 60 liter zou al voldoende zijn denk ik. Maar ik wil de kast-groote gerust aanpassen als ik dan een strakkere bas krijg, dus volgens jou is 100 Liter echt wel een minimum. Nuja zal er een over denken. Ik ga meteen een de gegevens eens intypen en een simuleren. Met de gegevens van de tempest krijg ik een bobbel die uitsteekt bij mijn grafiek, kan dit?Ik heb namelijk mijn Z uitegerekend door Wortel(Re²+Le²) dit is toch goed? Nuja ik weet niet of die bobbel correct is. En wat is group delay? Want daar hebben jullie het veel over?

Grtzz

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Pak winISDpro! Daar zitten de gegevens van de Tempest en de Shiva (wel een oudere versie, maar zou je ff kunnen aanpassen) al in! Handmatig uitrekenen is helemaal niet leuk natuurlijk :+

Group delay is eigenlijk de delay die de bass achter komt te liggen. Die wil je zo laag mogelijk houden, anders wordt het ook boomerig en dus niet meer strak!

Verwijderd

WinISD rekent alles voor je uit. Van Xmax verbruik tot groupdelay to poortwindsnelheid etc.

De Tempest is (ietsje) meer geschikt voor in een gesloten behuizing. In 80 liter zou hij het mooi doen. Maar goed een shiva kan idd mooi in een 60 liter gesloten kist. Al zal de Tempest met veel minder Xmax te gebruiken hetzelfde SPL halen en dus met minder THD spelen. Wat je ook kiest het is allebei mooi :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 18:57 ]

Verwijderd

als je 's een shiva wilt beluisteren:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/919227/0

is waarschijnlijk wel een stukkie rijden voor je, maar wel heel goed om indrukken op te doen.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
ja kheb het al gezien ben wel geinteresseerd, maar waar is nijmegem?Ligt dit in nederland?

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op 30 juni 2004 @ 22:58:
ja kheb het al gezien ben wel geinteresseerd, maar waar is nijmegem?Ligt dit in nederland?
Zekers, midden oost Nederlands zo ongeveer (maar dan meer richting zuiden)... Check anders ff de landkaart.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ik heb het gevonden, maar dat is veel te ver, ik heb nog geen rijbewijs enneuh men pa zal me zeker niet willen voeren dus dat is uitgesloten. Verder ben ik nog lekker veel subwoofers aant simuleren in dat programma, voor te kijken de welkste nu de beste curce heeft. Maar kan iemand me uitleggen wat die spl grafiek is? En ik voer de gegevens van die speakers altijd zelf in want ik weet niet of die wel juist in zijn bib zitten.

grtzzz

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik vertrouwe de gegevens in de bibliptheek vaak eerder dan dat wat je vind op internet (en is vaak completer).

SPL is gewoon het aantal dB dat de speaker bij een beaalde frequentie speelt, bij een bepaald wattage. Hoe meer SPL, des te harder gaat de speaker..

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
deepspace schreef op 01 juli 2004 @ 11:58:
Ik vertrouwe de gegevens in de bibliptheek vaak eerder dan dat wat je vind op internet (en is vaak completer).

SPL is gewoon het aantal dB dat de speaker bij een beaalde frequentie speelt, bij een bepaald wattage. Hoe meer SPL, des te harder gaat de speaker..
ahzo nu snap ik het bedankt _/-\o_ !en nog een vraagje wat is group delay? Is dit de faseverschuiving ten opsichte van andere frequenties?

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op 01 juli 2004 @ 13:16:
[...]

ahzo nu snap ik het bedankt _/-\o_ !en nog een vraagje wat is group delay? Is dit de faseverschuiving ten opsichte van andere frequenties?
Min of meer... ook hier helpt (zoals bij de meeste van je vragen) een minuutje google altijd heel goed: http://sepwww.stanford.ed...CTION00142000000000000000

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
deepspace schreef op 01 juli 2004 @ 13:52:
[...]

Min of meer... ook hier helpt (zoals bij de meeste van je vragen) een minuutje google altijd heel goed: http://sepwww.stanford.ed...CTION00142000000000000000
:o sorry, moet dringend google eens raadplegen, kzal int vervolg eerst ff zoeken beloofd :|

alle mercikes he

Techno>Music

Pagina: 1