In Winamp 5 - Wat vinden jullie ervan? is al een paar keer het manco van Winamp 5 naar voren gekomen: geen ondersteuning voor dat fijne 5.1 Surround Sound waar velen juist van die setjes van Logitech, Creative en andere merken voor hebben.
Sommige plugins proberen het wel, echter lukt dat toch niet helemaal, of vaker zelfs helemaal niet:
.
In Winamp is het deze na installatie:

De plugin zelf is eigenlijk bedoeld om allerlei stereo-effecten te creëren, maar er zit 1 optie bij die dus voor de 5.1 surround zorgt:

Linksonderin: 2_3DFakeStereo.3sp
Deze zorgt ervoor dat alle 5 kanalen van je surround-set worden gebruikt, en de .1 van je bass-reflex kast wordt er ook bij gevormd zelfs al kan het zijn dat in je control-panel van je geluidskaart/chip dat kanaal (zesde kanaal) niet oplicht/actief lijkt
(je hoort het vanzelf of je bass het doet of niet
)
Eindelijk kan men dus ook met Winamp van een min of meer echt 5.1 Surround Sound genieten zonder al teveel gedoe. Het enige wat eigenlijk van belang is, is dat je bij je setje de kanalen goed geconfigureerd hebt qua center, voor, achter, en bass, maar dat zit bij de meesten wel goed.
Happy 5.1-Winamping
Sommige plugins proberen het wel, echter lukt dat toch niet helemaal, of vaker zelfs helemaal niet:
en ook deze:We Are Borg schreef op 29 oktober 2003 @ 08:53:
Deze winamp ziet er netjes uit. 1 probleem wat ik niet gefixed krijg:
Ik heb een 5.1 set en hij wil de achterste speakers niet pakken. Zit al te rotsooien met output gegevens maar tot nu toe geen succes.
Iemand al aan de praat gekregen?
Audigy 2 + creative DDT 3500
Nu heb ik een plugin gevonden waar het dus wel mee lukt: Dynamic Surround gemaakt door myung soo kangVerwijderd schreef op 27 december 2003 @ 20:40:
Vreemd maar ik zie hier nergens dat 5.1 het dus niet doet
Kheb Win XP Prof, Terratec Sixpack 5.1 soundcard en Logitech Z640 set en al het geluid gaat dus naar de front speakers, in de instellingen staat er nergens over en hardware acceleration werkt ook niet...
Iemand enig idee ?
..
...
Kheb al een plugin gevonden, moet maarverder ist wel goed die Winamp5
In Winamp is het deze na installatie:

De plugin zelf is eigenlijk bedoeld om allerlei stereo-effecten te creëren, maar er zit 1 optie bij die dus voor de 5.1 surround zorgt:

Linksonderin: 2_3DFakeStereo.3sp
Eindelijk kan men dus ook met Winamp van een min of meer echt 5.1 Surround Sound genieten zonder al teveel gedoe. Het enige wat eigenlijk van belang is, is dat je bij je setje de kanalen goed geconfigureerd hebt qua center, voor, achter, en bass, maar dat zit bij de meesten wel goed.
Happy 5.1-Winamping