Toon posts:

[DIY] Bassreflex subwoofer op basis van de Volt 250.1 DVC

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jullie misschien weten drum ik in een band waarvan de bassist een studio heeft. Als monitors in deze studio worden een stel Tannoy Reveal Active's gebruikt. Mooie speaker die het geluid correct weergeeft. Het probleem is dat het laag niet echt overtuigend is. Om dit ruimschoots te compenseren ben ik begonnen met een subwoofertje >:)

Het chassis:

De volt 250.1 DVC

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/voltvoor.jpg

De kast wordt een 45 liter bassreflex behuizing getuned op 41Hz. Voor meer plaatjes kijk even op m'n homepage onder DIY projecten.

Dit moet hem worden :

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/Sub%20onderkant.jpg

Op dit moment ben ik bezig de planken zonder al te veel splinters (multiplex :'( ) op maat te frezen.

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/IMG_4633.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 19:15 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Spannend :) Wel een lastig ontwerp heb je daar gekozen! Het kruispunt van rechte hoeken met de afgeronde hoeken zal moeilijk worden denk ik. De voetjes zou ik misschien ook iets hoger maken. Maar als je dat lukt, heb je wel een :9~ kast!

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 29-06-2004 20:05 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 12:19

JT

VETAK y0

Ja, mooi ontwerp heb je gemaakt Walter.PPK O-)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig moeten alleen de zijkanten en de voor- en achterkant 45 graden gemaakt worden.

• JT

JT

VETAK y0

Je moet er eigenlijk ook ff een merkje opplakken....Marquant maakt het wel af :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14

Jag

Mooi ontwerp met die grille over niet de volledige breedte. Zo te zien heb je wel iets donkerder multiplex alleen?

Dat splinteren van multiplex is idd wel lastig, maar je kan er wel mooie dingen mee maken.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Vet ontwerp, met welke versterker ga je dat ding aansturen? Of wordt het een passieve subwoofer? :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Tja het hout op de autocad render is idd veel lichter. Het gebruikte hout is meranti multiplex. Misschien dat ik de platen beits zodat ze wat beter matchen met de hoeklatjes.

De amp wordt 'natuurlijk' een XXL amp van Barry :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 23:11 ]

Verwijderd

Hmm, Rel gebruikt toch ook Volt woofers?

In iedergeval een erg mooi ontwerp, die grille is erg mooi gevormd, veel beter eigenlijk dan een grill over de volledige breedte.

Ik vraag me enkel af of de voetjes niet wat kort zijn, op deze manier lijken je bassreflex buisjes niet helemaal correct te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt. PMC gebruikt deze woofers ook in hun studio monitoren. Geen slechte referentie dus.
De pootjes zijn idd gewoon een voorbeeld. Ik weet nog niet precies wat ik voor pootjes ga nemen. Ze moeten iets langer maar niet te lang want dat staat niet mooi denk ik.

Verwijderd

Optisch zijn die lage pootjes inderdaad erg mooi, echter heb je toch behoorlijk wat ruimte nodig tussen de grond en bas-pijp. Precies hoeveel en waarom ook alweer weet ik niet meer precies, dat kan ik wel eens voor je opzoeken.

Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat als de lucht niet meer vloeiend uit de baspijp kan stromen en gecomprimeerd wordt, de werking van de pijp veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik zal denk ik proefondervindelijk vaststellen wat de ideale poothoogte moet worden. Ik luister en til de sub op totdat ik geen verschil meer hoor en dat wordt dan de hoogte. Maar ik denk dat 5 tot 10cm geen obstructie zal vormen.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

festool frees _o_
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 23:34:
Optisch zijn die lage pootjes inderdaad erg mooi, echter heb je toch behoorlijk wat ruimte nodig tussen de grond en bas-pijp. Precies hoeveel en waarom ook alweer weet ik niet meer precies, dat kan ik wel eens voor je opzoeken.

Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat als de lucht niet meer vloeiend uit de baspijp kan stromen en gecomprimeerd wordt, de werking van de pijp veranderd.
De minimale grootte is 1x de diameter, maar die theorie vind ik zelf niet erg plausibel. Het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid lucht die gevangen zit en kan resoneren, afhankelijk van het volume dat gevangen zit onder de speaker zou dit eventueel het effect van de BR buis kunnen beinvloeden.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
De BR pijpen zijn rond 68mm. Goed gezien. Het apparaat is helaas niet van mij maar van de buurman. Hij freest als een feest. Ik heb er alleen het geld niet voor over pfft :7

Verwijderd

Dit soort projecten kan ik nou met plezier volgen ;)
Ziet er echt wel mooi uit! :9~
Kan je die BR pijpjes niet aan de achterkant maken?
Dan maakt het ook niet uit hoe hoog de pootjes worden.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 23:25:
Hmm, Rel gebruikt toch ook Volt woofers?
Klopt, kep hier ook een zelfbouw sub van m'n pa staan met een Volt woofer uit de Storm of de Stentor meen ik...

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Vanachter wordt een beetje lastig omdat de amp er natuurlijk nog in komt maar het is opzich wel een idee.

45 graden maken valt vies tegen :( Blijven volhouden :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/45verstek.jpg

Verwijderd

hoe dik is het multiplex wat je gebruikt hebt?

Verwijderd

Topicstarter
18mm. Ik baal er wel van dat ik niet op de houtnerf heb gelet. De ene zijkant is horizontaal de achterkant ook maar de zijkant is verticaal. aaaargh |:(

Verwijderd

Is dat dik genoeg? ivm resonanties etc..

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 14:09:
Vanachter wordt een beetje lastig omdat de amp er natuurlijk nog in komt maar het is opzich wel een idee.

Verstekzaag? of kan dat niet?

Verwijderd

Ik ben ook van plan een sub te gaan maken en laat alles op maat onder verstek zagen. Multiplex 18mm kost 27,50 per vierkante meter en zagen is gratis

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dan ben je best wel wat centen kwijt. Dit hout is afkomstig uit een oude 180 liter EBS bassreflex sub. Ik ben precies uitgekomen met m'n hout dus het heeft me niet veel gekost. 18mm is in principe dik genoeg als je ook nog een matrix brace plaatst. Maar het kan absoluut geen kwaad om het allemaal wat dikker uit te voeren.

Het amp compartimentje is klaar en alle wanden zijn zo goed als klaar. Vanavond post ik wel wat foto's

• Barry|IA
Bij die amp zit de travo helemaal onderaan, hou wel minimaal 2cm ruimte tussen die travo en het hout.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Zo hier een paar foto's. De rest staat op m'n website.

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/deuvel2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/ampinbakje.jpg

Nu moet ik alleen de matrix brace nog bouwen met / zonder wooferklem en de voorkantjes links en rechts van het schuim. Moet nog heel wat schuren vrees ik voordat alles past. En ik moet nog vloeibaar hout hebben om de oneffenheden wat op te poetsen.

• Barry|IA
En je moet je 230V kabel nog ff schoon krabben! :P

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 14:09:

[afbeelding]
Ik weet niet of je de nerven na je verfbehandeling nog gaat zien maar ik denk dat het foutje je na een tijdje echt heel erg gaat irriteren.

[ Voor 1% gewijzigd door Recoil op 01-07-2004 15:19 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm tja je hebt wel gelijk. Echt een stomme fout. maar goed ik moet nog wat multiplex halen dus misschien doe ik wel gelijk een nieuw zijkantje. Ik hoop dat er niet teveel kleurverschillen in zitten.

Even een samenstelling gemaakt van de wandjes en de hoeklatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/samenstelachterk.jpg

Ik doe niet voor niks de moeite om de hoeken 45 graden te krijgen. Het is de bedoeling dat de kast met jachtlak of iets dergelijks afgewerkt wordt. Het moet een beetje een stevige afwerking zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
zo spullen van de conrad binnen. Tijd om te klussen:

Wat een puzzel. Echt een geklooi om alles passend te maken. Het zal er wel op neer komen dat er heel wat hout weggeschuurd moet worden met de bandschuur.

maar goed het wordt nog wel wat :)

Hier een paar foto's. De rest is te zien opm'n hp.

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/volt%203.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/volt%205.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/volt%209.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 21:08:
zo spullen van de conrad binnen. Tijd om te klussen:

Wat een puzzel. Echt een geklooi om alles passend te maken. Het zal er wel op neer komen dat er heel wat hout weggeschuurd moet worden met de bandschuur.

maar goed het wordt nog wel wat :)

Hier een paar foto's. De rest is te zien opm'n hp.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Nice! ;)
Zou zeker makkelijker geweest zijn om met MDF te werken, maat deze 'style' is ook errrug mooi!

Heb je hem al geprobeerd? >:)

Verwijderd

Topicstarter

Ik heb de sub al een keer in een gesloten behuizing gehoord en dat bevalt wel. Het is geen shiva bas maar de tonen zijn heel aangenaam. Hij kan helaas niet zo heel erg hard maar dat is niet echt in de functie van deze sub. Het wordt een muziek subje.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 13:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren de matrixbrace erin gelijmd. met een klein beetje bijzagen pastte het precies.

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/IMG_5015.jpg

Vandaag de voorkantjes en dan is het nog even wachten op de amp.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeer nice! Maar heb je niet wat weinig gaatjes in je barce zitten?

Verwijderd

Topicstarter
mja ik zat er nog aan te denken om er wat meer in te boren.. helaas. kleinere gaten dan deze passen wel maar ik ben bang dat ze gaan resoneren.

• JT

JT

VETAK y0

Je bent al aardig ver, ben benieuwd :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Dit soort projecten kan ik nou met plezier volgen
Ziet er echt wel mooi uit!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 22:31:
Dit soort projecten kan ik nou met plezier volgen
Ziet er echt wel mooi uit!
:+
Heb ik dat... :/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zit niet echt mee en het schiet niet echt op helaas. Vanmiddag de frontjes zitten frezen. Schiet toch wel de frees uit :'( Nou ja dat corrigeren we dan maar even. Ik moest ook ophouden met frezen want de buren gingen in de tuin zitten met een aantal mensen :( Maar goed morgen is er weer een dag.

• Barry|IA
Ik heb een vraagje: mijn vader heeft net de elektrische vlakschaafmashine van de Aldi gekocht, hij is nu op z'n werk (anders vroeg ik het hem wel...). Maar kan je met zo'n ding ook je DIY projecten vlak maken?

Verwijderd

Topicstarter
Ja een electrische schaaf kun je heel makkelijk een kopsekant van een mdfplaat mee vlakken. Wel hard duwen want die aldi gereedschappen zijn meestal niet al te scherp.

Weer even bezig geweest:

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/IMG_5018.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/IMG_5019.jpg

Het rechterfrontje sluit het mooist aan van alle 90 graden hoeken. Hij is op een paar plaatsen helemaal naadloos. Zul je altijd zien, de laatste plank die je verlijmd gaat het mooist.

De frontjes zijn uiteindelijk na de uitschieter 15 mm smaller dan gepland. Nou ja het is niet anders.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Subamp binnen. Net even een testrondje gedraaid. De kast is zeer goed gelukt. De woofer zit zo klem dat als je de laatste slag draait de kast hoort kraken. De woofer maakt geen enkel bijgeluid. Hij gaat hard! damn dat had ik niet verwacht. Ik heb hem nog niet voluit gehad maar hij gaat ongeveer tot 30hz daaronder begint de woofer echt te wapperen.

Dan het slechte nieuws. De subamp bromt en niet zo'n klein beetje ook. 80 dB(C) voor de conus. De amp gaat dus terug.
De br pijpjes maken veel lawaai. Ik heb ze nog niet vastgelijmd maar ze zitten aardig goed klem. Ik heb even wat fiberfill in het compartiment gestopt waar de pijp in eindigd en dan is dit probleem volgens mij wel ver verholpen. Zou dit veel invloed hebben op de output?

Eigenlijk heb ik helemaal vergeten te controleren of de pijpjes wel groot genoeg waren in diameter :|

edit: Net even gekeken naar de air velocity. Het originele ontwerp gebruikt 1 pijp van 75mm diameter. Die heeft een hogere airvelocity dan dit ontwerp.

Als ik 50 watt instuur dan heeft het originele ontwerp een piek snelheid van 26 m/s
Mijn ontwerp heeft er 18 m/s

Edit 2: Ik lees net dat een flared poort zelfs 40m/s kan hebben. Nou dan moet ik eerst die pijp maar eens gaan vastlijmen..

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 00:07 ]

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:59

Offtrack

Ondertitel

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 23:40:
Dan het slechte nieuws. De subamp bromt en niet zo'n klein beetje ook. 80 dB(C) voor de conus. De amp gaat dus terug.
Mijn amp doet precies hetzelfde, maar Barry verzekerde me dat dat nou eenmaal zo was... En het verschilt ook erg. Ik heb laatst al mijn audio apparatuur los gehad, en daarna alles weer aangesloten en sindsdien bromt hij nog erger, maar hij suddert niet meer na, als hij net uitgeschakeld is. Want dat wilde hij daarvoor nog wel eens doen, dat als ik hem uitschakelde dat hij dan steeds harder begon te brommen om met een plof uit te gaan.
Ik denk zelf dat het misschien door de voeding kan komen. Ik gebruik zelf namelijk geen geaardevoeding bijvoorbeeld. En er lopen vrij veel kabels bij elkaar in de buurt.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 17:51
Wat voor versterker is dat, waar jullie het over hebben?

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:59

Offtrack

Ondertitel

Raymond schreef op 23 augustus 2004 @ 00:12:
Wat voor versterker is dat, waar jullie het over hebben?
De XXL Powersound AM5080, die Barry_Loef met veel plezier elke geïntresseerde GoTDIY'er door de strot duwt :)
offtopic:
Is vast vanwege de 0,05€ winst die hij per stuk maakt, zelf halen is 49,95 betalen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de subamp teruggestuurd ik krijg een nieuwe die niet bromt (hopelijk) en zoniet dan gaan ze net zo lang terug totdat ik er 1 heb die niet bromt.

een paar foto's voor de liefhebbers:

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/voltjacht2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/voltjacht1.jpg

Br pijpjes zijn dus nu vastgelijmd. Ze trillen niet meer:) Bij 20/30hz op hoog volume hoor je hem wat zuchten.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 19:56 ]

Verwijderd

Zuchten? Valt me nog mee dat ie zichzelf niet lanceerd als de baspijpen aan de onderkant zitten... :o

Verwijderd

Topicstarter
Hehe lanceren zal niet gaan vrees ik. Een baspijp spuwt lucht uit maar zuigt ook aan daardoor gaat de pijp heel heftig resoneren. Als de nieuwe amp binnen is dan zal ik eens experimenteren met de afstand tot de vloer.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeer nice Walter.PPK! Had je die demping niet beter onder in kunnen doen i.p.v boven?

• Barry|IA
Heel mooi gedaan Wouter! Ziet er mooi klassiek uit. Ik zag dat jij de BR poorten aan de onderkant heb gemaakt, misschien 2 van die schuine (ingekorte) klassieke stoelpoten als ''spikes''? Dan weet je in ieder geval zeker dat er ruimte genoeg is voor de BR, en het past er helemaal bij :) .

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!
Ja misschien moet ik nog eens proberen om het demingsmateriaal in het onderste compartiment te steken.
Net klaar met de metingen. De meting is buiten gedaan. Het was lekker rustig. Achtergrond geluid zat <70dB dus prima om te meten. de grafiek spreekt voor zich. Ik krijg in excel alleen de x-as niet op logaritmisch :?

Afbeeldingslocatie: http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/uploads/anachoisch.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe heb je dat gemeten eigenlijk? Met een dB meter en een sinus generator ofzo? Ziet er zeker netjes uit!

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 29-08-2004 17:37 ]

Verwijderd

Erg fraai gemaakt! In Excel dubbelklikken op de as (in de figuur direct op de as klikken) dan moet je eenvoudig de as op log zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een cd gebrand met tonen va 10hz tot 500hz en dan afgespeeld en steeds op de db meter gekeken. Beetje simpel maar doeltreffend. Ik krijg op die manier alleen de Y-as op een log stand.

Verwijderd

Kijk hier es: http://www.marktplaats.nl...akers/89626.htm?av=a&fo=1

Ik dacht; ik post het wel ff... :)

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 18:23
xmax 2.5cm HAHAHAHA. Lijkt me erg sterk.
Ingedrukt totdat de VC-drager de poolplaat raakt ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door Redheinz op 02-09-2004 15:24 ]

Zin.

Verwijderd

Redheinz schreef op 02 september 2004 @ 15:24:
xmax 2.5cm HAHAHAHA. Lijkt me erg sterk.
Ingedrukt totdat de VC-drager de poolplaat raakt ofzo?
Ja idd...
Ach, het gaat tenslotte om de woofer, niet wat er allemaal voor onzin bij getypt is, toch? :9
Zelfs als je peak to peak rekend zal die 25mm wel niet haalbaar zijn..of wel :?

• Redheinz
Lijkt me sterk dat zo'n studio-woofer zulke uitslagen gaat maken, zijn ze denk ik niet echt voor ontworpen, maar Walter, had jij niet parameters en gegevens van dat ding?

Zin.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 15:35:
[...]

Zelfs als je peak to peak rekend zal die 25mm wel niet haalbaar zijn..of wel :?
Jawel, deze serie word/werd ook gebruikt door REL dus dan kunnen ze best wel wat lucht verplaatsen.

Ecodan warmtepomp

• Redheinz
OK, ik dacht dat het dezelfde serie als van walter was, maar dat is niet zo.
Op de volt-site zie ik 'm niet in ieder geval.
HAHAHA wordt ingeruild voor Nice ?

[ Voor 15% gewijzigd door Redheinz op 02-09-2004 17:04 ]

Zin.

• Barry|IA
Redheinz schreef op 02 september 2004 @ 15:48:
Lijkt me sterk dat zo'n studio-woofer zulke uitslagen gaat maken, zijn ze denk ik niet echt voor ontworpen, maar Walter, had jij niet parameters en gegevens van dat ding?
Ik dacht begrepen te hebben: dat Wouter de maten van de orginele kast heeft aangehouden.

• JT

JT

VETAK y0

Ook Wouters woofer wordt in de Rel subs gebruikt :P

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1