Router deelt verkeerd IP uit

Pagina: 1
Acties:

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Topicstarter
Oké ik zit al een tijdje met een probleem en kom er niet echt uit. Het zit als volgt:

Ik heb hier een Edimax BR6104 Router met ingebouwde 4 poorts 10/100Mbit switch, deze hangt direct achter mijn COM21 Modem (chello). Op de Router heb ik 2 computers aangesloten zitten, voor het gemak even computer A en computer B.

Zodra ik computer A inschakel krijg ik netjes een IP toegewezen van mijn router en kan ik internetten en ook bij de gedeelde bestanden op computer B. De IP config van computer A ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: chello.nl
        Beschrijving . . . . . . . . . . .: 
        NVIDIA nForce Networking Controller
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-50-8D-F9-01-51
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 80.56.214.81
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 80.56.214.1
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 213.93.128.11
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 62.108.1.69
                                            212.142.28.68
        Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 29 juni 2004 13:53:25
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : woensdag 30 juni 2004 13:53:25

Ik krijg dus het IP 80.56.214.81 toegewezen waar ik mee kan internetten en via het LAN dingen kan regelen.

Op computer B gaat het fout, deze computer krijgt niet een IP zoals "80.56.214.81" toegewezen maar een lokaal ip, in dit geval 192.168.2.4 hiermee kan ik wel op het netwerk maar ik kan er niet mee het internet op. Een IP config van computer B:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: BELLE
        Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-C5-C1-03-D4
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.4
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
        Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 29 juni 2004 16:56:04
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : dinsdag 19 januari 2038 5:14:07

Beide pc's draaien windows XP+SP1 en de netwerk instellingen zijn gelijk. Beide computers zouden automatisch een IP moeten verkrijgen en automatisch een DNS server moeten verkijgen. Het probleem is dus dat computer B niet op het internet kan.De router staat ingesteld dat hij automatisch een IP moet verlenen en een DNS server toe moet kennen.

Voorheen was het nog wel eens zo dat na een aantal keer de netwerkverbinding van computer B te hebben aan en uit gezet dat de computer dan opeens wel een "goed" IP kreeg (bijvoorbeeld 80.56.211.42). Maar sinds een aantal weken krijg ik dit niet meer voor elkaar, soms werkt het opeens weer en soms krijg ik weer gewoon 192.168.2.4 ik snap er niets meer van.

Ik heb deze situatie eigenlijk altijd al wat raar gevonden, ik ging er van uit dat computer A 192.168.2.1 en computer B 192.168.2.2 zou krijgen en dat de router er voor zou zorgen dat beide met elkaar én met het internet verbonden zouden zijn. Kennelijk werkt het bij mij anders want ik krijg een "normaal" IP zoals je dat van je ISP zou krijgen.

Ik kom er niet meer uit, wat moet ik nu doen om te zorgen dat computer B een werkend IP krijgt? Misschien is de oplossing wel om beide pc's een lokaal adres álá 192.168.x.x te laten krijgen en de router zo instellen dat die het verder regelt maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen.

edit:
code tags verbeterd

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik vind het nogal raar dat je ene pc het externe IP adres krijgt (80.x.x.x is niet intern) en je andere wel. Heb je toevallig je router niet op bridged staan? Want echt routeren gaat hij zo niet doen.

Raku

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
PC A moet inderdaad een IP-adres iut de reeks 192.168.1.x krijgen... 80.56.214.x is inderdaad je extrne IP-adres...

Check eens of je router niet in bridge-mode staat ofzo... of misschien wat kabels gewisseld ofzo?

Edit: Simulated Zero was me net voor

[ Voor 9% gewijzigd door jurri@n op 29-06-2004 17:33 ]

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

Topicstarter
Simulated Zero schreef op 29 juni 2004 @ 17:31:
Ik vind het nogal raar dat je ene pc het externe IP adres krijgt (80.x.x.x is niet intern) en je andere wel. Heb je toevallig je router niet op bridged staan? Want echt routeren gaat hij zo niet doen.
Ja dat snap ik dus ook niet, ik ga nu even in mijn router kijken.

Dat is trouwens weer een apart verhaal die kan ik alleen benaderen vanaf computer B, waarschijnlijk door het intern/extern IP gebeuren denk ik.

Edit:

Bij bridge staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/bacd/Tweakers/bridge.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Burning_acid op 29-06-2004 17:38 ]

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Stond de optie voor het in/uitschakelen van de bridge niet onder het kopje 'WAN' zelf? Reset anders heel je router eens en doorloop de wizard opnieuw...

• Raku

Raku

Mental Aid

jurri@n schreef op 29 juni 2004 @ 17:41:
Stond de optie voor het in/uitschakelen van de bridge niet onder het kopje 'WAN' zelf? Reset anders heel je router eens en doorloop de wizard opnieuw...
Dat is inderdaad ook een optie

Maar zoals ik het nu zie gaat de router automatisch een bridge aan met ip adres 192.168.0.1 . Haal dat eens weg en kijk wat er gebeurd. Als dat niet lukt kun je altijd nog bovenstaande uitvoeren :)

Raku

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

Topicstarter
Onder WAN kon ik inderdaad Bridge aan zetten, dat heb ik gedaan. Dan wordt je doogestuurd naar het scherm wat in mijn screenshot staat, wat moet daar ingevuld worden?

@Simulated Zero:

Hoe bedoel je weghalen? Ik heb weinig ervaring met netwerken dus ik begrijp je niet helemaal :)

• Raku

Raku

Mental Aid

Burning_acid schreef op 29 juni 2004 @ 17:46:
Onder WAN kon ik inderdaad Bridge aan zetten, dat heb ik gedaan. Dan wordt je doogestuurd naar het scherm wat in mijn screenshot staat, wat moet daar ingevuld worden?

@Simulated Zero:

Hoe bedoel je weghalen? Ik heb weinig ervaring met netwerken dus ik begrijp je niet helemaal :)
Je moet die bridged mode uitzetten , anders werkt je router niet ;) Waar je dat precies doet weet ik niet , misschien alle entry's in dat scherm ( 192.168.2.1 enzo) weghalen en op apply drukken? Je moet iig bridged mode uitzetten , bridged is alleen handig als je in principe niet wil routeren :)

Raku

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

Topicstarter
O ik las het verkeerd, ik las juist dat ik het aan moest zetten :D

Afijn heb het nu uitgezet, daarna ingesteld dat hij automatisch IP adressen uit moet delen toen moest ik het MAC adres clonen en het lijkt erop dat het nu werkt.

computer b heeft nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: chello.nl
          Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-C5-C1-03-D4
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 80.56.214.159
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 80.56.214.1
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 213.93.128.11
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 62.108.1.69
                                            212.142.28.68
        Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 29 juni 2004 17:57:25
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : woensdag 30 juni 2004 17:57:255

Maar het gekke is dat ik nu inprincipe niets in de router heb veranderd, alles staat weer zoals het al stond. Maar nu krijgen beide pc's een extern adres. Maar waarom werkt het dan nu wel en net niet :?

Ik snap het nog steeds niet helemaal waarom ze nou externe adressen krijgen, maar het werkt wel zo dus voorlopig ben ik tevreden. Maar ik vrees dat het niet zo blijft, zoals ik al zei lukt het soms na een aantal keer de verbinding in/uit te schakelen dat ik een extern adres krijg en kan internetten. Misschien is dat nu wel weer het geval (ik heb immers de verbinding onder tussen al een keer of 15 opnieuw gemaakt).

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 19:03
Je pc's horen interne ip-adressen te krijgen, en de router hoort zelf de buitenkant voor z'n rekening te nemen.

WAN (kan van het modem) moet een publiek chello adres krijgen
Zowel pc A als pc B moeten interne adressen (192.168.iets.iets) krijgen.

Wat er in je startpost gebeurde was dat je router transparant alles door ging sturen.
Er leek dus zo:
code:
1
internet -> modem -> onzichtbaar router -> pc a

Lijkt dus net alsof pc a rechtstreeks aan het modem hangt

Wat de bedoeling is, is:
code:
1
internet -> modem -> [router (die net doet offie een pc is)] <- pc a & pc b

Dus op je WAN een publiek ip, op je LAN 192.168 adressen.
Bridge moet uit volgens mij. Als het goed is kun je in die interface wel zien wat het IP op je wanpoort is. Daarna klooien tot je 192.168 adressen op al je pc's krijg :P

[ Voor 20% gewijzigd door CrazyA op 29-06-2004 19:42 ]

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

Topicstarter
CrazyA schreef op 29 juni 2004 @ 19:39:
Je pc's horen interne ip-adressen te krijgen, en de router hoort zelf de buitenkant voor z'n rekening te nemen.

WAN (kan van het modem) moet een publiek chello adres krijgen
Zowel pc A als pc B moeten interne adressen (192.168.iets.iets) krijgen.

Wat er in je startpost gebeurde was dat je router transparant alles door ging sturen.
Er leek dus zo:
knip

Dus op je WAN een publiek ip, op je LAN 192.168 adressen.
Bridge moet uit volgens mij. Als het goed is kun je in die interface wel zien wat het IP op je wanpoort is. Daarna klooien tot je 192.168 adressen op al je pc's krijg :P
Ja dat is precies wat ik dacht dat er gebeurde en hoe het zou horen. Maar het werkt nu ook op deze manier (voorlopig) als het nou weer vast loopt ga ik het wel proberen om écht goed te krijgen.

iig bedankt allen.

[ Voor 14% gewijzigd door Burning_acid op 29-06-2004 19:58 ]

Pagina: 1