Meerdere sites/webservers op 1 IP adres

Pagina: 1
Acties:
  • 1.798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 14:41

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Topicstarter
De volgende situatie:

1 publiek internetadres en meerdere webservers

Meerdere sites op 1 webserver is geen probleem, omdat er met "host header names" gewerkt kan worden. Vervolgens kunnen de DNS-records naar het ene IP-adres wijzen.

Hoe los je het op als je meerdere webservers achter 1 publiek adres wilt zitten?

Dan moet er 1 machine de bezoeker naar server A of server B sturen. Ik weet dat Novell zo'n produkt heeft (iChain), maar is er ook iets simpels/gratis voor?

Of zijn hier andere trucks voor?

PS Geen oplossingen geven als, dan draait site A op poort 80 en site B op poort 81, werkt technisch wel maar niet praktisch voor bezoekers.

This footer is intentionally left blank

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12 18:57

reiker

dan jij!

ajhaverkamp schreef op 29 juni 2004 @ 17:08:
[...]

Hoe los je het op als je meerdere webservers achter 1 publiek adres wilt zitten?

Dan moet er 1 machine de bezoeker naar server A of server B sturen. Ik weet dat Novell zo'n produkt heeft (iChain), maar is er ook iets simpels/gratis voor?

Of zijn hier andere trucks voor?

[...]
Volgens mij is dit met named onder *nix/*bsd te doen, gewoon doorverwijzen naar een intern adres... Weet t niet zeker, maar bij mn eigen named.conf ziet t er zo verdacht makkelijk uit dat ik zou denken dat het kan :)

offtopic:
Of bedoel je een andere vrachtwagen? ;)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

kijk eens naar apache en mod_proxy: http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/mod_proxy.html

Verwijderd

kun je je site's niet in aparte mappen doen?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12 22:25

TeeDee

CQB 241

Gaaf, IIS achter Apache

Dit is in dit geval met een IIS bak in de achtergrond, kan je natuurlijk ook met Apache doen :)

Verder staan er mooie tips (mbt security) in. Oud topic, maar wist dat ik het nog ergens had.

[ Voor 65% gewijzigd door TeeDee op 29-06-2004 17:22 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-12 17:17

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Kun je op de een of andere manier niet op de inkomende webserver via html naar een ander poort laten verwijzen dus naar de 2e server zodat de gebruiker er niets aan hoeft de doen en ook niets van zal zien.

Ik heb er zelf ook aan zitten denken maar kon ook niets vinden.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-12 20:22
Je kunt evt. ook kijken naar methoden die normaal gebruikt worden voor b.v. loadbalancing. Ik denk daarbij aan de Squid proxy op poort 80, die vervolgens de juiste webserver aanroept. Een andere methode is loadbalancing via NAT (TCP-request wordt doorgestuurd naar machine binnen NAT-netwerk)

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Topicstarter
Is er niemand die weet of er routers zijn dit dit kunnen. Ipv poort-forwarden, "host header name"-forwarden.
BV: router ziet pakketje dat bedoeld is voor pietjepuk.nl en stuurt dit pakketje naar 192.168.1.100, router ziet pakketje voor keetjetippel.nl en stuurt deze naar 192.168.1.101.
Of kan dat niet omdat een router op een andere OSI-laag zit, en dus niet in de pakketjes kan kijken?

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
je hebt het over websites die content serveren? euh, nou dan moet je apache gebruiken met virtual hosts. Kan je zoveel sites draaien als je wilt, hij herkend het gewoon aan de referer...

Zo een beetje al grote hosters werken op die manier...

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Topicstarter
DRaakje schreef op 29 juni 2004 @ 20:36:
je hebt het over websites die content serveren? euh, nou dan moet je apache gebruiken met virtual hosts. Kan je zoveel sites draaien als je wilt, hij herkend het gewoon aan de referer...

Zo een beetje al grote hosters werken op die manier...
Heb je gelezen wat ik geschreven heb?
Het gaat dus niet om meerdere sites op 1 webserver, dat kan IIS ook zonder problemen.
En grote hosters hebben echt wel meer dan 1 publiek IP-adres.......

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

zoals ik het kan zien is dit niet echt mogelijk
je linkt een homepage die bij een internet provider staat door naar je eigen server heb even geen idee hoe je dat gaat doen maar dat even terzijde
heb zelf een domein bij de heeg (www.deheeg.nl) die dus via EAT gekoppeld kan worden aan je eigen webserver
het ipnummer wat jij gebruikt om door te linken gaat dan naar je router die het vervolgens intern naar de juiste server stuurt
wanneer je dat bij een 2e homepage gaat doen moet je toch doormappen naar je eigen ip adres dus je router zal automatisch alles doorverwijzen naar je server waar je page op staat.
ales enigste oplossing zou mischien werken met subdomeinen zoals bijvoorbeeld
http://pagina1.pietjepuk.nl
http://pagina2.pietjepuk.nl
etc.
jouw router zal van buitenaf niet herkennen van welk domein de aanvraag komt lijkt me maar goed als ik het niet bij het rechte eind heb hoor ik het graag :)

computer voor alle werkzaamheden

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het lijkt me inderdaad een simpel klusje voor mod_proxy/mod_rewrite of squid. Squid lijkt me een gezonde keuze. Maar dit antwoord is al gegeven.

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Topicstarter
Sendy schreef op 29 juni 2004 @ 21:01:
Het lijkt me inderdaad een simpel klusje voor mod_proxy/mod_rewrite of squid. Squid lijkt me een gezonde keuze. Maar dit antwoord is al gegeven.
Hoe?
Je zet dan voor je 2 webserver een Linux doos met die software, en die stuurt de request door naar de juiste interne (Windows/IIS) webserver?

Er moet dus een machine voor staan (met Linux/Novell/whatever), en niemand kent een router/blackbox die dit kan. Het gaat om een thuisnetwerk, dus hoeft het niet met alle superdeluxe toeters en bellen. Des te simpeler, des te beter.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ajhaverkamp schreef op 29 juni 2004 @ 21:14:
[...]

Hoe?
Je zet dan voor je 2 webserver een Linux doos met die software, en die stuurt de request door naar de juiste interne (Windows/IIS) webserver?
hoeft niet perse een linux doos te zijn, zoals ik al reeds probeerde aan te geven heb je aan een doos met apache en mod_proxy genoeg, dus als je windows wilt draaien dan kan dat :)
Er moet dus een machine voor staan (met Linux/Novell/whatever), en niemand kent een router/blackbox die dit kan. Het gaat om een thuisnetwerk, dus hoeft het niet met alle superdeluxe toeters en bellen. Des te simpeler, des te beter.
Voor een thuisnetwerk lijkt me niet dat er hier een simpel kastje voor te krijgen is, een pc met apache is het simpelste.
Voor een niet thuissituatie heb je doorgaands meerdere IP's en is dit ook verder nooit nodig :)

Zorg er wel voor dat je die mod_proxy goed configureerd zodat je niet per ongeluk een open proxyserver wordt, want dat is het laatste wat je wilt ;)

• ctrlitall
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2021
Gewoon met microsoft isa server

kan je meerdere webservers op verschillende private ip adressen publishen met maar 1 public ip adres.

http://www.isaserver.org/...Web_Publishing_Rules.html

Verwijderd

wat jij nodig hebt is een "reverse proxy"
deze link heeft wat uitleg over het principe, (tis toevallig netscape, maar apache/squid kunnnen dit ook)

reverse proxy met apache
reverse proxy met squid

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 23:16 . Reden: een linkje of 2 erbij gedaan ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ctrlitall schreef op 29 juni 2004 @ 22:59:
Gewoon met microsoft isa server
is ook het handigst ja in een thuis situatie :X

http://www.microsoft.com/isaserver/howtobuy/default.asp

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:12

bonzz.netninja

Niente baffi

tja ikwerk gewoon met meerder poorten. website1poort 8080, website 8081.
de domeinen gaan gewoon direct naar die poort, of snap ik het probleem niet goed

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-12 13:37

Arjan A

Cenosillicafoob

Routers of blackboxen die doen wat jij (ajhaverkamp) wil, ken ik niet.
Routers werken sowieso niet op DNS-namen maar op IP-niveau.

Je zal echt een aparte (wellicht zeer uitgeklede) machine moeten hebben met een OS om dit af te handelen. Je eisen zijn gewoonweg te specifiek en worden professioneel niet toegepast op jouw manier, omdat men dan simpelweg een extra IP-adres kan nemen.
Ik raad jou aan om één van je machines in te richten als webserver mét proxy-mogelijkheid ernaast (zodat het je geen extra machine kost) die requests voor bepaalde host-headers afvangt en naar een andere webserver stuurt.
Een reeds genoemde oplossing (Apache met mod_proxy en ProxyPassReverse/ProxyPass) lijkt mij de makkelijkste en snelste oplossing.

Ik draai zelf op die manier al jaren een Apache en een IIS webserver achter één IP-adres.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

bonzz.netninja schreef op 29 juni 2004 @ 23:27:
tja ikwerk gewoon met meerder poorten. website1poort 8080, website 8081.
de domeinen gaan gewoon direct naar die poort, of snap ik het probleem niet goed
ehm ooit van firewalls gehoord?
waardoor mensen geen http verkeer over een andere poort dan 80 kunnen verkrijgen?

en dan nog wat, je zal vast een of andere url rewrite hebben gedaan? want als domein1 en domein2 op hetzelfde ip zitten dan komt http verkeer standaard binnen op poort 80, en daar kan maar 1 server achter zitten, dus die moet in dat geval toch rewriten naar een andere poort.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:12

bonzz.netninja

Niente baffi

achja

reageer dan niet... en check tevens je mail :/

[ Voor 91% gewijzigd door Korakal op 29-06-2004 23:46 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Gaaf, IIS achter Apache//iis,achter,apache

Moet het zeker mee lukken. Heb er ervaringen mee, en werkt echt perfect. Echter, je moet wel voor ELKE website die 'proxy' updaten, ipv alleen je webserver(s).

Nogmaals: werkt perfect!

Over firewall gesproken. We hebben hier een TS met een ervaring met webservers. Hij weet wat hostheaders / virtualhosts zijn, dus waarom begin je over verschillende poorten, terwijl een proxy ook goed werkt??
Pagina: 1