freon zonder vergunning de grens over

Pagina: 1
Acties:
  • 6.408 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo allen,

ik heb R507 of R404A nodig voor mijn komende Phase-Change project.
In Nederland heb je een vergunning nodig om freons te kunne kopen. Nou ben ik op Ebay.nl een gast tegenekomen uit Duitsland die van R12 t/m R1250 zo'n beetje alles verkoopt.
Alles per 1 kg, ik vraag me dus af of het problemen gaat opleveren als het de grens over moet naar Nederland. (1 kg dus)

Heeft iemand ervaring met dit soort dingen? Ik denk zelf dat het wel gaat lukken omdat er niet zo streng gecontrolleerd wordt sinds de gegroeide samenwerking tussen de EU-landen en de hierbij horende vervaging van de grenzen.

Iemand met ervaring met dit soort dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 21:07

slaay

Natuurbeleven.com

Waarom zou je wel in Duitsland dergelijke zaken mogen kopen en Nederland importeren, maar niet rechtstreeks in Nederland in de winkel kopen? 8)7

Ik denk niet dat het de bedoeling is en ook niet mag om het in te voeren vanuit het buitenland.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
slaay schreef op 29 juni 2004 @ 17:06:
Waarom zou je wel in Duitsland dergelijke zaken mogen kopen en Nederland importeren, maar niet rechtstreeks in Nederland in de winkel kopen? 8)7

Ik denk niet dat het de bedoeling is en ook niet mag om het in te voeren vanuit het buitenland.
Mijn vraag is ook meer of de kans groot is of ze er überhaubt wel achterkomen dat het de grens overgaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Nee, als jij met de auto de grens overgaat, controleren ze je allang niet meer hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 21:07

slaay

Natuurbeleven.com

Mja..
http://www.hoekloos.nl/content/d/vib/HL399.PDF

De enigste manier is het uit proberen, maar ik zou er geen voorstander van zijn!

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 23:08

Epsilon

R290 (propaan) en r600a (butaan) mag je zonder vergunning hebben. Dit zijn prima alternatieven als je geen STEK licentie hebt.

Het invoeren van CFK's is veboden zonder het hebben van licenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Symsonic schreef op 29 juni 2004 @ 17:12:
Nee, als jij met de auto de grens overgaat, controleren ze je allang niet meer hoor :)
Daar gaat het ook niet om, het wordt dus opgestuurt door die gast vanuit Duitsland en dan wordt het waarschijnlijk met een busje bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Het mag vast niet... maar sinds wanneer zijn de grenzen weer dicht? ;) gewoon doe dus! de kans is klein dat je gepakt wordt.... en als je gepakt wordt ben je waarschijnlijk alleen je freon kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Epsilon schreef op 29 juni 2004 @ 17:14:
R290 (propaan) en r600a (butaan) mag je zonder vergunning hebben. Dit zijn prima alternatieven als je geen STEK licentie hebt.

Het invoeren van CFK's is veboden zonder het hebben van licenties
R404a en R507 zijn geen CFK's , R12 en R22 bv wel.

Butaan kookt bij -0,5 graden, daar heb ik dus niets aan

freon kwaliteit Propaan is vrij duur en een beetje te explosief voor mij

freon kwaliteit Propaan is ook niet verkrijgbaar in NL zonder STEK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 19:39
Mischung auf Basis von Pentafluorethan und 1,1,1-Trifluorethan

UN-Nummer 3163, 3337, 3338, 3339 and 3340
ADR/GGVS/ADNR 2, 2° A
NON-FLAMMABLE GAS

Geringe Gefahr für Mensch und Umwelt.

En ik geloof dat 1 kg nog in de vrijgestelde ADR hoeveelheid ligt. Download anders voor de zekerheid een trem kaartje voor Duitsland en NL. ( nee geen Tram kaart.., maar een a4 waarop staat wat je moet doen als er iets fout gaat met dat goedje).

[edit] het klopt wat Reddog33hummer zegt. Je mag het wel vervoeren, maar niet kopen zonder vergunning.

[ Voor 11% gewijzigd door Tukkie_3 op 29-06-2004 17:28 ]

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 21:04

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

R404a en R507 staan op de lijst van (EU) gevaarlijke stoffen. Die gast mag ze in duitsland niet eens aan jouw verkopen als jij geen vergunning hebt.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 12:03
Mystic Spirit schreef op 29 juni 2004 @ 17:15:
Het mag vast niet... maar sinds wanneer zijn de grenzen weer dicht? ;) gewoon doe dus! de kans is klein dat je gepakt wordt.... en als je gepakt wordt ben je waarschijnlijk alleen je freon kwijt!
Bijna.
Staat geloof ik een boete van 25.000 euro op.
(in ieder geval op het verwerken van koelmiddelen)

Ik zou er persoonlijk dan liever voor kiezen om een systeem te laten vullen door een koeltechnicus. Kost misschien iets meer, maar dan heb je geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
reddog33hummer schreef op 29 juni 2004 @ 17:26:
R404a en R507 staan op de lijst van (EU) gevaarlijke stoffen. Die gast mag ze in duitsland niet eens aan jouw verkopen als jij geen vergunning hebt.
Ach ja, ik laat het tog miss wel vullen door een professional en waarom R404A e R507 gevaarlijk stoffen zijn? ik weet het niet, ik ken wel veel gevaarlijkere stoffen die je gewoon bij de drogist kunt halen.
Als je echt een feest wilt moet je maar eens Kclo3 halen bij de boerenbond en wat German Dark (2-5 micromesh AL poeder) bestellen uit Duitsland).
Je kunt btw ook 97% zwalvelzuur halen bij de drogist :+

* ik denk dat die boete dan naar die Duitser gaat

[ Voor 5% gewijzigd door Solovine op 29-06-2004 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik denk dat het trouwens ook gevaarlijk is om in je zelfgemaakte koelblok constructie freon te gaan gebruiken. Freon is best wel giftig, en dat wil je dus niet zomaar overal gerbuiken. Het gevaar bij freon is ook dat je niet zomaar kan zien/ruiken/merken als het lekt (alhoewel het drukverlies een goede aanwijzing is) Officieel mag Freon ook alleen in een gekeurde opstelling gebruikt worden.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

De duitser mag het verkopen en jij mag het ook gewoon kopen van de duitser,alleen dan komt het moment dat je het wilt gebruiken en dan ben je in overtreding. Het is niet waarschijnlijk dat er iemand achter komt tenzij dit topic ook op de frontpage komt e.d. Maar als je gepakt word ben echt goed de ul.
Als je zelf een koudemiddelsysteempje in elkaar knutselt dan kun je dat beter met propaan R290 doen dat mag namelijk gewoon het is veilig genoeg en werkt prima .
Ik doe het al jaren en zelfs voor mijn werk vul ik in alle aqua systemen ook met butaan R600a.
Trouwens je ken dat bij mij kopen een bus R600a of R290 kost €18,50 en zo'n vulkraantje €14,50 Een vulslangetje €4,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Haeg schreef op 29 juni 2004 @ 19:05:

Trouwens je ken dat bij mij kopen een bus R600a of R290 kost €18,50 en zo'n vulkraantje €14,50 Een vulslangetje €4,50.
ik ruik wat sluikreclame :P
Of is dat ontsnapte freon, onee, dat kan je niet ruiken ;) :Y)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Haeg schreef op 29 juni 2004 @ 19:05:
De duitser mag het verkopen en jij mag het ook gewoon kopen van de duitser,alleen dan komt het moment dat je het wilt gebruiken en dan ben je in overtreding. Het is niet waarschijnlijk dat er iemand achter komt tenzij dit topic ook op de frontpage komt e.d. Maar als je gepakt word ben echt goed de ul.
Als je zelf een koudemiddelsysteempje in elkaar knutselt dan kun je dat beter met propaan R290 doen dat mag namelijk gewoon het is veilig genoeg en werkt prima .
Ik doe het al jaren en zelfs voor mijn werk vul ik in alle aqua systemen ook met butaan R600a.
Ik ken je website ja, R290 is idd een goed alternatief en zo'n vulkraantje en vulslangetje kan ik natuurlijk wel gebruiken. Ik heb ook zo'n zuigdrukmetertje nodig of hoe je het ook noemt miss handig als jij zo'n ding hebt om ff te kijken of het wel handig is om er R290 in te gooien.
Zo'n vulkraantje kun je tog gewoon hardsolderen aan de derde aansluiting op een compressor? En kun je daardoor dan ook olie bijvullen?

Zal ik je ff mijn hotmail geven via pm? dan kunne we er ff wat uitgebreider over praten.
Ik hoor het wel maar alvast bedankt, ik denk dat je mij wel goed zou kunnen helpen (als je daar zin in hebt natuurlijk :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67691

fuck de ozonlaag, die regels zijn toch maar om ons milieu te verzieken! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Anoniem: 67691 schreef op 29 juni 2004 @ 19:29:
fuck de ozonlaag, die regels zijn toch maar om ons milieu te verzieken! :?
Wat een verschrikkelijk DOMME opmerking R12 en R22 zijn CFK's
Al de nieuwe freons NIET.
Nieuwe freons zijn NIET of bijna niet schadelijk voor de ozonlaag.
Dit is al de TWEEDE keer dat ik deze opmerking op dit forum krijg.
ZOEK eerst eens wat informatie voordat je dit soort dingen zegt.

Sorry maar ik maak me er een beetje boos over als mensen mij een vervuiler noemen als het niet terecht is zeker als het 2 keer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67691

Alexio schreef op 29 juni 2004 @ 19:34:
[...]

Wat een verschrikkelijk DOMME opmerking R12 en R22 zijn CFK's
Al de nieuwe freons NIET.
Nieuwe freons zijn NIET of bijna niet schadelijk voor de ozonlaag.
Dit is al de TWEEDE keer dat ik deze opmerking op dit forum krijg.
ZOEK eerst eens wat informatie voordat je dit soort dingen zegt.

Sorry maar ik maak me er een beetje boos over als mensen mij een vervuiler noemen als het niet terecht is zeker als het 2 keer gebeurt.
bijna niet?

en waarom zijn die wetten er dan? Om je te pesten? je stelt hier een vraag over een illegale handeling (smokkelen van gevaarlijke stoffen) ben ik dan DOM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Anoniem: 67691 schreef op 29 juni 2004 @ 19:40:
[...]

bijna niet?

en waarom zijn die wetten er dan? Om je te pesten? je stelt hier een vraag over een illegale handeling (smokkelen van gevaarlijke stoffen) ben ik dan DOM?
Jij bent dom ja; de wetten zijn er om mensen te beschermen omdat gassen onder druk vaak nou eenmaal zuurstof verdrijven in gesloten ruimten en dat "bijna" klopt trouwens niet, dat moet HELEMAAL NIET zijn ik heb het eens opgezocht:

http://www.icecoldcomputi.../solkane_pocket_manual.pd

dan moet je dus naar ODP kijken (ozonlayer depletion huppelepup)

[ Voor 7% gewijzigd door Solovine op 29-06-2004 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spivvi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 11:33
Je bent een f vergeten :P

Maar echt schadelijk is het idd niet maar niet helemaal onschadelijk.

Algemeen:
Het vrijkomen in grote hoeveelheden kan bijdragen tot
het broeikaseffect. Maakt deel uit van het ""Montreal
Protocol"". Kan een schadelijk effect hebben op de
ozonlaag.
Ozon depletiefactor:
1

bron: http://www.hoekloos.nl/content/d/vib/HL399.PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Spivvi schreef op 29 juni 2004 @ 20:14:
Je bent een f vergeten :P

Maar echt schadelijk is het idd niet maar niet helemaal onschadelijk.

Algemeen:
Het vrijkomen in grote hoeveelheden kan bijdragen tot
het broeikaseffect. Maakt deel uit van het ""Montreal
Protocol"". Kan een schadelijk effect hebben op de
ozonlaag.
Ozon depletiefactor:
1

bron: http://www.hoekloos.nl/content/d/vib/HL399.PDF
Kun je echt alleen mar typen of kun je ook nog lezen

het gaat hier over R13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Alexio schreef op 29 juni 2004 @ 19:25:
[...]

Zal ik je ff mijn hotmail geven via pm? dan kunne we er ff wat uitgebreider over praten.
Ik hoor het wel maar alvast bedankt, ik denk dat je mij wel goed zou kunnen helpen (als je daar zin in hebt natuurlijk :+ ).
GoT heeft zover ik weet geen pm???

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
El Snorro schreef op 29 juni 2004 @ 20:29:
[...]

GoT heeft zover ik weet geen pm???
Je hebt gelijk ik was eve met tweakzone forum in de war,

ik heb Haeg al een mail gestuurd dus probleem is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

ookal maken de nieuwste koudemiddelen de ozonlaag nog niet kapot wil niet zeggen dat ze niet schadelijk zijn voor ons milieu. CO2 maakt de ozon laag ook niet kapot maar warmt de aarde wel enorm op dat doen deze nieuwe gassen ook enorm als ze zich in de atmosfeer bevinden. De regels zijn er ervoor te zorgen dat mensen niet nonchalant met die gassen omgaan en alles zomaar in de lucht laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
Anoniem: 79743 schreef op 29 juni 2004 @ 21:53:
ookal maken de nieuwste koudemiddelen de ozonlaag nog niet kapot wil niet zeggen dat ze niet schadelijk zijn voor ons milieu. CO2 maakt de ozon laag ook niet kapot maar warmt de aarde wel enorm op dat doen deze nieuwe gassen ook enorm als ze zich in de atmosfeer bevinden. De regels zijn er ervoor te zorgen dat mensen niet nonchalant met die gassen omgaan en alles zomaar in de lucht laten lopen.
Daar heb je wel gelijk in maar Propaan draagt niet of nauwelijks bij aan het broeikaseffect, per gram slechts 3x zoveel als CO2, moet je eens nagaan hoeveel CO2 je op een dag uitademd, dan is dat kleine beetje dat je lekt eventueel met vullen helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 12:03
Anoniem: 79743 schreef op 29 juni 2004 @ 21:53:
Klopt, er zijn twee zaken die meespelen, namelijk het ozon-effect, en het global-warming effect.
De oudere middelen zoals R12 en R502 mogen al een tijd niet meer gebruikt worden (zijn schadelijk voor zowel de ozon-laag als het global-warming probleem). 't zelfde geld eigenlijk voor R22, maar dat mag in beperkte mate nog gebruikt worden.

De vervangers voor dit soort koelmiddelen (R134a, R404a, R507 etc) zijn niet meer schadelijk voor de ozonlaag, maar dragen nog wel bij aan het global-warming probleem.

De nog meer milleu-vriendelijke koelmiddelen R290 en R600a (propaan en isobutaan) hebben geen bekende schadelijke effecten. Het enige nadeel is dan wel weer dat ze vrij brandbaar zijn (al brand R134a bijvoorbeeld ook ;)).

Overigens is het qua koelmiddelen wel vrij krom geregeld. We mogen geen R134a verwerken, maar in bussen purschuim, en in van die gashoornflessen mag wel R134a gebruikt worden, wat zo de ruimte in wordt geslingerd :X

Maargoed, probleem is opgelost, en om dit topic verder te behoeden van de nodige flames sluit ik dit maar :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.