RAID 0+1 dmv 4 SATA schijven op P4C800E-Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Ik wil een RAID 0+1 array plaatsen (4x Hitachi Deskstar 7K250 160GB SATA) op dit MB. Er zitten 2 SATA RAID controllers op:

1x Promise SATA RAID Controller
1x Intel ICH5R SATA RAID Controller.

De promise kan wel 0+1 maar dit icm 2x SATA en 2x PATA.

Kan ik een RAID0 Array maken op de Intel ICH5R en deze Array dan dmv een RAID1 Array op de Promise tot een RAID 0+1 Array maken ?

Ik heb gezocht op GoT en in de manual maar e.e.a. is me niet duidelijk.

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Karel2001 schreef op 29 juni 2004 @ 16:23:
Ik wil een RAID 0+1 array plaatsen (4x Hitachi Deskstar 7K250 160GB SATA) op dit MB. Er zitten 2 SATA RAID controllers op:

1x Promise SATA RAID Controller
1x Intel ICH5R SATA RAID Controller.

De promise kan wel 0+1 maar dit icm 2x SATA en 2x PATA.

Kan ik een RAID0 Array maken op de Intel ICH5R en deze Array dan dmv een RAID1 Array op de Promise tot een RAID 0+1 Array maken ?

Ik heb gezocht op GoT en in de manual maar e.e.a. is me niet duidelijk.
De controllers kunnen niet samen een raid0+1 maken. Echter kan je wel met wat spelen van software raid een raid0+1-array maken. Hiermee dus twee mirrors maken op beide controllers, en deze vervolgens stripen in WinXP / win2K / Win2k3 / linux. Niet ieder OS kan een software-raid aanmaken, dus let daar wel op :)

Daarnaast weet ik dat in ieder geval de Windowsversies niet vanaf een gestripde partitie kunnen booten, met linux heb ik geen raid-ervaring. Andere oplossing is twee raid0-array's maken op de controllers, en deze dan mirroren in bijv WinXP, waar deze wel van kan booten.

Je zult nooit raid0+1 hardware-matig krijgen, maar met wat gepruts met het OS kun je het toch wel bereiken ;) Performanceverschil tussen software-raid en hardware-raid is er niet of nauwelijks. In ieder geval bij raid0 of raid1 niet.

Met dual-boot zal het denk ik veel gepruts worden of zelfs niet kunnen

[ Voor 5% gewijzigd door blackangel op 29-06-2004 17:01 ]

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
er vanaf booten hoeft niet, OS staat al op een RAID1 Array (2x WD 800JB) d.m.v. een hardware RAID controller (pci kaartje). Jammer dat het niet gaat, dan maar 2x aparte RAID 1 Arrays. 2x RAID0 en dan via WinXP een mirror maken is een extra schakel die ik niet wil gebruiken