OSB4 ide drivers

Pagina: 1
Acties:

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37
Mainbord; asus cur-dls
ide controller die hier onboard op zit is een ServerWorks OSB4

probleem is dat windows2003 de hd's op pio mode draait
ik heb al druk rondgekeken op asus.com/serverworks.com
maar ik kan nergens drivers vinden

heeft iemand enig idee waar ik die vandaan haal ?
(google kom ik alleen maar hoop linux threads tegen over drivers voor de osb4)

of is er niets anders dan de standaard windows 2003 drivers
en moet ik het probleem zoeken in de kabels oid ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37
net ook even tip uit faq geprobeerd :
Soms wil het voorkomen dat de IDE apparaten niet goed worden herkend en/of dat de DMA mode niet wordt gepakt (optie staat op "DMA if available" en dan toch PIO mode krijgen), verwijder dan de IDE controllers uit de apparaatbeheer en installeer ze na een rebootje opnieuw.
helaas nogsteeds PIO mode (en staat op DMA if available)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hmja, Serverworks OSB4 :r

Weet je waarom windows dat ding in PIO mode zet? omdat er een dikke hardware bug in die chipset zit.

Heb met linux ook flink wat problemen gehad met dit kreng. Ondermeer CD-ROM spelers kan dat ding niet tegen in DMA mode, dan hangt de linux kernel gewoon op met een panic om te voorkomen dat er nog meer data verloren gaat. Als je zoekt op "OSB4 in impossible state" op google, weet je genoeg ;)

Het is gewoon niet anders met dat ding, de laatste linuxkernel die fatsoenlijk met IDE werkt op dat bord is 2.4.20. Heb laatst de 40GB IDE disk maar vervangen door een 36GB 10K RPM SCSI disk, kan ik tenminste kernel upgraden naar 2.4.26. Met 2.4.20 was het wel mogelijk om UDMA33 te gebruiken voor de harddisk, maar die CD-ROM speler durf ik niet aan te raken. Latere kernels heeft die disk nooit mee gewerkt behalve in PIO mode.

Je hebt dus een aantal keuzes:
- Stap over op SCSI
- Dump dat moederbord
- Blijf op PIO mode hangen
- Koop een IDE UDMA controler :P

Voor die server linux draaide, had ik er NT4 op staan. Die draaide de disk dus ook vrolijk in PIO mode, en drivers waren nergens te vinden. Extra drivers voor Win2K3 zal je ook niet vinden: deze chipset stamt nog ergens uit 1997/98, Win2K3 heeft er zelf wel support voor, dus is een extra driver overbodig.