Toon posts:

[CSS] Positioning + uitrekken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort maak ik mijn sites niet meer met tables maar met CSS positioning, simpelweg omdat dit veel minder tijd in beslag neemt en beter te positioneren is.

Wat ik alleen nog niet begrijp is hoe je met dit principe iets kan mee laten rekken, het probleem wat ik nu bijvoorbeeld heb is dat ik langs de linker kant van mijn site een lijn van 1 pixel heb lopen, nu wil ik dat deze wel meerekt met de content, als er bijv. 10 nieuwsartikels op de voorpagina staan dan is de pagina 1000 pixels in height maar de zwarte balk rekt niet mee. Met tables zou ik dit hebben gedaan met height="100%".

Iemand enig idee en/of artikels over dit probleem ?

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 21:36
Een leuke manier om dit op te lossen is gebruik maken van een achtergrondplaatje van 1 pixel breed en die alleen verticaal te laten repeaten (background-repeat: repeat-y).

Alistapart heeft hier een goed artikel over: http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip Dimension, ik ga het artikel even doorlezen.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 15:49:
Bedankt voor de tip Dimension, ik ga het artikel even doorlezen.
Maar wat voor constructie gebruik je nu, want als ik je TS doorlees, dan zou je ook de linkerborder van een div kunnen 'misbruiken'.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 29 juni 2004 @ 15:52:
[...]

Maar wat voor constructie gebruik je nu, want als ik je TS doorlees, dan zou je ook de linkerborder van een div kunnen 'misbruiken'.
Wat ik nu doe is een lege div gebruiken en daar de border van gebruiken, dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#blackLine 
    {
        border:             1px solid #000000;
        height:         auto;
        position:           absolute;
        right:          50px;
        top:            0px;        
    }

Maar dat werkt dus niet, ik kan wel height op 800 zetten of iets dergelijks maar dat werkt niet met dynamische pagina's/content.

Verwijderd

Je hoeft toch niet een aparte div te maken? Je kan gewoon de border van de DIV met je content gebruiken:
Cascading Stylesheet:
1
2
div#content {
  border-left: 1px solid #000;

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een plaatje van 800 pixels groot gemaakt en als background geplaatst, zie hier: http://www.carforums.nl/nieuw/html/index.html .

Alleen is het nu niet 800 groot vanaf de rechterkant maar 920 pixels :/

Dit is overigens het design wat ik in CSS probeer om te zetten: http://www.carforums.nl/nieuw/design.gif

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 16:19:
Je hoeft toch niet een aparte div te maken? Je kan gewoon de border van de DIV met je content gebruiken:
Cascading Stylesheet:
1
2
div#content {
  border-left: 1px solid #000;
:) Ja zou idd ook kunnen, ik ben niet zo'n CSS-guru dus daar had ik niet aan gedacht. Bedankt voor de tip.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een laatste vraag, als ik in CSS twee exact dezelfde plaatjes bijv. ergens wil plaatsen maar op verschillende plekken, bestaat hier iets voor (overerving of iets dergelijks ?) of moet ik dan twee divs maken + twee verschillende css definities ?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 16:54:
Nog een laatste vraag, als ik in CSS twee exact dezelfde plaatjes bijv. ergens wil plaatsen maar op verschillende plekken, bestaat hier iets voor (overerving of iets dergelijks ?) of moet ik dan twee divs maken + twee verschillende css definities ?
Als de divs voor de rest hetzelfde zijn, kan je toch twee div's maken die verwijzen naar 1 en dezelfde class?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 29 juni 2004 @ 17:00:
[...]

Als de divs voor de rest hetzelfde zijn, kan je toch twee div's maken die verwijzen naar 1 en dezelfde class?
Het probleem is dan dat de position niet goed is, als ik twee dezelfde klasses gebruik dan is de top-property hetzelfde. Mijn vraag is dus meer of ik een nieuwe klasse kan maken en van die andere klasse kan overerven en de top-property overrulen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 17:10:
Het probleem is dan dat de position niet goed is, als ik twee dezelfde klasses gebruik dan is de top-property hetzelfde. Mijn vraag is dus meer of ik een nieuwe klasse kan maken en van die andere klasse kan overerven en de top-property overrulen.
ja dat kan :) je kan meerder classes hangen aan een object
code:
1
[img]"bla.jpg"[/img]

waarbij foo en bar allebei een aparte class zijn.

Verwijderd

Topicstarter
:) Super, thanks !

Verwijderd

En vergeet het ALT attribuut niet. (Verplicht.)
Pagina: 1